2019-11-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå Christer Andersson som jag ser att ni skriver om just nu:

Aftonbladet intervjuade Christer Andersson 8/11 1999.

Räknade du med att polisen skulle höra av sig när Holmér började visa upp Magnumrevolvrar?

– Ja, för fan. Jag bara satt och väntade. Jag tog det som en självklarhet eftersom jag bodde inne i stan. Jag tänkte att de gör det säkert systematiskt börjar med alla inne i stan, sedan tar de alla ute i förorterna och sedan alla ute i övriga landet.

Men de hävdar ju att du har blivit kallad och skickat påminnelser, och att du trots det struntat i att inställa dig för att få vapnet provskjutet?

– Det var efter att de hade misslyckats med att sätta dit Christer Pettersson, man såg hur det gick till. De började ju med den där Gunnarsson, han satt ju länge innan han släpptes av åklagaren. Det var någon som hade pekat ut honom, men det visade sig att polisen hade visat vittnet ett fotografi först och sedan pekat ut honom. Och till Lisbet Palme hade de sagt på förhand att det var en uteliggare eller lodis och visat en video för henne till hon var säker på att det var han. Jag trodde inte att polisen fick arbeta så. De var ute efter att sätta dit någon.

Men varför kom du inte in och fick vapnet provskjutet så att du slapp att bli misstänkt ?

– Av den anledningen att jag var sist. De hade ju förbrukat Christer Pettersson. Och har de förbrukat Christer Pettersson har de också förbrukat Lisbet Palme. Så jag litade faktiskt inte på polisen.

Tror du att mordet kommer att klaras upp?

– Nej, jag tror att det har kallnat. Det ska ju finnas en beviskedja med olika länkar. Dels Palmes kropp, dels kulan, dels mordvapnet och dels gärningsmannen. Så i domen i hovrätten slog de ju ner på att det saknades teknisk bevisning. Kommer de inte upp med någon sådan är det nog kört. Och man kan ju inte gärna använda ögonvittnen efter 13 år. Det har varit en enda stor hönsgård från första början.

Vem tror du sköt Palme?

– Jag tror inte att de behöver gå så långt utanför polishuset, faktiskt. Men jag har inga bevis.

Var finns din revolver just nu, den du sålde?

– Det vet jag inte faktiskt.

Köparen sa aldrig vad han skulle ha den till?

– Nej, jag tror han ville ha den för att stila med, inte för att använda den.

Så du ångrade att du sålt den?

– Jag ångrade mig som fan, naturligtvis. Men jag hade ju legat efter rätt mycket med hyran flera månader, fått påminnelser, så jag räknade kallt med att bli vräkt. Jag behövde snabba stålar.

Var det skulder för aktier?

– Ja. Vet du vad liverage är? Det innebär att du har en aktiepost, så belånar du den, får pengar och köper nya. Så stiger det och då lånar man mera. Det är en toppenaffär så länge börsen går upp. Men när proppen går ur är det inte riktigt lika toppen. Så jag hamnade på pottkanten finansiellt sett.

Stämmer det att du var på ett kafé när mordplatsen på tioårsdagen?

– Ja, inte vet jag. Jag skriver ingen dagbok. Jag har inte gått på kafé bara för att celebrera tioårsdagen av mordet, det har jag inte gjort.

Vad gjorde du på mordnatten?

– Jag var hemma. Det var ju för fan mitt i natten, jag låg och sov!

Kamrater i skytteklubben har sagt att du är en excellent skytt.

– Det beror väl på med vem man jämför. Jämfört med Skanåker är man inte större än en tum. Men jag höll mig på hyfsad klubbstandard. Men herregud, att träffa en helfigur på ett par meters håll kan ju även en blindbock göra.

Tillbaka till Sveavägen. Den som gjorde det var en amatör tycker du?

– Jag vet inte hur han bar sig åt för att missa Lisbet Palme. Han kanske inte siktade på henne. Han kanske blev nervös.

I utredningen sägs ju att du ska ha skjutit mot Palme när han var i tv.

– Nej, det kan jag dementera.

Men du gillade honom inte riktigt?

– Nja, jag tillhörde väl inte hans fanclub.

Var det du som sköt Palme?

– Nej.

[Beträffande alibit för mordkvällen säger GRK att "annan utredning" visar att CA:s påstående om att han låg och sov i sitt hem på mordkvällen är felaktigt. Men var han då istället befann sig framgår inte i GRK-texten, min anm].

Han verkar i varje fall följt med händelseutvecklingen i Palmemordet ganska noggrant och han har ju rätt i att LP var förbrukad som vittne eftersom hon så tydligt pekat ut CP som gm.
Alibit verkar ju vara svårbedömt och vapenförsäljningen känns ju tveksam.
Jag tycker CA kan vara en kandidat om man tror på en ensam gm som träffade på OP av en tillfällighet den 28 feb 1986.
Han verkar inte vara typen som skulle ingå i en konspiration, han verkar vara en ensamvarg , inte särskilt social.
VG och CA måste verkligen vara två olika personlighetstyper.
Citera
2019-11-07, 17:38
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det kan ju vara intressant med en dagsaktuell anknytning. Vi börjar med

Church Committee - Wikipedia (1)
The Church Committee (formally the United States Senate Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence Activities) was a U.S. Senate select committee in 1975 that investigated abuses by the Central Intelligence Agency (CIA), National Security Agency (NSA), Federal Bureau of Investigation (FBI), and the Internal Revenue Service (IRS).

See also (2)
Operation Gladio (included in the classified part of the report) dvs Church Committee (3)
[Operation Gladio (3)
Operation Gladio is the codename for clandestine "stay-behind" operations of armed resistance that was planned by the Western Union (WU), and subsequently by NATO, for a potential Warsaw Pact invasion and conquest in Europe. Although Gladio specifically refers to the Italian branch of the NATO stay-behind organizations, "Operation Gladio" is used as an informal name for all of them. Stay-behind operations were prepared in many NATO member countries, and some neutral countries. (...)

Historian Daniele Ganser claims that:
The clandestine international network covered the European NATO membership, including Belgium, Denmark, France, Germany, Greece, Italy, Luxemburg, Netherlands, Norway, Portugal, Spain, and Turkey, as well as the neutral European countries of Austria, Finland, Sweden and Switzerland.

The Central Intelligence Agency (CIA) responded to the series of accusations made by Ganser in his book regarding the CIA's involvement in Operation Gladio, by claiming that neither Ganser nor anyone else could have solid evidence supporting their accusations.
CIA's kaxiga inställning är dagsintressant mot bakgrund av Donald Trumps nuvarande Attorney General William Barr tjänade inom CIA Office of Legislative Council (1973-1977) och var den som formulerade brev om att CIA skulle förstöra alla bevis om Operation Gladio aka staybehind. Ja, egentligen allt om CIA's olagligheter som statskupper, mord mm.

Brevet är daterat 27 maj 1976 och visar att CIA förstör handlingar efter att The Church committe genomfört sin granskning och publicerat sin rapport varav delen om Operation Gladio fortfarande är hemligstämplad.

While at the CIA, William Barr drafted letters calling for an end to the Agency's moratorium on destroying records - MuckRock April 16, 2019 (4)
The purpose of this letter is to advice you that itis our intention to proceed with destruction of records, now that the Select Committee has completed its investigation and issued its final report. We have so adviced Senator Church.
Så det är nog ganska lugna puckar att skylla MOP på staybehind, CIA säger ju att inga bevis finns.

Källor:
(1) Church Committee - Wikipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_Committee

(2) See also
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Church_Committee#See_also

(3) Operation Gladio (included in the classified part of the report) dvs Church Committee
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Operation_Gladio

(4) While at the CIA, William Barr drafted letters calling for an end to the Agency's moratorium on destroying records - MuckRock April 16, 2019
https://www.muckrock.com/news/archives/2019/apr/16/cia-barr-crest/

CIA har förstört arkivet och därför finns det inga bevis. Bra då kan man anklaga stay behind för de inblandade sitter säkert. Det är en del detaljer om stay behind som är viktiga att notera och det är att åtalsimmuniteten är kopplad till tystnaden så den som snackar kan åka dit. En central funktion i nätverket var att det var hemligt även för regeringarna och lydde direkt under NATO. Denna funktion var till för att inte regeringarna skulle kunna slå ner paramilitären och för att paramilitären skulle kunna slå ner regeringen.
En teori är att ubåtsverksamheten var en sådan aktion för att underminera regeringen. Om det var så försattes regeringen i en situation där den behövde slå ner på skuggregeringen för att fortsätta den legitima verksamheten att regera.
En sådan konflikt kan vara motivet och att stay behind begick mordet för att kunna fortsätta sin verksamhet. Motiv är svårt att spekulera om. Palme profilerade sig internationellt mot ungdomsarbetslösheten det kan också vara en motivbild.
Citera
2019-11-07, 17:56
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han verkar i varje fall följt med händelseutvecklingen i Palmemordet ganska noggrant och han har ju rätt i att LP var förbrukad som vittne eftersom hon så tydligt pekat ut CP som gm.
Alibit verkar ju vara svårbedömt och vapenförsäljningen känns ju tveksam.
Jag tycker CA kan vara en kandidat om man tror på en ensam gm som träffade på OP av en tillfällighet den 28 feb 1986.
Han verkar inte vara typen som skulle ingå i en konspiration, han verkar vara en ensamvarg , inte särskilt social.
VG och CA måste verkligen vara två olika personlighetstyper.

Ja VG framstår väl som en allmänt spretig person som sökte kontakt med allt och alla. Pladdrade på. Ville verka betydelsefull. Lite mytoman-varning.

CA var som du säger en annan slags person. Ensam.

Tycker som du att vapenaffären i Kungsan framstår som icke trovärdig.

Det vore intressant att få veta vad "annan utredning" innebär.

Däremot är den här idén om att någon ensam galning av en slump upptäckte Palme vid Grand och där och då bestämde sig för att mörda honom rätt underlig tycker jag. Går det verkligen till så?

Då är det i så fall troligare - tycker jag - att någon redan innan bestämt sig för att mörda Palme och övervakar honom i väntan på rätt ögonblick.

Ensamma galningar har nog inte förmågan att avgöra var någonstans attentatet ska ske. En sådan person hade nog skjutit bland allt folk vid Grand och inte tänkt på att fly?

Det enda välriktade skottet i ryggen ger mig intrycket att mördaren var mer kompetent. Plus förmågan att bara dyka upp vid Dekorima och förmågan att undkomma inom en minut.

Den ensamme galning som sköt Lennon dundrade iväg en massa skott och de flesta missade. Han stod sedan kvar och greps på platsen. Likadant med killen som försökte mörda Reagan. Även Sirhan som sköt Robert Kennedy sköt en massa skott och greps på platsen. Yitzhak Rabins mördare greps på platsen. Etc.

Det kan jämföras med han som sköt Martin Luther King. Gevär med kikarsikte. Välriktat skott.
Citera
2019-11-07, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja VG framstår väl som en allmänt spretig person som sökte kontakt med allt och alla. Pladdrade på. Ville verka betydelsefull. Lite mytoman-varning.

CA var som du säger en annan slags person. Ensam.

Tycker som du att vapenaffären i Kungsan framstår som icke trovärdig.

Det vore intressant att få veta vad "annan utredning" innebär.

Däremot är den här idén om att någon ensam galning av en slump upptäckte Palme vid Grand och där och då bestämde sig för att mörda honom rätt underlig tycker jag. Går det verkligen till så?

Då är det i så fall troligare - tycker jag - att någon redan innan bestämt sig för att mörda Palme och övervakar honom i väntan på rätt ögonblick.

Ensamma galningar har nog inte förmågan att avgöra var någonstans attentatet ska ske. En sådan person hade nog skjutit bland allt folk vid Grand och inte tänkt på att fly?

Det enda välriktade skottet i ryggen ger mig intrycket att mördaren var mer kompetent. Plus förmågan att bara dyka upp vid Dekorima och förmågan att undkomma inom en minut.

Den ensamme galning som sköt Lennon dundrade iväg en massa skott och de flesta missade. Han stod sedan kvar och greps på platsen. Likadant med killen som försökte mörda Reagan. Även Sirhan som sköt Robert Kennedy sköt en massa skott och greps på platsen. Yitzhak Rabins mördare greps på platsen. Etc.

Det kan jämföras med han som sköt Martin Luther King. Gevär med kikarsikte. Välriktat skott.

Jag tycker inte CA passar in som ensam galen gm, däremot ensam gm.
Svårigheten för en ensam gm är ju att han inte kan få hjälp av andra personer med vital information.
En konspiration skulle ju till exempel ha lättare få fram information om livvaktsskydd, man skulle kunna få hjälp av personer med walkietalkie vllka rörelser OP gör mm
Citera
2019-11-07, 18:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
You got me wrong, I don't think Christer Andersson had anything to do with the murder. The gun used, just happened to be his gun and I think he knew that, or suspected that. I think he sold or got rid of the gun before the murder, not as he says after the murder. He spent years at a coffee shop right across the crime scene, waiting for the suspected murderer to return. The police did the same and thereby noticed Christer Andersson at the coffee shop on Sveavägen.

Ponera att CA gjort sig av eller sålt vapnet innan 28 februari 1986, och han tror det är mordvapnet.

Varför skulle han då ljuga och säga han gjorde sig av med vapnet 1992 när han egentligen gjorde det redan innan mordet.
Citera
2019-11-07, 18:18
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ponera att CA gjort sig av eller sålt vapnet innan 28 februari 1986, och han tror det är mordvapnet.

Varför skulle han då ljuga och säga han gjorde sig av med vapnet 1992 när han egentligen gjorde det redan innan mordet.
För att polisen inte ska tro det är mordvapnet och kanske misstänka honom för mordet.
Senast redigerad av 299792458 2019-11-07 kl. 18:21.
Citera
2019-11-07, 18:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker inte CA passar in som ensam galen gm, däremot ensam gm.
Svårigheten för en ensam gm är ju att han inte kan få hjälp av andra personer med vital information.
En konspiration skulle ju till exempel ha lättare få fram information om livvaktsskydd, man skulle kunna få hjälp av personer med walkietalkie vllka rörelser OP gör mm

"Oj, där går Palme på bio. Jag går och hämtar min revolver på 30-40 minuter. Skjuter honom sen". Ingen hjälp behövs
Citera
2019-11-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
CIA har förstört arkivet och därför finns det inga bevis. Bra då kan man anklaga stay behind för de inblandade sitter säkert. Det är en del detaljer om stay behind som är viktiga att notera och det är att åtalsimmuniteten är kopplad till tystnaden så den som snackar kan åka dit. En central funktion i nätverket var att det var hemligt även för regeringarna och lydde direkt under NATO. Denna funktion var till för att inte regeringarna skulle kunna slå ner paramilitären och för att paramilitären skulle kunna slå ner regeringen.
En teori är att ubåtsverksamheten var en sådan aktion för att underminera regeringen. Om det var så försattes regeringen i en situation där den behövde slå ner på skuggregeringen för att fortsätta den legitima verksamheten att regera.
En sådan konflikt kan vara motivet och att stay behind begick mordet för att kunna fortsätta sin verksamhet. Motiv är svårt att spekulera om. Palme profilerade sig internationellt mot ungdomsarbetslösheten det kan också vara en motivbild.

Nej, riktigt så enkelt var det inte. I USA skulle ingen sådan operation kunnat utföras utan att NSPG vore inblandad.

National Security Planning Group - Wikipedia (1)
Under the Reagan administration, the Special Coordination Committee was replaced by the National Security Planning Group (NSPG) which included the Vice-President, the Secretary of Defense, the Secretary of State, the Assistant for National Security Affairs, and the Director of the CIA.

One level below the NSPG was the Policy Coordination Group (PCG), first known as the Crisis Pre-Planning Group (CPPG); one source describes the PCG as the actual successor to the Special Coordination Committee.
Jämför med mordet på Patrice Lumumba 1961 då President Eisenhover auktoriserade mordet. Då hette det

Special Group/303 Committee (December 1955–February 1970) (2)

Patrice Lumumba / U.S. government documents - Wikipedia (3)
In 2013, the U.S. State Department admitted that President Eisenhower authorized the murder of Lumumba. However, documents released in 2017 revealed that an American role in Lumumba's murder was only under consideration by the CIA. CIA Chief Allan Dulles had allocated $100,000 to accomplish the act, but the plan was not carried out.
Ett mord på en statschef 1986 av CIA hade varit planerat av SG/303 Committee och auktoriserat av Presidenten.
Det är snarare troligt att aktörer med samma intresse och understödda av CIA genomförde MOP som kan ha ha varit auktoriserat men inte givits grönt ljus ännu som i fallet Patrice Lumumba. MI6, SAIMR och sydafrikanska SA MID ser jag som mest troliga aktörer.

Edit: Enskilda medlemmar eller en grupp officerare i Sverige som anser sig tillhöra "staybehind" kan ju iofs ha deltagit.

Källor:
(1) National Security Planning Group - Wikipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oversight_of_United_States_covert_operations#Natio nal_Security_Planning_Group
(2) Special Group/303 Committee (December 1955–February 1970)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Oversight_of_United_States_covert_operations#Speci al_Group/303_Committee_(December_1955%E2%80%93February_1970 )
(3) Patrice Lumumba / U.S. government documents - Wikipedia
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Patrice_Lumumba#U.S._government_documents
Senast redigerad av Utredaren 2019-11-07 kl. 18:31.
Citera
2019-11-07, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För att polisen inte ska tro det är mordvapnet och kanske misstänka honom för mordet.

Tror du hans ord överhuvudtaget påverkar polisens tro om det är mordvapnet eller inte?

Om han nu gjort sig av med vapnet innan mordet och han tror det är mordvapnet, så gör ju hans lögn om 1992 att han hos polisen automatiskt blir mördaren om vapnet skulle dyka upp igen. Då har han ju indirekt sagt "28 februari 1986 fanns vapnet i min ägo"
Citera
2019-11-07, 18:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Tror du hans ord överhuvudtaget påverkar polisens tro om det är mordvapnet eller inte?

Om han nu gjort sig av med vapnet innan mordet och han tror det är mordvapnet, så gör ju hans lögn om 1992 att han hos polisen automatiskt blir mördaren om vapnet skulle dyka upp igen. Då har han ju indirekt sagt "28 februari 1986 fanns vapnet i min ägo"
Han var tvungen att säga något och tyckte 1992 var säkrast. Hade han sagt före 28 februari 1986 hade han gått direkt i fängelse.
Citera
2019-11-07, 18:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han var tvungen att säga något och tyckte 1992 var säkrast. Hade han sagt före 28 februari 1986 hade han gått direkt i fängelse.
Varför då?
Citera
2019-11-07, 18:41
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Varför då?
De hade inte trott honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera