2019-11-07, 23:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En allvarlig psykisk störning i lagens mening leder inte till rättspsykistrisk vård. I så fall hade våra anstalter varit knökfulla med antisoc.störda och narcissistiska psykopater - och fängelsena varit halvtomma. Vanliga, riktigt psyksjuka skulle vara livrädda varenda dag.

Däremot hamnar allvarligt störda/sjuka mördare på fängelser. Såsom t.ex Lottamördaren MJ.

Märkligt kan jag tycka att du inte känner till detta.

Rosamund känner till det, hen avsåg sådan allvarlig psykisk störning som avses i lagstiftningen där rättspsyk stipuleras som påföljd. MJ är riktigt jävla störd men har inte en "sådan allvarlig psykisk störning" som ger rättspsyk.
Citera
2019-11-07, 23:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
LWs logg, 21 april 2017: "Ringde vännen som bor här och PRECIS då ställde hon sig vid busshållplatsen, men kom bort hit istället så fick hon åka med mig och vi kunde få en liten pratstund. Så gott!"
https://coord.info/GLQRFV7Q

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/f361b58b-2bf5-4abe-b470-3b51562c1010.jpg
- Kan SD vara orsak till blåögat?
Hon har försökt sminka över sitt blåöga. - Med tanke på tid. anmälan om misshandel (8-sidig skadedokumentation) är det mycket sannolikt att SD orsakat henne detta blåöga. - Loggtexten talar också för att hon behövt någon att prata med.

Du har gjort ett värdefullt fynd: uppfångat ett loggat nödrop från en omtumlad och rådvill LW.
Citat:
En månad innan:
HTDs logg, 11 mars 2017: "Var på plats redan ett par timmar innan för att ståndaktigt resa GCSE-flaggan utanför ihop med medpassagerarare YankeeDude. Hade precis fått ok med en häftig lokal för eventet när förlängningen av The Heart of Sweden GeoTour ska presenteras och släppas." https://coord.info/GLQG91XF
170311: https://coord.info/GC6YZVV Geocaching Hall of Fame 2017
TeamD får medalj GeoTourSwe https://coord.info/GLQDMRAG
Citat:
"Min nya vän (som jag alltid ska vara snäll mot)": https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/6a599d52-1f1c-42f6-afe4-b1cea63f5cdc.jpg
"Vännen" som avses är ingen mindre än B*holderX från huvudstaden, tillika nära vän till LW och en av Norgeresenärerna.
SD:s bildtext låter lovande för BX... som kan förvänta sig att SD alltid är snäll - så länge BX förstår att läsa mellan raderna och låter bli att fresta den allvises tålamod.

Dagarna kring 170311 är det en väldig oreda betr. datum/aktiviteter, både i LW:s resp. SD:s galleri.

LW åker i mål i Vasaloppet 170305 (hem tillsammans med SPL) men har detta inlagt 170312. LW loggar 170309 - 170311 cacher på egen hand.

Sent på kvällen 170310-11 äger LW:s och SD:s sista gemensamma cachetur rum. - LW ägnar merparten av lör 170311 i familjens hägn (äv. UW deltar), men är 15.40 FTF cachen Spy in Sweden #11.
Senast redigerad av letsdoit 2019-11-07 kl. 23:22. Anledning: Dagarna kring den 11 mars 2017
Citera
2019-11-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Rosamund känner till det, hen avsåg sådan allvarlig psykisk störning som avses i lagstiftningen där rättspsyk stipuleras som påföljd. MJ är riktigt jävla störd men har inte en "sådan allvarlig psykisk störning" som ger rättspsyk.

Det framgår inte av hens inlägg.
Citera
2019-11-07, 23:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad man sa var att han inte hade en allvarlig psykisk störning (typ psykos) en svensk juridisk term och utgör i Sverige ett nödvändigt kriterium för såväl psykiatrisk tvångsvård som rättspsykiatrisk vård. Det är inte en medicinsk term.

Det har väl aldrig någon i tråden föreslagit heller. Det som diskuterats har varit olika personlighetsstörningar.

Fast om det funnits risk för allvarlig störning hade man beställt en stor undersökning så uppenbarligen misstänker man inte en allvarlig.
Jag pratar nu inte om vanliga störningar. Lägger jag ordet allvarlig framför vilket jag gjorde i mitt inlägg då menas just en allvarlig störning som leder till vård.
Citera
2019-11-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Fast om det funnits risk för allvarlig störning hade man beställt en stor undersökning så uppenbarligen misstänker man inte en allvarlig.
Jag pratar nu inte om vanliga störningar. Lägger jag ordet allvarlig framför vilket jag gjorde i mitt inlägg då menas just en allvarlig störning som leder till vård.

Att han skulle ha en allvarlig psykisk störning har väl ingen i tråden nämnt heller.
Senast redigerad av Remark 2019-11-07 kl. 23:30.
Citera
2019-11-07, 23:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Att han skulle ha en psykisk störning har väl ingen i tråden nämnt heller.

Jo då SD har benämnts vara galen och dylikt många gånger. Det har inte räckt med att "bara" kalla honom psykopat och narcissist.
Citera
2019-11-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon har försökt sminka över sitt blåöga. - Med tanke på tid. anmälan om misshandel (8-sidig skadedokumentation) är det mycket sannolikt att SD orsakat henne detta blåöga. - Loggtexten talar också för att hon behövt någon att prata med.

Du har gjort ett värdefullt fynd: uppfångat ett loggat nödrop från en omtumlad och rådvill LW.170311: https://coord.info/GC6YZVV Geocaching Hall of Fame 2017
TeamD får medalj GeoTourSwe https://coord.info/GLQDMRAG
SD:s bildtext låter lovande för BX... som kan förvänta sig att SD alltid är snäll - så länge BX förstår att läsa mellan raderna och låter bli att fresta den allvises tålamod.

Dagarna kring 170311 är det en väldig oreda betr. datum/aktiviteter, både i LW:s resp. SD:s galleri.

LW åker i mål i Vasaloppet 170305 (hem tillsammans med SPL) men har detta inlagt 170312. LW loggar 170309 - 170311 cacher på egen hand.

Sent på kvällen 170310-11 äger LW:s och SD:s sista gemensamma cachetur rum. - LW ägnar merparten av lör 170311 i familjens hägn (äv. UW deltar), men är 15.40 FTF cachen Spy in Sweden #11.

Nej, hon står med ansiktet delvis skuggat i skarpt dagsljus där vissa delar av ansiktet närpå blir överexponerade medan andra delar får väldigt mörka skuggor. En erfaren fotograf vill använda blixt vid porträttfoton i skarpt solljus för att undvika att personen ser sjuk eller misshandlad ut.
Loggtexten säger inget alls om huruvida hon haft behov av av en pratstund. Hon pratar med någon hon skjutsar och det var trevligt.
Citera
2019-11-07, 23:35
Medlem
Citat:
Det framgår inte av hens inlägg.

Hen använder det uttryck som anges i lagstiftningen för de fallen.
Citera
2019-11-07, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jo då SD har benämnts vara galen och dylikt många gånger. Det har inte räckt med att "bara" kalla honom psykopat och narcissist.

Då har du gjort en egen tolkning i så fall ....
Citera
2019-11-07, 23:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, hon står med ansiktet delvis skuggat i skarpt dagsljus där vissa delar av ansiktet närpå blir överexponerade medan andra delar får väldigt mörka skuggor. En erfaren fotograf vill använda blixt vid porträttfoton i skarpt solljus för att undvika att personen ser sjuk eller misshandlad ut.
Loggtexten säger inget alls om huruvida hon haft behov av av en pratstund. Hon pratar med någon hon skjutsar och det var trevligt.
Nej, hon har fått en blåtira; dessutom har hon gråtit. Hon är i valet och kvalet; vet inte hur hon bör agera. Hon lämnar - med tanke på SD - en öppning för att hon har vistats i hård blåst. - 10-11 mars 2017 blir dock den sista cachen tillsammans med SD.
Citera
2019-11-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En allvarlig psykisk störning i lagens mening leder inte till rättspsykistrisk vård. I så fall hade våra anstalter varit knökfulla med antisoc.störda och narcissistiska psykopater - och fängelsena varit halvtomma. Vanliga, riktigt psyksjuka skulle vara livrädda varenda dag.

Däremot hamnar allvarligt störda/sjuka mördare på fängelser. Såsom t.ex Lottamördaren MJ.

Märkligt kan jag tycka att du inte känner till detta.

Läs på innan du gör dig pinsam med att försöka skriva någon på näsan när du har fel.

Citat:
Begreppet ”allvarlig psykisk störning” är inte en diagnos utan ett juridiskt begrepp. Exempel på en allvarlig psykisk störning kan vara vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer, eller en kombination av dessa.

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/rattspsykiatrisk-vard/
Citera
2019-11-07, 23:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, hon har fått en blåtira; dessutom har hon gråtit. Hon är i valet och kvalet; vet inte hur hon bör agera. Hon lämnar - med tanke på SD - en öppning för att hon har vistats i hård blåst. - 10-11 mars 2017 blir dock den sista cachen tillsammans med SD.

Har Lena blåtira på båda ögonen? Jag tycker det finns blåa toner under sminkningen runt båda ögonen om man tittar noga. Bara det att det ena ögat har mer ljus på sig och det blåa är svagare men det syns där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in