2019-11-02, 13:05
Medlem
miamanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det handlar inte om att vilja försvara GM.
Det handlar om att vilja förstå hur något
sådant här kan hända och hur det ska
kunna förebyggas så att det inte händer
igen. Om möjligt.
Enligt denna logik är det BOs ansvar att ”förebygga” att inte bli mördad? Genom att exempelvis vara mindre ”jobbig” hade hon kanske levt idag? Om hon inte ”varit ute och sprungit” så mycket, om hon inte legat med fel kille.. tror nog att det kan ligga något i det sista men när ska du annars få in i din skalle att det du håller på med är som att grotta ner sig i vad ett våldtäktsoffer bär för underkläder. Ditt frossande i detta är dessutom rent osmakligt.
Citera
2019-11-02, 13:11
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
536 dagar har passerat sen mordet på L*ena. Allhelgonahelg och många av de inblandades vänner befinner sig på FAD i Lidköping. Kommer HD att vara där, fortsätta upprätthålla en flinande fasad, ägna sig åt kramkalas och låtsats som ingenting har hänt? Faktumet att hon är misstänkt för delaktighet i ett mord på en GC-vän är ingenting man talar om eller bryr sig?

Stöttar JG fortfarande sina vänner eller har den ständiga hjälpredan hjälpt polisen att ringa in SD och villigt låtit sig riggas med avlyssning? Fick SD reda på att NFC-resultat hade kommit på måndagen och han tappade kontrollen? Något som framkommit i avlyssning avgjorde valet att ta till insatsstyrkan vid hämtningen den tidiga tisdagsmorgonen?

Hur "kissnödig" blev HD när SD blev plockad? Förstod hon att det var hennes tur dagen efter? Blev hon släppt för att hon var en god informationskälla? Kanske de anser att hennes eventuella delaktighet i mordet kan ha handlat om tvång? Åklagaren bedömer att hon inte utgör någon fara för sig eller sin omgivning?

Var är alla tidigare skribenter som haft lite insyn? Ni är saknade!

Det verkar som hon blev mer "mystnödig" än kissnödig

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-11-02, 13:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamania
Enligt denna logik är det BOs ansvar att ”förebygga” att inte bli mördad? Genom att exempelvis vara mindre ”jobbig” hade hon kanske levt idag? Om hon inte ”varit ute och sprungit” så mycket, om hon inte legat med fel kille.. tror nog att det kan ligga något i det sista men när ska du annars få in i din skalle att det du håller på med är som att grotta ner sig i vad ett våldtäktsoffer bär för underkläder. Ditt frossande i detta är dessutom rent osmakligt.

Om man väljer att ha sex med någon
annans man så utsätter man sig för en
risk att bli mördad. Det är viktigt att ta
med det i beräkningen innan man gör det
valet. Det finns statistik på att det är så.
Och det har hänt tidigare i Örebro.

Om hon mottagit grova hot från SD så
kan andra kvinnor lära sig att polisanmäla
sådant.
Är man hotad så kan man skaffa överfalls-
larm, pepparsprej, vapen för att kunna
skydda sig själv och sin familj. Man
behöver inte bara sitta och vänta på att
bli mördad. Man kan säga upp kontakten.
Blocka på telefonen och sociala media.
Man behöver inte öppna dörren om
personen ringer på och man behöver inte
följa med bakom ett bullerplank.

Inget av detta gav någon rätten att
mörda henne, ändå är hon död.
Och jag vill veta varför.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-02 kl. 13:30.
Citera
2019-11-02, 13:24
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Skulle fö. vara intressant att veta vad som tagits bort ur hans bok och ifall detta är kopplat till Hjärstamordet. I ovanstående länk framgår "Antal sidor: 300". Den slutliga versionen har endast 231 sidor.

Biblioteken är åtminstone ärliga vad gäller antalet sidor i PS bok, i deras information framgår 231 sidor:

https://bibliotek.orebro.se/work/peter-springare-polis?id=12dd273d-9e4b-dfe9-03bd-358ff1948934&catalogId=bde9acd5-0b22-494d-ad8f-b83ba94aac59&workId=59518281-d3d7-40c9-b60b-aae600d8b954

Till skillnad från både förlaget och återförsäljare som fortsatt säljer boken under felaktiga premisser (300 sidor).
Citera
2019-11-02, 13:50
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Men i de flesta mordfall utom rånmord där GM och BO vanligtvis inte är bekanta med varandra finns någon historia av olika grader av groll mellan BO och GM. En destruktiv relation har minst två parter som vanligtvis är delaktiga i de destruktiva elementen.
Vissa beteenden ökar risken att råka ut för andras ogillande eller våld även om gärningen är olaglig.
Citera
2019-11-02, 14:06
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Jag antar att LW mördades av någon som
inte tyckte om henne. Därför
tycker jag att det är mer intressant att
spekulera om varför någon inte tyckte om
henne än att lyssna på alla som tyckte att
hon var fantastisk. De lär aldrig kunna
hitta något motiv till att hon blivit mördad.

Hon mördades ju av någon som tyckte om henne?
Citera
2019-11-02, 14:11
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hon mördades ju av någon som tyckte om henne?

Va?
Varför skulle någon som tyckte om henne
mörda henne?
Citera
2019-11-02, 14:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jamen, skulle denna någon ha lyckats genomföra hela grejen utan att lämna så mycket som ett enda litet spår efter sig, samtidigt som utredarna har hittat tillräckligt på SD för att få honom häktad på sannolika?

Det märklig är inte att de har lyckats häkta MGM på sannolika skäl, det som är märkligt är att det tog ett och ett halvt år innan de lyckades, det är inte speciellt svårt att få till en häktning på sannolika skäl i Sverige så med den historik med anmälningar som fanns borde Hiding ha lyckats första gången hon försökte.

Nu har ju MGM bett Hiding och company att kolla upp några saker som MGM anser ska vara till gagn för honom, vi får se vad det landar, MGM behöver ju inte bevisa sin oskuld, det räcker med att skapa rimligt tvivel.
Citera
2019-11-02, 14:21
Medlem
miamanias avatar
Ah
Citat:

sådant.

Ah, jag fattar..
Du vet alltså att Lena inte vidtagit några av de åtgärder du nämner? Polisanmält hot, innehaft pepparspray? Att hon inte blockat på tel och sociala media? Vad jag vet var hon ej vän med MGM på facebook vid sin död. Anmärkningsvärt också att du vet att hon öppnade dörren och frivilligt följt med bakom planket. Och i o med detta alltså bara ”suttit och väntat på att bli mördad” ?
Du säger att du vill förstå varför. Svaret finner du inte i BOs personlighet utan GMs. På samma sätt som att det statistiskt sett är risktagande att dricka alkohol, ha högklackat och vara ute sent på kvällen betyder inte det att kvinnor ska sluta upp med det för säkerhets skull?
Citera
2019-11-02, 14:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ah

Ah, jag fattar..
Du vet alltså att Lena inte vidtagit några av de åtgärder du nämner? Polisanmält hot, innehaft pepparspray? Att hon inte blockat på tel och sociala media? Vad jag vet var hon ej vän med MGM på facebook vid sin död. Anmärkningsvärt också att du vet att hon öppnade dörren och frivilligt följt med bakom planket. Och i o med detta alltså bara ”suttit och väntat på att bli mördad” ?
Du säger att du vill förstå varför. Svaret finner du inte i BOs personlighet utan GMs. På samma sätt som att det statistiskt sett är risktagande att dricka alkohol, ha högklackat och vara ute sent på kvällen betyder inte det att kvinnor ska sluta upp med det för säkerhets skull?

Om de vill vara på den säkra sidan så
kanske de borde sluta upp med det.
Det är ju upp till var och en vilka risker
man är beredd att ta och vad man
prioriterar.

Det har ju uppgetts att LW och SD haft
digital kontakt under kvällen så då hade
hon ju inte blockat honom.

Jag tror att det skulle ha framkommit om
någon brutit sig in i hennes bostad och
tvingat henne att följa med. Det fanns
grannar runt omkring. Jag tror inte att
någon skulle ha lyckats tvinga med LW
till planket utan att hon fört ett förskräckligt
oväsen. Om hon hade använt pepparsprej
så hade hon antagligen lyckats fly och
springa hem.
Om hon anmält hot så skulle vi förmodligen
ha fått veta det eftersom vi vet om de
andra anmälningarna hon gjort.
Citera
2019-11-02, 14:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

sådant.

Så du menar att inte bara var hon odräglig, utan hon var dum nog att låta sig bli mördad?

Om man ska utgår från din teori, så har hon varit olidlig genom att t ex låta sina föräldrar vara barnvakt i flera år, eller att hon enligt dig var en dålig mor. Jag ska inte dra alla dåliga egenskaper hon hade enligt dig, det har du skrivit om i varje inlägg.

Är du verkligen säker på att hon visste att hon skulle bli mördad?
Kanske hon inte alls följde med till bullerplanket?

Jag tror att det med facit i handen kanske hade varit bra om hon inte hade öppnat dörren, men säker kan man inte vara.

Vi has sett flera fall genom åren där offren försöker på alla sätt komma undan sin gärningsman, men lyckas inte.

Pepparspray i all ära, men det är olagligt. I en situation där man är dödshotad och rädd på riktigt, då har det ju ingen betydelse. Men generellt sett, tror jag att beväpna sig för att skydda sig, kan vara väldigt svårt. Vapnet kan i värsta fall användas mot dig själv.

Vet inte vilket vapen du tycker är lämpligt?

Jag tror inte att hon blev mördad för några dåliga sidor som hon hade. Jag tror inte heller att hon hon visste att hon skulle bli mördad när hon öppnade dörren.

Jag misstänker dessutom att hon inte alls gick bakom bullerplanket, utan hade bara tänkt att gå en kortare sträcka, kanske knappt det.

Jag tror att eftersom det finns enligt MV flera vittnen så har det gått högljutt till (därför har vittnet vaknat). Hur L*ena har lurats ända ner mot kröken är inte lätt att veta, men kanske hon inte ville att grannarna skulle vakna?

Jag tror att hon har överrumplats och dragits in mot planket.

Jag funderar på hur du kan lägga i princip 100 procent ansvar på L*ena för att hon har mördats.
Jag uppfattar det som att du anser att hon mer eller mindre förtjänade att straffas och dö.

Ska man behöva låsa in sig och vara beväpnad i sitt eget hem?
Har gärningsmannen inget ansvar alls eller är han helt befriad då L*ena var överjävlig och inte hade vett nog att beväpna sig och låsa in sig?

Jag har oerhört svårt att förstå detta synsätt.
Citera
2019-11-02, 15:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ah

Ah, jag fattar..

Men att hon inte var vän med MGM på facebook beror ju på att han plockade bort henne ur sin vänlista. Det verkar ju inte heller som att hon anmält de överträdelser som hon synes berättat för andra att han utsatt henne för. Av hennes egen redogörelse så framgår det att bilincidenten var provocerad av henne. Den tanke jag får är att hon kanske föresatt sig det händelseförloppet och att de berättelser om hans hot etc som inte anmälts mer är ett systematiskt förtal?
Sådana omständigheter, ett trakasserande BO ger ju också en given intressant MGM i den mån denna bakgrund är känd. Men det kanske finns andra där hon inte hann börja anmäla och berätta för bekantskapskretsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in