2019-11-01, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Begåvningshandikappad?
Ge dig för i helvete och inse att han är psykopat.
Hoppas du råkar ur för en sån, du verkar behöva direktkontakt för att inse vidden av vad det innebär.

Kan du inte ens läsa hur fan han manipulerar alla andra så är du helt rökt.

Du förmår tydligen inte ta till dig fakta.

Du vill hata Lotta, skuldbelägga henne för hennes död.

Ha det.
Jag håller såååå med dig. Kan inte begripa hur folk kan lasta Lotta för detta. INGEN förtjänar att bli behandlad på det sättet som MJ behandlade henne. Så vidrigt.
MJ styrde hela avdelningen han sitter på också. Ingen jävel vågade sätta sig upp mot honom. Nu sitter han sen i somras i särskild avskild cell för sin egen säkerhet och framförallt för andras. Den som försöker negligera hans våldsamma, manipulerande natur är riktigt ute och cyklar.
Citera
2019-11-01, 11:57
Bannlyst
Tänka sig att han också låter mjuk i rösten under själva huvudförhandlingen för att han ska få ett lägre straff och sympati. Fejkgråt på det också. Fyfan.
Citera
2019-11-01, 12:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag håller såååå med dig. Kan inte begripa hur folk kan lasta Lotta för detta. INGEN förtjänar att bli behandlad på det sättet som MJ behandlade henne. Så vidrigt.
MJ styrde hela avdelningen han sitter på också. Ingen jävel vågade sätta sig upp mot honom. Nu sitter han sen i somras i särskild avskild cell för sin egen säkerhet och framförallt för andras. Den som försöker negligera hans våldsamma, manipulerande natur är riktigt ute och cyklar.

Kan inte annat än att hålla med dej och develi,tyvärr så går det inte att resonera med folk som saknar allt av verklighetsförankring,dom här stackars människorna lever i sin lilla bubbla där allt är svart eller vitt. Jag är också helt övertygad om att när dessa skribenter träffar en ny partner så bär det av till närmaste polisstation för både drogtest och utdrag ur belastningsregister innan ett ev partnerskap kan fullbordas
Citera
2019-11-01, 12:17
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Begåvningshandikappad?
Ge dig för i helvete och inse att han är psykopat.
Hoppas du råkar ur för en sån, du verkar behöva direktkontakt för att inse vidden av vad det innebär.

Kan du inte ens läsa hur fan han manipulerar alla andra så är du helt rökt.

Du förmår tydligen inte ta till dig fakta.

Du vill hata Lotta, skuldbelägga henne för hennes död.

Ha det.
Ibland kan man faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt. Psykopaten som slog ihjäl Lotta förtjänar inte en enda dag till i sitt liv i frihet. Samtidigt var Lotta naiv och omdömeslös, vilket inte på något sätt betyder att hon fick skylla sig själv.
Citera
2019-11-01, 12:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men vad är det som gör att inte alla springer åt andra hållet direkt, när de möter en sån som Martin?

Livet är inte så enkelt, skriver du. Nej det är sant, men jag som kvinna har aldrig fått för mig att inleda en relation eller ens en vänskap med en våldsam kille som just kommit ut efter ett fängelsestraff, som har en dom för dödsmisshandel i bagaget, som ser ut som urtypen för anabolpumpad våldsman.

Det räcker att jag ser en sån kille i tunnelbanan så byter jag vagn, liksom. För man ser ju på dem att de kan få utbrott för ingenting.

Så livet är inte enkelt, verkligen inte, men vissa saker borde inte vara så svåra. Så varför är de det?

Håller med. Visst finns det fall där en kvinna blir manipulerad av en man som verkar snäll, trevlig och välanpassad först - och sedan kommer de sämre sidorna fram mer och mer, när hon sitter fast med honom med äktenskap, barn och hus. Jag påstår inte att det inte finns. Men i fallet MJ var det ju UPPENBART vad han var för något. Man behöver bara se ETT FOTO på honom, så förstår man vad han är för något (om man är normalbegåvad och inte har levt i en grotta). Han är, precis som du säger, på den nivån att man byter vagn på tunnelbanan om han kommer in... Precis som man gjorde när salig Christer Pettersson gjorde det, på sin tid.

Fattar inte varför "vissa" fortsätter att tjata år efter år, om att Lotta skulle ha blivit lurad och manipulerad. Hon var väl inte blind..? Och SÅ blixtförälskad blir man inte vid 40, att man bortser från allt det, som syns på honom vid första ögonkastet...

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
LR hade vetskap om MJ:s brott och systematiska terror mot omgivningen redan innan hon ingick ett partnerförhållande med honom men valde att ignorera detta. Hennes extremt dåliga omdöme när det gäller hennes sista val av karl måste ju bero på någonting men det enda du och vissa andra skribenter gör är att förringa hennes roll i sin egen undergång trots att hon fullt medvetet valde en dokumenterad brottsling, missbrukare, mångårig fängelsekund och dödsmisshandlare till sängkamrat.

Kan den moderna svenska kvinnans moraliska undergång beskrivas tydligare än så här?

Word!

Citat:
Ja, den förintas medvetet över tid av en psykopat vars mål är vinstvinning och makt. Handen som både slår och smeker. Härskar och gråter sen som en liten gosse.
Allt utan minsta gnutta empati, sanning eller samvete.
En väldigt medveten kall strategi.

Finns det någon RPU på Martin Jonsson, som styrker dina diagnoser? För jag tror nämligen inte, att han är intelligent nog, att medvetet manipulera och styra människor på det sättet. Min människokännedom säger snarare, att han är en sådan typ som gör det han känner för precis för ögonblicket, utan varken hämningar eller baktankar. Vare sig det är smeka eller slå.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen

Det fetade: kan du vänligen hålla dig till det aktuella fallet. Du drar upp en standardmall om hur det ofta är men i detta fall var det snarare LR som stalkade och stod för krokodiltårarna.

Håller med om standardmallen... Den FINNS, men den stämmer inte alls på dessa två och deras förhållande.

Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så du tror alltså på fullaste allvar att han visade Lotta sitt brottsregister redan på första dejten?
hon träffade inavlet första gången på gymmet och han hjälpte henne med träningen och som hon själv har sagt till sina vänner och systrar så var han charmig och gullig från början och med lite charm och smicker kan man beveka den mest hårdhudade kvinna och han började inte misshandla henne i början
och det står ju inte tatuerat på pannan att han är psykopat,och jag tror inte heller att hans raggningsreplik var, Hej vad vacker du är,jo du,jag har suttit i fängelse 12 år för en dödsmisshandel och en sak till,Jag brukar slå mina flickvänner sönder och samman men du följer med mej hem ändå?
Nej jag tror att det tog ett bra tag innan han visade sina sämre sidor,och då är det oftast för sent att komma undan

Jo, på just Martin Jonsson står det faktiskt tatuerat i ansiktet. Han har ansikts- och halstatueringar. Det säger till varje normal kvinna: "ta inte ögonkontakt, inled inget samtal, gå skyndsamt härifrån - men utan att visa rädsla och panik som kan få honom att följa efter"

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han ville bli addad på hennes feja och hon accepterade. Redan där och då måste hon senast ha insett vilken sorts galning det handlade om. För en normal medelålderskvinna är inte intresserad av "muckarfester"... Man helt enkelt umgås inte med folk som deltar i sådana tillställningar.

Jag håller med. Med detta sagt, har jag också en del märkliga typer på min Facebook... Men skillnaden är, att min Facebook är i falskt namn och utan ansiktsfoton, och jag är mycket noga med att inte lämna ut sådana uppgifter där, att någon av mina "vänner" skulle kunna hitta mig i verkligheten. I anonymitetens skydd, är det däremot lite kul att "umgås" - under trygga former - med personer som inte är som folk är mest... Det ökar ens människokännedom!
Citera
2019-11-01, 12:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Vad det beträffar Lundins kvinnor är du ute och cyklar. Jag har snarare skrivit att det är blind förälskelse, överempatiska och övertro på att de ska rädda det vilsekomna fåret.
Nåt som passar en psykopat perfekt och vilket de kan lukta sig till.
Är kvinnan i en sårbar position är det en fullträff. Han beskrivs vara mycket kompetent att föra sig vilket du och ett par sillhjärnor till gärna ignorerar. Finns flera som ger den beskrivningen om den charmige kocken.

Jo du, du har många gånger skrivit väldigt hånfulla och elaka saker, om kvinnor som dejtar t.ex. Peter Lundin och Peter Madsen. Men just i fallet Lotta så är det annorlunda av någon anledning - hon är BARA ett offer, helt utan egen skuld eller eget ansvar, och har absolut inte någon av de dåliga egenskaper, som du tillskrivit kvinnorna som söker sig till de båda danskarna vid namn Peter...
Citera
2019-11-01, 12:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast nu bodde ju Lotta inte ”dygnet runt” med psykopaten. Lotta hade sitt egna hem och han bodde hos kompisar. Lotta behövde inte packa eller flytta. Det enda hon behövde göra var att låta bli att träffa psykopaten. Inte heller ringa eller SMS:a.

T.o.m. natten hon blev dödad skulle hon ha kunnat ringa till polisen istället för att släppa in honom när han klev ur taxin.

Ni som försöker förvara den här sortens galenskap drar till storysar som inte macthar med verkligheten – för att hennes beteende skulle bli mer ”logiskt”. Men just i detta fall var det INTE så att Lotta skulle ha varit ekonomiskt beroende av gärningsmannen ELLER orolig barnen (som inte existerade) eller .. allt det vanliga som gör det ”omöjligt” för en kvinna att lämna en våldsman – i dagens Sverige där det finns skyddade boenden och socialbidrag etc.

Håller med här också. Lotta satt inte alls i den rävsax, som får så många misshandlade kvinnor att stanna - ingen egen bostad, ingen egen inkomst, många år som hemmafru vilket skulle göra det svårt att få ett arbete, barn som hon skulle behöva lämna ensam med mannen när han ska ha umgänge med dem...
Citera
2019-11-01, 13:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jag tror som sagt inte att det handlar om "manipulation" i fallet MJ, eller i så fall bara av den mycket enkla typen: "jag går före dig i kön till käket, eller så har du inga tänder att tugga käket med mer". Han styr med sin kroppshydda, och det faktum att alla vet vad han är i stånd till. Han behöver antagligen bara visa sig så blir alla spaka.

Den "psykopati" som du och Develi vill tillskriva honom, kräver både intelligens, förmågan att hålla på information, vänta på rätt tillfälle, inte reagera på känslan omedelbart... och en viss finess. MJ är urtypen för en rå buse, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av Merwinna 2019-11-01 kl. 13:05.
Citera
2019-11-01, 13:14
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns det någon RPU på Martin Jonsson, som styrker dina diagnoser? För jag tror nämligen inte, att han är intelligent nog, att medvetet manipulera och styra människor på det sättet. Min människokännedom säger snarare, att han är en sådan typ som gör det han känner för precis för ögonblicket, utan varken hämningar eller baktankar. Vare sig det är smeka eller slå.

Det finns RPU. MJ är diagnosticerad med antisocial personlighetsstörning. Det här handlar inte om intelligens, utan om beteende. De flesta människor är inte särskilt manipulativa, och det handlar inte om någon sorts dumhet utan oftast om att man inte vill. Det är inte nödvändigtvis svårt att manipulera folk, särskilt inte efter att de börjat gilla dig. Det är inte heller så att manipulativa människor måste ha en långsiktig plan, det räcker med att njuta av maktsituationen eller få sin vilja fram precis i stunden.
Citera
2019-11-01, 14:21
Bannlyst
Är det förmildrande att våldta eller mörda människor som beter sig eller ser ut på ett speciellt sätt — "They had it coming..."? Borde vi i så fall inte ändra på lagstiftningen så att GM till brottsoffer som har vissa personligheter får lindrigare straff?
Senast redigerad av Krmkr 2019-11-01 kl. 14:32.
Citera
2019-11-01, 14:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ibland kan man faktiskt ha två tankar i huvudet samtidigt. Psykopaten som slog ihjäl Lotta förtjänar inte en enda dag till i sitt liv i frihet. Samtidigt var Lotta naiv och omdömeslös, vilket inte på något sätt betyder att hon fick skylla sig själv.
Ja, naiv kan vara en komponent likaväl som överempatisk utifrån en tro på att han var förändringsbar. Däremot får hon som sagt inte skylla sig själv som vissa hätskt vräker ur sig.
Citera
2019-11-01, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Precis. Det är två helt olika saker. Fördelen med ett rättssamhälle är att du får vara ett ärkepucko och ändå skyddas av samhället. Tur är väl det med tanke på hur många ärkepuckon vi har.. Det är inte så många som hade blivit kvar annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in