2019-10-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lethani
Jag tror snarare att det handlar om skillnader mellan generationer.
Läroplanerna ser åtminstone ungefär likadana ut på de olika lärosätena eftersom de följer de nationella lärandemålen, som har inkluderat en stor portion näring och näringsupptag åtminstone de senaste tio åren.
Kan mycket väl tänka mig att det såg väldigt annorlunda ut när hans generation utbildade sig till läkare, samt ett par årtionden därpå.
Du har en poäng där. Så kan det mycket väl vara
Citera
2019-10-30, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ingen som tar upp kalium? väldiugt vikgit att balansen mellan kalium coh natrium är som den ska vara.
Har faktiskt inte mycket information om kalium tillskott. Verkar endast vara nödvändigt om man lider av stor brist vilket kan vara rent av livsfarligt men som är ytterst ovanligt.
Senast redigerad av Babyspenat 2019-10-30 kl. 22:20.
Citera
2019-10-30, 22:20
Medlem
Faktorn kalcium/magnesium bör vara ca 2:1
Citera
2019-10-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Faktorn kalcium/magnesium bör vara ca 2:1
Så verkar det vara. Magnesium är nödvändigt för att kalcium kan användas. Dock tar jag ej kalcium kosttillskott. Kör magnesium ett tag och tar sedan paus. Samma med zink, kör både zink och magnesium. Zink samarbetar med koppar däremot ska allt fler ha allt för mycket koppar och extra zink kan vara positivt. Zink är framförallt bra för män då det är nödvändigt för testosteron men även viktigt för kvinnor.
Dock bäst att testa ens status för mineraler och vitaminer men som jag tidigare har nämnt är magnesium prov genom blodprov opålitligt men resten visas korrekt genom blodprov
Senast redigerad av Babyspenat 2019-10-30 kl. 22:26.
Citera
2019-10-31, 00:20
Medlem
Magnesium är ett grundämne som finns i de flesta livsmedel. Enligt livsmedelsverket behöver en vuxen man 350 mg magnesium.

Näringsinnehåll, exempel:
Pasta 100 g. 48 mg magnesium
Ärter 100 g. 21 mg.
Pommes frites 100 g. 34 mg.

Som ni ser är det inga problem att få i sig tillräckligt Mg enligt Livsmedelsverket. Citat Livsmedelsverket:
”Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar.”

Ni som misstror detta, beror det på att:
-Ni tror att dagsbehovet egentligen är större än vad Livsmedelsverket anser?
-Mg-innehållet i stämmer inte enligt datan från livsmeeelsverket?
-Annat?
Citera
2019-10-31, 09:40
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankil35
Magnesium är ett grundämne som finns i de flesta livsmedel. Enligt livsmedelsverket behöver en vuxen man 350 mg magnesium.

Näringsinnehåll, exempel:
Pasta 100 g. 48 mg magnesium
Ärter 100 g. 21 mg.
Pommes frites 100 g. 34 mg.

Som ni ser är det inga problem att få i sig tillräckligt Mg enligt Livsmedelsverket. Citat Livsmedelsverket:
”Magnesiumbrist är ytterst ovanligt men kan uppstå vid kostrestriktion eller vid vissa sjukdomar.”

Ni som misstror detta, beror det på att:
-Ni tror att dagsbehovet egentligen är större än vad Livsmedelsverket anser?
-Mg-innehållet i stämmer inte enligt datan från livsmeeelsverket?
-Annat?

-När man tränar hårt ökar behovet av magnesium.
-Det hjälper nattsömnen om man nu har problem med den.
Citera
2019-10-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
-När man tränar hårt ökar behovet av magnesium.
-Det hjälper nattsömnen om man nu har problem med den.
Så du menar att om man får i sig mer magnesium än rekommenderat dagligt intag enligt livsmedelsverket så sover man bättre? Finns det studier som visat det?
Citera
2019-10-31, 15:34
Medlem
Citat:
Så du menar att om man får i sig mer magnesium än rekommenderat dagligt intag enligt livsmedelsverket så sover man bättre? Finns det studier som visat det?

Tränar man mycket förbrukar man mer magnesium än RDI och har man dåligt med magnesium kan kramper uppstå. Vaknar man med kramper så sover man garanterat dåligt - det kan jag intyga själv. Tillskott av magnesium löste mina nattliga kramper.
Citera
2019-10-31, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Owu
Tränar man mycket förbrukar man mer magnesium än RDI och har man dåligt med magnesium kan kramper uppstå. Vaknar man med kramper så sover man garanterat dåligt - det kan jag intyga själv. Tillskott av magnesium löste mina nattliga kramper.
Såhär står det på Apoteket Hjärtats hemsida:
"Påverkar träning magnesiumbehovet?
Nej, vanliga motionärer behöver inte oroa sig. De som tränar mycket brukar svettas ut en del mineraler och kan därför ha ett ökat behov av vissa mineraler, men just magnesium är inte en av de mineralerna. Hos de som tränar ser man därför inget ökat behov av magnesium."

https://www.apotekhjartat.se/tips-oc...siumtillskott/

Är det fel då?
Citera
2019-10-31, 16:48
Medlem
Citat:
Såhär står det på Apoteket Hjärtats hemsida:
"Påverkar träning magnesiumbehovet?
Nej, vanliga motionärer behöver inte oroa sig. De som tränar mycket brukar svettas ut en del mineraler och kan därför ha ett ökat behov av vissa mineraler, men just magnesium är inte en av de mineralerna. Hos de som tränar ser man därför inget ökat behov av magnesium."

https://www.apotekhjartat.se/tips-oc...siumtillskott/

Är det fel då?

Nej. Det är helt rätt. Det är rätt för vanliga människor. Tränar man gym tre-fem gånger i veckan och samma antal timmar + har bra kost så stämmer det säkerligen.

Jag tränar inte som en vanlig motionär och svettas mycket. Inom min sport är magnesiumtillskott nära nog ett måste för ganska många för att kunna fortsätta.

Tar jag inte magnesium så ser jag ut som Joel från barnprogrammet på 80-talet. Tar jag för mycket blir jag lös i magen. Det är en svår balans men jag känner min kropp väl. 😄
Senast redigerad av Owu 2019-10-31 kl. 16:53.
Citera
2019-10-31, 23:49
Medlem
09GRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
ingen som tar upp kalium? väldiugt vikgit att balansen mellan kalium coh natrium är som den ska vara.

Såvida du inte har något fel på binjurarna/njurarna varför vill man ta det? Kalium och mg är både väldigt viktiga för intracellulära processer. Kropper håller mägnden konstant . Att börja mixtra med tillskott är ingen bra genväg. Att äta enligt talriksmodellen är oftast tillräckligt.

Gigantisk marknad för tillskott men oftast så är det nästan enbart äldre eller personer med patologiska tillstånd som gynnas av exogen tillförsel.

Kan f.ö rekommendera nyponextrakt*.

*Antioxidiant som skyddar mot cancer, Alzheimer's, reumatisk artrit, magsår, osteperos(benskörhet) men den verkar även lindra diabetes samt att den har både en antiviral och antibakteriell effekt.

Dessutom är den billig så man kan tugga i sig dessa tabletter utan att den lämnar ett stort hål på bankkontot

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5485961/
Senast redigerad av 09GR 2019-11-01 kl. 00:11.
Citera
2019-11-01, 00:10
Medlem
09GRs avatar
dubbel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in