2018-04-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
problemet är att dollyekipage sällan har fungerande antisladdsystem. Det är ofta gamla härken från tider innan ABS var uppfunnet. Så även om trailen i sig har låsningsfria bromsar så viker sig gärna dollyn och sticker i väg om trailersläpets ABS-bromsar börjar jobba och därmed trycker hårdare på dollyn.

Mjae, det finns inte många 12 eller 12,5 m trailers kvar i trafik.
Standardmåttet idag är 13,6 m och kopplar man en sådan trailer till dolly bakom lastbil så halkar man över 24 meter och omfattas därmed av reglerna kring 25,25m modulfordon.

Citat:
Varje fordon i fordonståget ska vara utrustat med ABS-bromsar. Bromsarna ska uppfylla kraven i EG:s bromsdirektiv (71/320/EEG).

https://www.transportstyrelsen.se/sv...t/Modulsystem/

Om det däremot handlar om ett ekipage som kör ISO-containers så kan man hålla sig under 24-meter, men det är inte många som håller igång så gamla grejer att det saknar ABS idag.
Då får man gå ner på typ nivån Axels Tivoli för att hitta sådant.

Men, vi vet fortfarande inte vad det var för fordon inblandat i krocken.
Någon som kan fylla i luckorna?
Citera
2018-04-04, 20:54
Medlem
Lastbilen var av denna typ:
http://ka-akeri.se/tung-lastbil-med-slap/

Läs vad jag skrivit tidigare i tråden så slipper du läsa spekulationer från de som inte var där...
Citera
2018-04-05, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofstorp1
Lastbilen var av denna typ:
http://ka-akeri.se/tung-lastbil-med-slap/

Läs vad jag skrivit tidigare i tråden så slipper du läsa spekulationer från de som inte var där...

Tack. De båda bilarna lyckades alltså kika in sig mellan bil och släp.
I sanning en ovanlig mötandeolycka...

"Bromsspår" från det tunga fordonet, säger du?
Det är märkligt.

Länken du presenterar kallas "tung bil med släp". Det är vulgärbenämningen, det som man drar till med för att folk skall förstå.

Egentligen är det avbildade ekipaget på hemsidan ett modulfordon som består av:
A. Lastbil med bedömt 7,5 meter skåp.
B. Dolly med lagrad vändskiva (krav för modulfordon)
C. 13,6 meter skåptrailer.

Summa: ett modulfordon som överstiger 24 meters totallängd och därför SKALL ha fungerande ABS på samtliga ingående delar.

Finns det tydliga bromsspår så finns det ett tekniskt fel i ekipaget, om det verkligen var ett modulfordon.

Om lastfordonet däremot var en "hederlig svensk" bil och släp under 24 meter finns inga krav på ABS någonstans.

Du ser? Djävulen bor i detaljerna.

Klart är att en lastbil inte skall befinna sig på fel sida vägen.

Lika klart är att bilister får räkna med att lastbilar ibland måste ta även (del av) mötande väghalva i anspråk på grund av 1000 anledningar. Det kan nu för tiden handla om dålig snöröjning, bristande rensning av grenar vid sidan av vägen, hålor i vägbanan, övergivna fordon, cyklister och fotgängare som inte längre kan flytta sig av vägen på grund av nyuppsatta räcken etc mm osv.

Nej, jag friskriver inte lastbilschauffören, men alla trafikanter har ett ansvar för sitt eget välbefinnande. Bil nummer 2 hade inte behövt hoppa strömhopp in i samma dödsfälla som bil nummer 1.

Lägg därtill räcket som skapade den strut där det inte längre fanns något alternativ till att krascha in i lastbilssläpet. Ingen chans att styra undan, ingen möjlighet att välja avkörning istället för säker död.

Har vi dom vägar vi betalar för?
Citera
2018-05-14, 22:54
Medlem
Idag, 20180514, hände samma sak fast med bättre utgång. Lastbil med släp (djurtransport) bommade kurvan och körde på en svart bil i sidan så att alla airbags löste ut. En motorcykel körde sedan på bilens bakända lätt. Syns även nu tydliga bromsspår från lastbilen över på fel sida.
Nu säger sig politikerna vara överrens.
https://www.lerumstidning.se/2018/05...or-forandring/
Citera
2019-03-28, 10:27
Medlem
b00b00s avatar
Härskogsvägen tillfälligt avstängd under dagen. (28 mars)
Anledningen är en rekonstruktion begärd av åklagare.

https://polisen.se/aktuellt/handelse...khinder-lerum/
Citera
2019-03-28, 18:18
Medlem
Tok-Franss avatar
Lastbilschaufförer som kör för fort...
Idioter som tar höjd i ingången till kurvan, upptäcker möte på väg in i kurvan. Därefter måste en justering ske. Apex blir allt annat än det var tänkt. Att anpassa en sådan manöver går ofta bra med en personbil, betydligt svårare med lastbil och släp. Har mött många utländska lastbilar (ofta norska) som skulle behöva få ett öra eller två avslitna. Jävla idioter utan arbetsheder. Det är väldigt noga med din och min sida av vägen när du kör en lastbil.

Apex är den punkten i kurvan där du ligger närmast innerspåret.
Citera
2019-03-28, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Idioter som tar höjd i ingången till kurvan, upptäcker möte på väg in i kurvan. Därefter måste en justering ske. Apex blir allt annat än det var tänkt. Att anpassa en sådan manöver går ofta bra med en personbil, betydligt svårare med lastbil och släp. Har mött många utländska lastbilar (ofta norska) som skulle behöva få ett öra eller två avslitna. Jävla idioter utan arbetsheder. Det är väldigt noga med din och min sida av vägen när du kör en lastbil.

Ja, norska chaufförer har ju verkligen ingen erfarenhet från smala vägar, snäva kurvor och blinda passager.
Citera
2019-03-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans

Apex är en fix, geometrisk punkt i kurvan som föraren har att förhålla sig till. Den kan aldrig bli något annat än vad den är.

Däremot kan förarens spår genom kurvan bli något annat än planerat.

Rätt gjort är det en styrka att kunna byta spår i en kurva - om det sker inåt, och kontrollerat.

Att däremot tappa kontrollen och driva utåt i mötande trafik är ett stort nej-nej.

Att positionera sig så inför en sväng att man klarar av det mesta av kurvtagningen innan kurvan är ett bra sätt att utnyttja den del av vägen man kan överblicka, för att sedan kunna hantera problem som dyker upp i den blinda delen.

Titta gärna på skissen här för bättre förståelse:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Apex

Men, man skall passa sig för att tänka i termer som att "pricka apex" i sin vardagskörning. Det leder lätt över i racingtänk och högre kurvhastighet.

Använder man istället denna tekniken för att skaffa sig bättre överblick och komma ut ur kurvan närmare kanten istället för att driva ut i det blinda så är mycket vunnet, säkerhetsmässigt.

Jag har en fråga till dig:

Uttalar du dig generellt, eller har du någon insikt i just denna händelse?

Jag frågar för att jag själv har varit på plats i olyckskurvan, iakttagit, stegat och kollat på spåren några dagar efteråt.

På det lilla jag ser så kan jag inte frikänna lastbilschauffören, men det står helt klart att personbilsförarna har del i skulden.

Dom har - båda två, passerat lastbilens ca 10 meter och rännt strömhopp in i främre hörnet på släpet.

Fundera lite på det scenariot.
Vilken hastighet håller man om man kör ihjäl sig mot släpet på en lastbil?

Hur många chanser att överleva har man missat då?

Min bedömning är att personbilarna hållt för hög hastighet, reagerat för långsamt och fel dessutom genom att drabbas av negativ mållåsning.

Enligt min bedömning så fanns det plats att komma förbi i mötet, möjligen med plåtskador, om man nu skall köra så fort att man inte klarar av stanna på den sträcka man kan överblicka.

N.B! Jag har inte sett fordonens positioner innan de bärgades bort, bara spåren efter dem.
Senast redigerad av boboboxbox 2019-03-29 kl. 00:02.
Citera
2019-11-07, 17:28
Medlem
Då har vi fått svaret:

Citat:
Två döda i kurvan i Härskogen – ung lastbilsförare frias

GöteborgKollegorna rekommenderade den oerfarne lastbilschauffören att ta genvägen genom Härskogen. I en kurva gled släpet ut på fel sida, och krossade två bilar och dess förare.
Nu frias den unge mannen, eftersom bromsarna på ekipaget inte fungerade ordentligt.

Komplett med drönarfoto och allt.
Artikeln är ännu inte låst, men det lär den snart bli, så jag citerar några brottstycken.

Citat:
Långtradaren bestod av dragbil, link-trailer och påhängsvagn.

Bakom ratten satt en ung man, då bara 21 år gammal, som nyligen fått sitt CE-körkort (gällande tung lastbil med tungt släp).

Ingen av spekulationerna i tråden stämde, och inte ens de som var ögonvittnen eller såg lastbilen efteråt lyckades beskriva vad dom såg.
Ingen dolly, ingen kärra, inte ett enda släp: dragbil med två påhängsvagnar var det som det handlade om.
En krävande kombination, känslig för hur den lastas. Ja, och lossas också...

Självutnämnda expertvittnen uttalade sig tidigt:

Citat:
Ett vittne hade i polisutredningen sagt att han var tyckte färden gått "alldeles för fort" på den väg där hastighetsbegränsningen är 70 kilometer i timmen.

Sålunda hävdade åklagaren:

Citat:
Enligt åklagarens stämningsansökan hade den unge lastbilschauffören av oaktsamhet dels kört snabbare än tillåtet, dels inte haft kontroll över fordonets position.

Mannen har genomgående förnekat brott och hävdat att något tekniskt problem måste ha legat bakom långtradarens agerande.

Och domstolen ger honom rätt:

• Utredningen visar för det första inte alls att det handlat om en fortkörning, utan det mesta tyder snarare på att hastigheten inte var högre än 40 kilometer i timmen när det small.

• Den tekniska undersökningen pekar dessutom på att en lampa indikerat "ABS-fel". Vid provkörning låste sig hjulen på påhängsvagnens den mittersta axeln.

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/t...ias-1.20088403

(Öppen ännu så länge)

Killen är alltså frikänd, och rätten säger (som vanligt) att det "saknas sakkunnig utredning".

Så klart!
Eftersom vi saknar en kompetent, oberoende och stående olycksutredningsorganisation i detta U-land.
Summan av de flesta allvarliga olyckor i detta landet mynnar ut i ett "jaha"...? och inga lärdomar kan dras för framtiden.

En linkkombination är ett modulfordon som KRÄVER fungerande ABS på samtliga i kombinationen ingående fordon.
Det är ett lagkrav, och har det funnits indikation på ABS-fel så får inte fordonet framföras på väg.
Varför tog inte rätten upp det? Troligen även det för att "kompetens saknas".

Sedan kan man lugnt säga att även 40 km/h är åt helvete för snabbt för just den kombinationen i just den kurvan.
Själva utgången av kraschen talar ju sitt tydliga språk.

Men!
Ingen dör inne i sin bil av att bli påkörd av en lastbil som håller 40 km/h!

De båda(!) personbilsförarna har bägge samt var och en för sig kört rakt in i döden för egen maskin.
Dom har hållt för hög hastighet, inte kunnat stanna på den sträcka dom kunde överblicka och för fordon 2 även hållt för kort avstånd till fordonet framför.

Dom fick betala priset för sin dumhet direkt, där och då.
Killen som körde linkekipaget har ett helt liv framför sig att fundera över det som hände och vad som kunde gjorts annorlunda.
Senast redigerad av boboboxbox 2019-11-07 kl. 17:33.
Citera
2019-11-10, 17:57
Medlem
Min erfarenhet av tunga fordon har iaf lärt mig att ABS systemen ofta krånglar på tillkopplade släp, antingen pga fel på dragbilen, kablaget eller något fel på släpet. Och där finns ett problem, detta kan inte generera nedslag på besiktningen då man testar fordonen var för sig. Så även om ABS lampan lyser i dragbilen och säger att de inte funkar på släpet så får släpet ingen anmärkning, för dom kan inte utesluta att felet ligger på dragbilen (och vice verse). Krävs i princip att en polis stoppar ekipaget under färd, men då kommer nästa problem, ofta slocknar ABS lampan så fort man stänger motorn, och tänds inte igen förrän man kört en bit då det är först då systemen känner av att något strular. Skulle inte förvåna mig om ingen, varken besiktning eller polis någonsin sagt ifrån angående trasig ABS på ett tungt släp... Kräver egentligen att någon polis testkör ett fordon dom stoppat längs vägen, och det är ju ytterst ovanligt vad jag vet.
Citera
2019-11-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Min erfarenhet av tunga fordon har iaf lärt mig att ABS systemen ofta krånglar på tillkopplade släp, antingen pga fel på dragbilen, kablaget eller något fel på släpet. Och där finns ett problem, detta kan inte generera nedslag på besiktningen då man testar fordonen var för sig. Så även om ABS lampan lyser i dragbilen och säger att de inte funkar på släpet så får släpet ingen anmärkning, för dom kan inte utesluta att felet ligger på dragbilen (och vice verse). Krävs i princip att en polis stoppar ekipaget under färd, men då kommer nästa problem, ofta slocknar ABS lampan så fort man stänger motorn, och tänds inte igen förrän man kört en bit då det är först då systemen känner av att något strular. Skulle inte förvåna mig om ingen, varken besiktning eller polis någonsin sagt ifrån angående trasig ABS på ett tungt släp... Kräver egentligen att någon polis testkör ett fordon dom stoppat längs vägen, och det är ju ytterst ovanligt vad jag vet.

Du, liksom rätten, missar det viktiga:

Olycksfordonet var ett modulfordon.
Det är krav på fungerande ABS på samtliga enheter i kombinationen.

Citat:
Uppfylls inte kraven är högsta tillåten hastighet 40km/tim.

Okay, nu har man bedömt hastigheten till endast 40 km/h just vid olyckstillfället, men faktum kvarstår:
Kravet för att kombinationen skall få framföras som det var tänkt är att man har fungerande ABS på alla ingående enheter.

Vad är det för mening att införa lagar när ingen, absolut ingen bryr sig om efterlevnaden?
Inte ens när folk dör går man till botten med varför eller anstränger sig att lagföra någon.

Låt gå bara. Det var säkert inte meningen att ha ihjäl någon.
Citera
2019-11-11, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du, liksom rätten, missar det viktiga:

Olycksfordonet var ett modulfordon.
Det är krav på fungerande ABS på samtliga enheter i kombinationen.

Okay, nu har man bedömt hastigheten till endast 40 km/h just vid olyckstillfället, men faktum kvarstår:
Kravet för att kombinationen skall få framföras som det var tänkt är att man har fungerande ABS på alla ingående enheter.

Vad är det för mening att införa lagar när ingen, absolut ingen bryr sig om efterlevnaden?
Inte ens när folk dör går man till botten med varför eller anstränger sig att lagföra någon.

Låt gå bara. Det var säkert inte meningen att ha ihjäl någon.
Jag är helt med på att det ska fungera och finnas, inte bara på dessa fordonen utan det gäller också tex farligt gods transporter. Ville bara flika in en glimt från verkligheten och hur absurt det är, det finns ingen som kontrollerar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in