2018-11-14, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det har vi ju sett tidigare att en majoritet av hennes "manliga vänner" har
varit gifta eller levt i ett förhållande.
Mindre risk att någon knackar på ytterdörren med en resväska i näven.
Lättare att manipulera, men möjligen farligare.

Funderar lite på bilderna/videos som SD hotade offentliggöra, det lär
väl knappast vara bilder på LW där hon visslar runt i bostaden
med damsugare å dammvippa i händerna.
Tror knappast att hon skulle skicka bilder till någon som
skrämmer henne eller förtrycker henne.
Tänk ett steg till..De var nog skickade innan tjafs, hot, våld och polisanmälningar gjort inträde i deras relation..
Citera
2018-11-14, 16:26
Medlem
sommarljums avatar
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen? referrer=app

Nu har även NA hängt på Metro
Citera
2018-11-14, 16:29
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen? referrer=app

Nu har även NA hängt på Metro

Några citat ur dagens artikel:

"Åklagaren vill inte avslöja om polisen misstänker att ett vapen har använts vid mordet – eller om våldet som utövats har skett med bara händerna.

– Det är självklart att om det handlar om dödligt våld så har det också varit kraftigt. Jag vill inte kommentera ett eventuellt mordvapen eller tillvägagångssätt. Det är skillnad om vi hade haft en person frihetsberövad. Jag inte säga så mycket eftersom det skulle kunna skada utredningen."

"Fortfarande väntar mordutredarna på svar från Nationellt forensiskt center (NFC) på de föremål och spår som skickats in. Det finns ännu ingen tid utsatt för när alla svaren kan komma in till polisen.

– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt."
Citera
2018-11-14, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Ny artikel från NA:

"Åklagaren avslöjar nya detaljer om Hjärstamordet: ”Utsattes för kraftigt och dödligt våld mot kroppen”

[...]

Nu avslöjar åklagaren nya detaljer om mordet på Lena Wesström.
– Hon har utsatts för ett kraftigt våld mot kroppen som har orsakat hennes död, säger Åsa Hiding, åklagare.
Mordet ska ha skett bakom bullerplanket där kroppen hittades.

[...]

– Jag vill inte säga vad det är för slags våld hon utsatts för eftersom gärningsmannen fortfarande är på fri fot. Det jag kan säga är att det är ett kraftigt våld som riktats mot kroppen, säger Åsa Hiding, åklagare och förundersökningsledare, till NA.

Åklagaren vill inte avslöja om polisen misstänker att ett vapen har använts vid mordet – eller om våldet som utövats har skett med bara händerna.

– Det är självklart att om det handlar om dödligt våld så har det också varit kraftigt. Jag vill inte kommentera ett eventuellt mordvapen eller tillvägagångssätt. Det är skillnad om vi hade haft en person frihetsberövad. Jag inte säga så mycket eftersom det skulle kunna skada utredningen.

Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades

– Ja. Vår bedömning är att mordet har skett där kroppen anträffades.

[...]

– Folk hör av sig och tipsar om saker och händelser. Vi försöker kartlägga hur det sett ut kring hennes närmsta umgängeskrets. Det tar tid att genomföra alla dessa förhör.

– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt.

[...]
Har ni något nytt förhör inplanerat med mannen?

– Ingen kommentar. Vi har i vart fall inte genomfört något förhör med honom under den senaste tiden.

Är det aktuellt med något gripande?

– Det kan jag naturligtvis inte svara på eftersom det i så fall skulle kunna äventyra hela utredningen.

Misstänker ni att det finns någon mer inblandad i mordet?

– Det är inget jag kommenterar.
"
Stefan Hazianastasiou
stefan.hazianastasiou@mittmedia.se

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen
Citera
2018-11-14, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Några citat ur dagens artikel:

"Åklagaren vill inte avslöja om polisen misstänker att ett vapen har använts vid mordet – eller om våldet som utövats har skett med bara händerna.

– Det är självklart att om det handlar om dödligt våld så har det också varit kraftigt. Jag vill inte kommentera ett eventuellt mordvapen eller tillvägagångssätt. Det är skillnad om vi hade haft en person frihetsberövad. Jag inte säga så mycket eftersom det skulle kunna skada utredningen."

"Fortfarande väntar mordutredarna på svar från Nationellt forensiskt center (NFC) på de föremål och spår som skickats in. Det finns ännu ingen tid utsatt för när alla svaren kan komma in till polisen.

– Jag önskar jag kunde svara på när vi får in alla svaren. Vi kan omöjligen skicka in allt material på en gång. Det är en levande process där vi skickar in saker allt eftersom vi behöver få dem undersökta. Ett svar som vi får in kan generera att vi måste skicka in mer för att få även det undersökt."

Och åkl säger att de inte haft MGM på förhör på senaste tiden, att hon inte kan kommentera när nya förhör ska hållas, om man planerar gripanden eller om fler misstänks. I den lilla filmen säger uppläsaren att fynd som evt kan kopplas till mordet gjordes i oktober efter nya tips.
Citera
2018-11-14, 16:43
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Kraftigt våld mot kroppen.
Jag gissar på att hon har mer eller mindre legat ner och blivit sparkad.
Brutna revben som kan ha punkterat lungor.
Kanske mjälten spräckt.
Det är så mycket som kan gå sönder i en människa å ge inre blödningar.
Tråkig läsning.

Däremot så tycker jag det pekar mer mot en manlig mördare.

Frekventa sparkar kan säkerligen ha förekommit, instämmer.

Mina (amatör)spekulationer lutar också åt en manlig GM, inte minst p.g.a. våldets karaktär.
Citera
2018-11-14, 17:04
Medlem
Snor-Johans avatar
NA 30 maj 2018
https://www.na.se/logga-in/nya-uppgifter-polisen-vet-hur-lena-wesstrom-dog-inget-aklagaren-vill-vi-ska-ga-ut-med
Expressen 30 maj 2018
"Polisen tror sig nu veta hur Lena Wesström, 45, dog."
Https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Metro 13 nov 2018
"– Det handlar om kraftigt våld mot kroppen, säger hon till Metro".
https://www.metro.se/artikel/nya-uppgifter-lena-wesström-dödades-med-kraftigt-våld
Efter att "nya uppgifter" om att Åsa vet hur Lena dog 30 maj 2018 kommer så 5 1/2 mån senare "nya uppgifter" om att det var kraftigt våld mot kroppen.

- Kopplar den nu mer preciserade uppgiften om hur Lena dödades med ett sent mer detaljerat svar från NFC vilket jag i sin tur kopplar till krattningen som utfördes i början av okt 2018

- Det är sannolikt så att det efter utökade prover på kroppen hittats form och fragment från det tillhygge som används vid avdagatagandet och som dom nya fynden vid krattningen avser binda GM vid gärningen.
AB 11 okt 2018
"I närheten av Lenas bostad, ett radhus i ett stilla villaområde, krattade ett tiotal poliser genom högt gräs i jakt på fynd"
Jag vet att man har hittat ett antal föremål, vad det är är inget jag kan kommentera, säger Christina Hallin, presstalesperson vid polisen region Bergslagen."
"Polisen undersökte också platsen där Lena Wesström hittades död – bakom ett bullerplank längs med E18/E20"
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQnEo/har-soker-polisen-efter-spar-i-lenamordet
Dagen 22 okt 2018
"Nu har nya fynd gjorts som kan leda fram till vem mördaren är, rapporterar åklagare Åsa Hiding."
https://www.dagen.se/nyheter/nya-fynd-efter-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1221283?paywall=true
Förhoppning finns att lösa mordet på Wesström med att tillhygget som används vid "kraftigt våld mot kroppen" finns bland senast insända "fynden" till NFC och att det utan tvivel med Dna går att knyta GM till gärningen.

Om jag också ska tillåta mig spekulera så KAN det varit en sten eller kraftig gren som används och att en tung last skickats till NFC

Edit: utan att fördjupa oss vad så säger mig "något" att tillhygget tyvärr inte står att finna bland dom insända fynden till NFC.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-11-14 kl. 17:56.
Citera
2018-11-14, 17:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Tycker det är ett genomgående problem, vad är sant.

Nu sa ju Holmes att spänningen försvann när SD skilde sig, det får
mig å tro att hon inte ville ha något fast förhållande.
Enklast å träffa gifta män då kanske, men möjligen farligare.

Det kan vara som du skriver eller också var det SD som blev jobbig när han hade skilt sig.

När han var gift och fick smyga iväg för att träffa LW så kunde han inte vara borta alltför länge hemifrån och följdaktligen inte vara krävande och kontrollerande mot LW hela tiden.

När han separerade fick han mer tid och många fler tillfällen att vara på henne som en igel hela tiden.
Citera
2018-11-14, 17:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Kraftigt våld mot kroppen.
Jag gissar på att hon har mer eller mindre legat ner och blivit sparkad.
Brutna revben som kan ha punkterat lungor.
Kanske mjälten spräckt.
Det är så mycket som kan gå sönder i en människa å ge inre blödningar.
Tråkig läsning.

Däremot så tycker jag det pekar mer mot en manlig mördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Frekventa sparkar kan säkerligen ha förekommit, instämmer.

Mina (amatör)spekulationer lutar också åt en manlig GM, inte minst p.g.a. våldets karaktär.

Från NA:

"– Hon har utsatts för ett kraftigt våld mot kroppen som har orsakat hennes död, säger Åsa Hiding, åklagare."

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/aklagaren-avslojar-nya-detaljer-om-hjarstamordet-utsattes-for-kraftigt-och-dodligt-vald-mot-kroppen

Tänker så också. Kanske är man fördomsfull om man tänker att det bara är män som sparkar.

Och enligt åklagaren ar detta våld mot kroppen varit det som dödade henne.
Då får jag en känsla av att det inte är strypning som är dödsorsak, men självklart är det också kraftigt våld mot kroppen. och kan ha förekommit, även om det i sig inte var dödande.
Citera
2018-11-14, 18:08
Medlem
Handlrs avatar
Tycker det är väldigt sorgligt med den nya informationen, och vill säga beklagar till LW's anhöriga.
Citera
2018-11-14, 18:54
Medlem
Kraftigt våld mot kroppen kan nog tyda på någon form av tillhygge, kanske en hammare, kanske ett järnrör eller likn. Att slå ihjäl en människa med bara händer och medelst sparkar kräver sin man. Har MGM den styrkan utan tillhygge? Skrikvittnets utsaga säger mig att det var en ruskig misshandel innan BO:s medvetande försvann. Jag tänker att GM slog mot kroppen, benen och armarna för att riktigt jä-ligt pina och förnedra BO. Obeskrivligt...tvi!
Citera
2018-11-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Tycker det är väldigt sorgligt med den nya informationen, och vill säga beklagar till LW's anhöriga.

Ja, det är vedervärdigt! Man hoppas att de närmaste slipper läsa det men tyvärr kommer det nog mer.
Måtte GM ruttna bort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in