2019-11-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Att horisonten kommer lägre ner ju högre upp är verkligen inget att debattera - det är ett faktum som stöds av miljontals observationer.

Så ditt argument är att det går att förklara bara du kommer på en förklaring?

Ja det är ju ifs sant. Men samtidigt ett rent hypotetiskt resonemang eftersom du saknar en förklaring.

Absolut är det så. Precis som din kurva är högst hypotetisk.
Citera
2019-11-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Ok, Musse. Vad anser du att klippen visar? Densitet?

Du menar alltså att kulornas gravitationskraft drar dem mot varandra? Stark ändå, den där svagaste av alla krafter i universum. Otroligt stark.
Citera
2019-11-10, 13:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Du menar alltså att kulornas gravitationskraft drar dem mot varandra? Stark ändå, den där svagaste av alla krafter i universum. Otroligt stark.

Hur svag skulle du godkänna att gravitationen var då, med din erkänt goda förmåga att observera och dra rimliga slutsatser?
Senast redigerad av Clay Allison 2019-11-10 kl. 13:41.
Citera
2019-11-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur svag skulle du godkänna att gravitationen var då, med din erkänt goda förmåga att observera och dra rimliga slutsatser?

Svag nog att inte rubba kulorna ens en millimeter. 👍
Citera
2019-11-10, 13:47
Medlem
Citat:
Absolut är det så. Precis som din kurva är högst hypotetisk.

En kurva som går att observera är såklart inte en hypotetisk kurva.

Visste du att du kan mäta upp kurvan med en helt vanlig GPS? Med hjälp av en vanlig simpel smartphone kan du mäta upp din höjd relativt den sfäriska modellen WGS84 och på så sätt verifiera att det finns en kurva.
Senast redigerad av WilleGarvin 2019-11-10 kl. 13:49.
Citera
2019-11-10, 14:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Till exempel att det tycks dölja sig många meter ovanför horisonten som ser ut som en redig jävla hägring:

https://youtu.be/vzeUhc8xQ3U

Från 15 minuter.
Precis. Ovanför den skarpa horisonten kan sådana fenomen uppstå.
Ibland kan dessa fenomen uppstå även hitom horisonten, då blir inte horisonten en skarp linje.
Om jorden vore platt skulle det aldrig bli en skarp horisont.
Citera
2019-11-10, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Precis. Ovanför den skarpa horisonten kan sådana fenomen uppstå.
Ibland kan dessa fenomen uppstå även hitom horisonten, då blir inte horisonten en skarp linje.
Om jorden vore platt skulle det aldrig bli en skarp horisont.

..."för att på en platt jord kan man se oändligt långt." Ja, ja, jag vet. Du och dina antaganden.
Citera
2019-11-10, 14:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
..."för att på en platt jord kan man se oändligt långt." Ja, ja, jag vet. Du och dina antaganden.

Hur långt kan man se på din platta jord då, och varför inte längre?
Citera
2019-11-10, 14:37
Medlem
Citat:
Hur långt kan man se på din platta jord då, och varför inte längre?

Precis så långt som vi i dagsläget ser. Kanske lite mer eller lite mindre, beroende på hur mycket av den där bisarra hägringen som uppenbarar sig. Hur högt jag är belägen över sagda hägring spelar nog en del roll. Och så vidare.

Eller, nä? Det är såklart en dold kurva som gör att vi inte ser hur långt som helst! För jorden är rund, det har jag minsann sett på TV.

🤡
Citera
2019-11-10, 14:42
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Precis så långt som vi i dagsläget ser. Kanske lite mer eller lite mindre, beroende på hur mycket av den där bisarra hägringen som uppenbarar sig. Hur högt jag är belägen över sagda hägring spelar nog en del roll. Och så vidare.

Eller, nä? Det är såklart en dold kurva som gör att vi inte ser hur långt som helst! För jorden är rund, det har jag minsann sett på TV.

🤡

... och att den är platt har du sett på Youtube.

Det är ju väldigt konstigt att du endast skulle kunna se ca 5,5km ut om du står på stranden och tittar ut över din platta havsyta. Vad är det som gör att bortom den linjen så börjar båtarnas vattenlinje skymmas.

Du har inte en tillstymmelse till förklaring, ändå tycker det är helt rimligt. Som sagt häpnadsväckande att du är helt clueless men trots det sitter här och förfäktar en platt jord.
Citera
2019-11-10, 14:57
Medlem
Citat:
... och att den är platt har du sett på Youtube.

Det är ju väldigt konstigt att du endast skulle kunna se ca 5,5km ut om du står på stranden och tittar ut över din platta havsyta. Vad är det som gör att bortom den linjen så börjar båtarnas vattenlinje skymmas.

Du har inte en tillstymmelse till förklaring, ändå tycker det är helt rimligt. Som sagt häpnadsväckande att du är helt clueless men trots det sitter här och förfäktar en platt jord.

Jag har inte sett att den är platt på Youtube, men jag har fått idén att den skulle kunna vara platt därifrån. Du har sett på TV att den är rund, och således är den det, typ.
Ännu mer häpnadsväckande är att du så heroiskt försvarar något du själv inte kan bekräfta. Det är orimligt hur du ser hypotetiska kurvor som faktiska kurvor.

Jag drar mig inte från att erkänna att jag är ovetande kring många frågor rörandes en platt jord. Så nonchalant är jag inte. Det står ni för. Ni vet minsann allt om en platt jord och hur denna skulle fungera. 🤗
Citera
2019-11-10, 15:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har inte sett att den är platt på Youtube, men jag har fått idén att den skulle kunna vara platt därifrån. Du har sett på TV att den är rund, och således är den det, typ.
Ännu mer häpnadsväckande är att du så heroiskt försvarar något du själv inte kan bekräfta. Det är orimligt hur du ser hypotetiska kurvor som faktiska kurvor.

Jag drar mig inte från att erkänna att jag är ovetande kring många frågor rörandes en platt jord. Så nonchalant är jag inte. Det står ni för. Ni vet minsann allt om en platt jord och hur denna skulle fungera. 🤗

Du har lite svårt att ta till dig text va? Var har jag skrivit att jag 'sett på TV att den är rund'? Förtränger du medvetet de argument jag - och andra - kommit med som massivt talar för en rund planet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in