2019-11-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Hur resonerar du? Om det hade brunnit i en gardin för att någon slarvat med stearinljus, hade det också varit "så klart kärnkraftsrelaterat"?
Det där var en verkligt ovanligt konstig jämförelse!

Och kan du inte läsa innantill? " Byggnaden som brinner ska även innehålla viss mån av radioaktivt avfall, så vi har haft strålskyddskontrollanter på plats, men det är inga halter som kommit ut överhuvudtaget och kommer inte att göra det heller, säger Henry Linnsén, brandingenjör vid Sörmlandskustens räddningstjänst till SN.
Anläggningen på Studsvik drivs av företaget Cyclife Sweden och används för att ta hand om radioaktivt avfall från bland annat kärnkraftverk.
Enligt företaget är metallerna lågaktivt radioaktiva"
Från Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b566A5/20-tons-titanklump-brinner-pa-studsvik
Citera
2019-11-07, 23:00
Medlem
Ganska galet att brandkåren i närheten av en anläggning som hanterar radioaktivt avfall INTE har tillräckligt med resurser för att släcka storskaliga bränder!
Citera
2019-11-07, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det där var en verkligt ovanligt konstig jämförelse!

Och kan du inte läsa innantill? " Byggnaden som brinner ska även innehålla viss mån av radioaktivt avfall, så vi har haft strålskyddskontrollanter på plats, men det är inga halter som kommit ut överhuvudtaget och kommer inte att göra det heller, säger Henry Linnsén, brandingenjör vid Sörmlandskustens räddningstjänst till SN.
Anläggningen på Studsvik drivs av företaget Cyclife Sweden och används för att ta hand om radioaktivt avfall från bland annat kärnkraftverk.
Enligt företaget är metallerna lågaktivt radioaktiva"
Från Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b566A5/20-tons-titanklump-brinner-pa-studsvik

Det är korrekt att Studsvik hanterar radioaktivt material, det finns dock ingen styrkt koppling på att det är fråga om att radioaktivt material brinner, att detta skulle vara "så klart kärnkraftsrelaterat", eller att det är ett "smältverk för radioaktivt avfall".

Jag har inte läst aftonbladets artikel, men av ditt citat framgår att det inte är radioaktivt avfall av vikt i byggnaden som brinner, och att det inte förekommit några utsläpp.

SVT gjorde precis samma sak vid jordbävningarna vid fukushima, då de försökte koppla dödsfallen till kärnkraft, trots att de som tragiskt nog omkom, dog av andra orsaker än radioaktivitet.
Citera
2019-11-07, 23:05
Medlem
Citat:
Det är korrekt att Studsvik hanterar radioaktivt material, det finns dock ingen styrkt koppling på att det är fråga om att radioaktivt material brinner, att detta skulle vara "så klart kärnkraftsrelaterat", eller att det är ett "smältverk för radioaktivt avfall".

Jag har inte läst aftonbladets artikel, men av ditt citat framgår att det inte är radioaktivt avfall av vikt i byggnaden som brinner, och att det inte förekommit några utsläpp.
Suck! Det har (märk väl enligt företaget) ännu inte förekommit några utsläpp av de radioaktiva material som lagras i byggnaden, men det som brinner är ju radioaktivt! Så nog är detta kärnkraftsrelaterat! Och ännu ett bevis för att den höga säkerheten som är kärnkraftsindustrins mantra mest är BS.
Senast redigerad av Nibiru2011 2019-11-07 kl. 23:07.
Citera
2019-11-07, 23:07
Medlem
Citat:
Suck!

Försök hålla dig till sakfrågan även om du inte håller med mig. Härskarteknik fungerade möjligen för Göran Persson, men knappast för dig.

Citat:
Det har (märk väl enligt företaget) inte förekommit några utsläpp av de radioaktiva material som lagras i byggnaden, men det som brinner är ju radioaktivt! Så nog är detta kärnkraftsrelaterat! Och ännu ett bevis för att den höga säkerheten som är kärnkraftsindustrins mantra mest är BS.

Det är 20 ton titan som brinner. Menar du att titan är radioaktivt?
Citera
2019-11-07, 23:08
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Suck! Det har (märk väl enligt företaget) ännu inte förekommit några utsläpp av de radioaktiva material som lagras i byggnaden, men det som brinner är ju radioaktivt! Så nog är detta kärnkraftsrelaterat! Och ännu ett bevis för att den höga säkerheten som är kärnkraftsindustrins mantra mest är BS.

Vad för radioaktivt är det som brinner menar du? Titanet?
Citera
2019-11-07, 23:11
Medlem
Citat:
Försök hålla dig till sakfrågan även om du inte håller med mig. Härskarteknik fungerade möjligen för Göran Persson, men knappast för dig.
Med tanke på din mer än underliga stearinljusliknelse så biter nog inget på dig. Speciellt inte logik.

Citat:
Det är 20 ton titan som brinner. Menar du att titan är radioaktivt?
Ja om det använts i kärnkraftverk, vilket troligen är fallet..
Citera
2019-11-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Vad för radioaktivt är det som brinner menar du? Titanet?

Läs Nibiru2011s tidigare inlägg så tror jag du förstår. Det vanliga är att denne går in hårt med sin uppfattning, några skribenter hoppar in och bevisar motsatsen, utsätts då för personangrepp, men till slut lämnar nibiru tyst tråden. Men aldrig "ah, tack, jag hade visste fel, men då förstår jag".

Citat:
Med tanke på din mer än underliga stearinljusliknelse så biter nog inget på dig. Speciellt inte logik.

Jag tror du missar poängen. Det är stor skillnad på en härdsmälta i ett kärnkraftverk och om någon i fikarummet tafflat sig och en gardin börjar brinna.

Dina försök till härskarteknik fungerar inte den här gången heller. Försök vara saklig, även om det känns svårt.

Citat:
Ja om det använts i kärnkraftverk, vilket troligen är fallet..

Titan är inte radioaktivt oavsett var det används. Titan är titan och inget annat och det är inte en radioaktiv metall. Det framgår tydligt av det du själv citerar att "Byggnaden som brinner ska även innehålla viss mån av radioaktivt avfall", vilket är precis samma sak som att säga "inget alls".
Citera
2019-11-07, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Otroligt märklig info i trådstarten.

1 hur började titanet brinna?

2 de säger att de inte kan släcka huset det brinner i utan "det kommer brinna ner" - hur kan de säga så? Hur vet de detta så säkert?

1. Skulle jag också vilja veta.

2. För att metallbränder är så gott som omöjliga att släcka.
Har du eldat en bit magnesium någon gång?
Det här är samma sak fast mycket mer.
Det man kan göra är att baka in metallen i sand eller cement.
Tyvärr blir det helt omöjligt när klumpen väger flera ton.
Det man kan lära sig för framtiden är att inte hantera så stora bitar
brännbara material. Men det var kanske när de skulle dela den som den slog eld?
Citera
2019-11-07, 23:45
Medlem
Citat:
Jag tror du missar poängen. Det är stor skillnad på en härdsmälta i ett kärnkraftverk och om någon i fikarummet tafflat sig och en gardin börjar brinna.
Du hade ingen poäng. Branden är utan tvekan kärnkraftsrelaterad. Något du yrade den inte var och härdsmälta är det bara du som pratat om.
Citera
2019-11-07, 23:51
Medlem
Citat:
Du hade ingen poäng. Branden är utan tvekan kärnkraftsrelaterad. Något du yrade den inte var och härdsmälta är det bara du som pratat om.

Den blir inte mer kärnkraftsrelaterad för att du säger det fler gånger. Det är titan som brinner. Titan är inte radioaktivt. De källor du själv citerar säger emot dig.
Citera
2019-11-08, 00:02
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Klockor, flygindustrin, bildelar...

Jag har köpt en temugg i titanium som jag är mycket nöjd med😊.

Så friluftsprodukter är väl ett annat användningsområde för denna lätta metall, tänker jag😐?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in