Citat:
Ursprungligen postat av
ZlatanMania
Kalla mig fördomsfull men jag tror att Tyskland var något mer krigsdrabbat än Finland efter detta så det skiljer sig bevisligen en del vad gäller återhämtning.
Klart dom gjorde i och med att dom var i krig mot era fiender? Förutom soldaterna som väl låg mellan 8-12.000 pers så stötte väl svenskarna Finland rent ekonomiskt mm en tid efteråt också?
Nu är vi in i helvete OT så vi får snacka vidare nån annanstans om det behövs men det tror jag inte.
Iaf. Kul för Finland som sagt, likt Island vid tidigare mästerskap så kommer man sympatisera lite med dom i kommande mästerskap.
Finland är det enda land som har betalat tillbaka ett krigsskadestånd så vitt jag vet, därav det svårare ekonomiska klimatet, dessutom är Tyskland betydligt större befolkning, de hade tur att Adolf ryckte upp landet på endast 12 år, och de är fortfarande bland världens rikaste länder trots förlusten i kriget. Från en svältdöd-deppression till framgång genom krig och förlust, inte ens våra svenska politiker klarar av att visa pondus nog så att sjukhusen ska få dasspapper.
Vet absolut ingenting om ekonomiskt stöd i efterkrigstid från Sverige.
"Era fiender"? Nej nej våra allas fiender, Sovjet massmördade mellan 60-100 miljoner europeer, hade inte finnen stoppat den så hade svensken slukats.