2019-11-06, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sverige exporterar väl ingen el. Det är bara ett landområde.

Min fråga gäller producenter som råkar befinna sig i landområdet kallat Sverige.
Dom har väl inget skäl att exportera till kunder i Sverige om kunder i Tyskland betalar bättre.
Det var min fråga.

Finns det några exporthinder som gör att en producent i Sverige inte får exportera till tyska kunder?

Om det som du antyder (men jag är osäker på) att tyska kunder pyntar 50% mer än svenska så vore det givet att exportera rubbet dit. Svenska kunder får vara utan el om dom inte betalar marknadspris.

Jag ser bara två alternativ:
A) Det finns exportförbud.
B) det är inte så att elpriset på producentnivå är högre i tyskland. Utan kunderna betalar mer där pga pålagor från överheten.

Vilket är det?
Eller finns det ett C)?
Hur skulle det gå till? Tyskland köper svensk elproduktion så det uppstår brist i Sverige och vi får importera el? Vad jag vet säljer man först hela behovet i Sverige och har vi el över exporteras det. Tekniskt möjligt att göra så men politiskt omöjligt. Men jag har inte kollat hur koncessionen ser ut.

Sedan är en stor del av kostnaden för den tyske konsumenten subventioner till grön el. Du betalar dessa via elpriset. Har du egen produktion till exempel solceller på taket blir det alltså synnerligen lönsamt. Detta är liksom tanken, att få en massa mikroproducenter. I Sverige är ju problemet att det produceras väldigt lite på vintern när behovet är stort. Tyskland har mer soltimmar på vintern.
Citera
2019-11-06, 08:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sverige exporterar väl ingen el. Det är bara ett landområde.

Min fråga gäller producenter som råkar befinna sig i landområdet kallat Sverige.
Dom har väl inget skäl att exportera till kunder i Sverige om kunder i Tyskland betalar bättre.
Det var min fråga.

Finns det några exporthinder som gör att en producent i Sverige inte får exportera till tyska kunder?

Om det som du antyder (men jag är osäker på) att tyska kunder pyntar 50% mer än svenska så vore det givet att exportera rubbet dit. Svenska kunder får vara utan el om dom inte betalar marknadspris.

Jag ser bara två alternativ:
A) Det finns exportförbud.
B) det är inte så att elpriset på producentnivå är högre i tyskland. Utan kunderna betalar mer där pga pålagor från överheten.

Vilket är det?
Eller finns det ett C)?
Från Sverige netto-exporterades 1.4 twh förra året. Exakt vem som producerade detta vet jag inte, får du googla på. El är ingen vara vilken som helst, en el-producent är uppkopplad mot ett gemensamt nät och det finns en kabel mellan Sverige och Tyskland som elen passerar fram och tillbaka, Sverige både importerar och exporterar. All el i Norden handlas via en central källa nordpool, se deras hemsida, där sätts elpriset varje stund likt en aktiemarknad. Om Tyskland köper el via nordpool eller inte vet jag inte, men det verkar rimligt. Elbolagen får naturligtvis inte ut bråkdelen av priset som slutkunden betalar, minst 50% av hans elpris är skatt.
Citera
2019-11-06, 09:02
Medlem
Vi ha levt under ett låg konjunktur, sedan 2008. Hur jag mena de? De klassiska exemplet är kolla priset på smöret. De låg för tio år sedan ca 20 kr. Senare åren så ligger de ca 40-50 kr ett paket smör. Även i Finland ha dom sagt att sedan 2008 ha dom levt ett låg konjunktur.

Med en lågkonjunktur, så kom de följt ökat kriminalitet, försämrad sjukvård, hög arbetslöshet och etc. Detta är en propaganda, för lugna de sovande folket. Kolla på Youtube efter ”november revolutionen”, ett få SVT dokumentärer exponerat de. Den tidens Sverige kommer aldrig som igen.
Citera
2019-11-06, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
Vi ha levt under ett låg konjunktur, sedan 2008. Hur jag mena de? De klassiska exemplet är kolla priset på smöret. De låg för tio år sedan ca 20 kr. Senare åren så ligger de ca 40-50 kr ett paket smör.

Just smör har till viss del konstgjord prissättning och därmed dåligt som referens. Runt 2008-2009 började EU stödköpa smör och mjölkpulver för att lägga på lager och hålla uppe priserna pga låg efterfrågan, och nu vill folk bara ha "äkta" smör vilket bland annat lett till mjölkbrist och därmed högre priser.
Citera
2019-11-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Just smör har till viss del konstgjord prissättning och därmed dåligt som referens. Runt 2008-2009 började EU stödköpa smör och mjölkpulver för att lägga på lager och hålla uppe priserna pga låg efterfrågan, och nu vill folk bara ha "äkta" smör vilket bland annat lett till mjölkbrist och därmed högre priser.

De bevisar mitt hypotes, eftersom dom måste stödköpa de. Ett tecken av låg konjunktur. Pengarna som delvis tagit ifrån de nordiska länderna, vilket Sverige betalar näst högt i hela EU.
Citera
2019-11-06, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWiseOne
De bevisar mitt hypotes, eftersom dom måste stödköpa de. Ett tecken av låg konjunktur. Pengarna som delvis tagit ifrån de nordiska länderna, vilket Sverige betalar näst högt i hela EU.

På den tiden ville folk ha lättprodukter i form av äckliga margarinsorter, det har inte med lågkonjunktur att göra, nu är det LCHF-maffian som driver på om "äkta" smör med massor av fett.
Citera
2019-11-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Som är tillräckligt billig för att ha på varje vårdcentral och äldreboende?

Ja för folk blir ju bara gamla och sjuka när det är goda tider...

Du fattar ju ingenting. När något är nytt är det alltid dyrt. Priserna kommer pressas och slutligen kommer det existera robotar i varje hem.
Citera
2019-11-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du fattar ju ingenting. När något är nytt är det alltid dyrt. Priserna kommer pressas och slutligen kommer det existera robotar i varje hem.

Och när det är realitet så är 'all' arbetskraft överflödig, för då kan vi simulera människan både socialt, fysiskt och kanske kognitivt. Så jag får anta att du anser att alla jobb är hotade och alla är konjunkturkänsliga?

Som det är nu så har vi inte avancerade robotar i varje hem och det du pratar om kan väldigt lång tid att realisera. Det kommer också påverka alla (eller åtminstone de flesta) så tycker inte det är intressant i diskussionen om huruvida vårdyrken är hotade eller konjunkturkänsliga.
Citera
2019-11-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Och när det är realitet så är 'all' arbetskraft överflödig, för då kan vi simulera människan både socialt, fysiskt och kanske kognitivt. Så jag får anta att du anser att alla jobb är hotade och alla är konjunkturkänsliga?

Som det är nu så har vi inte avancerade robotar i varje hem och det du pratar om kan väldigt lång tid att realisera. Det kommer också påverka alla (eller åtminstone de flesta) så tycker inte det är intressant i diskussionen om huruvida vårdyrken är hotade eller konjunkturkänsliga.

Vad var det jag sa hahahahahha ERA DUMMA JÄVLA IDIOTER

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdxXdL/karolinska-varslar-600-vardtjanster

Karolinska varslar 600 vårdtjänster

Karolinska universitetssjukhuset lägger ett varsel på 250 läkartjänster och 350 underskötersketjänster, enligt ett pressmeddelande.

"Varslet omfattar även ett fåtal tjänster inom sjukhusservice. Patienterna kommer inte att påverkas negativt, sjukhuset genomför förändringarna med fortsatt god patientsäkerhet", skriver sjukhuset.

"kommer alltid finnas jobb" hahhhahahahha "säkert" haahhaahaahha

Ni är så puckade alltså. Har argumenterat för att det alltid behövs och att det är 100% säkert.

Ni är under mig. Smuts som inte förstår något, det är vad NI är.
Citera
2019-11-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.

av
TT

ALLDELES NYSS
NYHETER
Karolinska universitetssjukhuset lägger ett varsel på 250 läkartjänster och 350 underskötersketjänster, enligt ett pressmeddelande.

"jag oroar mig inte alls för mig jobb" knip käft dumjävel. Ni tror att ni vet allt. Möt verkligheten.
Citera
2019-11-06, 17:20
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Förklara istället hur bankerna kan pressa ned priset på olja som du påstod?
Det kan jag förklara för dig som inte har någon koll alls, BajsBoo. Det är som så att oljan handlas i certifikat och options-åtaganden. Dessa papper representerar riktiga fat med olja, det sker ingen torghandel med olja som pumpas upp, all handel går via internationella storbankerna. Dessa kan driva priset lite hit och lite dit, lite efter sitt eget tycke så att säga. Ungefär som om du hade en handelsplats, så hade du lätt kunnat manipulera den med efter ditt eget tycke, och tjänat massor med pengar! Kanske du nu öppnar en handelsplats för att konkurrera? Jag håller tummarna.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2019-11-06 kl. 17:28.
Citera
2019-11-06, 17:27
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
av
TT

ALLDELES NYSS
NYHETER

"jag oroar mig inte alls för mig jobb" knip käft dumjävel. Ni tror att ni vet allt. Möt verkligheten.
Tja, tror du dessa inte kan hitta andra jobb i stockholm menar du? Nej, jag är inte det minsta oroad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in