2019-11-02, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tryllekunstnere er eksperter på å fange publikums oppmerksomhet ved å skape distraksjoner.

Drapet på AEH er som en tryllekunst, et magikershow.

På formiddagen onsdag 31. oktober i fjor, er scenen satt i Sloraveien 4, alle lyskastere skal peke mot denne boligen, ikke bare i disse korte formiddagstimene, men i lang tid fremover. Det skal være en helt vanlig morgen, mannen i huset drar på jobb, hustruen ble hjemme med en liten hvalp, så løfter hun mobilen klokken 09:14 og ringer en kort samtale til et familiemedlem. Så sløres scenen langsomt, går i svart, og resten av forestillingen må publikum skape i sine egne hoder.

Det må ha vært voldsomme scener, det var usynlige og sporløse fremmede voldsmenn som overfalt kvinnen i huset, inne i sitt eget hjem, kanskje drepte de henne på stedet, kanskje var hun i live da hun ble røvet vekk, ut til en usynlig og usporbar bil, som forsvant med henne og overfallsmennene, helt sporløst, på blanke formiddagen.

Inne i huset var det som om nesten ingenting hadde skjedd. Jo, hvalpen ble funnet bak ei lukket dør, det var muligens et slepespor, og noen klær og personlige eiendeler som lå på en stol like innenfor inngangsdøren.

Publikum er lamslått og prøver å oppfatte alt dette, så mange detaljer og så mye mysterium, og så brutalt. Fordi kvinnen dør. Eller omkommer. Eller i hvert fall forsvinner. Hun er helt borte.

Av og til kommer politiet på scenen, de sier lite men kommer og går i ett helt år. Og de undersøker og etterforsker og tester og finner mange spor. Spor som aller mest ligner handleliste over rekvisitter for en tryllekunstner på minimalt budsjett.

Som handler lavpris. Sprox fritidssko i str 45, kjøpt på Sparkjøp. Papir og konvolutt fra Clas Ohlson. En strips kjøpt hos Biltema.

Tryllekunstneren er fornøyd. Ingen ser ut til å ane at kvinnen forsvant kvelden før. Et sted på veien mellom teateret og Sloraveien. Et sted i mørket.

Hvordan trylleshowet utvikler seg videre, er jeg ikke sikker på.

...godt oppsummert
Citera
2019-11-02, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Holden var iallefall ikke informert for han ble intervjuet oppi nord norge rett etter politiets pressekonferanse og fikk ikke ut et fornuftig ord etter å ha hørt det.

Familien var hos hos politiet dagen før, og ble opplyst, men jeg tror ikke de ventet en pressekonferanse. Det kom som et sjokk på Holden, det kunne man lett se. Og politiet har nok fulgt nøye med på reaksjonene det ga. Artikkelen i Nettavisen som forteller at TH oppsøkte naboen er et eksempel. Nye avhør ble gjort. Ikke bare for å høre om biler og viss-vass, men for å høre om hvordan familien reagerte, tror jeg.
Citera
2019-11-02, 08:51
Medlem
Farbror-Cthulhus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Just for fun siden TH`s tidligere høyre hånd nå er sjef for Olavsgård.
Det her hendte for 30 år siden og har ingenting med denne saken å gjøre.
Men det var en norsk høyprofilert sportsutøver som hadde det ypperste av sportsbil på den tiden, kostet en formue den gang og enda mere nå.
Han hadde et møte ved et bord med en annen type og sportsutøveren åpnet stresskofferten sin ved bordet for å vise innholdet til bordkameraten og den var smekkfull av buntede sedler.
Hvor mange millioner som var i den kofferten tør jeg ikke engang gjette på.

Man skal ikke skue hunden på hårene er det noe som heter.

Jeg følger ikke..... hva er det du prøver å fortelle her?
Citera
2019-11-02, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Fast vet vi säkert att inte någon av barnen kanske har lättat sitt hjärta sista tiden på alla polisförhören? Kanske en av döttrarna inte har varit helt övertygad om kidnsppningsteorin men att det är ett svårt steg att ens nämna sin egen pappa som potentiell GM. Det kan vara saker som denna kommit på i efterhand som känns dåliga eller saker efter försvinnandet som stuckit ut.

Får mig att tänka på fallet om Dr. Martin Mckein som är läkare och advokat och åkte dit för mord på sin fru. Han höll på att gå fri om det inte vore för döttrarna hans som vittnade mot honom.
Ett ruggigt fall det också.
Länk kommer i nästa inlägg då min mobil konstlar.

Interessant og relevant sak!
Den ene datteren hadde mistanke tidlig. Men var forsiktig med å ikke dele den med de andre.
Sterkt å se avhøret.

"She said, "My dad was adamant that he describe what happened. He specifically said to to me that he was concerned that there would be a police investigation. That he didn't want anyone to think that he murdered my mother."
He denies any wrong doing, and has pled not guilty."

https://www.youtube.com/watch?v=wfq5Dpl8qQY
Citera
2019-11-02, 10:40
Medlem
Fra VG-oppsummeringen, september måned.
Citat:
Kvinnen som er inne til avhør på politihuset i Lillestrøm, er på gråten når budskapet fremføres.

«Jeg håper dere finner Lisbeth og at vi får vite hva som har skjedd med henne. Det er det eneste som kan gi oss ro».

Avhøret med slektningen har pågått i flere timer. I løpet av denne måneden gjennomfører politiet avhør og samtaler, også med familiemedlemmer.

Det står vitterlig at denne kvinnelige slektningen ble avhørt i flere timer. På politihuset i Lillestrøm. Formelle avhør altså. Spørsmål og svar blir dokumenterte. Og vil kunne bli lagt frem for retten. Som grunnlag for å ta ut siktelse eller tiltale.

Jeg skjønner bare ikke hva politiet bruker så lang tid på å spørre ut vitnet om. Hva er temaet.

https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/?maaned=september2019&utm_source=vgfront&utm_conte nt=row-40

Og takk til alle som har kommentert trylle-showet. Jeg tror det er omtrent slik det må ha foregått. Og som Lonnrot sier, dekkhistorien er en distraksjon som leder fokus vekk fra det egentlige motivet for at Lisbeth måtte dø og levningene forsvinne.
Citera
2019-11-02, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Familien var hos hos politiet dagen før, og ble opplyst, men jeg tror ikke de ventet en pressekonferanse. Det kom som et sjokk på Holden, det kunne man lett se. Og politiet har nok fulgt nøye med på reaksjonene det ga. Artikkelen i Nettavisen som forteller at TH oppsøkte naboen er et eksempel. Nye avhør ble gjort. Ikke bare for å høre om biler og viss-vass, men for å høre om hvordan familien reagerte, tror jeg.
Jag kan inte förstå att du kommer ihåg så lite, med tanke på hur lite vi vet om utredningen. Nu har du ju varit här på forumet ett tag ochså.

Mötet som polisen hade med familjen, var just om innehållet i presskonferensen, som polisen skulle ha dagen efter.

Det var innehållet på presskonferensen som familjen inte ville hålla med om. Det vill säga, att polisen trodde att AE var död. Jag kan inte fatta hur det kan missuppfattas ...
Citera
2019-11-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag kan inte förstå att du kommer ihåg så lite, med tanke på hur lite vi vet om utredningen. Nu har du ju varit här på forumet ett tag ochså.

Mötet som polisen hade med familjen, var just om innehållet i presskonferensen, som polisen skulle ha dagen efter.

Det var innehållet på presskonferensen som familjen inte ville hålla med om. Det vill säga, att polisen trodde att AE var död. Jag kan inte fatta hur det kan missuppfattas ...

Hvordan forklarer du Holden sitt totalt uforberedte svar? Jeg tror de var i møte, og fikk opplyst at politiet nå trodde AE var død. Jeg skriver ikke noe annet, men at de var uforberedt allikevel, på noe av det som ble sagt i pressekonferansen, og dramatikken i budskapet. Og jeg tror det kanskje skapte turbulens og splittelse. Alt tyder på det. Og ikke godt samarbeid eller en samlet front. Men vi har ulike oppfatninger. Norge er et lite land, og det er utrolig mange rykter om denne saken, som ikke kommer fram her på forumet, men som vi nordmenn vet om, og som selvsagt preger våre analyser noe. Blant annet rykter om hvordan TH og familien reagerte etter endring av hovedhypotese. Udokumenterte rykter vil jeg ikke legge ut, men innrømmer at det preger min oppfatning.
Citera
2019-11-02, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Fra VG-oppsummeringen, september måned.

Det står vitterlig at denne kvinnelige slektningen ble avhørt i flere timer. På politihuset i Lillestrøm. Formelle avhør altså. Spørsmål og svar blir dokumenterte. Og vil kunne bli lagt frem for retten. Som grunnlag for å ta ut siktelse eller tiltale.

Jeg skjønner bare ikke hva politiet bruker så lang tid på å spørre ut vitnet om. Hva er temaet.

https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/?maaned=september2019&utm_source=vgfront&utm_conte nt=row-40

Og takk til alle som har kommentert trylle-showet. Jeg tror det er omtrent slik det må ha foregått. Og som Lonnrot sier, dekkhistorien er en distraksjon som leder fokus vekk fra det egentlige motivet for at Lisbeth måtte dø og levningene forsvinne.
Alla förstår ju att när en kidnappning gick fel, och offret dog, så är kroppen tvungen att försvinna, om GM ville att det fortfarande skulle se ut som en kidnappning.

Det kommer då att vara ett mord, fingerat som kidnappning.

Ingen direkt magi, men med alla förutsättningar du behöver för att få allt att passa in i din hypotes, då är det ju rätt att magi behövs.
Citera
2019-11-02, 11:44
Medlem
Citat:
Hvordan forklarer du Holden sitt totalt uforberedte svar? Jeg tror de var i møte, og fikk opplyst at politiet nå trodde AE var død. Jeg skriver ikke noe annet, men at de var uforberedt allikevel, på noe av det som ble sagt i pressekonferansen, og dramatikken i budskapet. Og jeg tror det kanskje skapte turbulens og splittelse. Alt tyder på det. Og ikke godt samarbeid eller en samlet front. Men vi har ulike oppfatninger. Norge er et lite land, og det er utrolig mange rykter om denne saken, som ikke kommer fram her på forumet, men som vi nordmenn vet om, og som selvsagt preger våre analyser noe. Blant annet rykter om hvordan TH og familien reagerte etter endring av hovedhypotese. Udokumenterte rykter vil jeg ikke legge ut, men innrømmer at det preger min oppfatning.

Jeg er nordmann, og kjenner ikke til så altfor mange rykter i denne saken som ikke har kommet frem her inne tidligere- kan du stikkordsmessig sette opp hva du tenker på?
Citera
2019-11-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Alla förstår ju att när en kidnappning gick fel, och offret dog, så är kroppen tvungen att försvinna, om GM ville att det fortfarande skulle se ut som en kidnappning.

Det kommer då att vara ett mord, fingerat som kidnappning.

Ingen direkt magi, men med alla förutsättningar du behöver för att få allt att passa in i din hypotes, då är det ju rätt att magi behövs.

Jeg kunne også ha trodd på en kidnapping gone bad, hvis

- kidnapperne aktivt i de første dager etter forsvinningen hadde forsøkt å kreve inn løsepenger
- kidnapperne hadde forsøkt å forfalske livsbevis for å kreve inn løsepenger
- kidnapperne hadde etterlatt spor etter hvordan de ankom og forlot boligen i Sloraveien
- kidnappernes løsepengekrav hadde vært mulig å innfri
- kidnapperne hadde valgt en kommunikasjonsform som ga muligheter for forhandling om løsepengekravet og overlevering av gissel

Men alt dette mangler, og det finnes allerede i løsepengekravet signaler om at denne kidnappingen aldri var forventet å kunne få en lykkelig løsning.

Om forfatteren av trusselbrevet i utgangspunktet hadde forventet å motta løsepenger og sette fri gisselet, ville forfatteren ha valgt et løsepengekrav som var lett å innfri og praktisk mulig å betale, og en kommunikasjonsform som åpnet for enkel og rask forhandling om beløpets størrelse og frigiving av gisselet.

Dette mangler.

Dette er ikke en kidnapping gått feil. Det er drap, planlagt, kynisk og kaldblodig drap. Forsøkt skjult som kidnapping gone bad.
Citera
2019-11-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biesen
Jeg er nordmann, og kjenner ikke til så altfor mange rykter i denne saken som ikke har kommet frem her inne tidligere- kan du stikkordsmessig sette opp hva du tenker på?

Rykter om hvordan TH har oppført seg opp gjennom og nå, som "naboer" har observert. Noe er lagt ut her, at han er gjerrig er en gjenganger, men mye annet er ikke lagt ut. Rykter om demens(lagt ut her), rykter om observasjoner gjort av familien etter avhør og møter med politiet, hvordan de har oppført seg, rykter om utroskap(lagt ut her), rykter om at AE ville skilles(til dels lagt ut her og på mange andre sosiale medier, kom for fullt etter "avsløringen" om en gruppe hun var blitt meldt inn i av en venninne på kvinnedagen 2018), rykter om avhør av slektninger/bekjente i høst, og at det gjaldt ting i fortiden (lagt ut her og nå bekreftet, dog ikke hva de går ut på).
Senast redigerad av agvvv 2019-11-02 kl. 11:56.
Citera
2019-11-02, 12:24
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ikke meg du siterer, men slik jeg husker omstendighetene så var Holden uforberedt (og uenig) i politiets påstand om at kidnappingen var fingert. Holden og familien var informert og forberedt om at politiet nå mente AEH var drept, men ikke at politiet mente ekte kidnappere ikke eksisterte. Uenigheten besto i at familien fortsatt trodde på at hun evnt var drept av kidnapperne i såfall. Men som mange her påpeker, og som ble belyst i SVT programmet så kan uenigheten være et taktisk spill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in