2019-11-06, 21:59
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
OCH .... bara det faktum att transaktionen fortfarande är bokförd exakt två timmar innan aktuellt tillfälle är sjukt märkligt.

/#LOUDmouth#
Citera
2019-11-06, 22:02
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Med kvitto så hade tiderna och bilnumret garanterat framgått där.

Ehh, no shit!

Citat:
Låter som att de misstror den uppgift ni lämnat. Har ni haft verbal kontakt med bolaget eller enbart skriftväxling?

Enbart skriftlig eftersom ett par timmars telefontid per dag då det dessutom är monsterköer inte direkt underlättar verbal kontakt

/#LOUDmouth#
Citera
2019-11-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av #LOUDmouth#
Ehh, no shit!

Enbart skriftlig eftersom ett par timmars telefontid per dag då det dessutom är monsterköer inte direkt underlättar verbal kontakt

/#LOUDmouth#
Så senaste repliken är deras påstående att ett tecken är fel? Då förutsätts att någon dokumentation på detta presenteras.
Citera
2019-11-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ehh, no shit!

/#LOUDmouth#
Hyrbil – har den som var hyresman begärt att få föra hyrfirmans talan förresten? Annars kommer de att betala och begär det av hyresmannen i sin tur.
Citera
2019-11-06, 22:12
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Så senaste repliken är deras påstående att ett tecken är fel? Då förutsätts att någon dokumentation på detta presenteras.

Exakt och som jag tror att jag skrev så har jag vid två tillfällen efterfrågat denna dokumentation. En gång för en månad sedan i ett mail till deras kundtjänst. Det tolkade dom då som en överklagan och skickade vidare till den enheten. Detta trots att jag enligt instruktion mailade kundtjänst som t.o.m säger sig inte ens kunna ta emot överklaganden. Och trots att jag inte ens nämnde ordet överklaganden överhuvudtaget.

Senaste gången för snart en vecka sedan i mail till samma kundtjänst och då var jag extra tydlig i både rubrik och meddelandetext. Fick t.o.m. ett autosvar att dom svarar inom två arbetsdagar men jag har fortfarande inte hört något.

/#LOUDmouth#
Citera
2019-11-06, 22:19
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Hyrbil – har den som var hyresman begärt att få föra hyrfirmans talan förresten? Annars kommer de att betala och begär det av hyresmannen i sin tur.

Visst så är det kanske men eftersom kostnaden i slutändan ändå kommer hamna på oss och vi ville inte dessutom drabbas av att uthyraren i sin tur lägger på en administrativ avgift för sin hantering. För hyrbilsfirman lär ju knappast överklaga och dom har ju inte all info ändå.

Vi vill helt enkelt vara lite smidiga.

Min fråga var liksom från början hur sannolik min misstanke är. Nästa steg vet jag redan vad det blir, om jag inte får begärd dokumentation i morgon så blir det ett rekommenderat brev med samma begäran.

/#LOUDmouth#
Senast redigerad av #LOUDmouth# 2019-11-06 kl. 22:22.
Citera
2019-11-06, 22:20
Medlem
Citat:
Exakt och som jag tror att jag skrev så har jag vid två tillfällen efterfrågat denna dokumentation. En gång för en månad sedan i ett mail till deras kundtjänst. Det tolkade dom då som en överklagan och skickade vidare till den enheten. Detta trots att jag enligt instruktion mailade kundtjänst som t.o.m säger sig inte ens kunna ta emot överklaganden. Och trots att jag inte ens nämnde ordet överklaganden överhuvudtaget.

Senaste gången för snart en vecka sedan i mail till samma kundtjänst och då var jag extra tydlig i både rubrik och meddelandetext. Fick t.o.m. ett autosvar att dom svarar inom två arbetsdagar men jag har fortfarande inte hört något.

/#LOUDmouth#
En månad sedan... Visst är det en kontrollavgift det rör sig om och inte en felparkeringsavigt?
Är avgiften som påförts redan betald?
Citera
2019-11-06, 22:22
Medlem
Citat:
Visst så är det kanske men eftersom kostnaden i slutändan ändå kommer hamna på oss och vi ville inte dessutom drabbas av att uthyraren i sin tur lägger på en administrativ avgift för sin hantering. För hyrbilsfirman lär ju knappast överklaga och dom har ju inte all info ändå.

Vi vill helt enkelt vara lite smidiga.

/#LOUDmouth#
Låter som att ni inte vet om hyrfirman informerats, stämmer det? De betalar alltid när påminnelsen kommer, sedan faktureras hyresmannen.
Citera
2019-11-06, 22:24
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Låter som att ni inte vet om hyrfirman informerats, stämmer det? De betalar alltid när påminnelsen kommer, sedan faktureras hyresmannen.

Men dom kan inte gärna ha fakturerats eftersom kontrollavgiften aldrig förfallit eftersom den hela tiden varit överklagad.

Ähh, jag lägger ned denna diskussion nu.

/#LOUDmouth#
Citera
2019-11-07, 15:36
Medlem
Swe1227s avatar
Jaha, jag trodde faktiskt att datumparkering inte gällde om det var uppritade parkeringsplatser. Men tydligen så?
Citera
2019-11-07, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jaha, jag trodde faktiskt att datumparkering inte gällde om det var uppritade parkeringsplatser. Men tydligen så?
Beror på skyltningen. Ej sällan finns separat skyltning om datumparkering för den sträcka där parkering är anvisad, nu handlar det alltså om parkering efter en gata på allmän mark.
Citera
2019-12-10, 15:43
Medlem
Tveksam parkeringbot? Är jag skyldig att läsa vita informationsskyltar?

Hej!

Körde in på en parkering. På skylten står det:

SMS
P-skiva
3 tim
Därefter avgift alla dagar

Ställde mig på parkeringen och lade min analoga p-skiva i fönstret. När jag kommer tillbaka efter 1,5 timme har jag böter av anledning:

"Avg/p-skiva/tillstånd saknas/ej synlig".

Jag förstod ingenting, p-skivan låg innanför fönstret, ca 20 cm från boten. Så jag börjar kolla runt efter mer information på parkeringen. Då ser jag en vit skylt som informerar mer, den/dessa är inte placerade vid infarten (Länk nedan).

Dvs, jag står inom angiven tid, men presenterar det genom fel media. "P-skiva" är alltså att starta parkeringen via app, men första 3 timmarna är gratis. Se bildlänkarna.

Min fråga är egentligen, är jag skyldig att läsa vita informationsskyltar för att förstå kontexten av P-skiva, som annonseras vid infarten? Skylten vid infarten är ju högst tvivelaktig.

En varning/information hade ju varit helt ok och rimlig, men böter? Ska jag inte kunna basera mitt beslut till min parkering på det som står när jag kör in på parkeringen?

Bilder på skyltarna:
https://ibb.co/61Wyqw7 (Infart)
https://ibb.co/NTYSxNp (På parkeringen, ej vid infart)
Senast redigerad av saturdays 2019-12-10 kl. 15:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in