2019-11-09, 16:46
Medlem
Vi vet väldigt lite om effekten av långvarigt AAS-bruk. Sedan går det inte att dra alla preparat över en kam.

Orala AAS är i regel levertoxiska och har negativ inverkan på levervärden. En del AAS sänker goda blodfetter och höjer dåliga. Man har sett att suprafysiologiska nivåer av testosteron orsakar för hög andel röda blodkroppar mm...

Men vad detta har för långvarig effekt på kroppen har aldrig kunnat fastställas just för det inte är särskilt enkelt att forska på.

Vad vi vet är att det finns ett antal tillfälliga och ett antal permanenta biverkningar.

Tillfälliga tros bla vara:
Försämrat kolesterol och blodvärden
Förhöjt blodtryck
Tillfällig sterilitet
Humörsvängningar
Acne/fet hy
Sömnsvårigheter
Krympta och ömmande testiklar
Tillfällig gynekomasti

Permanenta:
Male pattern baldness om man har anlag för detta
Permanent sterilitet menar vissa
Gynekomasti som kräver operation

Listan är säkert bra mycket längre men långvarigt och välskött AAS-bruk vet vi väldigt lite om som sagt. Det kan antas att åderförkalkning, tjockare kärlväggar med ökad risk för hjärt-kärlsjukdom etc kan vara en risk för ”hälsosamma” användare.
Citera
2019-11-09, 17:27
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loafee
Här sitter huvudanledningen till varför det har dåligt rykte, och ett logiskt resonemang till varför det fortsätter vara olagligt.

Det är inte så farligt som gemene man tror. Det är heller inte lika ofarligt som väldigt många AAS-brukare hävdar. Sanningen går, som vanligt, mer mot mitten och lägger stor vikt på individens egna ansvar.
Men AAS hade ju varit säkrare och mindre riskfyllt, om det vore lagligt. Anledningen till att AAS innehåller risker och faror, beror just på att det är olagligt. Hade anabola steroider varit lagliga så hade det varit betydligt bättre säkerhet, doktorerna hade haft bättre koll på vilken sort de ska skriva ut till kroppsbyggare osv.

Nu när AAS är olagligt så är det ju vilda västern.

I alla fall, enligt Dorian Yates så är McDonald's ohälsosammare än anabola steroider, vilket jag köper.
Citera
2019-11-09, 18:13
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men AAS hade ju varit säkrare och mindre riskfyllt, om det vore lagligt. Anledningen till att AAS innehåller risker och faror, beror just på att det är olagligt. Hade anabola steroider varit lagliga så hade det varit betydligt bättre säkerhet, doktorerna hade haft bättre koll på vilken sort de ska skriva ut till kroppsbyggare osv.

Nu när AAS är olagligt så är det ju vilda västern.

I alla fall, enligt Dorian Yates så är McDonald's ohälsosammare än anabola steroider, vilket jag köper.

Till att börja med: hade AAS varit lagligt hade inte läkare behövt skriva ut något. Så du har en tankevurpa redan där.

Att tillskriva lagligheten någon slags universal problemlösande attribut tycker jag inte håller helt, AAS har klara risker på både lång och kort sikt. Även om man minimerar risken för kontaminering genom att släppa det fritt till marknaden--resten av riskerna är ju överlag beroende på dess status som olagligt medel.

Se bara till Nebido. Folk som behandlas med Nebido har ibland ett jävla jobb för att dels justera doseringen så att man mår bra, dels ta hand om diverse bieffekter som kan dyka upp. Det är ingen dans på rosor där heller, och då är det människor som försöker skapa sig en dräglig tillvaro istället för att jaga muskler på gymmet.

Det är samma dilemma som med cannabis, alkohol, och dylika substanser: de flesta hanterar det skitbra, men en väsentlig mängd människor klarar inte av att sköta sig. En annan mängd reagerar helt enkelt negativt på substansen, som ångestpsykoser för cannabis eller delirium för abstinenta fyllon. Och till skillnad från de andra substanserna är AAS svårförståeligt. Det handlar inte om kortsiktigt rus utan långsiktig vinning, och där kan jag lova dig att jävligt många människor är helt borttappade.

Den sociala kostnaden blir hög, men tacksamt nog har vi ingen kulturell eller historisk koppling till AAS heller.
Senast redigerad av Loafee 2019-11-09 kl. 18:15.
Citera
2019-11-09, 18:40
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Till att börja med: hade AAS varit lagligt hade inte läkare behövt skriva ut något. Så du har en tankevurpa redan där.
Med lagligt menar jag inte att femåriga barn kan köpa anabola på ICA, utan det ska självklart vara så att man bara får köpa AAS under recept från en läkare.

Citat:
Att tillskriva lagligheten någon slags universal problemlösande attribut tycker jag inte håller helt, AAS har klara risker på både lång och kort sikt. Även om man minimerar risken för kontaminering genom att släppa det fritt till marknaden--resten av riskerna är ju överlag beroende på dess status som olagligt medel.
Laglig AAS innebär högre säkerhet eftersom man alltid vet vad man får, och produkten i sig utvecklas för att ständigt förbättras och minimera riskerna nu när den är mer kommersiell osv, och de mest kraftfulla AAS skulle förmodligen inte sälja så bra pga biverkningar osv.

I dagsläget tillverkas ju anabola steroider inte för långvarigt bruk, utan de är mer tänkta för att intas under kortare perioder för att hjälpa patienter med återhämtningen från brännskador och andra olyckor där testosteron kan hjälpa med läkningen osv. Och för det ändamålet fungerar AAS utmärkt.

Sedan har du missförstått en grej här, och det är att anabola steroider skulle vara olagliga pga att de är farliga för hälsan eller liknande statspropaganda. Anabola steroider är olagliga eftersom staten är orolig över en massa starka arga unga män, och vilka revolutioner det kan leda till, eller allmänt farligare gängkriminella osv. Staten skiter liksom om droger skadar ens hälsa, i så fall hade alkohol, cigaretter och McDonald's varit olagliga för längesedan.

Citat:
Det är samma dilemma som med cannabis, alkohol, och dylika substanser: de flesta hanterar det skitbra, men en väsentlig mängd människor klarar inte av att sköta sig. En annan mängd reagerar helt enkelt negativt på substansen, som ångestpsykoser för cannabis eller delirium för abstinenta fyllon. Och till skillnad från de andra substanserna är AAS svårförståeligt. Det handlar inte om kortsiktigt rus utan långsiktig vinning, och där kan jag lova dig att jävligt många människor är helt borttappade.

Den sociala kostnaden blir hög, men tacksamt nog har vi ingen kulturell eller historisk koppling till AAS heller.
Cannabis är en totalt harmlös drog, och definitivt inte i samma kategori som alkohol. Alkohol är långt farligare för både ens personliga hälsa och för omgivningen (våld, våldtäkter, rattfylleri osv). Men alkohol gör dig inte stark, och just därför är inte alkohol förbjudet.

Oavsett vilket så spelar inte anabola steroider hälsoproblem någon större roll så sett, eftersom SARMs kommer att när det blir moget, ge rejäla muskler utan några bieffekter, men även SARMs kommer att förbjudas trots noll hälsoproblem, eftersom anabola är olagligt inte pga att det är farligt för din hälsa utan eftersom anabola gör dig stark, och power to the people har aldrig varit ett populärt koncept bland regeringar.
Citera
2019-11-09, 21:23
Medlem
Det är givetvis illa att ta steroider. Många här inne förnekar det men det är bara att göra lite research så förstår man att åtminstone livsstilen är skadlig, inte minst för hjärtat. Här inne tror folk som tagit anabola under några års tid att det är lugnt eftersom de gör lite blodprover och kollar sitt blodtryck. Det går inte att se alla skador som man orsakar genom att ta simpla tester, men det märks sen när du dör i förtid.

Ju mer du tar och ju större du är desto värre. Jag tror personligen att man kan "komma undan" genom att köra en kur här och där och inte väga långt över 100 kg. Att vara stor som ett fetto får konsekvenser över tid och att ta en massa substanser som ensamt bidrar till i princip alla riskfaktorer när det kommer till hjärt och kärlsjukdomar gör inte saken bättre.
Citera
2019-11-10, 01:18
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Med lagligt menar jag inte att femåriga barn kan köpa anabola på ICA, utan det ska självklart vara så att man bara får köpa AAS under recept från en läkare.

Man kan redan få testosteron på recept av läkare. Men antar att du menar att bruk utan recept även bör avkriminaliseras? I Storbritannien är det t.ex. inte straffbart att köpa och bruka AAS, men olagligt att sälja det.
Citera
2019-11-10, 14:47
Medlem
coxhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentyckyfried
precis som allt annat:
Väldigt illa om det missbrukas eller för höga mängder alltför ofta!

Men poängen med steroider är ju att ta höga mängder ofta för att få ett resultat.
Citera
2019-11-10, 14:53
Medlem
coxhuvuds avatar
Citat:

Se bara till Nebido. Folk som behandlas med Nebido har ibland ett jävla jobb för att dels justera doseringen så att man mår bra, dels ta hand om diverse bieffekter som kan dyka upp. Det är ingen dans på rosor där heller, och då är det människor som försöker skapa sig en dräglig tillvaro istället för att jaga muskler på gymmet.

För de som får en s.k "snedtripp" på cannabis får psykoser, förföljelsemanier, etc. Vad händer då om man snetrippar på steroider? Allas kroppar kan ju inte direkt tycka om en ökad "produktion" av testo..?
Citera
2019-11-10, 14:57
Medlem
coxhuvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallar1nte
Det är givetvis illa att ta steroider. Många här inne förnekar det men det är bara att göra lite research så förstår man att åtminstone livsstilen är skadlig, inte minst för hjärtat. Här inne tror folk som tagit anabola under några års tid att det är lugnt eftersom de gör lite blodprover och kollar sitt blodtryck. Det går inte att se alla skador som man orsakar genom att ta simpla tester, men det märks sen när du dör i förtid.

Ju mer du tar och ju större du är desto värre. Jag tror personligen att man kan "komma undan" genom att köra en kur här och där och inte väga långt över 100 kg. Att vara stor som ett fetto får konsekvenser över tid och att ta en massa substanser som ensamt bidrar till i princip alla riskfaktorer när det kommer till hjärt och kärlsjukdomar gör inte saken bättre.

Jag förstår vad du menar, jag tror främst att livsstilen är skadlig. Folk som tar steroider i detta bruk tränar mycket också, och det förstör också kroppen. Jag tror att en del av skadorna från träningen skylls på AAS. Men allting är ju farligt nuförtiden
Citera
2019-11-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallar1nte

Håller med så frågan är mest hur man kan minimera riskerna. Själv har jag störst problem med AI som rubbar blodfetterna rejält även på ganska låga doser.

Finns otal relaterade trådar här nu och det startas hela tiden nya inom liknande områden.
Denna borde egentligen flyttas till följande om det ska bli möjligt att hitta bland allas trådstartarkåthet här på brädan:
(FB) vi ärliga "miss"brukare om biverkningar m.m
Citera
2019-11-10, 21:21
Medlem
Helt ärligt. Steroider i sig är inte speciellt farligt. Vanlig dos av testosteron skulle jag nog säga är bra för kroppen.

Sen finns ju såklart andra prepp såsom tren som kan ta styggt på kroppen.

Sen finns det också vanliga myter kring framförallt testosteron att det skulle göra dig aggressiv, få mindre kul, bli steril och allt vad det heter. Steril kan vissa bli, dock tillfälligt.

Lyssnar man ex. Både på Mikael Lehteti eller Stefan arver så blir man oftast lugnare med lite mer testosteron i kroppen.

Nu har jag inte kört på några år, hade jag kört idag hade jag nog bara kört en standard testo med 250 i veckan.
Citera
2019-11-10, 21:22
Medlem
Loafees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coxhuvud
För de som får en s.k "snedtripp" på cannabis får psykoser, förföljelsemanier, etc. Vad händer då om man snetrippar på steroider? Allas kroppar kan ju inte direkt tycka om en ökad "produktion" av testo..?

Det är synd att du inte ens tagit dig några minuter att läsa ens Wikipedia. Men det är heller inte ovanligt när Flashback-surfare besöker f12, tyvärr.

Testosteron är inte psykoaktivt. Du blir inte hög på testosteron som du blir på cannabis, så den aspekten är helt enkelt inte jämförbar. Det finns ingen särskilt farlig akut reaktion att tala om. Problemen är snarare kroniska och "växer på sig" under kroniskt steroidbruk. Det är lite mer likt alkohol än cannabis på det sättet, även om den förra även har associerade akuta risker.

Jag säger det återigen: riskerna är inte så stora som gemene man tror, men heller inte så ofarliga som många här säger. Sanningen ligger som vanligt någonstans mot mitten.
Senast redigerad av Loafee 2019-11-10 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in