2019-11-02, 17:07
Avstängd
flowerpower900s avatar
Har atarax sen tidigare på recept mot lättare oro som kan vara skönt att ta för att somna. Nu är det så att mina lergigan är slut och har atarax liggandes jämte mig men de är tydligen farliga att kombinera enligt min läkare, nån som vet varför och om det verkligen är någon egentlig fara för en frisk ung individ att kombinera dessa två mediciner? Står också på mirtazapin just nu.
Citera
2019-11-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpower900
Har atarax sen tidigare på recept mot lättare oro som kan vara skönt att ta för att somna. Nu är det så att mina lergigan är slut och har atarax liggandes jämte mig men de är tydligen farliga att kombinera enligt min läkare, nån som vet varför och om det verkligen är någon egentlig fara för en frisk ung individ att kombinera dessa två mediciner? Står också på mirtazapin just nu.

Mirtazapin och atarax kan man ta samtidigt !
Citera
2019-11-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Mirtazapin och atarax kan man ta samtidigt !
Du tar ju atarax isf lergigan menar du väl?
Citera
2019-11-02, 17:17
Medlem
jjagares avatar
Citat:

Kolla vad som står på FASS, tag därefter ett eget beslut.

Har ätit den kombon x antal ggr utan att få några dödliga effekter 😉
Citera
2019-11-02, 17:19
Medlem
Citat:
Missuppfattade nog dig ! Såg ej överskriften utan trodde att du menade att atarax inte gick att kombinera med mirtazapin. Medicinen i överskriften känner jag inte till.
Citera
2019-11-02, 17:22
Medlem
Larasofts avatar
Citat:

Kan ha något med hjärtrytmstörningar att göra.
Citera
2019-11-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Kan ha något med hjärtrytmstörningar att göra.
Stämmer bra, jag äter omeprazol och escitalopram vilka båda tydligen kan rubba hjärtrytmen, läkaren ville även ge mig atarax, alltså 3 mediciner som tillsammans kan påverka hjärtat..
Var själv tvungen påpeka det för han, men klart inte lätt för han att veta varenda dålig kombination
Citera
2019-11-02, 17:34
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal1
Stämmer bra, jag äter omeprazol och escitalopram vilka båda tydligen kan rubba hjärtrytmen, läkaren ville även ge mig atarax, alltså 3 mediciner som tillsammans kan påverka hjärtat..
Var själv tvungen påpeka det för han, men klart inte lätt för han att veta varenda dålig kombination

Fast i Fass anges ingen hjärtpåverkan av Omeprazol ??
Citera
2019-11-02, 17:41
Medlem
Citat:
Tror det var kombinationen med escitalopram, ska kolla upp det så jag inte svamlar! Återkommer
Citera
2019-11-02, 17:46
Medlem
Citat:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-4-2.pdf&ved=2ahUKEwiM2YmS_MvlAhVEwsQBHTivA10QFjANegQ IARAB&usg=AOvVaw3DbvP14F7v1dwK_v_qXyot

Där jag läste, en pdf fil från socialstyrelsen
Omeprazol o esomeprazol i sig gör inget på hjärtat men tillsammans med läkemedel som gör det ökar risken. Kolla sida 29
Citera
2019-11-02, 20:49
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anal1
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-4-2.pdf&ved=2ahUKEwiM2YmS_MvlAhVEwsQBHTivA10QFjANegQ IARAB&usg=AOvVaw3DbvP14F7v1dwK_v_qXyot

Där jag läste, en pdf fil från socialstyrelsen
Omeprazol o esomeprazol i sig gör inget på hjärtat men tillsammans med läkemedel som gör det ökar risken. Kolla sida 29

Det var en ganska komplex och omfattande text. Fokus tycks vara på förskrivning till äldre, främst från 65 års ålder.
Citera
2019-11-02, 21:36
Medlem
Citat:
Det var en ganska komplex och omfattande text. Fokus tycks vara på förskrivning till äldre, främst från 65 års ålder.
Aa kan så vara har inte fördjupat mig i det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in