2019-10-31, 14:34
Medlem
SSRI är det bästa som hänt. Jag fick ett liv, så något rävgift är det inte. Lätta biverkningar.
Man skall nog inte tro att man bara kan sitta och vänta på att alla problemen försvinner, man får göra 50% själv som terapi, träning mm. Annars blir man en som kallar ssri för rävgift.

Tycker dock inte man skall ta dessa i onödan det är inga lätta mediciner som endel läkare vill få dom att framstå. Följer man dock rekommendationen om användning så brukar det inte vara några problem.
Citera
2019-10-31, 16:15
Medlem
Prova. Du kommer antagligen må sämre i början men sen ska det vända. Jag har ätit sertralin mellan typ 2009-2013. Sen trappade jag ner det, blev fri och det gick någorlunda smärtfritt. Man kan känna sig aningens avtrubbad på sertra men det är kanske skönt på ett sätt i en sådan situation ändå.
Citera
2019-10-31, 19:59
Medlem
Den listan är vad jag kallar: en vanlig torsdagskväll

Provade SSRI för ett tag sedan, kände mig helt förgiftad. Fortfarande halvimpotent trots att jag slutade. Helsike vad illa jag mådde av dem. Men för vissa funkar SSRI, så prova.
Citera
2019-10-31, 21:53
Medlem
Jofs avatar
Olika erfarenheter här. Bra för TS att veta. Själv skulle jag inte våga ta antidepressiva. (Om jag nu inte var HELT under isen). Rädd för biverkningar och beroende.
Citera
2019-11-01, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallea79
Hej!

Har haft en massa problem på slutet och för några veckor sen kraschade jag totalt med panikattacker och kraftig ångest. Var på vårdscentralen och fick sertralin och atarax utskrivet. Är väldigt emot antidepp men jag är verkligen nere i botten. Hur ska jag göra?

Mina symptom:

Hjärndimma
Ingen koncentration
Illamående
Huvudvärk
Migrän
Suddig syn
Kan inte göra vardagliga saker
Yrsel
Svimfärdig
Konstig känsla i huvudet
Spänd nacke
Ont i nacken
Ångest
Ingen motivation
Inget minne
Ingen sexlust
Svårt att sitta still

Kan påpeka att jag har en svampinfektion (candida) som jag försöker besegra också.

Annat om mig:
Röker inte
Snusar inte
Dricker inte alkohol
Ute och går (bortsett från på slutet)
Äter rätt bra

Har du börjat med Sertralin eller har du symptomen innan du startade med dem?

Som vanligt får du massa experter som sågar läkemedel här. Jag har tagit Sertralin i många år och är det enda som funkar på mig och utan en massa biverkningar.
Jag rekommenderar att börjar med dem och ger dem en chans. Minst 6 veckor. Kan va tufft i början, men det gav sig i mitt fall (biverkningar). Vissa slipper biverkningar efter inkörningsperioden, en del får lite kvar. Helt individuellt som all andra psykofarmaka.
Lycka till.
PS . Du dricker inte, bra. Det blir åt helvete om du gör det.
Citera
2019-11-01, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bentebens
Har själv gått på Sertralin i 7 år. Har försökt sluta flertalet gånger, men misslyckats.

Jag vill verkligen varna er som överväger att börja med SSRI -- det är svårt att sluta och biverkningarna är många! Det är inte beroendeframkallande per se, men fan vad svårt det är att sluta med. Olika från person till person, men att trappa ut en längre medicinering med Sertralin är ett helvete. Konstant ångest med panikattacker hela tiden, illamående, yrsel och elstötar i huvudet. Underskatta inte medicinen. Önskar jag hade löst mina temporära problem på ett annat sätt än medicinering, för nu är jag fast. Insättningsperioden på medicinen var riktigt jobbig också.

Biverkningar?
Totalt avtrubbad och känslokall
Trött, omotiverad och seg i huvudet
Sexlust existerar inte

Biverkningarna är anledningen till att du blir mindre ångestfylld. Man blir helt avtrubbad och bryr sig inte. Det är min upplevelse i alla fall. Du har inga toppar eller dalar i ditt mående, det är bara stabilt. Jag kan inte gråta längre, till exempel.

Tänk så olika det kan verka. Har ätit de +10 år, satt ut dem några gånger utan alls dessa utsättningssymptom du beskriver. Inte heller biverkningarna under behandlingen.
Har testat en hel del olika preparat och Sertralin är enligt mig den "snällaste" av dem.
Återigen som du bekräftar, det är alltid individuellt med sån här medicin.
Det är värt ett försök, enligt mina erfarenheter.
Citera
2019-11-01, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Sertralin fungerar klockrent mot panikångest. Si så där mot depp ( mer komplext) , men inte alls mot socialfobi (man kan önska att dom slutade skriva ut mot det).

Du verkar ha just panikångest med diverse stressrelaterade symptom i kroppen (ja, man får det) tinnitus, levande bröstkorg mm. Stresströskeln har gått sönder så nu sprutar det adrenalin i kroppen.

Ta mot panikångesten. Finns det något värre än att vänta på nästa panikattack? Nej, just det. DU kommer tillbaka...men det kommer att ta tid.
Men dessa tabletter är ett stöd, för att du (när det lugnat sig) skall kunna ta tag i de tendenser du har som gjorde att du hamnade i denna sits.

Jag vet folk som ätit sertralin/zoloft i 15-20 år utan att ta skada (så vitt vi vet). Du tar inte skada av att äta dom ett litet tag.

Men alltså fråga inte komplexa saker på flashback där folk kan svara på saker dom inte kan något om, aldrig läst en bok i ämnet eller ens vet att det finns böcker i ämnet.

Jag har det.
Bra skrivet för övrigt.
Citera
2019-11-01, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sado
Atarax suger. Be istället om att få minsta dosen Mirtazapin som komplement till Sertralinet. Det tar bort en del biverkningar från Sertralinet och får dig att sova som folk.
Instämmer. Mirtazapin är kanon, tyvärr gick jag upp massa i vikt, konstant hungrig, så
jag la av med dem. Synd för den är mycket bra mot ångest och sömnsvårigheter.
Citera
2019-11-01, 02:51
Medlem
Skulle föreslå Brintellix, som är betydligt modernare än Sertralin med betydligt färre biverkningar. Hör med din läkare och Googla om du vill ha belägg.
Citera
2019-11-07, 21:31
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Instämmer. Mirtazapin är kanon, tyvärr gick jag upp massa i vikt, konstant hungrig, så
jag la av med dem. Synd för den är mycket bra mot ångest och sömnsvårigheter.
Sant. Jag käkar enorma mängder godis regelbundet numera.
Citera
2019-11-09, 21:40
Medlem
SSRI är rävgift. RÄVGIFT

Slutade ta Fluoxetin för 5 veckor sedan och känner fortfarande att min hjärna är CP skadad.
Citera
2019-11-10, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Har du börjat med Sertralin eller har du symptomen innan du startade med dem?

Som vanligt får du massa experter som sågar läkemedel här. Jag har tagit Sertralin i många år och är det enda som funkar på mig och utan en massa biverkningar.
Jag rekommenderar att börjar med dem och ger dem en chans. Minst 6 veckor. Kan va tufft i början, men det gav sig i mitt fall (biverkningar). Vissa slipper biverkningar efter inkörningsperioden, en del får lite kvar. Helt individuellt som all andra psykofarmaka.
Lycka till.
PS . Du dricker inte, bra. Det blir åt helvete om du gör det.

Hur hög dos Sertalin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in