2019-11-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det er foretatt kommunikasjon begge veier ved flere anledninger, og så vidt vi vet over ulike plattformer. Det tyder på at den som er i andre enden er ganske trygg på å ikke bli avslørt. Vi vet også at det er foretatt utbetaling. Trusselbrevet fungerte tilsynelatende bra umiddelbart, og de første ukene. Så helt ille kan det ikke være, det tjente antagelig hensikten med å utsette offentlig oppmerksomhet og store rundspørringer lokalt.
Når politiet etter hvert endret hypotese våren 2019, så bygger det nok på den totale etterforskningen pluss noen helt konkrete funn som ble avdekket etter hvert. Hva det var vet vi ikke, men det skjedde før de avlyste jakten på Futurummennene 3. Juni.
Surfer du med en uregistrert mobil på nettet så er det ingen i hele verden som vet hvem som er i andre enden, bruker du i tillegg Tor og i tillegg en proxy så er du i realiteten bankers.

Det som er mest komplisert er å få tak i mobilen og kontantkortene, resten er barnemat.
Citera
2019-11-08, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Godt poeng. 09.14 samtalen er for meg en gåte, her kunne politiet med fordel vært mer åpne for å skåne familien for mistanker. Selv om jeg antar de har god grunn til å la være. Noe så enkelt som at den var ekte og at den som at de ikke vil at den som mottok samtalen skal bli omringet av norsk presse.

Det er en urimelig påstand.

Er vel sjelden at pressen har opptrådt så samlet anstendig og hensynsfullt overfor familie og pårørende som i denne saken.

Så dette er tull. Synes jeg.
Citera
2019-11-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ja, jeg forstår at du tror det gikk raskt. Har du noe dokumentasjon/kilder på det, eller er det kun en teori?

Men jeg tror det har tatt lenger tid før de landet på en hovedteori. Det beror på at jeg er 99% sikker på at saken er mer kompleks og at TH ikke har utført dette alene. Jeg har nemlig stor tiltro til politiets utsagn om at hun var i live 9:14, og at hun ble bortført fra sitt hjem, død eller levende kort tid etter det. Min teori er at saken har sitt motiv å finne hos TH eller en annen nærstående. Men planleggingen og gjennomføringen er utført av en profesjonell. Jeg ser for meg en eller flere yngre personer, som har vært borti kriminalitet før, men som ikke umiddelbart havner i politiets søkelys. Noen som har hatt et økonomisk motiv, eller vært styrt av trusler, press eller gjenstjeneste. Denne kompleksiteten er grunnen til at saken tar så lang tid, da politiet må bevise hele hendelsesforløpet før de kan ta saken videre. Pågriper de TH for tidlig, forsvinner muligheten til å ta medskyldige.

Som sagt, dette er min hovedhypotese - basert på de opplysningene som media har kommet med. Jeg kan heller ikke utelukke at det er en kidnapping gone wrong, og at politiet er på villspor med sitt 26. juni utspill.

Mye som er forvirrende i denne saken.

Eneste jeg er rimelig sikker på er at det er en meget godt planlagt handling, og at det ikke er snakk om et affektdrap.

Jeg hadde stor tiltro til at Verisure selgeren var det siste uavhengige vitnet som så AEH i live men slik var det altså ikke, og sånn er det med 9.14 samtalen også tror jeg.
Citera
2019-11-08, 18:23
Medlem
Citat:
Men jeg tror det har tatt lenger tid før de landet på en hovedteori. Det beror på at jeg er 99% sikker på at saken er mer kompleks og at TH ikke har utført dette alene. Jeg har nemlig stor tiltro til politiets utsagn om at hun var i live 9:14, og at hun ble bortført fra sitt hjem, død eller levende kort tid etter det. Min teori er at saken har sitt motiv å finne hos TH eller en annen nærstående. Men planleggingen og gjennomføringen er utført av en profesjonell. Jeg ser for meg en eller flere yngre personer, som har vært borti kriminalitet før, men som ikke umiddelbart havner i politiets søkelys. Noen som har hatt et økonomisk motiv, eller vært styrt av trusler, press eller gjenstjeneste. Denne kompleksiteten er grunnen til at saken tar så lang tid, da politiet må bevise hele hendelsesforløpet før de kan ta saken videre. Pågriper de TH for tidlig, forsvinner muligheten til å ta medskyldige.

Eneste jeg er rimelig sikker på er at det er en meget godt planlagt handling, og at det ikke er snakk om et affektdrap.

Her tror jeg du er inne på noe. Tror du eventuelle medhjelper(e) er norske? Kan de ha vært dumme nok til å ha benyttet kredittkort ved kjøp av Sprox og strips? Hvis en nærstående står bak, hva gjør at denne har tatt skrittet å benytte hjelp? Et drap medfører stor risiko for å bli tatt, uansett fremgangsmåte, men det å ha alibi innebærer kanskje minst risiko?
Citera
2019-11-08, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
En tanke: Tror dere at politiet lot være å offentliggjøre akkurat av den grunn? For at GM sin plan skulle gå i vasken (hvis det er TH).

Litt søkt kanskje. Jeg tror jo de også var bekymret for at de satte livet hennes på spill.

Politiet har plikt til hindre at liv går tapt.

Selv om politiet forstår ganske raskt, i løpet av første uken tror jeg Lonnrot nevnte, at dette sannsynligvis ikke er en ekte kidnapping, så kan de heller ikke utelukke 100% at kidnappingen er ekte.

Politiet kan da la flere hensyn bli sammenfallende, hensynet til å unngå å sette AEHs liv i unødvendig fare hvis det er en ekte kidnapping, vil falle sammen med politiets eget ønske om å unngå offentliggjøring som kan utløse mange falske krav som vil forstyrre og forvanske etterforskningen.
Citera
2019-11-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Her tror jeg du er inne på noe. Tror du eventuelle medhjelper(e) er norske? Kan de ha vært dumme nok til å ha benyttet kredittkort ved kjøp av Sprox og strips? Hvis en nærstående står bak, hva gjør at denne har tatt skrittet å benytte hjelp? Et drap medfører stor risiko for å bli tatt, uansett fremgangsmåte, men det å ha alibi innebærer kanskje minst risiko?
Jeg tror ikke at innkjøperen/innkjøperne benyttet et kort knyttet til sin person, i en slik alvorlig sak som bærer preg av mye planlegging.
Eksisterte det fremdeles uregistrerte betalingskort i 2018? I så fall kan kanskje noen av kjøpene ev ha blitt betalt med et slikt kort? ( Dette er kort som ikke er tilknyttet noen person eller bankkonto).
https://www.nettavisen.no/nyheter/hvitvasker-penger-med-kort-fra-7-eleven-og-narvesen/3539457.html
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-08 kl. 18:45.
Citera
2019-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Leser om drapssaken fra Toten. Der (adoptiv)faren har drept sin sønn. Planlagt. Strips og pose blir nevnt. Kan det ha blitt benyttet her? Da vil vel de biologiske sporene bli få, med tanke på bil og klær.

Jeg har ingen anelse om slags drapsmetode som er brukt.

Jeg antar at klærne hun brukte i teateret avslører noe om hva hun ble utsatt for. Det kan være blod. Mikroskopiske spor av blod, usynlige for det blotte øyet. Det kan være revnede sømmer, knapper som har løsnet eller er blitt revet av. Spor av at noen har kledt av henne etter at hun ble drept. Det kan være kruttslam om hun har blitt skutt med et håndvåpen, som noen andre her har foreslått. Det kan være flekker av jord, sand, grønske som henger igjen på klærne. Det er umulig å vite. Det kan også være spor på hansker, sko, veske og så videre.

Deretter har det betydning hvor i huset klærne ble funnet. Hvis klærne var blitt hengt pent tilbake i skapet, vil det være svært avslørende. Jeg antar at politiet da ville bli nødt til å undersøke resten av klærne hennes, for å bevise at resten av klærne hennes ikke har samme type spor.

Det er utallige muligheter. Men jeg mener at om spor etter drapet har blitt funnet på teaterklærne hennes, så vil det passe med Brøskes tidligere kryptiske uttalelser om spor i boligen.
Citera
2019-11-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Eksisterte det fremdeles uregistrerte betalingskort i 2018? I så fall kan kanskje noen av kjøpene ev ha blitt betalt med et slikt kort? ( Dette er kort som ikke er tilknyttet noen person eller bankkonto).
https://www.nettavisen.no/nyheter/hvitvasker-penger-med-kort-fra-7-eleven-og-narvesen/3539457.html

Eller kanskje det ble betalt med tomflasker ?
Citera
2019-11-08, 18:48
Medlem
Citat:

Jeg tenker mer i retning av et registrert kredittkort. Politiet må sitte på noe veldig konkret, hvis saken nærmer seg en løsning. Har de noen i kikkerten som nå tenker: "21 års fengsel eller samarbeid med politiet." Har de funnet det svake leddet? Presses og overtales nå vedkommende til samarbeid. Hele Nokas-saken ble oppklart på den måten, i all hemmelighet.
Citera
2019-11-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Eller kanskje det ble betalt med tomflasker ?
De har vel ikke panteautomater på den type butikker. Risikoen for å bli husket som kunde er også noe større dersom man kommer til Sparkjøp for å bytte inn en sekk med tomflasker mot et par Sprox-sko vil jeg tro. :-)
Citera
2019-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
Jeg tenker mer i retning av et registrert kredittkort. Politiet må sitte på noe veldig konkret, hvis saken nærmer seg en løsning. Har de noen i kikkerten som nå tenker: "21 års fengsel eller samarbeid med politiet." Har de funnet det svake leddet? Presses og overtales nå vedkommende til samarbeid. Hele Nokas-saken ble oppklart på den måten, i all hemmelighet.
Ok. Men med sitt eget kredittkort? Eller med et stjålet kredittkort eller med et kredittkort tyv-lånt fra en venn eller slektning eller kollega?

Skoene kan ev ha blitt kjøpt inn i forbindelse med noe helt annet. Og GM visste ev ikke eller husket ev ikke hvordan betalingen var foretatt og av hvem?
Og deretter har GM funnet ut at de skoene skulle brukes i forbindelse med forbrytelsen?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-11-08 kl. 18:58.
Citera
2019-11-08, 18:58
Medlem
Citat:
Ok. Men med sitt eget kredittkort? Eller med et stjålet kredittkort eller med et kredittkort tyv-lånt fra en venn eller slektning eller kollega?

Jeg håper ikke agvvv svarer på sånne intetsigende dustespørsmål.

don't feed the monkey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in