Citat:
Ursprungligen postat av
Nebeltag
Kvinnans religiösa tillhörighet är högst relevant om det skulle visa sig att hon inte bar slöja och uppfattades som provocerande av GM (psyksjuk eller ej). Det är en skandal att hedersaspekter och misogyna religiösa idéer inte undersöks mer när det handlar om kvinnovåld och överfallsvåldtäkter. Du erkänner själv i ett annat inlägg att slöjans syfte är att kvinnor inte ska "fresta" männen. Då är det en näraliggande hypotes att obeslöjade kvinnor attackeras för att de anses slampiga och därmed lovligt byte. Detta kan förstås drabba såväl svenska/västerländska som sekulära kvinnor med muslimsk bakgrund. Om jag förstått det rätt är brottsoffret i det här fallet kurd, och de är ju tämligen ofta sekulära.
Mullret påstod att det inte hade hänt om BO hade burit niqab. Det var den uppgiften jag ifrågasätta.
Du är inne på att om det skulle vara så att BO inte bar slöja, och om det skulle vara så att GM provocerades av detta, så kan det vara så att GM gick till angrepp på grund av det, och att det därför har koppling till dådet. Du har rätt. Nu är det ju absolut ingenting som tyder på att det var så, men rent sakligt har du rätt. Bravo.
Just användningen av planka, avsaknad av relation mellan BO och GM, uppgiften att han ska vara psykiskt sjuk och att han greps snabbt tycker jag tyder på allvarlig störning, och antagligen inget motiv som vi vanliga dödliga kan förstå överhuvudtaget.
Men visst, han kan ju fortfarande vara muslim.