2019-11-08, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Läste igenom ditt förra inlägg igen och undrar om vi inte egentligen menar samma sak fast vi använder lite olika sätt att beskriva det på? I så fall har vi nog rätt. Eller jävligt fel... hahaha
Mycket möjligt. Glömde dock säga att jag inte ser ambivalens som nåt att vara rädd för.
Snarare att det är just ambivalens som uppstår vid fall som detta.
Vilket ben ska jag stå på?
Möter sig själv i dörren. Typ.
Får ta ställning till reaktioner och vart man har sig själv i värdegrunder. etik, moral och annat.
Fallet har komplexitet och drar med sig mycket.
Förhoppningsvis lärorikt.
Att man växer åt rätt håll och inte som svansen på en ko.
Neråt.
Då har ju ändå de stackars barnens öde medfört nåt bra.
Jag tycker vi kollar på hur vi kan hedra dem bäst i deras minne.
Julgåva till forskning ME? Nåt som berör barn?
Citera
2019-11-08, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Amen tack. Gud vad jag har letat ditt inlägg. Jag hade sparat det - på min gamla dator. Tappade bort det helt enkelt. ...
Tråkigt nog vet vi alla att du hade rätt - tidigt, i tråden.

Citat:
Mja... storsint vet ja väl inte... Storsint..? Mörda sin familj och därefter i panik hänga sig i en sladdvinda. Inomhus för utomhusbruk. Momsen på enerigiskatten; grundat på elförbrukning och överföring från Kraftringen, var genom morden på den väna och hulda H tillsammans med dom magra makaronbarnen, bedrövlig.
Allt verkar dock genomtänkt.

Mja... Jag tvekar fortfarande...

Det är vanskligt att plocka ut ett inlägg från till exempel fiftyforfifty och skapa en sanning utifrån det när nästa inlägg från samma skribent sen omkullkastar hela din sanning. Men det är väl den sortens flexibilitet i värderingen av vem man tror på som gör att det blir svårt att sluta tveka...
Citera
2019-11-08, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Smart.!
Det har du helt rätt i.
Polisen sa bara att båda föräldrarna var formellt misstänkta för mord på sina två barn.

Ingen förälder var misstänkt för mord på den andre föräldern.

Polisens slutsats efter en gedigen utredning är då 2 mord + 2 självmord.

Hade det varit 3 mord så tror jag polisen hade sagt det på PT.

Hade Oskar kallblodigt mördat alla 3 av nån annan orsak, så hade polisen yppat det.

Fast då tror jag inte att familjen hade haft en gemensam begravning.

Med andra ord så klassas Hannas död som just självmord.

Den enkla detaljen har jag inte tänkt på.
(båda formellt misstänkta för mord på sina två döttrar - inget annat

Kmrkr:
Man måste ha ett närmast autistiskt förhållande till omvärlden eller en mycket driven agenda för att inte förstå vad det innebär.

Jaha... Vips så fick jag en diagnos på mig.
Fan också.!!

Jag ser att det fortfarande skrivs en del (i denna tråd) om vikten av att undvika trådsanningar. Den gemensamma begravningen är väl fortfarande en trådsanning? Den kommer väl från det väldigt långa PM som diskuterades för ganska länge sedan(det med hallonsnören och lakritsbåtar).

Vi vet att det hållits minnesstunder för flickorna, i varje fall att det hölls en sådan för flickorna i Bjärred. Däremot vet vi ingenting säkert om någon begravningsgudstjänst eller motsvarade borgerlig akt.
Citera
2019-11-08, 08:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag ser att det fortfarande skrivs en del (i denna tråd) om vikten av att undvika trådsanningar. Den gemensamma begravningen är väl fortfarande en trådsanning? Den kommer väl från det väldigt långa PM som diskuterades för ganska länge sedan(det med hallonsnören och lakritsbåtar).

Vi vet att det hållits minnesstunder för flickorna, i varje fall att det hölls en sådan för flickorna i Bjärred. Däremot vet vi ingenting säkert om någon begravningsgudstjänst eller motsvarade borgerlig akt.

Ja, det är en trådsanning som förmedlats via flera inlägg i tråden och genom PM från flera pålitliga skribenter. Det finns av naturliga skäl inga officiella uppgifter om hur de sörjande anhöriga valde att begrava sina nära och kära, även om vi har haft ett antal idioter i tråden som haft mage att avlägga nedsättande åsikter om det.
Citera
2019-11-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam

Det står i PM;et att askan efter de avlidna ströddes i havet, tror du inte att det hade varit känt i tråden om det fanns gravar med barnens namn på någon begravningsplats i landet? Det är iofs inget bevis för att begravningsakten var gemensam men det styrker viss info i PM;et.
Citera
2019-11-08, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står i PM;et att askan efter de avlidna ströddes i havet, tror du inte att det hade varit känt i tråden om det fanns gravar med barnens namn på någon begravningsplats i landet? Det är iofs inget bevis för att begravningsakten var gemensam men det styrker viss info i PM;et.

Det finns även annan information i PMet som har bekräftats av polis på pressträffen och via FUPen.
Citera
2019-11-08, 13:01
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det är vanskligt att plocka ut ett inlägg från till exempel fiftyforfifty och skapa en sanning utifrån det när nästa inlägg från samma skribent sen omkullkastar hela din sanning. Men det är väl den sortens flexibilitet i värderingen av vem man tror på som gör att det blir svårt att sluta tveka...

Du har kanske rätt... Jag skulle framhållit mina egna inlägg ist. Alla - där jag framhöll och tyckte mig förstå att allt handlade om tre brutala mord och ett självmord. Mord på försvarslösa flickor... , på en vän hustru.

Samtidigt pågick ju i tråden ett ursäktande - som fortfarande inte upphört. Men väl avklingat.
Citera
2019-11-08, 15:18
Medlem
Citat:
Du har kanske rätt... Jag skulle framhållit mina egna inlägg ist. Alla - där jag framhöll och tyckte mig förstå att allt handlade om tre brutala mord och ett självmord. Mord på försvarslösa flickor... , på en vän hustru.

Samtidigt pågick ju i tråden ett ursäktande - som fortfarande inte upphört. Men väl avklingat.

Det är väl bara några som ser händelsen med andra ögon än dig skulle jag tro. Det är nog inte många som ursäktar mördarna men några försöker förstå hur dessa tänkte. Till skillnad mot ditt sätt att föra över dina egna känslor på förövarna.
Citera
2019-11-08, 15:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det är väl bara några som ser händelsen med andra ögon än dig skulle jag tro. Det är nog inte många som ursäktar mördarna men några försöker förstå hur dessa tänkte. Till skillnad mot ditt sätt att föra över dina egna känslor på förövarna.

Självklart kan mina känslor vara olika andras - än dina t ex. Det var ju inte det jag menade - det var ju inte på ett känslomässigt plan jag befann mig när jag skrev / uttryckte mig - utan konkret... utanför din fattningsförmåga...

Du får mentalisera. Försök förstå flickornas belägenhet - hos dåren O.
Senast redigerad av afKnollentott 2019-11-08 kl. 15:32.
Citera
2019-11-08, 16:05
Bannlyst
Citat:
Självklart kan mina känslor vara olika andras - än dina t ex. Det var ju inte det jag menade - det var ju inte på ett känslomässigt plan jag befann mig när jag skrev / uttryckte mig - utan konkret... utanför din fattningsförmåga...

Eftersom du fortfarande, efter snart två år, inte kunnat avge en vettig sammanhållen teori - trots att många bett dig om det - ska inte även jag be dig om något som du inte klarar av att leverera.

Vi får helt enkelt nöja oss med att det är din tro och tro på att i alla fall du tror på den.
Senast redigerad av Krmkr 2019-11-08 kl. 16:25.
Citera
2019-11-08, 16:32
Medlem
Citat:

Det finns inget konkret i ditt sätt att bortse ifrån fakta, tvärtom. Man kan känna sympati för flickornas belägenhet även om man inser att föräldrarna planerade och genomförde dådet gemensamt så därvidlag har du ingen ensamrätt. Jag förstår att det kan vara svårt att låta bli att projicera in sina egna känslor i en så här tragisk händelse. För somliga är finns det inte något annat sätt eftersom man inte har nått så långt i sin personliga mognad så man kan betrakta andra människors motiv objektivt utan egna värderingar. Man kan inte se det tragiska utan att själv känna sig kränkt eller spegla sig själv och sina känslor in i händelsen. Det är lite naivt att man måste ha två motpoler för att kunna ta till sig något. Man är kvar i den svart-vita sagovärlden där barn befinner sig. Det finns alltid ett odjur om det finns en skönhet och det finns alltid en god fe som uppväger det onda.

Men i verklighetens Bjärred fanns det bara två onda föräldrar, helt okapabla att hantera det som livet serverade dom. Det fanns inte en dåre och en med förstånd, det fanns två dårar.
Citera
2019-11-09, 08:27
Medlem
harperlees avatar
Det visste jag inte om kollektiva självmord i Indien m fl länder. Kanske ett utslag av individens underordnade betydelse jämfört med kollektivet? Familjen är viktigare som helhet än de enskilda medlemmarna?

Ja Moas preliminära och sedan definitiva diagnoser lär väl ha varit två rejäla knuffar utför. Så säkerligen är det ungefär som du beskriver - när Moa insjuknar går luften ur, någon av dem uttrycker för första gången "om det är ME igen..." Om det också stämmer att Moa var så väldigt dålig så har kanske hösten innan varit rejält tung och det har börjat bli omöjligt att få ihop vardagen.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Brevet är som en tillbakablick på beslut.
Jag tror som sagt de satt och ältade länge likt andra med su-tankar, möjligen kan ha resonerat kring att "om Moa också har ME så orkar jag inte mer".
Nån lär ha väckt fröet, det kvittar vem för de blev oavsett överens.
Att detta då härrör till ordval att "beslutet togs".
Vissa sätter en deadline, andra har mer ödesbetonad approach.

När diagnosen väl fastställs, som de misstänker (de lär känna igen symtom via A) så är de väl så under isen att de nått stupet.
Det kan som sagt gå väldigt hastigt när beslut väl tas men har föregåtts av många månaders ältande. Välplanerat i skallen, "premeditated".
Ett slags förberedelsetillstånd via tanken, repetitivt manus om hur det ska gå till, om det ska iscensättas.. Det handlar även om tillvänjning för att den sista spärren, livlinan ska släppa greppet enligt Joiner.
Det är emot vår natur att dö om man inte är riktigt felskruvad gällande dödslängtan.
Därav möjligt likaväl att få in en fot i dragkampen mellan liv och död (stör döden som är ett uttryck).
De här två gick dock in i en kokong och mycket svårtolkat iom att det knappt finns på kartan att de planerar att ta med barnen in i döden.
Sjukaste pakten med andra ord.

Nåt jag inte begriper är varför detta verkar vara väldigt vanligt borta i Indien och länder där bortöver?
Hela familjer som tar gift, ibland verkar de inkludera farmor och andra släktingar till och med.
Tighta familjeband? Nån speciell tro? Mer accepterad syn på självmord i samhället?
Tog mig aldrig dit i min reality check när jag dök ner i ämnet men såg väldigt mkt träffar vid sökningar. Svårflörtat material likaväl (språk, ej så utvecklade länder polisiärt/rättsväsen, haltande mediarapportering).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in