2019-11-04, 23:10
Bannlyst
Verkar som att de kommit över riktiga kanontomater i år och jag skulle vilja påstå att de är bäst för tillfället. Mutti och zeta och annat trams kan dra åt helvete!
Efter zetas fiasko med körsbärstomater bojkottar jag det märket. Förra året var de bra men i år fullständigt värdelösa.
Citera
2019-11-04, 23:20
Bannlyst
Mutti är väl den enda som innehåller just.... Tomat?!
Citera
2019-11-04, 23:25
Avstängd
Det är väl förra säsongens tomater som säljs nu, efter en snabb koll på datumstämplingen

Mutti är oslagbara
Citera
2019-11-04, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Vilken del av ”Mutti kan dra år helvete” var det ni inte förstod?
Om du vill diskutera Tomater kan vi inte hålla oss till tomater då? Mutti har tomater. Vad har dom andra? 99,8% tomat övriga har massa tomatjuice och puré det är knappast TOMAT
Senast redigerad av HaraldMeH 2019-11-04 kl. 23:33.
Citera
2019-11-04, 23:54
Moderator
Allaballawallas avatar
Matlagning och metoder --> Färdigmat och halvfabrikat
/Moderator
Citera
2019-11-04, 23:57
Bannlyst
Citat:
Verkar som att de kommit över riktiga kanontomater i år och jag skulle vilja påstå att de är bäst för tillfället. Mutti och zeta och annat trams kan dra åt helvete!
Efter zetas fiasko med körsbärstomater bojkottar jag det märket. Förra året var de bra men i år fullständigt värdelösa.

Ta det lugnt spagge. Mutti har fin kvalitet.
Citera
2019-11-07, 08:36
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:

Hur bedömer du krossade tomater då? Vad är det som gör att du avskyr Mutti och Zeta? Zeta på grund av körsbärstomater tydligen, men jag förstår ändå inte vad du menar. Så hur bedömer du krossade tomater och vad som är bäst?

Sedan kan man läsa lite om olika tester här.

SVD, november 2010:

Citat:
Svenska Dagbladet har testat 11 stycken olika märken av krossade tomater och konstaterar att det är stor skillnad på kvalitet och smak. En smakpanel på fem personer har provsmakat de krossade tomaterna naturella, men även tillagade med olivolja. Man har bedömt färg, konsistens, bitar och smak med en sexgradig skala.

Bäst i Svd:s test placerar sig de krossade tomaterna från ICA. De får beröm för sin fina färg och den fräscha djupa smaken.

Råd & Rön, november 2011:

Citat:
I Råd & Röns test har man bedömt smak, utseende, färg och konsistens på de krossade tomaterna.

Två märken delar förstaplatsen. Både Saltå Kvarn och Kung Markatta får 61 poäng vilket innebär att de ligger fyra poäng före trean Nostia. Saltå Kvarn får beröm för sitt utseende och färg. Även konsistensen är bra. Smakmässigt är den inte bäst, men i det totala omdömet hamnar den högst upp. Kung Markatta får högt betyg för färgen, lukten och smaken. Konsistensen är inte på topp och är den som drar ner betygen något.

Hälsa, januari 2012:

Citat:
Fokus har legat på att bedöma hur bra de smakar och hur nyttiga de är.

Det märket av krossade tomater som får högst betyg för smaken är Saltå Kvarn. De krossade tomaterna har en mörkröd färg och smaken är frisk, tydlig och god. Den mörkröda färgen antyder en stor mängd lykopen. Saltå Kvarn är ett av testets dyraste märken och vill du komma undan billigare finns det andra välsmakande budgetalternativ.

Aftonbladet plus, april 2019:

Citat:
Aftonbladet har testat 18 olika krossade tomater och det visar sig att det skiljer sig mycket mellan de olika sorterna. Flera är smaklösa eller rent utav för sura. Men de har också hittat en riktig favorit och flera andra smakrika krossade tomater. Testvinnaren blir Petti med finkrossade tomater som doftar riktigt gott. När de använder denna i en sås blir den både krämig och får en rund, djup smak.
Citera
2019-11-07, 08:40
Avslutad
Köp inte krossade tomater, köp hela tomater på burk och krossa själv.
Citera
2019-11-07, 13:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Mutti är väl den enda som innehåller just.... Tomat?!
Muttis konservtomater smakar just konservmetall. Asäckliga.
Ica eco är bra. BÄST är (i Sverige) Änglamarks.
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Köp inte krossade tomater, köp hela tomater på burk och krossa själv.
Just det -
klipp sönder dom bara och få den goda tomatsaften inuti. Klart godast.
Citera
2019-11-07, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Muttis konservtomater smakar just konservmetall. Asäckliga.
Ica eco är bra. BÄST är (i Sverige) Änglamarks.
Krossade tomater* 84%, koncentrerad tomatpuré*
Citera
2019-11-07, 14:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Krossade tomater* 84%, koncentrerad tomatpuré*
Ursäkta?
Citera
2019-11-07, 16:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ursäkta?
Det är innehållsförteckningen på skiten du nämner. Förstår om du blev förvånad. Då den inte innehåller tomater den heller
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in