Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Var hittar man den inspelningen? Det tidigaste klippet jag sett och hört är följande:
För mig verkar det som att de kallpratar först och sedan vid "Can I ask. I'm curious." så börjar han med sina frågor. Ingenstans framgår det att han gör en intervju eller kommer från en tidning.
Och man börjar väl inte en officiell intervju med "Can I ask. I'm curious."? Det låter mer som något som man säger under kallprat.
Men du kanske har andra inspelningar från ett ännu tidigare skede?
Håller med dig om att han inte tycks presentera sig ordentligt med ”mitt namn är xx, jag kommer från tidningen yy (av några svenska Flashbackläsare kallad för nazistisk, Btw) och undrar om jag får ställa några frågor?”
Vi kan tycka att det är obehagligt. Men:
Det är en hård värld därute. Fråga t.ex Jimmie Åkesson vad han och hans familj har blivit utsatta för i form av mordhot, äggkastning och personliga angrepp och anklagelser av alla möjliga slag.
Greta utmanar också etablissemanget och anklagar dem för att PEOPLE ARE DYING och för att de bara tänker på ETERNAL ECONOMIC GROWTH. (Samma ekonomiska framgångssaga som gjorde att hon kunde resa med en avancerad fossilfri båt över Atlanten, eller låter hennes familj leva ett övre medelklassliv med en ensamförsörjare som sjunger lite konserter, som ger Greta gratis skolgång och utbildning.)
Om Greta fick bestämma skulle 10 000-tals av journalistens landsmän förlora sin hela försörjning. Vad bryr sig en ångeststyrd och irrationell 16-åring om det?
Men hon, du och några till tycker det är självklart att alla bara ska gulla med henne och klappa henne på axeln. Hon är ju bara ett barn! Hon vill ju bara rädda planeten! Hon säger ju bara vad 97 % av forskarna säger!” (Jaså? Har du kollat upp den siffran?)
Journalisten, lika egoistisk som Greta själv, ville göra ett scoop. Han lyckades.
På något sätt tycker jag det är sunt med en journalist som han. Och i takt med att Greta blir äldre så lär det komma tuffare frågor för henne. Då kommer det inte funka med att hota med polis. Eller att stänga ute journalisterna, som hon gjorde på FFF-mötet i Lausanne. Kanske inte så smart att göra sig ovän med journalistkåren... Alla kan ju inte producera fredagsmys som Skavlan. En del vill faktiskt ”gräva”.