Nu måste jag bara skriva av mig för jag är rejält irriterad. Jag har ägnat en god del av eftermiddagen åt att ta bort etiketter från gamla syltburkar för att koka in egen chutney på mina sena äpplen. Det är ett jävla meck! Samma sak när jag ska ta bort etiketter på trevliga whiskeyflaskor för hemkryddad snaps men nu är ju detta matforumet... För ett antal år sedan var det bara att lägga burken eller flaskan i varmt vatten med lite diskmedel och etiketter lossade ofta så snällt att det räckte att snurra lite på flaskan i vattnet efter en halvtimme så föll den av. Inte numer för man har gått ifrån vattenlösligt lim. Istället ska man efter uppblötningen stå som ett hjon och skrapa med ryggen på en kniv tills pappret är borta. Då återstår en massa lim. Rådet man får på nätet är att smörja in flaskan med olivolja eller annan matolja, och sedan skrubba med svinto och diska bort oljan. Visst, det funkar men vad i helvete.
Finns det någon här med insikt i förpackningsindustrins irrande tankebanor? Varför har man gått ifrån vattenbaserat lim som väl måste vara miljövänligare? En prisfråga? Finns det
någon fördel för miljö, tillverkare eller konsument, eller är man bara onda och perverterade i förpackningsindustrin? Just nu är jag beredd att tro det senare, men jag är villig att lyssna på argument.