2019-11-09, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Kalla mig fördomsfull men jag tror att Tyskland var något mer krigsdrabbat än Finland efter detta så det skiljer sig bevisligen en del vad gäller återhämtning.

Klart dom gjorde i och med att dom var i krig mot era fiender? Förutom soldaterna som väl låg mellan 8-12.000 pers så stötte väl svenskarna Finland rent ekonomiskt mm en tid efteråt också?

Nu är vi in i helvete OT så vi får snacka vidare nån annanstans om det behövs men det tror jag inte.

Iaf. Kul för Finland som sagt, likt Island vid tidigare mästerskap så kommer man sympatisera lite med dom i kommande mästerskap.

Finland är det enda land som har betalat tillbaka ett krigsskadestånd så vitt jag vet, därav det svårare ekonomiska klimatet, dessutom är Tyskland betydligt större befolkning, de hade tur att Adolf ryckte upp landet på endast 12 år, och de är fortfarande bland världens rikaste länder trots förlusten i kriget. Från en svältdöd-deppression till framgång genom krig och förlust, inte ens våra svenska politiker klarar av att visa pondus nog så att sjukhusen ska få dasspapper.

Vet absolut ingenting om ekonomiskt stöd i efterkrigstid från Sverige.
"Era fiender"? Nej nej våra allas fiender, Sovjet massmördade mellan 60-100 miljoner europeer, hade inte finnen stoppat den så hade svensken slukats.
Citera
2019-11-09, 03:14
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TankoPerravald
Du överskattar Norge. De är ungefär lika bra, Finland skulle kanske vinna mot Norge nu. Norge är endast bättre historiskt.
Nej, jag överdriver inte. Norge är bättre än Finland i fotboll. Visst kan Finland slå Norge eftersom att de inte är någon höjdare direkt, men Norge har t.ex bättre resultat med både A och U-landslagen de senaste 5 åren än vad Finland haft också är den norska ligan mkt bättre än vad den finska ligan är. Dessutom så har Norge många stora talanger på gång som Ödegård, Håland, Berget, Ajer och Geelmuyden och jag tror att Norge kommer att ha nordens bästa landslag inom en 3-4 år, vad jag vet så har inte Finland några unga spelare som anses vara stora talanger. Sverige, Norge och Danmark är alla bättre än finnarna i fotboll, end of story.
Senast redigerad av Generalandersson 2019-11-09 kl. 03:34.
Citera
2019-11-09, 03:20
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Pukki tror jag tyvärr är en ny Michu.

One season wonder.
Pukki är snart 30 år gammal och han har haft en måltorka under de senaste veckorna, han var kass mot Watford. Norwich kommer säkerligen att ramla ur PL den här säsongen och tror inte att Pukki är den hetaste spelaren för ngn annan klubb i PL.
Citera
2019-11-09, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Pukki är snart 30 år gammal och han har haft en måltorka under de senaste veckorna, han var kass mot Watford. Norwich kommer säkerligen att ramla ur PL den här säsongen och tror inte att Pukki är den hetaste spelaren för ngn annan klubb i PL.

Precis, one season wonder.
Citera
2019-11-09, 14:33
Medlem
Citat:
Både Norge och Danmark okkuperades av DDR under 2 värdskriget och både danskar och norrmän kämpade mot Hitler/Himmler & co, ser dock inte ut som att det påverkade ländernas prestationer inom idrotten. Hursomhelst, Finland kommer aldrig att bli på samma nivå som varken Sverige, Danmark eller Norge i fotboll.

Att ett fåtal personer "kämpade" mot Tyskland är inte ett krig, de flesta var nog alldeles nöjda med situationen.
Citera
2019-11-10, 13:49
Medlem
Generalanderssons avatar
Finns det några koskenkorvar här på FB som vet vad som hände med en ung finsk talang som var aktuell för klubbar som Liverpool och PSV för typ 2-3 år sedan?
Citera
2019-11-15, 21:52
Medlem
Steff83s avatar
"Finskar"! Vad är det? finskar skulle kunna vara ett ord..eller är det.
Citera
2019-11-15, 22:01
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
"Finskar"! Vad är det? finskar skulle kunna vara ett ord..eller är det.
Jag tycker finnar är ok. Svennar däremot har fått en negativ klang.

Finskar låter rätt dåligt. Finnar känns bättre.
Jaså heter det huuhkajat? Kul
Go suomi!
Citera
2019-11-18, 02:59
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur stort är fotboll i Finland egentligen? i Sverige, Danmark och Norge så är ju fotboll klart nr 1 men i Finland så är väl hockey, andra vintersporter och motorsport större än fotbollen?
Citera
2019-11-18, 03:08
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Både Norge och Danmark okkuperades av DDR under 2 värdskriget och både danskar och norrmän kämpade mot Hitler/Himmler & co, ser dock inte ut som att det påverkade ländernas prestationer inom idrotten. Hursomhelst, Finland kommer aldrig att bli på samma nivå som varken Sverige, Danmark eller Norge i fotboll.

Ingen blev väl ockuperade av DDR (Östtyskland????). Är du från vettet mennnnsha?
Citera
2019-11-18, 03:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Ingen blev väl ockuperade av DDR (Östtyskland????). Är du från vettet mennnnsha?
My bad. Men jag antar att du fattar vad jag menar.
Citera
2020-07-04, 05:06
Medlem
Generalanderssons avatar
Tar liv i denna tråd. Kom över det här klippet på /r/soccer: youtube.com/watch?v=B-_qj0yOp1k, och om jag fattade rätt så jämförde allså den här finska snubben Pukki mot Ronaldo!?

Några som har koll på vad den finska gubben säger??
Senast redigerad av Generalandersson 2020-07-04 kl. 05:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in