2019-11-01, 05:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Jobba natt är oftast ingen höjdare i längden, brukar funka ett tag.
Kroppen har ju sen urminnestider anpassat sig till dygnet.

Jag har en vän som har jobbat ständig natt i ca 12 år och han börjar bli trötter nu. Men han tycker inte det själv, han säger att han trivs och skulle aldrig palla dagskift. Men det är väl pengarna som drar, han tjänar bra.

Sen det där med två- och treskift är tortyr, det sliter på både kroppen och knoppen. Inte undra på att folk mår sämre och sämre idag. Högtryck på psykmottagningarna och många som dyker upp där är slitna industriarbetare.
Citera
2019-11-01, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför skulle det slita om du gör likadant hela tiden? Tror då snarare att vissa människor passar bättre för nattarbete och andra för dagarbete. Sen då varianter på det. Vissa gillar att gå upp väldigt tidigt och andra senare osv. Nattarbetare har ju även kortare vecka (arbetstid) och högre lön.

Själv kan jag fungera med vilka tider som helst, bara jag gör lika hela tiden. Har haft alla möjliga arbetstider under livet. Kroppen vill dock gärna sova sen natt till förmiddag om den själv får bestämma.

Det sämsta var rullande schema som gick dygnet runt, även tvåskift var extremt påfrestande i längden. Men även när jag jobbade ständig natt och ändrade pga sambo sovtid på helgen. Att ständigt förkorta och förlänga dagen är kasst. Att försöka gå upp när man bara sovit några timmar är inget man mår bra av!

Kolla upp cirkadisk rytm om du är intresserad. Men det innebär att vi ska vara vakna och äta under dom ljusa timmarna för optimal hälsa. Att jobba natt varenda dag är liksom så långt ifrån du kan komma det naturliga. Att alla gillar att gå upp och att lägga sig vid olika tid verkar vara naturligt och naturen vill ha variation då det är bra för den lilla grupp människor du egentligen skulle bott med.

Men att jobba skift är helt enkelt skit för hälsan hur man än vrider och vänder på det. Så självklart ska du göra det som du tycker passar dig bäst istället för att tänka på vetenskap.
Citera
2019-11-01, 08:36
Medlem
yz44s avatar
Tvåskift finns för att arbetsgivaren vill maximera utnyttjandet av lokaler och maskiner.
Är dock inget som gynnar de som tvingas arbeta på det sättet.
Att ständigt ändra tiderna leder till störd dygnsrytm vilket får effekter på hälsan.
Citera
2019-11-01, 20:32
Medlem
Questioneers avatar
Jag skiter i hälsan om nattjobbet innebär att jag får mera ledighet, hellre slavar jag tre dagar natt än vanliga fem dagar i veckan.
Citera
2019-11-01, 20:54
Medlem
Duerfs avatar
Det finns olika sorters skiftformer. Man kan jobba 2- eller 3-skift. Vissa arbetar ständigt nattskift. På vissa industrier finns det helgskift där man arbetar antingen fre-sön (runt 30 timmar) eller lör-sön (~24) timmar och sen är ledig fram till nästa helg.
Citera
2019-11-01, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Jag menar att om alla jobba antingen eller så skulle dom som jobbar natt kunna ha normalt umgänge under för dagarbetare konstiga tider.
Fattar ingenting om jag ska vara ärlig, vet inte om det är jag som är dum eller du som kanske stavar dåligt?

Alltså jag menar ju inte antingen eller ändå? Jag menar att man ska ha fasta skift, antingen jobbar man ständigt kväll eller ständig dag, på vissa platser är det så.

Citat:
Det är svårt idag. Antingen jobbar polaren eller så jobbar du. Att ta en tuggbit 7 på morgonen innan sömndags skulle inte behöva vara så konstigt om du och alla dina vänner precis slutat jobbet
Förstår ingenting.

Ja, någon måste jobba, hur menar du egentligen?

Citat:
Det här är ju bara att leka med tanken ang ts scenario förstår du väl. Men överallt på vår jord är det inte som i Sverige heller, många platser är 24/7 städer. Men hur kul är det att bara jobba natt om inte ens tunnelbanan går efter kl1 och allt är stängt? Vad ska man göra? Hem och käka en Micromåltid i ensamhet medan polarna som jobbar dag kan gå på restaurang efter jobbet.
Ang? Angående? Jag är TS. Nej, Sverige är mycket konstigt. Tunnelbanan går dygnet i dom flesta storstäderna i andra länder, speciellt utanför sosse-Europa.

Jag skiter i polarna, jag personligen älskar ensamhet, jag vill endast ha sömn så att jag orkar jobba. Jag orkar inte gå till restaurang efter jobbet om jag jobbar dag och måste upp 05:30.
Citera
2019-11-01, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jo, sextimmarsskift är en utmärkt idé. Det som omöjliggör detta är att regeringens budget inte tillåter ett test-run nationellt på det hela. Det arbetas fram på fackmannanivå, och dem ställen (jag känner till) som haft sextimmarspass "På prov" har det ännu idag, efter prov. Då är det ett fåtal personer i ett arbetslag som har detta.

Det är synd att man inte tillåter detta test-run. Vore grymt om de kunde testa detta på Volvo-fabriken.

Facket är ju skit. Tar miljarder år för dom.

Varför är det ett fåtal personer i arbetslag som har detta? Måste skapa avund hos dom andra, men jag antar att dom som jobbar så också har mindre lön?

Jag skiter i lön som sagt så länge det är bra och roligt att jobba så är jag nöj med en lön på 15-20 tusen kronor.
Citera
2019-11-01, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tvåskift finns för att arbetsgivaren vill maximera utnyttjandet av lokaler och maskiner.
Är dock inget som gynnar de som tvingas arbeta på det sättet.
Att ständigt ändra tiderna leder till störd dygnsrytm vilket får effekter på hälsan.
Är det ekonomiskt gynnsamt då eller?

Kan man inte som arbetsgivare utnyttja om man har fasta skift? För det kommer ju ändå täckas, en kommer indagen och en kommer in kvällen, den tredje natten, fast det är fast, man kör samma race och slipper ha en vecka dag och en vecka kväll. Så jag förstår inte riktigt här heller. Ena delen på Volvo är 2-skift medan den andra fasta skift. Hur skumt som helst. Jag vet att Volvo slösar väldigt mycket på att ha bemanningsföretag som gör jobbet åt dom.
Citera
2019-11-01, 21:24
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det finns olika sorters skiftformer. Man kan jobba 2- eller 3-skift. Vissa arbetar ständigt nattskift. På vissa industrier finns det helgskift där man arbetar antingen fre-sön (runt 30 timmar) eller lör-sön (~24) timmar och sen är ledig fram till nästa helg.
Håller på att utbildar mig till cnc operatör, hur stor sannolikhet är det att jag kommer kunna hitta ett sådant skiftarbete, att bara jobbar helg låter ganska trevligt.
Citera
2019-11-01, 22:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDanielDaniel
Fattar ingenting om jag ska vara ärlig, vet inte om det är jag som är dum eller du som kanske stavar dåligt?

Alltså jag menar ju inte antingen eller ändå? Jag menar att man ska ha fasta skift, antingen jobbar man ständigt kväll eller ständig dag, på vissa platser är det så.

Förstår ingenting.

Ja, någon måste jobba, hur menar du egentligen?

Ang? Angående? Jag är TS. Nej, Sverige är mycket konstigt. Tunnelbanan går dygnet i dom flesta storstäderna i andra länder, speciellt utanför sosse-Europa.

Jag skiter i polarna, jag personligen älskar ensamhet, jag vill endast ha sömn så att jag orkar jobba. Jag orkar inte gå till restaurang efter jobbet om jag jobbar dag och måste upp 05:30.

Poängen är att det inte fungerar i Sverige idag om du väljer att jobba endast natt om du även ska kunna ha ett normalt socialt liv. Om du skiter i det är okej för dig men inte för alla.

Hade det däremot varit så att alla som jobbar natt endast jobbade natt så hade Sverige kunnat bli ett 24/7 samhälle där det fungerar. Men åter igen så är det inte så idag.
Citera
2019-11-02, 00:21
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanielDanielDaniel
Det är synd att man inte tillåter detta test-run. Vore grymt om de kunde testa detta på Volvo-fabriken.

Facket är ju skit. Tar miljarder år för dom.

Varför är det ett fåtal personer i arbetslag som har detta? Måste skapa avund hos dom andra, men jag antar att dom som jobbar så också har mindre lön?

Jag skiter i lön som sagt så länge det är bra och roligt att jobba så är jag nöj med en lön på 15-20 tusen kronor.
För att arbetslaget (facksektionen där ett arbetslag i majoritet varit i samma fack) ville göra detta testrun. Vill minnas att de förhandlade fram en lönehöjning samtidigt som detta slog igenom också, kan ha fel (det vore ju för bra), men något mindre lön blev det ja, alt. mer arbetade dagar/vecka.

Vet du vad? Det är DU som är facket, inte någon betald facklobbyist...

Vänta 5-10 år så kommer din lön på 15tkr inte vara sådär särskilt lockande att kliva upp 05:55 för.
Citera
2019-11-02, 02:18
Bannlyst
Citat:
Poängen är att det inte fungerar i Sverige idag om du väljer att jobba endast natt om du även ska kunna ha ett normalt socialt liv. Om du skiter i det är okej för dig men inte för alla.

Hade det däremot varit så att alla som jobbar natt endast jobbade natt så hade Sverige kunnat bli ett 24/7 samhälle där det fungerar. Men åter igen så är det inte så idag.
Men man kan ha ett normalt socialt liv, menar du att dom som ständigt jobbar natt inte har det? Det är ju nästan det bästa.

Ahh, svenskar är alltid så speciella i alla avseenden.

Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
För att arbetslaget (facksektionen där ett arbetslag i majoritet varit i samma fack) ville göra detta testrun. Vill minnas att de förhandlade fram en lönehöjning samtidigt som detta slog igenom också, kan ha fel (det vore ju för bra), men något mindre lön blev det ja, alt. mer arbetade dagar/vecka.

Vet du vad? Det är DU som är facket, inte någon betald facklobbyist...

Vänta 5-10 år så kommer din lön på 15tkr inte vara sådär särskilt lockande att kliva upp 05:55 för.
Jag kan jobba 6 dagar i veckan en hel månad i streck.

15 tusen kronor är väl perfekt om du går upp 05:00 och ska jobba från 06:00 till 12:00 ? Man får givetvis mer desto längre in på dygnet man kommer, tills det blir natt då man ska få mest.

Med 15 tusen kronor i månaden kan man göra mycket, förstår inte varför det skulle vara några problem, men jag tror givetvis att det kommer ligga på cirka 17 tusen. Just för den tiden alltså.

Då kommer alla de som älskar att jobba dag, ha hela dagen på sig som de hela tiden tjatar om. Under 10 hela timmar kan dom göra vad dom vill tills dom ska lägga sig igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in