2019-11-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, har du något som styrker detta? Exakt mellan vilka klockslag satt killarna i bilen och lyssnade på musik?

Att dom satt i bilen mellan ca kl. 02:30 - 03:00 verkar vara tämligen säkerställt men var dom verkligen på plats mellan kl. 02:10 -02:20?

Enligt polisförhör parkerade de bilen c:a 01:50 och satt kvar till 03:00.

Helena lämnar Stadt 02:05. Om hon fått skjuts av Björn, eller någon annan, fram till bostaden skulle de sett det.
Senast redigerad av Propparn 2019-11-09 kl. 18:37.
Citera
2019-11-09, 18:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Om Kvasta-Sara och Prinzezzan var vilka trådförvillare som helst så hade de inte kunnat ösa in fakta som håller för prövning. Att de öser in fakta som stämmer visar att de också är spindlar i nätet i verkligheten. De känner av vad som händer i nätet kring Helena därför att de själva befinner sig där IRL. Givetvis har du rätt i att de kan ha en agenda, men jag uppfattar dem som rättvisa och lite lätt korkade. Jag tror att de verkligen vill att fallet skall lösas.

Här i tråden finns det med största sannolikhet en spindel i nätet som är väl insatt och som givetvis känner till allt och alla som diskuteras här. Namn droppas flitigt, sanningar (som går att kollas upp) blandas med halvsanningar, osanningar och rena villospår för att på så sätt kontrollera och styra tråden.
Citera
2019-11-09, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn

Helena lämnar Stadt 02:05. Om hon fått skjuts av Björn, eller någon annan, fram till bostaden skulle de sett det.

Jag tänker lite som såhär..... om hon skulle fått skjuts från stadt från någon hon kände väl så är det väl troligast att hon får skjuts fram till huset?
Citera
2019-11-09, 18:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ok, vart kan man läsa om den här uppgiften? Har du möjlighet att länka?
Citera
2019-11-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ok, vart kan man läsa om den här uppgiften? Har du möjlighet att länka?

https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf
Citera
2019-11-09, 19:04
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Ugglan är däremot inte en spindel i nätet IRL. Han vet i stort ingenting utom det han forskat fram, vilket är anmärknings- och hedervärt mycket. Tyvärr kombinerar han en brist på självdistans med en släng av paranoia.

Hur vet du det, känner du Ugglan IRL eller antar du bara att så är fallet?

Varför hålla ett försvarstal som har avsikten ställa Ugglan i god dager? Vad vinner du på att göra det?
Citera
2019-11-09, 19:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf

Ok tack. Kan det ha varit så att BW och HA befann sig i den vita bilen som killarna såg passera inne på cykelbanan? Kanske var tanken att HA skulle släppas av vid lekplatsen men att man under dessa 10 min hann bli osams? Om HA inte fick skjuts ända hem så tror jag att att hon togs av daga i den bil som gav henne skjuts, förmodligen ströps hon. Om den vita bilen var GM bil kan skorna och övriga saker ev. ha placerats ut i efterhand.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2019-11-09 kl. 19:25.
Citera
2019-11-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ok tack. Kan det ha varit så att BW och HA befann sig i den vita bilen som killarna såg passera inne på cykelbanan? Kanske var tanken att HA skulle släppas av vid lekplatsen men att man under dessa 10 min hann bli osams? Om HA inte fick skjuts ända hem så tror jag att att hon togs av daga i den bil som gav henne skjuts, förmodligen ströps hon. Om den vita bilen var GM bil kan skorna och övriga saker ev. ha placerats ut i efterhand.

Så kan det ha gått till.

En sak jag själv funderat på, och som inte blivit speciellt uppmärksammat i tråden, är det faktum att polisen fann cigarettfimpar vid lekplatsen. Kommisarie Kvist frågade S (hundvittnet) om hon vet om H röker.

Utgår ifrån att polisen tog hand om fimparna. Vet någon om man kan säkra DNA efter 27 år på en cigarettfimp?!
Citera
2019-11-09, 21:44
Medlem
Citat:

Nej men allt talar ju för att något initialt händer på ekuddenvägen med Helena där det även finns en bil och minst två män. Möjligen att händelseförloppet med dödlig utgång sker en bit in i skogsdungen. Att bilen åker runt 15-20minuter senare upp på cykelvägen är ju troligast för att hämta upp en livlös kropp kroppen då ekuddenvägen ansågs osäker pga av trafiken som kunde vara där. Men när bilen lämnar lekplatsen igen varför åker den samma väg tillbaka ? Oavsett om man skulle lämna stan norr eller söder borde samma väg tillbaka varit en omväg?
Citera
2019-11-09, 23:52
Medlem
Citat:
Så kan det ha gått till.

En sak jag själv funderat på, och som inte blivit speciellt uppmärksammat i tråden, är det faktum att polisen fann cigarettfimpar vid lekplatsen. Kommisarie Kvist frågade S (hundvittnet) om hon vet om H röker.

Utgår ifrån att polisen tog hand om fimparna. Vet någon om man kan säkra DNA efter 27 år på en cigarettfimp?!
Jag antar att man har gjort DNA-analys om man har kunnat använda dessa fimpar? Inget man ska ge sig fan på visserligen. Det kan dessutom vara fimpar från någon som inte har med fallet att göra alls dock så frågan är hur mycket ett eventuellt sådant spår är värt. Att det fanns fimpar behöver man kanske inte tveka på, det brukar ligga sådana överallt så...

Hittade det här som exempel på din fråga men det ger inget direkt svar. Det finns annat intressant att läsa på fof.se i ämnet också.
https://fof.se/textruta/brottsutredning-med-dna
Citat:
PCR-tekniken har medfört att man klarar sig med betydligt mindre mängder DNA än tidigare. Men trots detta krävs större mängder DNA i brottsutredningar eftersom materialet ofta är gammalt och nedbrutet. DNA-molekylens kemiska bindningar bryts, vilket resulterar i att man med tiden får kortare och kortare fragment. Hur fort det går beror på hur materialet förvaras. Solljus, kemikalier och väta påskyndar nedbrytningsprocessen.

Då man ska analysera riktigt gammalt material använder man sig ofta av det DNA som finns i cellens energiverk, de så kallade mitokondrierna. Dessa har eget DNA som endast ärvs på mödernet, vilket medför att bara döttrar för detta DNA vidare till nästa generation. En fördel med mitokondrie-DNA är att det förekommer i 500-1 000 kopior per cell till skillnad från de två kopior, en från vardera förälder, som finns av kärn-DNA
Citera
2019-11-10, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Nej men allt talar ju för att något initialt händer på ekuddenvägen med Helena där det även finns en bil och minst två män. Möjligen att händelseförloppet med dödlig utgång sker en bit in i skogsdungen. Att bilen åker runt 15-20minuter senare upp på cykelvägen är ju troligast för att hämta upp en livlös kropp kroppen då ekuddenvägen ansågs osäker pga av trafiken som kunde vara där. Men när bilen lämnar lekplatsen igen varför åker den samma väg tillbaka ? Oavsett om man skulle lämna stan norr eller söder borde samma väg tillbaka varit en omväg?
Men det är inte helt säkert att det ligger till så, att en bil stod på Ekuddenvägen vid just den tiden och att
det var minst två män så som du skriver. Det hänger mycket på att man helt litar på ett vittne. Själv gör jag inte det så tvärsäkert eller jag känner mig väldigt tveksam till hennes vittnesmål. Tror att man måste vara väldigt öppen och inte låsa sig vid vissa spår.

I och för sig så vet jag själv att man kan komma på saker man har sett eller hört efter ett tag och på en direkt fråga som är rätt ställd, sådant som man har lagt märke till och glömt lika fort därför att det just då inte betydde något för en. Om någon senare ställer en fråga om man t ex har lagt märke till något vid en ungefärlig tidpunkt kan minnet komma tillbaka.

I just detta fallet tycker jag att det är konstigt att vittnet sa att hon inget hade lagt märke till när polisen hade op dörrknackning i området. Hade hon alkoholproblem eller hur var det? Skulle i så fall kunna förklara det långsamma minnet.
Citera
2019-11-10, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Men det är inte helt säkert att det ligger till så, att en bil stod på Ekuddenvägen vid just den tiden och att
det var minst två män så som du skriver. Det hänger mycket på att man helt litar på ett vittne. Själv gör jag inte det så tvärsäkert eller jag känner mig väldigt tveksam till hennes vittnesmål. Tror att man måste vara väldigt öppen och inte låsa sig vid vissa spår.

I och för sig så vet jag själv att man kan komma på saker man har sett eller hört efter ett tag och på en direkt fråga som är rätt ställd, sådant som man har lagt märke till och glömt lika fort därför att det just då inte betydde något för en. Om någon senare ställer en fråga om man t ex har lagt märke till något vid en ungefärlig tidpunkt kan minnet komma tillbaka.

I just detta fallet tycker jag att det är konstigt att vittnet sa att hon inget hade lagt märke till när polisen hade op dörrknackning i området. Hade hon alkoholproblem eller hur var det? Skulle i så fall kunna förklara det långsamma minnet.

Ifall hon hade alkoholproblem kan det vara anledningen till att hon inte blivit tagen på alvar. Hon ville få återkomma eftersom hon ville prata med sin man. ”Hanna” vittnet har också skrivit i media om sin frustration att polisen inte tagit hennes uppgifter på alvar. Hennes uppgifter är specifika och stämmer tidsmässigt överens med andra vittnes observationer och även att få ihop ett logiskt händelseförlopp med en bil. Jag gör iallafall den bedömning att det är trovärdigt.

Varför åkte man samma väg tillbaka?
Ville man ut från stan så var vell söder ut från lekplatsen närmast?
Senast redigerad av Legooo 2019-11-10 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in