2019-11-02, 01:55
  #11041
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Roligt att du nämner Christer P som exempel på man som avger samma vibbar som MJ: jag hamnade en gång i samma tågvagn som Christer och mycket riktigt var min omedelbara känsla att jag ville avlägsna mig från honom!

Tyvärr så hade inte LR några avsikter att avlägsna sig från MJ, istället bjöd hon in honom till sitt liv och sängkammare och det blev hennes undergång.

Inte ens under de sista dagarna i hennes liv ville hon avlägsna sig från MJ trots att hon visste vad han gick för och var kapabel till. Av sms-trafiken att döma kärleksparet emellan så uppvisar hon ingen rädsla utan var väldigt på att dom skulle träffas och planera inför framtiden.

Man undrar spontant vilken kategori LR hade utvecklats till de sista åren eller perioden strax innan hon träffade MJ för första gången?

"- Dels är det nog farlighetsmyten - de vill träffa grova, tatuerade män som är farliga och oberäkneliga. Sedan finns det nog Florence Nightingale-typerna som tänker: Jag ska minsann rädda den här killen, säger han.
I USA kallas fenomenet "mördargroupies". Under ett halvår i början av 90-talet gifte sig hälften av alla livstidsdömda fångar i en amerikansk stat med kvinnor på andra sidan murarna.
Sten Levander, professor i allmän- och rättspsykiatri, känner till fenomenet. Enligt honom står kvinnor på kö för att träffa kriminella - och många interner för egna besökslistor.

- De kvinnor som attraheras av farliga män söker efter spänning. De behöver omväxling och upplevelser, upplevelser som sticker ut från det normala. Det sista de vill ha är rutin - en Svenssongubbe med portfölj, där vardagar och helgdagar ser likadana ut"


https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/darfor-lockas-kvinnor-av-de-farliga-mannen/
Citera
2019-11-02, 02:39
  #11042
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tyvärr så hade inte LR några avsikter att avlägsna sig från MJ, istället bjöd hon in honom till sitt liv och sängkammare och det blev hennes undergång.

Inte ens under de sista dagarna i hennes liv ville hon avlägsna sig från MJ trots att hon visste vad han gick för och var kapabel till. Av sms-trafiken att döma kärleksparet emellan så uppvisar hon ingen rädsla utan var väldigt på att dom skulle träffas och planera inför framtiden.

Man undrar spontant vilken kategori LR hade utvecklats till de sista åren eller perioden strax innan hon träffade MJ för första gången?

"- Dels är det nog farlighetsmyten - de vill träffa grova, tatuerade män som är farliga och oberäkneliga. Sedan finns det nog Florence Nightingale-typerna som tänker: Jag ska minsann rädda den här killen, säger han.
I USA kallas fenomenet "mördargroupies". Under ett halvår i början av 90-talet gifte sig hälften av alla livstidsdömda fångar i en amerikansk stat med kvinnor på andra sidan murarna.
Sten Levander, professor i allmän- och rättspsykiatri, känner till fenomenet. Enligt honom står kvinnor på kö för att träffa kriminella - och många interner för egna besökslistor.

- De kvinnor som attraheras av farliga män söker efter spänning. De behöver omväxling och upplevelser, upplevelser som sticker ut från det normala. Det sista de vill ha är rutin - en Svenssongubbe med portfölj, där vardagar och helgdagar ser likadana ut"


https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/darfor-lockas-kvinnor-av-de-farliga-mannen/
Att inte veta om man kommer leva imorgon, kan det bli mer "spännande"?
Citera
2019-11-02, 08:59
  #11043
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Att inte veta om man kommer leva imorgon, kan det bli mer "spännande"?

Hade hon hört till ett annat samhällsskikt hade hon antagligt klängt i bergen i Nepal eller ägnat sig åt skärmflygning eller liknande.
Citera
2019-11-02, 09:32
  #11044
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Roligt att du nämner Christer P som exempel på man som avger samma vibbar som MJ: jag hamnade en gång i samma tågvagn som Christer och mycket riktigt var min omedelbara känsla att jag ville avlägsna mig från honom!

Ja, det hände mig också ett par gånger. "Chrille" var en välkänd syn på sta'n. Alla, såväl män som kvinnor, var rädda för honom - och det gottade han sig tydligt i...

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du får gärna ”känna för Lotta” och alla andra som slår följe med kriminella. Men det kommer inte att ändra på deras situation.

Likaså kan du ”känna för dem som väljer att klättra på Mount Everest klädda i endast bikini” - och sen fryser ihjäl sig. Utan att fatta att det skedde helt i onödan.. Det GÅR att undvika utan att vi måste spränga Mount Everest i småbitar..

Den berömda ”manipulationen” du och några andra framhäver gång efter annan bestod av gratis koka och gratis drinkar. Tjejerna fick även rosor när han ville ligga med dem.

Ska det vara så enkelt att få omkull en tjej? Än värre: blir man ”blixtförälskad” i medelåldern bara man får en bukett?

För MJ kunde ju inte tvätta bort det faktum att han var en återfallsförbrytare med belastningsregister som skulle skrämma bort vilken tuffing som helst – oavsett mängden blommor han skulle skicka till en.

Ska kvinnor – normalbegåvade sådana – jämställas med dessa damer som låter sig köpas för en spottstyver?

Håller med om allt du skriver. Som detta med Mount Everest. Jag har aldrig fått klart för mig, varför man ska få säga att vissa människor, som gör fattar dåliga beslut (t.ex. att klättra upp för Mount Everest otränad och utan syrgas, eller hoppa ner till krokodilerna på zoo) och därigenom råkar ut för olyckshändelser, får skylla sig själva. Skoja om "Darwin Awards" och så vidare. Men inte just när det handlar om en kvinna som fattar ett dåligt beslut vid val av man - vare sig det gäller en man för livet eller en man för natten. Förutsätts en kvinna inte kunna tänka när hon blir kåt, eller..? Det är kvinnoförnedrande, anser jag, trots att de som skriker mest om detta kallar sig för "feminister*...

Nä, det var ju ingen avancerad "manipulation" direkt. Ingen normal 40-årig kvinna skulle ha gått på det där med överflödet av rosor, t.ex.. Det var sådant som man drömde om när man var tonåring - vid 40 hade det bara verkat fånigt och mycket misstänkt, om en man hade gjort så på riktigt. Och först och främst beror det såklart på, vem mannen är i övrigt som rosorna kommer ifrån. Det är mycket möjligt att Lotta hade stannat i mognaden vid 14 eller så...

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Härligt. Åsyn i en tågvagn...
Antar att han inte raggade på dig och gick all-in?

Det känns så svalkande skönt med relevanta jämförelser och människor som är så bra som dig.

Nä, men det fanns ju ett första ögonblick där Lotta och Martins blickar möttes också. Där borde hon ha sett vad han var för något, för det syntes tydligt - vänt om och gått. Det skulle jag ha gjort. Jag undviker alltid ögonkontakt med sådana personer, så att de inte ska börja säga något till mig.
Citera
2019-11-02, 09:37
  #11045
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inledde han en relation med dig i tågvagnen? Valde han ut dig som potentiellt offer?
Fyllde han dig med lögner och utgav sig vara en underbart lyssnande VÄN när du var sårbar och bränd av svek?

Psykopatens vägar äro outgrundliga när predatorn är på jakt.

Sjuksköterska psykiatrin om Martin:
"som fanns som ett stöd för henne. Hon hade fått kontakt via nätet. Han hade funnits som ett stöd när hon upptäckte att den mannen som hon var tillsammans med hade fört henne bakom ljuset."

" att han varit en tröst för henne, han var vänlig och snäll men att allt hade ändrats och allt blivit ett helvete för henne."

Läkarant. 3 april:
" Har haft kontakt med denne man som varit vän och stöd under den svåra period när patienten misstänkt att hon blev förd bakom ljuset av sin partner och vilket visade sig vara sant i januari."

Men sluta. Det SYNTES på honom. Hon hade ju sett honom innan hon började snacka med honom på nätet. Hade hon INTE det, så hade jag faktiskt förstått mera hur det kunde bli. För när man lär känna en skribent på ett forum t.ex., och börjar utveckla ett känslomässigt band till honom, och sedan träffar honom i verkligheten för första gången - så har man en mycket stark vilja att kunna älska honom hur han än visar sig se ut, eller om något inte stämmer som man har trott (t.ex. att han är mycket äldre än man trott, eller klär sig på ett annat sätt än man förväntat sig). Men så var det ju inte i det här fallet...
Citera
2019-11-02, 09:42
  #11046
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det hände mig också ett par gånger. "Chrille" var en välkänd syn på sta'n. Alla, såväl män som kvinnor, var rädda för honom - och det gottade han sig tydligt i...



Håller med om allt du skriver. Som detta med Mount Everest. Jag har aldrig fått klart för mig, varför man ska få säga att vissa människor, som gör fattar dåliga beslut (t.ex. att klättra upp för Mount Everest otränad och utan syrgas, eller hoppa ner till krokodilerna på zoo) och därigenom råkar ut för olyckshändelser, får skylla sig själva. Skoja om "Darwin Awards" och så vidare. Men inte just när det handlar om en kvinna som fattar ett dåligt beslut vid val av man - vare sig det gäller en man för livet eller en man för natten. Förutsätts en kvinna inte kunna tänka när hon blir kåt, eller..? Det är kvinnoförnedrande, anser jag, trots att de som skriker mest om detta kallar sig för "feminister*...

Nä, det var ju ingen avancerad "manipulation" direkt. Ingen normal 40-årig kvinna skulle ha gått på det där med överflödet av rosor, t.ex.. Det var sådant som man drömde om när man var tonåring - vid 40 hade det bara verkat fånigt och mycket misstänkt, om en man hade gjort så på riktigt. Och först och främst beror det såklart på, vem mannen är i övrigt som rosorna kommer ifrån. Det är mycket möjligt att Lotta hade stannat i mognaden vid 14 eller så...



Nä, men det fanns ju ett första ögonblick där Lotta och Martins blickar möttes också. Där borde hon ha sett vad han var för något, för det syntes tydligt - vänt om och gått. Det skulle jag ha gjort. Jag undviker alltid ögonkontakt med sådana personer, så att de inte ska börja säga något till mig.

Att Lotta mådde dåligt betvivlar jag inte, hon var ju långtidssjukskriven och då borde arbetsgivaren ha initierat någon rehabplan som rimligtvis borde innefatta något slags läkar eller psykologkontakt där man kartlagt hennes situation. Och jobbat med hennes självkänsla, vid 40 års ålder har hon ingen egen bostad utan hyr i andra hand via ett ex (som hon hamnar i en beroendeställning till) , hon har lagt en relativ förmögenhet (sett till hennes inkomst) på estetiska ingrepp som väl ofta tyvärr inte får dem som gör dem att må bättre. Plus relationen med Martin, som hon ljuger om för exet. Det finns ju åtskilligt med "ogräs" i hennes tillvaro som står i vägen för saker som ger välbefinnande.
Citera
2019-11-02, 09:47
  #11047
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Bry dig inte. Jag vet vilken kvinnohatare du är sen tidigare diskussioner och du imponerar föga.

Really? Blixtförälskad bara via en bukett rosor...

Ja för en person med taskig självkänsla verkar det sorgligt nog räcka.
Citera
2019-11-02, 09:57
  #11048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta. Det SYNTES på honom. Hon hade ju sett honom innan hon började snacka med honom på nätet. Hade hon INTE det, så hade jag faktiskt förstått mera hur det kunde bli. För när man lär känna en skribent på ett forum t.ex., och börjar utveckla ett känslomässigt band till honom, och sedan träffar honom i verkligheten för första gången - så har man en mycket stark vilja att kunna älska honom hur han än visar sig se ut, eller om något inte stämmer som man har trott (t.ex. att han är mycket äldre än man trott, eller klär sig på ett annat sätt än man förväntat sig). Men så var det ju inte i det här fallet...

T.o.m. Lottas egna syskon var helt chockade när de fick veta VEM Lotta var tillsammans med. Och då hade de inte ens träffat MJ.. Bara sett honom på fejan..

Jag vill minnas att den ena systern i FUP:n uttalade sig ngt i stil med hur hennes syster kunde vara ihop "med en SÅN"..
Citera
2019-11-02, 10:05
  #11049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Att inte veta om man kommer leva imorgon, kan det bli mer "spännande"?

Det är ju så människor som sysslar med extremsporter beskriver det, dvs att de får en enorm adrenalinkick och känner att de lever..

De VET att en del stryker med så de tar en medveten risk. Men de anser att risken är värd att tas, eftersom kicken överväger i jämförelse med eventuell förlust.

Dessa kvinnor som slår följe med kriminella skulle inte trivas med Svenssson - och den känslan är säkert ömsesidig. Vanliga svensson-killar önskar inget drama i sitt liv..
Citera
2019-11-02, 10:21
  #11050
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nej.

Jag (och alla som bor på större orter) ser och möter anabolstinna Martin-typer ganska ofta, det är liksom inget unikt alls med Martin tyvärr. Sådana som han är inte ovanliga, och de är inte intressanta eller attraktiva oavsett hur många komplimanger de ger eller hur mycket de smörar. De utstrålar våldsbenägenhet, det räcker med att se ett foto. Man behöver inte ens veta om fängelsestraff och misshandelsdomar, som Martin ju hade. Det står bokstavligen skrivet i pannan på honom (på riktigt, i hans fall).

Exakt så, exakt! Det är lustigt, att just dom som är - eller påstår sig vara - så belästa inom beteendevetenskap, ofta är dom som har sämst människokännedom i praktiken? Detta är för övrigt ett fenomen som jag även mött IRL, fast då hos socialtanter.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kompletterar med kriminalvårdare, psykologer och socionomer. Som har förkunskaper om personens grava personlighetstörning.

Kan det möjligen vara så att psykopater är överjävligt manipulativa? Lovar guld och gröna skogar, har absolut tänkt om och vill börja ett nytt liv?
Ångrar sig och känner så dåligt samvete.

De besitter varken empati, samvete, förmåga till ånger och skuld men vet precis vilka strängar de ska spela - och utnyttjar människors förlåtande och empatiska förmåga.

Jo, och allt det där kan ju stämma på Peter Madsen, för att ta honom som exempel igen (och både du och jag är ju rejält pålästa om just honom ). Peter Madsen kunde göra allt det här, för att han var intelligent, och för att det inte syntes på honom att han hade en ond sida. Det som en besökare på RML mötte, var en intelligent och engagerad ingenjör och företagsledare. Trevlig, kunnig, allmänbildad, vältalig... Kortklippt, inga piercingar eller tatueringar (dock ofta smutsiga overaller och skit under naglarna, men det hade en naturlig förklaring i hans arbete).

MJ däremot var/är ju en vandrande varningsskylt. Man behövde bara se ett FOTO på honom för att fatta vad han var för något. Det borde därför inte hjälpa, hur mycket han än försökte manipulera (vilket han inte har begåvning nog för...), i och med att man aldrig skulle ha stannat och lyssnat så länge att han hade kunnat börja med det. Man hade skyndsamt gått därifrån, redan första gången man såg honom. MENAR du verkligen, att du inte ser skillnaden..?

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jättebra. Du är så duktig.

Skillnaden var dock att psykopaten Martin nästlade sig in som vän. Framstod garanterat som oerhört sympatisk.
När Lotta var i kris. Guldläge med andra ord.

Man blir inte "vän" heller med män som ser ut så. Ser dina vänner ut så..?
Citera
2019-11-02, 10:43
  #11051
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det hände mig också ett par gånger. "Chrille" var en välkänd syn på sta'n. Alla, såväl män som kvinnor, var rädda för honom - och det gottade han sig tydligt i...



Håller med om allt du skriver. Som detta med Mount Everest. Jag har aldrig fått klart för mig, varför man ska få säga att vissa människor, som gör fattar dåliga beslut (t.ex. att klättra upp för Mount Everest otränad och utan syrgas, eller hoppa ner till krokodilerna på zoo) och därigenom råkar ut för olyckshändelser, får skylla sig själva. Skoja om "Darwin Awards" och så vidare. Men inte just när det handlar om en kvinna som fattar ett dåligt beslut vid val av man - vare sig det gäller en man för livet eller en man för natten. Förutsätts en kvinna inte kunna tänka när hon blir kåt, eller..? Det är kvinnoförnedrande, anser jag , trots att de som skriker mest om detta kallar sig för "feminister*...

Nä, det var ju ingen avancerad "manipulation" direkt. Ingen normal 40-årig kvinna skulle ha gått på det där med överflödet av rosor, t.ex.. Det var sådant som man drömde om när man var tonåring - vid 40 hade det bara verkat fånigt och mycket misstänkt, om en man hade gjort så på riktigt. Och först och främst beror det såklart på, vem mannen är i övrigt som rosorna kommer ifrån. Det är mycket möjligt att Lotta hade stannat i mognaden vid 14 eller så...



Nä, men det fanns ju ett första ögonblick där Lotta och Martins blickar möttes också. Där borde hon ha sett vad han var för något, för det syntes tydligt - vänt om och gått. Det skulle jag ha gjort. Jag undviker alltid ögonkontakt med sådana personer, så att de inte ska börja säga något till mig.

Håller med om att det är nedvärderande, på både det generella planet som det individuella.
Hur utsatta människors villkor bäst ska förändras är ju i hög grad beroende av den människans egen grundförmåga. Människor som har diverse handikapp är ju i olika grad väldigt beroende av omgivningens agerande och inställning. Men för andra är väl behoven rimligtvis ganska temporära. Och jag förstår inte varför det ses som kränkande att föreslå något slags psykologhjälp till dessa kvinnor i liknande situationer, ofta kommer kommentaren "hon har inte gjort något brottsligt" fastän det inte är det som är problemet, utan att hon inte gör saker hon skulle kunna göra för att få bättre livsvillkor. Oavsett om vem av parterna i den destruktiva relationen som är brottslig eller inte.
Nu minns jag inte om Lotta bara hade ett vikariat som hon var sjukskriven från, men annars borde hon haft möjlighet till att få hjälp genom att arbetsgivaren är skyldig att göra utredning vid omfattande korttidsfrånvaro eller långvarig sjukskrivning. (De lägger väl inte resurser till det om det är en vikarie dock).
Detär väl (förhoppningsvis!) den inställningen man har från de myndigheter som nu fått i projekt att försöka upptäcka dessa fall.
Citera
2019-11-02, 10:56
  #11052
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inledde han en relation med dig i tågvagnen? Valde han ut dig som potentiellt offer?
Fyllde han dig med lögner och utgav sig vara en underbart lyssnande VÄN när du var sårbar och bränd av svek?

Psykopatens vägar äro outgrundliga när predatorn är på jakt.

Sjuksköterska psykiatrin om Martin:
"som fanns som ett stöd för henne. Hon hade fått kontakt via nätet. Han hade funnits som ett stöd när hon upptäckte att den mannen som hon var tillsammans med hade fört henne bakom ljuset."

" att han varit en tröst för henne, han var vänlig och snäll men att allt hade ändrats och allt blivit ett helvete för henne."

Läkarant. 3 april:
" Har haft kontakt med denne man som varit vän och stöd under den svåra period när patienten misstänkt att hon blev förd bakom ljuset av sin partner och vilket visade sig vara sant i januari."

Fast det där är väl andrahandsuppgifter utifrån Lottas egna kanske tillrättalagda uppgifter där hon undviker att dryfta sin egen roll? Att hon söker sig till och letar" stöd" hos bikertypen som är kriminellt belastad? Det är väl klart att hon inte sitter hos vården och säger att det gått åt helvete för att hon tycker det är viss status att ha en farlig man och valt partner från de kriterierna (om hon inte konfronteras direkt med frågan, men i reguljära vården finns knappast tid eller möjlighet till detta).
Det är väl typiskt en ganska hög grad av självbedrägeri och felaktiga förväntningar involverat i dessa relationer från båda parter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in