2019-11-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Står fast vid mitt svar. Att du sen verkar vilja kräva en förklaring på vad som håller mig på marken är en annan femma. Du har din sfäriska mittpunkt som drar i dig. Jag har någonting annat. Nedåt är fortfarande nedåt, vilket synsätt du än har på varför nedåt är nedåt.

Du står fast vid ditt svar att "Nedåt i min värld är precis likadant som i din" ?

Är du helt förvirrad? I din värld så är nedåt alltid parallellt vilket det inte är på den riktiga jorden, på den riktiga jorden så är "ned" i Göteborg inte parallellt med "ned" i Stockholm. Så nej, "ned" är inte samma sak i din värld som i min värld.

Citat:
... Att idén hur någon som står i Göteborg gör så i en annan lutning än någon i Stockholm är lite skrattretande....

Fast vetenskapligt står båda lodrätt.

Och det får du tycka är skrattretande om du vill. Men du för ju inte fram något vidare starkt argument för din tes eftersom du inte ens kan förklara vad din variant av "ned" är.
Citera
2019-11-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du står fast vid ditt svar att "Nedåt i min värld är precis likadant som i din" ?

Är du helt förvirrad? I din värld så är nedåt alltid parallellt vilket det inte är på den riktiga jorden, på den riktiga jorden så är "ned" i Göteborg inte parallellt med "ned" i Stockholm. Så nej, "ned" är inte samma sak i din värld som i min värld.

Fast vetenskapligt står båda lodrätt.

Och det får du tycka är skrattretande om du vill. Men du för ju inte fram något vidare starkt argument för din tes eftersom du inte ens kan förklara vad din variant av "ned" är.

Är det inte tröttsamt att göra sitt absoluta yttersta för att missförstå?
Citera
2019-11-09, 14:13
Medlem
Citat:
Är det inte tröttsamt att göra sitt absoluta yttersta för att missförstå?

Då provar vi på ett annat sätt:

Citat:
... Att idén hur någon som står i Göteborg gör så i en annan lutning än någon i Stockholm är lite skrattretande...

Förklara varför det är "skrattretande" att tyngdkraften är riktad inåt den sfäriska jorden.

Och återigen: personerna i Göteborg och Stockholm står båda lodrätt, de lutar inte relativt tyngdkraften.
Citera
2019-11-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Då provar vi på ett annat sätt:

Förklara varför det är "skrattretande" att tyngdkraften är riktad inåt den sfäriska jorden.

Och återigen: personerna i Göteborg och Stockholm står båda lodrätt, de lutar inte relativt tyngdkraften.

Tanken är skrattretande, helt enkelt. Att du tror människor i Portugal går runt i en 90-graders vinkel från dig själv... Ja, skrattretande. 😊

Men det är sånt man måste tro på om jorden är rund! Förstår jag ju, såklart.
Citera
2019-11-09, 15:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Tanken är skrattretande, helt enkelt. Att du tror människor i Portugal går runt i en 90-graders vinkel från dig själv... Ja, skrattretande. 😊

Är det ett kvarts varv runt jorden mellan Sverige och Portugal i din värld?
Citera
2019-11-09, 15:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Mer skrattretande att du tror på en nedåtkraft utan att ens ha en enda aning om vad som orsakar den på den platta jorden.
Att du tror att det är 90 grader, alltså 1000 mil mellan Sverige och Portugal på globjorden är också skrattretande. 90 grader från Sverige hamnar du söder om Afrikas sydspets.
Senast redigerad av Jonas1968 2019-11-09 kl. 15:49.
Citera
2019-11-09, 15:50
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

C:a 18 grader, inte 90.
Citera
2019-11-09, 16:20
Medlem
Hörni, gradtalet spelar ingen roll. 🤗
Citera
2019-11-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Mer skrattretande att du tror på en nedåtkraft utan att ens ha en enda aning om vad som orsakar den på den platta jorden.
Att du tror att det är 90 grader, alltså 1000 mil mellan Sverige och Portugal på globjorden är också skrattretande. 90 grader från Sverige hamnar du söder om Afrikas sydspets.

Jag tror att nedåt är nedåt. Du tror på samma sak. Vi är överens! Halleluja!
Citera
2019-11-09, 16:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag tror att nedåt är nedåt. Du tror på samma sak. Vi är överens! Halleluja!
Däremot så undrar jag vad som är skrattretande med att nedåt är in mot jordens gravitationscentrum.
Vad är det som orsakar att saker faller nedåt i din värld där du inte tror på gravitation?
Citera
2019-11-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Däremot så undrar jag vad som är skrattretande med att nedåt är in mot jordens gravitationscentrum.
Vad är det som orsakar att saker faller nedåt i din värld där du inte tror på gravitation?

Det har jag aldrig kallat skrattretande. 🙌

Vad skulle förhindra en liknande kraft att existera på en platt jord?
Citera
2019-11-09, 16:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det har jag aldrig kallat skrattretande. 🙌

Vad skulle förhindra en liknande kraft att existera på en platt jord?
Gravitationen verkar mot masscentrum. Den skulle med andra ord bara verka vertikalt om du befann dig exakt i mitten av skivan och bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan du kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in