2019-10-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag förstår nu. Du är komplett galen. Alla banker tror på fortsatt låg ränta - därav de låga bolånen.
Jag kan förklara detta för en normalbegåvad sjuåring.
Du förstår va att om du låser ditt lån på 10 år och vill flytta så måste du betala 10 års ränta oavsett om du bott där en vecka va?
Citera
2019-10-31, 22:26
Medlem
Den här lågkonjukturen drabbar bara den krokade arbetar- och medelklassen. Fattiga och "kriminella" ser bara fördelar då systemet faller. De superrika ser bara möjligheter att spekulera och göra mer pengar på misär.

Så låt skeppet sjunka.
Citera
2019-10-31, 22:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag kan betydligt mer än du om AI.
Felaktigt?
Sök på internet så hittar du dina svar.
Robotar som utför operationer istället för människor och mjukvarusystem som ersätter människor.

Knip käft själv, dumjävel, du repeterar bara ett korkat citat som funnits sedan långt tillbaka "inom vården kommer det alltid finnas jobb" bla bla bla... Kan inte tänka en sekund för dig själv.

Jag är fd forskare där bl.a. den teoretisk fundamentet inom AI ingår…

Och just vad gör du lille vän?
Citera
2019-10-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vem bryr sig om migranter prioriteras,, är väl fan upp till dig själv att ha undanstoppat och din ekonomi i balans.
Om du läser igen blindstyre ser du att frågan gällde framväxten av kåkstäder och inte min privatekonomi.
Citera
2019-10-31, 22:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Dröjer nog ett tag innan AI börjar byta blöjor på folk eller lägga om sår osv. 'Alla' är ju ersättbara om vi kan utveckla AI som kan simulera en människas kognitiva förmåga och social närvaro.

Vården är inte konjunkturkänslig och är svårare att ersätta med AI än arbetare inom produktion och lager. Utebliven löneförhöjning är klart bättre än att bli av med jobbet.

Sen råder det ju brist på många olika roller inom vården, så de klarar sig nog bra.
Finns det inga pengar, så finns de inte. Och finns det pengar finns möjligheten/risken att man prioriterar annat.

Vi har en utbyggd omsorgssektor - till viss del beror det på att vi har pengar, och till viss del beror det på vår politik.
Vad händer om en av dessa faktorer ändras - eller bägge?
Citera
2019-10-31, 22:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Vi som är gamla nog minns 90-talet. Då satte Göran Persson in sysselsättning med kunskapslyft,AMU-grejer och en hel del extra platser på högskolan. Kommer liknande att ske nu?

Då var problemet att de arbetslösa hade fel utbildning. Nu är problemet att de arbetslösa är obildbara.

Så något sådant skulle inte ha någon effekt.
Citera
2019-10-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag är fd forskare där bl.a. den teoretisk fundamentet inom AI ingår…

Och just vad gör du lille vän?

Jaha och? Fd precis.
Kom tillbaka när du jobbar med det lille vännen.
Mycket som förändrats sedan din tid.
Citera
2019-10-31, 23:35
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Då var problemet att de arbetslösa hade fel utbildning. Nu är problemet att de arbetslösa är obildbara.

Så något sådant skulle inte ha någon effekt.
Beror också på att ekonomin som sådan fungerade relativt okej fortfarande, eftersom folket fungerade fortfarande. Nu ser alla ut som sjaskiga smutsiga idioter. Kolla på herr statsminister som detta folk valt.

Det kommer medborgarlön så småningom och en höjning av alla skatter. Medborgarlönen kommer finnas där så att inte folk revolterar på riktigt och skapar ett u-land illa kvickt. Det kommer bli viktigt att processen går långsamt mot u-land. Till slut om cirka 50 år är Sverige ett äkta super duper u-land. Som Churchill sade detta kanske inte var början på slutet men kanske slutet på början, på denna resa.

Det vi måste göra nu är att HÖJJA ALLA SKATTER, så undviker vi alla tråkigheter.
Citera
2019-10-31, 23:52
Medlem
Jag tror tyvärr det blir en ganska tuff tid framöver. Jobbar inom kommun med bygglov och här har det i år redan gått ner med ca 20%. Nu har vi iofs haft en 3-4 år med överdrivet mycke byggande men nu har det tvärdött.

När jag sitter i samtal.med de stora. PEAB, Skanska, Veidekke mfl så säger alla samma sak. Nerdragnig och om ca 3-6 månader börjar de större byggena bli klara och då kommer en stor del av arbetarna behöva gå.

Tyvärr
Citera
2019-11-01, 00:03
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
Dröjer nog ett tag innan AI börjar byta blöjor på folk eller lägga om sår osv. 'Alla' är ju ersättbara om vi kan utveckla AI som kan simulera en människas kognitiva förmåga och social närvaro.

Vården är inte konjunkturkänslig och är svårare att ersätta med AI än arbetare inom produktion och lager. Utebliven löneförhöjning är klart bättre än att bli av med jobbet.

Sen råder det ju brist på många olika roller inom vården, så de klarar sig nog bra.
Dumheter.

Självklart får man dra ner på all typ om välfärd om BNP minskar och således statsbudgeten krymper.

Fråga Grekland vad som hände där efter 2008'ish
Citera
2019-11-01, 00:17
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVigilanten
Denna lågkonjunktur har vi även ett par hundra tusen extra ikke förvärvsarbetande invandrare som ska försörjas på färre arbetare.. Ty för deras magar behöver mättas även i lågkonjunktur 😍 Jaaaa jag var tvungen att slänga in ett anti-invandrar bidrag i debatten. Det är ju för fan flashback! ❤
Vi får ta och höjja alla skatter. Främst tycker jag företagsskatterna ska höjas REJÄLT. REJÄÄÄLT. Alla företag måste betala i alla fall 40 % mer skatt.
Citera
2019-11-01, 00:19
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Vi får ta och höjja alla skatter. Främst tycker jag företagsskatterna ska höjas REJÄLT. REJÄÄÄLT. Alla företag måste betala i alla fall 40 % mer skatt.
Gå tillbaka till sandlådan...

Alla företag skulle falla direkt. De flesta har inte vinstmarginal för en höjning på 20%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in