2019-11-04, 20:16
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Nej det gör det inte, antalet dödsfall pga katastrofer har inte ökat utan minskat.

https://www.varldenidag.se/nyheter/forskare-allt-farre-dor-i-naturkatastrofer/repsjp!Dm1myBs9tRu0qYQypbZUAA/
Att antalet dödsfall i katastrofer minskar är inte alls samma sak som att antalet katastrofer minskar, men det förstår ju alla.
2019-11-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Att antalet dödsfall i katastrofer minskar är inte alls samma sak som att antalet katastrofer minskar, men det förstår ju alla.
Fast antalet katastrofer har inte ökat heller, inte ens antalet orkaner har ökat i södra USA. Trots att fake news DN försöker påskina ett annorlunda förhållande.
Inga önationer i Stilla havet har försvunnit trots Al Gores dumdryga påståenden för ett antal år sedan.

Greta får börja lyssna på forskarna och tona ned katastrofscenariot.
2019-11-04, 20:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Problemet med många "klimatskeptiker", tror jag, är konstigt nog just att de är sansade. Och dessutom intelligenta välutbildade och väluppfrostrade.

Problemet blir då att de söker efter sansade och intelligenta svar på problem som hamnar under deras lupp.

Detta leder ofta till att de blir blinda för sådant som är riktigt dumt och enfaldigt.

Som detta med "klimatfrågan". Dessa skeptiker kommer ofta fram till att "den stora knäckfrågan är nu om det bli en logaritmisk ökning av den exponentiella molnbildningen, i enlighet med keeling-kurvan, eller om isborrkärnorna snarare visar på en negativ feedback i återstrålningsmekanismen?".

Sanningen är att det räcker med matte-kunskaper på Fem myror är fler fyra elefanter-nivå, plus viss kännedom om det som brukar kallas Termodynamikens första lag, för att man skall se att nånting inte stämmer. Kolla in en sådan där ipcc "energi budget". Det är ju så uppenbart befängt att man nog måste vara professor för att inte upptäcka det. Ett barn kan ju se att det inte stämmer.

Jag uppfattar nog att de som är mera välutbildade har lättare att ta till sig den forskning som presenteras och då förstår att det som skrivs är sant.

Sedan tror jag mest du svamlar om "logaritmisk ökning av den exponentiella molnbildningen" och vilka kunskaper som krävs för att förstå eller inte förstå vad som är rätt och fel om klimatförändringar.
2019-11-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppfattar nog att de som är mera välutbildade har lättare att ta till sig den forskning som presenteras och då förstår att det som skrivs är sant.

Sedan tror jag mest du svamlar om "logaritmisk ökning av den exponentiella molnbildningen" och vilka kunskaper som krävs för att förstå eller inte förstå vad som är rätt och fel om klimatförändringar.
Är det därför som det publiceras skruvade diagram som ger en brant lutning på CO2’s koncentration trots att lutningen borde vara svag?
Eller att man visar diagram där CO2 koncentrationen påstås stiga brant i nutid men varierat betydligt mindre tidigare i historien.
Det enda man glömmer att berätta att det var betydligt varmare för 10.000 år sedan än idag, trots en påstått lägre CO2 halt i atmosfären för 10.000 år sedan.

Hade alarmisterna likt Greta haft på fötterna så hade man inte behövt ägna sig åt dylika charader och fulspel.
2019-11-04, 21:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Journalisten var tydlig att han kom från Rebel media.

Var hittar man den inspelningen? Det tidigaste klippet jag sett och hört är följande:

Citat:
- ...Sweden?
- I'v never been to Sweden.
- Ohhh, no?
- Is it worth going? I imagine so.
- It's worth going, yeah. But it's far. You live here in Edmonton?
- I live in Calgary, actually.
- Calgary, nice.
- Can I ask. I'm curious. <- Här börjar den sk "intervjun".
- You know Calgary is an oil city. Why don't you guys go to China or Saudi Arabia?
...

https://www.youtube.com/watch?v=FNnHfVhrcFI&feature=youtu.be&t=21

För mig verkar det som att de kallpratar först och sedan vid "Can I ask. I'm curious." så börjar han med sina frågor. Ingenstans framgår det att han gör en intervju eller kommer från en tidning.

Och man börjar väl inte en officiell intervju med "Can I ask. I'm curious."? Det låter mer som något som man säger under kallprat.

Men du kanske har andra inspelningar från ett ännu tidigare skede?
2019-11-04, 22:44
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Så en 16-åring har fullt grepp om helheten tillåt mig skratta, Greta och Malena tror ju att det går att ersätta fossila bränslen med vindkraftverk som bara tar några månader att bygga enligt dessa dårar. Dom är ju helt ute och cyklar men människor höjer dessa vänsteraktivister till skyarna, det är pinsamt.
Och så svamlet om att minska CO2-utsläppen med 50% till 2010 när 85% av världens energiproduktion kommer från fossila bränslen, det är inte möjligt att göra en minskning så snabbt ens om vi vill. Greta med anhang har inget omdöme och skämmer ut Sverige.
Frågan är att vilja något - inte veta allt
2019-11-04, 23:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Att vilja utan att veta är meningslöst. Greta saknar kunskap och hennes vilja är grundad på orealistiska fantasier och vantolkningar.
2019-11-05, 01:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att vilja utan att veta är meningslöst. Greta saknar kunskap och hennes vilja är grundad på orealistiska fantasier och vantolkningar.

Den kända fysikern Lawrence Krauss håller inte med Sonnenwende. Han berömmer Greta och är väldigt imponerad av Greta. Han tycker också att det Greta gör är bra:

Citat:
LAWRENCE KRAUSS - CLIMATE ACTIVISTS: What I Think Of Greta Thunberg

"she really impressed me"

"the fact that it raises awareness is very good"

"she is as a young spokesperson remarkably powerful"

https://www.youtube.com/watch?v=unhm_tvY8hQ

Jag antar att det trumfar Sonnenwendes kritik tusen gånger om?
2019-11-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Var hittar man den inspelningen? Det tidigaste klippet jag sett och hört är följande:

För mig verkar det som att de kallpratar först och sedan vid "Can I ask. I'm curious." så börjar han med sina frågor. Ingenstans framgår det att han gör en intervju eller kommer från en tidning.

Och man börjar väl inte en officiell intervju med "Can I ask. I'm curious."? Det låter mer som något som man säger under kallprat.

Men du kanske har andra inspelningar från ett ännu tidigare skede?

Håller med dig om att han inte tycks presentera sig ordentligt med ”mitt namn är xx, jag kommer från tidningen yy (av några svenska Flashbackläsare kallad för nazistisk, Btw) och undrar om jag får ställa några frågor?”

Vi kan tycka att det är obehagligt. Men:

Det är en hård värld därute. Fråga t.ex Jimmie Åkesson vad han och hans familj har blivit utsatta för i form av mordhot, äggkastning och personliga angrepp och anklagelser av alla möjliga slag.

Greta utmanar också etablissemanget och anklagar dem för att PEOPLE ARE DYING och för att de bara tänker på ETERNAL ECONOMIC GROWTH. (Samma ekonomiska framgångssaga som gjorde att hon kunde resa med en avancerad fossilfri båt över Atlanten, eller låter hennes familj leva ett övre medelklassliv med en ensamförsörjare som sjunger lite konserter, som ger Greta gratis skolgång och utbildning.)

Om Greta fick bestämma skulle 10 000-tals av journalistens landsmän förlora sin hela försörjning. Vad bryr sig en ångeststyrd och irrationell 16-åring om det?

Men hon, du och några till tycker det är självklart att alla bara ska gulla med henne och klappa henne på axeln. Hon är ju bara ett barn! Hon vill ju bara rädda planeten! Hon säger ju bara vad 97 % av forskarna säger!” (Jaså? Har du kollat upp den siffran?)

Journalisten, lika egoistisk som Greta själv, ville göra ett scoop. Han lyckades.

På något sätt tycker jag det är sunt med en journalist som han. Och i takt med att Greta blir äldre så lär det komma tuffare frågor för henne. Då kommer det inte funka med att hota med polis. Eller att stänga ute journalisterna, som hon gjorde på FFF-mötet i Lausanne. Kanske inte så smart att göra sig ovän med journalistkåren... Alla kan ju inte producera fredagsmys som Skavlan. En del vill faktiskt ”gräva”.
2019-11-05, 09:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Den kända fysikern Lawrence Krauss håller inte med Sonnenwende. Han berömmer Greta och är väldigt imponerad av Greta. Han tycker också att det Greta gör är bra:

Jag antar att det trumfar Sonnenwendes kritik tusen gånger om?
Så känd att han är fullkomligt okänd. Gretas påståenden tillbakavisas av en rad forskare. Jag antar att en professor i meteorologi slår en fysiker. Agronomer likt Rockström skall vi bara inte tala om.
2019-11-05, 09:29
Medlem
Här är Greta "ute och cyklar igen" med hycklaren Arnold - och utan hjälm - vilken förebild hon är för våra barn.

https://twitter.com/Schwarzenegger/status/1191493616213975040?s=19
2019-11-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RettVis
Här är Greta "ute och cyklar igen" med hycklaren Arnold - och utan hjälm - vilken förebild hon är för våra barn.

https://twitter.com/Schwarzenegger/status/1191493616213975040?s=19

Haha, roliga kommentarer i den där tweeten. Allt på grund av Greta naturligtvis.

Vad säger Greta om hans samling av bränsleslukande fordon?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in