2019-10-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Du är suverän! Om du ändå gräver kanske du kolla lite om SD o HD har mixtrat mer med efterloggningar. Någonstans mellan 14 och 28 mars -18 upphör HDs introtext. Troligtvis i samband med flytten. I mitten av april lägger hon ut sina första bilder på sig, mamma och syster då de är på julklappsresa (mammans julklapp till döttrarna) till Grekland.

Jag tror man kan se på coordinfons bokstavskombination om loggen är tillkommen i senare skede. Trie kan nog vidimera om det är så.
Bokstavskombon är ett globalt löpnummer. Desto högre nummer, desto nyare i tid. Skriver man en ny logg får den en ny bokstavskombination, men man kan också redigera en logg och då behåller den sin bokstavskombination.

Det går alltså inte utifrån denna bokstavskombination utläsa om en logg har blivit ändrad.
Citera
2019-10-31, 18:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Var har du sett att de slutade med
barnvaktandet? Jag tolkade artikeln som att det pågick fram tills LW mördades.

Tänker du att LW:s adoptivföräldrar har med mordet på deras dotter att göra?
Citera
2019-10-31, 18:28
Medlem
[quote=Snor-Johan|69159312]Om svårigheter att fördela skuld igen.

Man lär vara trångsynt om man inte förstår att LW led av en social inkompetens som gav mördaren motivet till hennes död.

Genom våra demokratiska institutioner har vi stiftat lagar. En av dom är avsedd att skydda även socialt avvikande individer utan konsekvenstänk att bli ihjälslagna. Under vilka historiska brutaliteter den lagen tillkommit kan bara vår fantasi bara sätta gränser för.

Varför påpeka något så självklart?

Joo för att ett antal medlemmar går bananas om man påtalar LW roll i triangeldramat för att dom tycker att då ges LW skulden till att blivit mördad

Pedagogiskt nedkokat:
Jag får inte slå ihjäl någon för att jag blir spottad i ansiktet likväl är anledingen att jag slog ihjäl honom att han spottade. Läs minst två gånger till.

Har tidigt känt tvekan att benämna gärningen som mord. Dock inte längre.

Om GM/K i Wesströms fall besinnat sig och anmält dådet snart efter den aktuella tidpunkten har jag funderat på om det då hade kunnat rubricerats till dråp. Kanske att straffet givet en fällande dom för mord ändå blivit reducerat vid ett direkt erkännande och sammarbete. Är säker på att dessa tankar funnits i mördarens huvud vid ett flertal tillfällen.

Lite om detta:
Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta. Om avsikten i ett sådant fall är att grovt misshandla någon men våldet (uppsåtligen) blir så grovt att offret avlider klassas brottet alltså som mord, eller i vissa fall dråp, inte grov misshandel. Om gärningsmannen inte kan anses haft uppsåt att döda offret men varit oaktsam blir brottsrubriceringen istället vållande till annans död.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

Om mördaren, förutsatt direkt erkännande, kunnat göra trovärdigt för rätten att avsikten inte var att misshandla LW bakom planket utan att det var ett gräl som urartade till det våld som tog LWs liv så hade GM/K kunnat dömts, om inte till vållande, så åtminstonde ev, för dråp.

Jag kan faktiskt förstå att någon kan bli så arg i ett urartat slagsmål att den ena av kombattanterna avlider men jag har yttertst svårt att förstå att man inte tar att ansvar för det inträffade om det är oplanerat. (Vilket jag tror)[/)

Sista stycket: Tror inte att mordet var planerat, men att det var en misshandel som gick överstyr. Inte heller tror jag att det nödvändigtvis måste vara SD som är den skyldige. Kan tänka mig att HD var den som var mest förbannad på LW.
Citera
2019-10-31, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag vet för litet om HD för att kunna säga något om hennes psykiska balans. Vi har ju fått höra att hon efter sista (?) barnets födelse inte mådde bra. Om detta har fortgått vet jag inget om.

SD har i varje fall arbetat på sitt företag, geoacachat med sina vänner och enligt loggar inte verkat psykiskt sjuk. Men det är inte tillräckligt för att dra slutsatser om hela hans psykiska hälsa.
det inte är otroligt att han har uppviglat HD som redan hade en anledning till att vara sur på LW. Han kan ha triggat upp dom mot varandra när det gällde geocachingen för att ytterligare visa LW att det var inte hon som bestämde. Det var han som bestämde.

Hatet som har byggt upp under tid, det är väl typiskt vid våld i nära relationer? Kontrollbehovet sträcker sig nog inte till sådant som att hon hade föräldrarna som barnvakt, men absolut kan andra saker ha retat honom.

hatet som han har, det är ju efter hans egen spelplan. I våra ögon kanske det som retat honom verkar konstigt.

Om jag får gissa, utan att veta särskilt mycket om på vilka grunder man bestämmer en liten sinnesundersökning, så tror jag att i det här fallet beror på brottets allvarliga art, hans manipulativa sida, att han slirar på sanningen, kanske inte verka förstå allvaret i situationen och andra drag som tyder på en allvarlig personlighetsstörning. Man vill kanske utesluta psykisk sjukdom av den anledningen?

Ja tror knappast han har en allvarlig psykisk sjukdom så då blir det ett långt fängelsestraff som gäller för honom.
Citera
2019-10-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Bokstavskombon är ett globalt löpnummer. Desto högre nummer, desto nyare i tid. Skriver man en ny logg får den en ny bokstavskombination, men man kan också redigera en logg och då behåller den sin bokstavskombination.

Det går alltså inte utifrån denna bokstavskombination utläsa om en logg har blivit ändrad.

Ok, men då bör en efterloggning (ny logg) kunna utläsas om det syns en högre bokstavskombination som borde höra hemma i t ex en loggserie i juni -18, men som registreras i efterhand på t ex 10 januari -17 för man kom på att man vill visa omvärlden att man var vän med den som man misstänks ha varit delaktig i att mörda?
Citera
2019-10-31, 19:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Ja tror knappast han har en allvarlig psykisk sjukdom så då blir det ett långt fängelsestraff som gäller för honom.

Jag håller med.

Jag tänker att man bara för säkerhets skull vill utesluta det med tanke på det som jag skrev i förra inlägget.

Hoppas nu bara att det blir ett åtal någon gång också.
Citera
2019-10-31, 19:13
Medlem
Citat:
Ok, men då bör en efterloggning (ny logg) kunna utläsas om det syns en högre bokstavskombination som borde höra hemma i t ex en loggserie i juni -18, men som registreras i efterhand på t ex 10 januari -17 för man kom på att man vill visa omvärlden att man var vän med den som man misstänks ha varit delaktig i att mörda?

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om mordmotivet var något så banalt som ett krig om cacher. Det verkar vara mer än bara ett fritidsintresse, när man läser om deras engagemang. Det vilar snarare något maniskt över det hela. Även för LW. Eller en blandning av detta och otroheten - och att SD och HD hade eldat upp sig i ett gemensamt hat mot LW.
Senast redigerad av zilvereko 2019-10-31 kl. 19:17.
Citera
2019-10-31, 19:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Hatet som har byggt upp under tid, det är väl typiskt vid våld i nära relationer? Kontrollbehovet sträcker sig nog inte till sådant som att hon hade föräldrarna som barnvakt, men absolut kan andra saker ha retat honom.
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det skulle inte förvåna mig ett dugg om mordmotivet var något så banalt som ett krig om cacher. Det verkar vara mer än bara ett fritidsintresse, när man läser om deras engagemang. Det vilar snarare något maniskt över det hela. Även för LW. Eller en blandning av detta och otroheten - och att SD och HD hade eldat upp sig i ett gemensamt hat mot LW.
Kan man utläsa någonting om ett sådant här hat och kontrollbehov i t.ex. geocacheloggarna, eller är det här bara någonting som ni har fantiserat ihop själva? Och hur pass nära menar ni att deras relation var?
Citera
2019-10-31, 19:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan man utläsa någonting om ett sådant här hat och kontrollbehov i t.ex. geocacheloggarna, eller är det här bara någonting som ni har fantiserat ihop själva? Och hur pass nära menar ni att deras relation var?

Jamen hur ska vi veta?
Det är spekulationer, naturligtvis.

Hatet, var väl Rosamund som tog upp. Men det är väl inte osannolikt att det var en stark aggression som tog L*enas liv?
Vet inte om jag tror att gm hatat LW direkt, men kanske hatat det hon gjorde?
Citera
2019-10-31, 19:34
Medlem
Citat:
Alla HD's/Syst*rhax loggar före 2017-07-05 är loggade efter det här datumet. Eftersom hon klonade sina loggar ifrån SD's konto kommer de att ha löpnummer tätt följda av varandra fram till dess hon började logga på egen hand. Det är väl det man kan utläsa ur numret.

Syftet med det hon skriver får man försöka tolka så ofärgat som möjligt för att hitta svaret på din fråga. Det skulle vara värdefullt att veta exakt när loggarna är skrivna, men det går tyvärr bara att gissa och jämföra med tidigare observationer (och till viss del det här bokstavsnumret). Det enda som står klart är att hon någon gång gått in och ändrat de loggarna före 2017-07-05 som inte har standardtexten hon använde "jag var tidigare en del av teamtavidsson..."
Citera
2019-10-31, 19:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jamen hur ska vi veta?
Det är spekulationer, naturligtvis.

Hatet, var väl Rosamund som tog upp. Men det är väl inte osannolikt att det var en stark aggression som tog L*enas liv?
Vet inte om jag tror att gm hatat LW direkt, men kanske hatat det hon gjorde?
Ok. Och hur pass nära menar ni alltså att deras nära relation var?
Senast redigerad av Draifos 2019-10-31 kl. 20:04.
Citera
2019-10-31, 19:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
[quote=zilvereko|69160646]
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Om svårigheter att fördela skuld igen.

Man lär vara trångsynt om man inte förstår att LW led av en social inkompetens som gav mördaren motivet till hennes död.

Genom våra demokratiska institutioner har vi stiftat lagar. En av dom är avsedd att skydda även socialt avvikande individer utan konsekvenstänk att bli ihjälslagna. Under vilka historiska brutaliteter den lagen tillkommit kan bara vår fantasi bara sätta gränser för.

Varför påpeka något så självklart?

Joo för att ett antal medlemmar går bananas om man påtalar LW roll i triangeldramat för att dom tycker att då ges LW skulden till att blivit mördad

Pedagogiskt nedkokat:
Jag får inte slå ihjäl någon för att jag blir spottad i ansiktet likväl är anledingen att jag slog ihjäl honom att han spottade. Läs minst två gånger till.

Har tidigt känt tvekan att benämna gärningen som mord. Dock inte längre.

Om GM/K i Wesströms fall besinnat sig och anmält dådet snart efter den aktuella tidpunkten har jag funderat på om det då hade kunnat rubricerats till dråp. Kanske att straffet givet en fällande dom för mord ändå blivit reducerat vid ett direkt erkännande och sammarbete. Är säker på att dessa tankar funnits i mördarens huvud vid ett flertal tillfällen.

Lite om detta:
Det har ingen betydelse för bedömningen av om det är ett mord eller inte som begåtts på vilket sätt offret dödats, att exempelvis skrämma ihjäl någon kan lika gärna vara mord som att hugga ihjäl någon med yxa. Gärningsmannen behöver inte heller ha avsikt att döda, det räcker med ett indirekt uppsåt eller ett så kallat likgiltighetsuppsåt. Det innebär att det räcker att gärningsmannen insåg att handlingen skulle kunna innebära att offret dog och var likgiltig inför detta. Om avsikten i ett sådant fall är att grovt misshandla någon men våldet (uppsåtligen) blir så grovt att offret avlider klassas brottet alltså som mord, eller i vissa fall dråp, inte grov misshandel. Om gärningsmannen inte kan anses haft uppsåt att döda offret men varit oaktsam blir brottsrubriceringen istället vållande till annans död.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mord

Om mördaren, förutsatt direkt erkännande, kunnat göra trovärdigt för rätten att avsikten inte var att misshandla LW bakom planket utan att det var ett gräl som urartade till det våld som tog LWs liv så hade GM/K kunnat dömts, om inte till vållande, så åtminstonde ev, för dråp.

Jag kan faktiskt förstå att någon kan bli så arg i ett urartat slagsmål att den ena av kombattanterna avlider men jag har yttertst svårt att förstå att man inte tar att ansvar för det inträffade om det är oplanerat. (Vilket jag tror)[/)

Sista stycket: Tror inte att mordet var planerat, men att det var en misshandel som gick överstyr. Inte heller tror jag att det nödvändigtvis måste vara SD som är den skyldige. Kan tänka mig att HD var den som var mest förbannad på LW.

Rubriceringen av gärningen är inte betingad av huruvida GM gör en självanmälan. Att en person anmäler sig själv och lämnar upplysningar som gagnar utridningen att komma till klarhet om vad som hänt kan vara förmildrande Men ett mord kan inte bli ett dråp på grund av något som inträffar efter att BO tagits ihjäl. Det såkallade "Bajonettmordet" som enligt domstolen utgjorde dråp bedömdes ju som dråp även om Christer Pettersson drog i väg. Rubriceringen blev dråp även om CP använde bajonett mot en obeväpnad tack vare att BO och dennes kamrat uppträtt provokativt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-10-31 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in