Ajajaj, inte höja elförbrukningen! "Smutsig data" är ett växande problem. Alla dessa serverfarmer som drar mängder av energi. Vi är ihopkopplade med resten av Europa, och marginalelen kommer säkert från polsk brunkol.
Ett tips till Greta: flaskpost! Eller förresten, det hinner inte fram till toppmötet. Kanske med brevduvor? Eller dresserade delfiner som levererar budskapet?
Tillägg:
Det måste bli ett extremt jobbigt liv för henne framöver! Varje transport till jobb, skola eller föreläsning kommer att dissekeras vad gäller miljöpåverkan.
Hehehe jag förstod lite fel när jag läste så jag tänkte att hon skulle rida hem på dresserade delfiner innan jag insåg att det handlade om att skicka meddelanden till FN
Nåväl, skämt å sido är det synd om henne eftersom hon inte vågar åka hem på normalt sätt utan riskerar att straffas och det hela är hennes föräldrars fel som har skrämt upp ungen och inte låter henne leva ett normalt liv.
Är det några som ska straffas så är det föräldrarna som inte klarat av sin uppgift utan bara tänker på sig själva.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-11-02 kl. 11:03.
Intressant frågeställning. Kan det bero på att Greta:
a) är en intelligent och ung aktivistisk kvinna
b) väljer att tro på forskarna när det gäller klimatkrisen
c) tagit ställning även mot rasism och främlingsfientlighet.
d) väljer att gå sin egen väg
Och att den genomsnittlige flashbackskrivaren:
a) är en gammal,dumdryg och uppgiven man
b) väljer att blunda för fakta eftersom det hotar hans livsstil
c) oftast är främlingsfientlig och ibland rasistisk
d) följer flocken eftersom det är jobbigt att tänka självständigt.
Det förklarar nog fenomenet rätt väl.
En god sammanfattning, men det finns faktiskt äldre män som inte är skitstövlar.
Det är nog inte pengarna som är problemet. Problemet är att det är ont om tid. Helst vill hon nog åka helt fossilfritt, men är det ens möjligt att frakta tillbaka Malizia II till Amerika igen (har iofs ingen aning om var båten befinner sig just nu).
Jag har sett till att jag får epost varje gång båten rör på sig. Båten har befunnit sig i Le Havre sedan 12:e oktober. Lustigt sammanträffande när de andra miljöaktivisterna i Gretas organisation också befann sig i Frankrike. En ren spekulation från min sida är att båten kanske var på väg till Santiago för att plocka upp Greta.
Båten har rört sig några gånger från Le Havre och stått stilla sedan den 27:e oktober.
Citat:
Time: 12-10-2019 09:29:09 UTC / 12-10-2019 09:29:09 Local Time(UTC)
INRANGE: The vessel MALIZIA2 SOLO SAILOR has entered the reception area of vesseltracker at region France.
Citat:
Time: 10-10-2019 12:20:29 UTC / 10-10-2019 12:20:29 Local Time(UTC)
INRANGE: The vessel MALIZIA2 SOLO SAILOR has entered the reception area of vesseltracker at region Bay of Biscay.
Citat:
Time: 10-10-2019 08:12:40 UTC / 10-10-2019 08:12:40 Local Time(UTC)
INRANGE: The vessel MALIZIA2 SOLO SAILOR has entered the reception area of vesseltracker at region West Europe.
Ok, tack för klargörandet
Hon kan alltså vara kvar i upp till 90 dagar på sitt visum. Nu bör dock dessa dagar snart vara slut och då är ju frågan vad som händer i fall hon inte kan ta sig tillbaka till Europa på samma sätt hon kom. Sätts hon och pappan på ett plan av myndigheterna eller vad händer? Hamnar de i häkte om de inte kommer ut inom 90 dagar?
Greta ankom till USA den 19:e sept. så det är gott om tid. Vad beträffar gränspasseringarna USA-Canada underlättas dessa om du har en inbjudan från någon som tar ansvar för din vistelse i resp. land.Eftersom Greta var inbjuden från lokala organisationer kunde hon utan större problem Tesla som en jojo över gränsen.
Överresan var ett fiasko med hjälpbåtar och annat.
Det fanns inga hjälpbåtar eller följebåtar, förutom i vissa personers fantasi.
Överresan var en stor succé och har återanvänts i otaliga artiklar på olika sätt och har hjälpt att bygga upp en myt kring Greta. Så det var en PR-mässig lyckoträff.
Hela hennes Amerikaresa har i stort varit en succé från början till slut. Hon har dragit stora mängder med publik vart hon än har rest. Och det har skrivits mycket om henne i amerikansk media.
Det här med den uteblivna resan till Chile är väl det första riktiga bakslaget för Greta + familj, och var helt oväntat för alla. Så nu har de blivit tvungna att tänka ut en plan B under stark tidspress. Vi får se hur det slutar.
Jag har sett till att jag får epost varje gång båten rör på sig. Båten har befunnit sig i Le Havre sedan 12:e oktober. Lustigt sammanträffande när de andra miljöaktivisterna i Gretas organisation också befann sig i Frankrike. En ren spekulation från min sida är att båten kanske var på väg till Santiago för att plocka upp Greta.
Båten har rört sig några gånger från Le Havre och stått stilla sedan den 27:e oktober.
Stort tack för infon, Snullerux, du är en klippa
”På pappret” skulle det alltså kanske funka om Malizia II vänder tillbaka till NY och plockar upp Greta & Svante (+ filmaren Grossman? Eller ska denne åka till Sydamerika ändå?)
Kombineras med ”plattan-i-mattan” med Schwarzeneggers utlånade Tesla från LA till NY. Mind you, Greta, tågen är dieseldrivna. (Eventuellt hämtas laddningselen från kolkraft men nu ska vi inte käbbla för mycket. Greta har redan fått sin barndom förstörd pga koldioxidutsläpp och vill nog inte höra att hon själv skulle vara ”medskyldig” till att PEOPLE ARE DYING. Bättre att klappa henne på axeln.)
Det fanns inga hjälpbåtar eller följebåtar, förutom i vissa personers fantasi.
Överresan var en stor succé och har återanvänts i otaliga artiklar på olika sätt och har hjälpt att bygga upp en myt kring Greta. Så det var en PR-mässig lyckoträff.
Hela hennes Amerikaresa har i stort varit en succé från början till slut. Hon har dragit stora mängder med publik vart hon än har rest. Och det har skrivits mycket om henne i amerikansk media.
Det här med den uteblivna resan till Chile är väl det första riktiga bakslaget för Greta + familj, och var helt oväntat för alla. Så nu har de blivit tvungna att tänka ut en plan B under stark tidspress. Vi får se hur det slutar.
”Bygga upp en myt kring Greta.” Och du ser förstås inga problem med det?
Varken att myter kan dra iväg i princip vart som helst eller att det kan bli svårt att leva upp till en myt.
Inte minst om man utsetts till ’Guds ställföreträdare på Jorden’ eller ’Jesu efterföljare’ eller allt vad det är.
Nej, att du skulle se några problem med mytbildningen kring Greta faller nog på sin egen orimlighet.
Nej, en intervju har en betydelse, och den varierar inte utan följer definitionen. Ett polisförhör som du gav exempel på är en intervju eftersom den följer definitionen för en sådan.
Intervju, Wiki:
"En intervju är en konversation mellan två eller fler parter där den ena parten utfrågar den andra för att anskaffa information.
Exempel på intervju för bedömning är en anställningsintervju.
Intervjuer som är tänkta att frambringa information används oftast av poliser, journalister i TV, radio och tidningar och av forskare." etc. etc.
Jo. Det står så hos Wikipedia. Men samtidigt så finns det artiklar som skiljer på förhör och intervju:
Citat:
Effective Interviewing and Interrogation Techniques
The interview is an information-gathering process. The interrogation, on the other hand, seeks to encourage the guilty to admit their involvement in a crime or other incident.
Förhör eller intervju? Att skapa förtroende är bättre än att försöka tvinga fram ett erkännande, menar forskare. I Sverige saknar polisen en nationell förhörsstrategi.
Kan vi inte bara sluta tjafsa om det här, eftersom det är off-Topic?
Jo. Det är off-topic. Det är inte själva ordet jag ville diskutera utan det att Greta & co förmodligen inte uppfattade att den här kanadensaren pratade med dem i journalistiskt syfte utan de trodde att det var ett privat samtal. Jag tror inte att Svante skulle glufsa i sig sin banan och se skabbig ut och prata så informellt om han visste att han just då blir filmad och inspelad för en tidning.
Varken Greta eller Svante eller BBC-teamet hade nog en aning om varför han var där och pratade med dem i det skedet.
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
Vem säger att familjen Thunbergs inte tjänar mer pengar på att tacka nej till det här miljöpriset och prissumman på 506000 kr från Nordiska rådet? Kanske tjänar de mera pengar på sina föredrag här och där, och därför har de inte tid att hämta prispengarna. Vet du vad de tjänar på varje sådant här klimat-föredrag förresten?
Jag har inte läst några (seriösa) uppgifter om att Greta + familj skulle få pengar för Gretas tal. De tal som Greta håller är ju i regel på gator och torg inför vanliga enkla människor eller i parlament och i FN inför politiker. Det känns rent spontant inte som sammanhang där talarbyråer som AAE brukar ta betalt för.
Man får dock tänka på att varje tal som Greta håller förstärker hennes "varumärke". Det är även reklam för Greta. Bygger upp hennes rykte.
Jag tror inte heller att Greta fått extra pengar under bordet för att hon tackat nej till Nordiska rådets pris. Däremot såg de nog en PR-mässig vinst i att göra så. Om de vill kan de (i teorin) omsätta detta i pengar senare.
De flesta social media-personligheter glufsar hungrigt i sig pengar så fort det erbjuds. Blondinbella, Kardashian, Ingrosso osv. Genom att officiellt tacka nej till pengar, som Greta gör, skiljer hon sig ut från de andra sociala media-personligheterna. Och det i sin tur skapar ett extra värde kring Greta. "Hon är inte som de andra. Hon är unik."