2019-11-03, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MijailovicFanClub
Har du verkligen en så eftersatt läsförståelse? Det jag säger är ju att man inte fick någon ordentlig säkerhetsutbildning.

Jag har också bara skjutit med riktiga vapen ett fåtal gånger, men jag höll fingret på varbygeln tills jag skulle trycka av. Det var ingen som behövde säga till mig heller; jag förstod det helt själv. Det är just därför som det finns en varbygel.
Citera
2019-11-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har också bara skjutit med riktiga vapen ett fåtal gånger, men jag höll fingret på varbygeln tills jag skulle trycka av. Det var ingen som behövde säga till mig heller; jag förstod det helt själv. Det är just därför som det finns en varbygel.
Till och med i det militära får man lära sig att hålla fingret borta från avtryckaren tills målet är identifierat och ett skott är omedelbart förestående. Även i skarpt läge. Det finns undantag där, men de är få.
Citera
2019-11-03, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Till och med i det militära får man lära sig att hålla fingret borta från avtryckaren tills målet är identifierat och ett skott är omedelbart förestående. Även i skarpt läge. Det finns undantag där, men de är få.
Kallas fläsksäkring
Citera
2019-11-03, 23:23
Medlem
Hur kan detta ens kallas för vådaskott? Alla vet att vapen är farliga och ala ansvar för vapnet man håller så man inte pekar åt fel håll. Med andra ord är man på en skjut bana så är det alltid ditt ansvar att hålla rätt på ditt vapen och vart du riktar den. Detta är mord även om idioten inte fattar det eller menade det själv
Citera
2019-11-03, 23:40
Medlem
Snutar som skjutit varandra på skjutbana? tillåt mig att skratta högt!
Citera
2019-11-03, 23:40
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hur kan detta ens kallas för vådaskott? Alla vet att vapen är farliga och ala ansvar för vapnet man håller så man inte pekar åt fel håll. Med andra ord är man på en skjut bana så är det alltid ditt ansvar att hålla rätt på ditt vapen och vart du riktar den. Detta är mord även om idioten inte fattar det eller menade det själv

Eftersom du vet hur det gick till, så kan du väl delge oss alla andra den informationen?
Fanns det släktförhållande, var fanns gubben när han blev skjuten, på vilket avstånd sköts han, var träffade kulan, mm..? Värdefull information!
Citera
2019-11-03, 23:42
Medlem
Netizens avatar
Eftersom han dog så måste geväret som användes vara ett särskilt farligt vapen. Sånna som Kazimir Åberg vill förbjuda.
Citera
2019-11-03, 23:46
Medlem
Citat:
Detta är mord även om idioten inte fattar det eller menade det själv

Mord betyder i juridiska sammanhang att det funnits uppsåt att döda. Alltså kan det aldrig vara fråga om mord i juridisk mening om gärningsmannen inte hade för avsikt att döda. I så fall talar man om dråp eller vållande till annans död.
Citera
2019-11-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Vill du inte se spekulationer så bör du nog inte läsa trådar i ABoK. Jag är enig med dig om att allt tyder på en olycka, men det är fortfarande så att en person skjutit ihjäl en annan person. Sist jag läste i brottsbalken var det olagligt, alltså är det inget konstigt med att vi diskuterar händelsen och söker identiteten på GM & BO.

Att GM inte är nyimporterad är nästan givet. Få av dem klarar både vandelsprövning och den teoretiska delen av jägarexamen. Det handlar alltså troligtvis om en svensk man i medelåldern som slarvat med säkerhet och/eller vapenhantering. Med andra ord vållande till annans död, men med tanke på omständigheterna tror jag personligen att han klarar sig undan med ett relativt milt straff. Tror faktiskt till och med att han slipper fängelse, med tanke på att han försatts på fri fot redan.

Väntar med stor nyfikenhet på fup (medveten om att det kommer ta ett tag) för jag undrar både vad det är för en stjärna och hur fan han lyckades skjuta ihjäl någon av misstag.
"
Att GM inte är nyimporterad är nästan givet. Få av dem klarar både vandelsprövning och den teoretiska delen av jägarexamen." - Låter så jävla häftigt och svårt för att ta det där skiten.
Citera
2019-11-04, 00:05
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:

Nåt fel är uppenbarligen totalt trasigt i ditt huvud 🤢!
Försök leta reda på skruven du saknar så kommer du må bättre!
Detta är en synnerligen tragisk olyckshändelse där något gått väldigt fel!
Självklart har man ett stort eget ansvar när man är på en skjutbana, men att kalla detta för ”mord”????
Lite väl magstarkt eller?
Jag lider verkligen med sonen och övriga anhöriga 😓.
Citera
2019-11-04, 00:41
Bannlyst
Vådaskott bruka ske när man gör patron ur.

Vad med om ett vårdaskott i lumpen på skjutbanan, det var kallt och han som sköt hade dom vita handskarna på sej som tillhörde m/59, han tappade greppet om manöver handtaget som är på kpisten när han skulle spänna upp slutstycket. Kpisten har ingen säkring som t.ex Ak4 har.

Nu är kpist M/45 borta utan det är Ak5 eller Mp5 ( Som har samma konstruktion som Ak4 ) som gäller.
Senast redigerad av JosephMcCarthy 2019-11-04 kl. 00:45.
Citera
2019-11-04, 00:55
Medlem
På vallen? Hm.

Har själv varit med om folk som gått på vallen, Samhall-arbetare som sprungit ut på fältet och idioter som börjat ta ner tavlor man siktat på.

Sist satt jag i skjutbänk på 100m. I kikarsiktet, som är duktigt inzoomat och därmed också synfältet, ser jag plötsligt en Abbedulla som tar ner min tavla. Jag skriker åt honom och han vänder sig om, börjar vifta med händerna och hojtar. Sen kommer fem-sex av hans lika svarthåriga kompisar fram ur buskarna. Han har tagit med dem till skjutbanan för att visa sina vapen och tänkte att det bästa sättet att få oss att göra eld upphör vore att ta ner våra tavlor.

Jävla idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in