Citat:
Ursprungligen postat av
Jack.Cates
Säger sig själv att dessa invandrare och alla andra fattiga söker till en annan värld för att ta sig uppåt. Skall de bara sitta där och ruttna bort och säga "Tack herr direktör af Röfvslickseius på Östermalm, för att jag fick komma hit till ghettot. Jag ska vara en snäll och lydig blatte som skickas runt i olika offentliga projekt så rika svenskar kan göra pengar på mig"?
Ja, det må vara så att de vill ta sig uppåt. Några gör det den gängse vägen, genom att ta vara på chansen till gratis utbildning e t c.
Men alltför många ser inte den vägen som attraktiv, utan de ska ha status i form av märkeskläder, dyra klockor mm, samt snabba cash, redan när de är 15. Sedan ska vi inte glömma att ett högt våldskapital förmodligen slår mycket högre i deras värld än en hög utbildning. Vi ska inte heller glömma den utpräglade machokulturen som förekommer i vissa invandrargrupper, som sannolikt också bidrar till den kriminella livsstilen.
Och vad gäller ointresse för skolan och högre studier ska vi inte heller bortse ifrån att gangstrarna i många fall kommer från hem med mycket låg utbildning. Självklart spelar det in i attityden mot att ta sig uppåt genom att studera. Föräldrars utbildning kontra deras barns val av karriär har sedan länge forskningen visat har ett tydligt samband.
Utöver ovanstående finns det självklart en massa andra faktorer som också spelar in. Men att tycka så synd om dem för att de inte har de bästa lägenheterna i stan eller har råd med lyxprylar (eftersom kanske deras föräldrar inte jobbar) att man tycker att det är naturligt att de är djupt kriminella är bara bullshit.