• 1
  • 2
2019-11-02, 22:42
Medlem
Venators avatar
Nu måste jag bara skriva av mig för jag är rejält irriterad. Jag har ägnat en god del av eftermiddagen åt att ta bort etiketter från gamla syltburkar för att koka in egen chutney på mina sena äpplen. Det är ett jävla meck! Samma sak när jag ska ta bort etiketter på trevliga whiskeyflaskor för hemkryddad snaps men nu är ju detta matforumet... För ett antal år sedan var det bara att lägga burken eller flaskan i varmt vatten med lite diskmedel och etiketter lossade ofta så snällt att det räckte att snurra lite på flaskan i vattnet efter en halvtimme så föll den av. Inte numer för man har gått ifrån vattenlösligt lim. Istället ska man efter uppblötningen stå som ett hjon och skrapa med ryggen på en kniv tills pappret är borta. Då återstår en massa lim. Rådet man får på nätet är att smörja in flaskan med olivolja eller annan matolja, och sedan skrubba med svinto och diska bort oljan. Visst, det funkar men vad i helvete.

Finns det någon här med insikt i förpackningsindustrins irrande tankebanor? Varför har man gått ifrån vattenbaserat lim som väl måste vara miljövänligare? En prisfråga? Finns det någon fördel för miljö, tillverkare eller konsument, eller är man bara onda och perverterade i förpackningsindustrin? Just nu är jag beredd att tro det senare, men jag är villig att lyssna på argument.
Senast redigerad av Venator 2019-11-02 kl. 22:55. Anledning: felaktig interpunktion
Citera
2019-11-02, 22:50
Bannlyst
För att du inte ska kunna märka om den förstås. Företagen vill ju synas till varje pris.

Köp glasburkar som dem är från företag som bara vill ha pengar för burkarna. De är omärkta.
Citera
2019-11-02, 22:52
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu måste jag bara skriva av mig för jag är rejält irriterad. Jag har ägnat en god del av eftermiddagen åt att ta bort etiketter från gamla syltburkar för att koka in egen chutney på mina sena äpplen. Det är ett jävla meck! Samma sak när jag ska ta bort etiketter på trevliga whiskeyflaskor för hemkryddad snaps men nu är ju detta matforumet... För ett antal år sedan var det bara att lägga burken eller flaskan i varmt vatten med lite diskmedel och etiketter lossade ofta så snällt att det räckte att snurra lite på flaskan i vattnet efter en halvtimme så föll den av. Inte numer för man har gått ifrån vattenlösligt lim Istället ska man efter uppblötningen stå som ett hjon och skrapa med ryggen på en kniv tills pappret är borta. Då återstår en massa lim. Rådet man får på nätet är att smörja in flaskan med olivolja eller annan matolja, och sedan skrubba med svinto och diska bort oljan. Visst, det funkar men vad i helvete.

Finns det någon här med insikt i förpackningsindustrins irrande tankebanor? Varför har man gått ifrån vattenbaserat lim som väl måste vara miljövänligare? En prisfråga? Finns det någon fördel för miljö, tillverkare eller konsument, eller är man bara onda och perverterade i förpackningsindustrin? Just nu är jag beredd att tro det senare, men jag är villig att lyssna på argument.

Pappret brukar försvinna (det mesta iaf) av varmvatten och lite skrubbande. Sen limmet och det som är kvar av etiketten försvinner hur lätt som helst med hjälp av aceton.
Citera
2019-11-02, 23:17
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu måste jag bara skriva av mig för jag är rejält irriterad. Jag har ägnat en god del av eftermiddagen åt att ta bort etiketter från gamla syltburkar för att koka in egen chutney på mina sena äpplen. Det är ett jävla meck!

Det finns vettiga produkter för detta.

Bl.a. LabelOff hos Biltema.

https://www.biltema.se/kontor---tekn...off-2000029987

Spraya på etiketten, vänta 5 minuter och spraya igen. Vänta ytterligare 5 minuter, sedan lossnar etiketten.
Citera
2019-11-02, 23:22
Medlem
Tvonds avatar
Brukar köra de i diskmaskin har alltid funkat bra.
Citera
2019-11-02, 23:48
Medlem
constants avatar
I varmt vatten ett tag och sedan Scotch brite.
Citera
2019-11-02, 23:50
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Det finns vettiga produkter för detta.

Bl.a. LabelOff hos Biltema.

https://www.biltema.se/kontor---tekn...off-2000029987

Spraya på etiketten, vänta 5 minuter och spraya igen. Vänta ytterligare 5 minuter, sedan lossnar etiketten.

Tack, bra tips!

Men fortfarande mer meck än med det gamla vattenbaserade limmet...
Citera
2019-11-02, 23:53
Medlem
Snowsmiles avatar
Lacknafta funkar bäst på såna jefla etiketter.

Som hembryggare så får man välja flaskor som forttfarande är hanterbara, svårare med syltburkar etc.

Och nej maskindisk funkar inte, inte heller vanligt diskmedel.
Citera
2019-11-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Brukar köra de i diskmaskin har alltid funkat bra.
Mindre bra för diskmaskinen.
själv brukar jag lägga dem i varmt/hett vatten, då brukar etiketterna lossna och blir det rester kvar på burken tar jag det med disksvamp och diskmedel eller lampolja/fotogen om jag har det tillhands.
Diesel eller bensin funkar det med om man nu skulle känna för det
Citera
2019-11-03, 00:00
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Mindre bra för diskmaskinen.
själv brukar jag lägga dem i varmt/hett vatten, då brukar etiketterna lossna och blir det rester kvar på burken tar jag det med disksvamp och diskmedel eller lampolja/fotogen om jag har det tillhands.
Diesel eller bensin funkar det med om man nu skulle känna för det

Den överlevt i 5 år hittills etiketterna lägger sig fint på filtret. Kan vara värt köpa en ny maskin vart 7-8 år för å slippa trasslet med å pilla etiketter.
Citera
2019-11-03, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Den överlevt i 5 år hittills etiketterna lägger sig fint på filtret. Kan vara värt köpa en ny maskin vart 7-8 år för å slippa trasslet med å pilla etiketter.
Så kan man också se på det
Citera
2019-11-03, 00:22
Medlem
Isopropylalkohol äter sig igenom limmet dom använder fort, dom där produkterna Lableoff och liknande har säker Isopropylalkohol som verkande medel men de slänger ett annat namn på det och kan sälja skiten för flera gånger dyrare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in