2019-10-29, 17:25
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Hejdå allihop. Det var ju trevligt så länge det varade.

Grattis! Nu vill man bara ha matchen mot er därnere på sommaren!
Citera
2019-10-29, 21:06
Medlem
Steppvargens avatar
Jag gratulerar Mjällby till det Allsvenska avancemanget, men har absolut inte gett upp hoppet för mitt kära Brage än. Sup inte för mycket nu Mjällby, ni har Varberg kvar. Det kommer nog bli ett matematiskt drama mellan tre lag och jag konstaterar att Brage faktiskt fortfarande har chansen att gå upp utan kval, men då behöver vi hjälp från Mjällby. Även BP får gärna visa att de har Sveriges bästa ungdomsverksamhet och jag unnar dem att få stanna kvar i superettan. Vår motståndare Västerås har inget har spela för, men jag förväntar mig ändå att de kommer gör sitt bästa och kämpa.
Spännande lär det bli. Kämpa Brage och alla masar till Vallen.
Citera
2019-10-29, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Aningen otippat att Mjällby som nykomlingar skulle ta klivet upp. Men skulle Varberg göra sitt och bli klara för Allsvenskan måste väl det vara en av dom största skrällarna någonsin?

Med så små resurser och ekonomiska förutsättningar så får det ses som en bragd.

Har för mig att båda lagen tippades i botten på upptaktsträffen. Jag har faktiskt inte sett något alls med Mjällby, någon som vill dra en genomgång på styrkorna laget har?
Varberg har jag glott lite på när jag haft tid.

J Södra(och i viss mån även Örgryte) är väl den enda favoriten som är med uppe i toppen men dom hade som jag kommer ihåg det en rätt risig start på säsongen.
Citera
2019-10-30, 00:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Men skulle Varberg göra sitt och bli klara för Allsvenskan måste väl det vara en av dom största skrällarna någonsin?

Varbergs chans ligger i att de jagande lagen inte vinner sina matcher.
Tror man torskar mot Mjällby med uddamålet.
Samtidigt tror jag inte att Jönköping slår BP.
Brage kör över Västerås.

Alltså
1 Mjällby
2 Brage
3 Varberg
4 Jönköping
Citera
2019-10-30, 08:51
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Varbergs chans ligger i att de jagande lagen inte vinner sina matcher.
Tror man torskar mot Mjällby med uddamålet.
Samtidigt tror jag inte att Jönköping slår BP.
Brage kör över Västerås.

Alltså
1 Mjällby
2 Brage
3 Varberg
4 Jönköping

Jag brukar gilla det du skriver Spersson men här håller jag inte med. Du får det att låta som att Varberg skulle vara chanslösa mot ett redan klart Mjällby. Väl medveten om att det eventuellt vankas en spelarbonus för Mjällbytruppen vid en eventuell serieseger (om man nu ska tro diverse kvällstidningar) och att det borde vara morot nog för att åka till Varberg och göra en bra jobb. Varberg är ruskigt svårslagna på hemmaplan. Bara 1 förlust och 8 insläppta mål där på hela säsongen.

Jag tror man definitivt kommer lösa minst ett kryss med kniven mot strupen om en allsvensk plats.

Västerås känns kalla just nu så där tror jag Brage gör jobbet. Finns inte så mycket mer att säga. Återstår att se om Brage har hämtat sig från kallduschen i Halmstad senast. Självförtroendet har kanske fått sig en liten törn?

För Jsödras del så känns BP lite hala just nu - finns nog roligare lag att möta i det här skedet. Jag säger 1-1 där. Tror tyvärr inte att Jsödra orkar.

Mjällby 57
Varberg 55
Brage 54
Jsödra 52

Brage mot Kalmar i allsvenskt kval?

Det får bli den slutgiltiga raden!!!
Citera
2019-10-30, 12:07
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Har för mig att båda lagen tippades i botten på upptaktsträffen. Jag har faktiskt inte sett något alls med Mjällby, någon som vill dra en genomgång på styrkorna laget har?
Varberg har jag glott lite på när jag haft tid.

J Södra(och i viss mån även Örgryte) är väl den enda favoriten som är med uppe i toppen men dom hade som jag kommer ihåg det en rätt risig start på säsongen.
Känns som att det vinnande konceptet i våra två högsta serier i år har varit samma, om man nu får ta ut det lite i förskott... Gediget lagspel utan några direkta svagheter.
Kan inte direkt peka på någon speciell styrka som Mjällby har. Några bra spelare men ingen fantastisk, funkar bra med relativt stabilt försvar och vassa omställningar när det har behövts, funkar bra att hålla bollen och spela offensivt när det har behövts.
Ska man säga nått lite mer generellt så är det väl att motståndarna bör se upp med yttrarna. Kvicka, oberäkneliga och poängfarliga på flera sätt från både höger och vänsterkanten.
Ett innermittfält som är bra på att snabbt vända spelet, båda offensivt/defensivt och ut åt kanterna är kanske ännu mer en nyckel till det fina resultatet.

Tyvärr tappades den kanske bästa och viktigaste spelaren till Tippeligan i sommarfönstret.
Citera
2019-10-30, 13:05
Medlem
kaempfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Känns som att det vinnande konceptet i våra två högsta serier i år har varit samma, om man nu får ta ut det lite i förskott... Gediget lagspel utan några direkta svagheter.
Kan inte direkt peka på någon speciell styrka som Mjällby har. Några bra spelare men ingen fantastisk, funkar bra med relativt stabilt försvar och vassa omställningar när det har behövts, funkar bra att hålla bollen och spela offensivt när det har behövts.
Ska man säga nått lite mer generellt så är det väl att motståndarna bör se upp med yttrarna. Kvicka, oberäkneliga och poängfarliga på flera sätt från både höger och vänsterkanten.
Ett innermittfält som är bra på att snabbt vända spelet, båda offensivt/defensivt och ut åt kanterna är kanske ännu mer en nyckel till det fina resultatet.

Tyvärr tappades den kanske bästa och viktigaste spelaren till Tippeligan i sommarfönstret.

Spot on.

Vilka spelare i Mjällby krigar för ett eventuellt förlängt kontrakt? Alltså spelare med kanske inte allt för mycket speltid som med stor sannolikhet får visa upp sig på söndag?
Citera
2019-10-31, 01:11
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steppvargen
Jag gratulerar Mjällby till det Allsvenska avancemanget, men har absolut inte gett upp hoppet för mitt kära Brage än. Sup inte för mycket nu Mjällby, ni har Varberg kvar. Det kommer nog bli ett matematiskt drama mellan tre lag och jag konstaterar att Brage faktiskt fortfarande har chansen att gå upp utan kval, men då behöver vi hjälp från Mjällby. Även BP får gärna visa att de har Sveriges bästa ungdomsverksamhet och jag unnar dem att få stanna kvar i superettan. Vår motståndare Västerås har inget har spela för, men jag förväntar mig ändå att de kommer gör sitt bästa och kämpa.
Spännande lär det bli. Kämpa Brage och alla masar till Vallen.

Ja nu håller vi på Brage. Tidningarna påstod att Mjällby är en ”klassisk allsvensk klubb” när är dom journalisterna födda 1999? Brage är det betydligt mer än Mjällby.
Citera
2019-10-31, 21:52
Medlem
VanDogs avatar
Bra att Mjällby gick upp. Hoppas verkligen att Varberg gör dom sällskap på söndag.
Vi behöver inga fler konstgräslag i allsvenskan.
Sen får antingen Kalmar eller Falkenberg göra processen kort med Jönköping alt. Brage.
År 2020 hoppas jag på 50% gräs- hybridlag.
Det kommer att gynna lag som spelar riktig fotboll MFF, AIK, HIF, IFK Göteborg.
Citera
2019-10-31, 22:32
Medlem
Steppvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Bra att Mjällby gick upp. Hoppas verkligen att Varberg gör dom sällskap på söndag.
Vi behöver inga fler konstgräslag i allsvenskan.
Sen får antingen Kalmar eller Falkenberg göra processen kort med Jönköping alt. Brage.
År 2020 hoppas jag på 50% gräs- hybridlag.
Det kommer att gynna lag som spelar riktig fotboll MFF, AIK, HIF, IFK Göteborg.

Det var ett djävla tjat om gräs. Mig veterligen så har exempelvis världens bästa lag Liverpool en slags blandning där endast 10% är naturgräs. Vet inte hur det ser ut överlag, men ni gräsexperter kanske kan upplysa mig om det.
Det var förövrigt lustiga lag du gav som exempel på lag som "spelar riktig fotboll".
Brage har hittills gjort mest mål i superettan och i allsvenskan är Hammarby överlägsna. Bägge lagen har konstgräs.
Citera
2019-10-31, 22:48
Medlem
Citat:
Det var ett djävla tjat om gräs. Mig veterligen så har exempelvis världens bästa lag Liverpool en slags blandning där endast 10% är naturgräs. Vet inte hur det ser ut överlag, men ni gräsexperter kanske kan upplysa mig om det.
Det var förövrigt lustiga lag du gav som exempel på lag som "spelar riktig fotboll".
Brage har hittills gjort mest mål i superettan och i allsvenskan är Hammarby överlägsna. Bägge lagen har konstgräs.

Nu är ju inte en tråd om Superettan rätt ställe att diskutera gräskvalitet på Anfield, men eftersom du har såpass fel så kommer här lite info:

Anfield har hybridgräs. Typen Grassmaster: Läs mer om det här: https://en.wikipedia.org/wiki/GrassMaster

De flesta lag i de högre serierna i England spelar på hybridgräs. Hur stor del konstgräs det är varierar från några få procent till uppåt 15-20 procent. Just Anfield har 3 proc konstgräs och 97 procent naturgräs enligt denna artikeln: https://www.liverpoolecho.co.uk/sport/football/football-news/liverpools-new-anfield-pitch-everything-13196892

Sedan är det inte bara själva gräset som är avgörande för planernas kvalitet. Vilken typ av botten det är påverkar ganska mycket. Numera är det en väldigt stor del sand i planerna. Fördelar med sand är t ex bättre dränering och färre skador på spelare.
Citera
2019-10-31, 23:05
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Vadå jävla tjat?
Jag skriver ett inlägg där jag hoppas att Varberg går upp och motiverar detta.
Hammarby har tagit 5 poäng av 18 möjliga på gräs.
Fick stryk med 4-1 nu senast i Malmö.
Inget konstgräs i allsvenskan, Laul har rätt.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/dOanmq/laul-det-far-aldrig-handa-i-allsvenskan-igen
Spelarna tycker också det.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/8mVpEQ/undersokningen-visar-spelarna-foredrar-naturgras

Brage får lägga mindre pengar på sin trupp och skaffa ett riktigt underlag.
Vad är det som är så svårt att fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in