Citat:
Ursprungligen postat av
UT64
Fick kalla kårar av UGs reportage ikväll. Det spelade ingen roll vad den för antisemitism anklagade läkaren sade eller gjorde. Lobbyorganisationen Simon Wisenthal-center hade bestämt sig att utöva sin makt, och då räcker det inte med slappa politiker och fittiga HR.chefer.
De skulle satt hårt mot hårt och försvarat sin skicklige läkare mot Wiesenthal och de usla svenska journalister som aldrig kollade vad som låg bakom "antisemitismen". Han blev karaktärsmördad och nära nog sparkad av Karolinska, medan haveristen som startade alltihop fick "rätt".
Äckligt så man vill kräkas.
Instämmer. Efter UG:s granskning blir man ju förfärad över hur en gammal jobbkonflikt mellan två läkare, varav den då underställde (och troligen litet yngre?) tycks ha en god portion av rättshaverist i sig - och dessutom har svårt att skilja på kritik mot militant sionism och antisemitism - tillåtits eskalera till beskyllningar om metodisk antisemitism osv. Rena viskningsleken och det är en skam både hur Wiesenthal-centret hotar med att dra sjukhuset i smutsen i internationell media ("ni vill inte ha en ny skandal efter Macchiarini, va?") och hur lättvindigt alla journalister bara köper en fet historia och utgår från att den yngre läkaren har rätt.
Jag kände mig misstänksam mot hela historien så fort jag hörde om den i morse och UG:s granskning är en sorglig påminnelse om den svenska pressens förfall. Sedan är det förstås så att just Macchiariniskandalen och pengasnurret runt Nya Karolinska gjort att KS-ledningen var extra up-tight och rädd för en ny skandal, men det är absolut ingen ursäkt.