Pussig at du nevner dette. Jeg merket meg nemlig at alle kommentarene under et bilde fra hans Facebook-side ble slettet nylig.
Jeg skrev en kommentar her inne for noen dager siden. Noe om filmen American Psycho. Like etter ble kommentarene under bildet, hvor han innrømmet å være besatt av filmen allerede som 12- åring, slettet.
Hmmm...Merkelig.
Sønnen, eller en med samme navn, har noe musikk på Spotify.
Veldig brutale tester og albumcover, ders det er sønnen da. Bare tre låter, så er ikke mye å gå etter.
La oss si dette ble planlagt ned til minste detalj. GM sitt ønske er å drepe AEH uten å bli oppdaget og uten å bli dømt. Mye kan planlegges men en elektriker kan komme kl 08 og kl 14 for alt GM veit. Siden elektriker bor i nabobygget med godt innsyn til inngangsdør kan det også tenkes han denne morgenen sjekket ifra stuevinduet om han så noen hjemme før/etter han ringte. Dette er usikkerhetsmomenter en GM ikke kan planlegge. I tillegg er det et meget populært turområde med sti rett forbi Hagens hus som betyr mange potensielle vitner som også ikke kan planlegges. Synes hele denne kriminelle handlingen oser av planlegging som ikke skal basere seg på noen tilfeldigheter og flaks men heller minimere risiko(så langt det er mulig).
Nettopp, og TH dro sent på arbeid denne dagen for han ville ha oversikt over naboenes bevegelser så han skulle ha kontroll på hvem som var hjemme og ikke.
Kan det ha vært R*****K************ og kone?
En presang i anledning 49-års bryllupsdag var det nok ikke, men julebord?
I Norge starter julebordsesongen for fullt i oktober.
Valpen kan ikke ha vært alene. Sønnen har hatt et bilde av valpen på sin Facebook-profil, men husker ikke når det var lagt ut, mulig måneden etter. Men han kan ha vært hundepasseren. Det var vel noen som nevnte at han har adresse ikke så langt unna. Og eldste datteren bor vel enda nærmere.
Jag vet inte vem RK är tyvärr.
Men bröllopsdagen var 25. oktober, och du kan ju få en gåva som du inte använder förrän 5 dagar efteråt.
Jag har en känsla av att musicalen; "The Book of Mormon", säger något om GM - även att GM vill att vi ska förstå ...
Vissa nämner också "American Psycho", den har ju också samma referenser.
Jag känner inte till någon av dessa, varken musikalen, romanen/filmen, men jag har läst lite om dem nu, och jag tror att det kan ha en koppling.
Edit:
Jag vet om en TGK, men han är död.
Edit:
American Psycho tolkning:
Källa:
American Psycho:
Resepsjonshistorien og leseopplevelsen
Mari* B*rge
Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier
Universitetet i Bergen
Høst 2010:
American Psychos resepsjonshistorie består hovedsaklig av disse to lesegruppene: de
første leserne, som fremmer en sterk kritikk og til og med fordømmelse av romanen, og de
senere leserne, som oppfatter den som et samfunnskritisk verk.
[De samfunnskritiske:]
3.3 Hvorfor dreper Patrick? Fokuset på voldens funksjon i teksten:
Hvorfor dreper Patrick? Og hvorfor kutter han opp ofrene sine? Dette er et nøkkelspørsmål
for den senere lesegruppen. Med dette spørsmålet prøver man å avgjøre hvilken rolle eller
funksjon Patricks vold har i teksten, og den blir som oftest satt i forbindelse med
jappekulturen. Så vidt jeg kan se, finnes det i den senere lesegruppen hovedsakelig tre svar på
hvorfor Patrick dreper. To av dem knytter Patricks vold til tomheten og overfladiskheten i
kulturen han lever i: Patrick kutter opp menneskekropper fordi han leter etter noe ekte eller
genuint under den glansede overflaten, eller fordi han imiterer en kultur som fragmenterer
mennesker.
Førstenevnte finner vi et eksempel på i Geir Steinar Knutsviks hovedfagsoppgave.
Han påpeker at Patrick er opptatt av sprekker og åpninger han ser rundt seg, inkludert
åpninger i menneskekroppen:
”Disse sprekkene trenger han inn i både ved hjelp av blikket og ved å åpne
kropper […] i håp om å finne noe av betydning under overflaten. Han håper å
finne noe som ikke er overflate, en mening som ikke er ren
overflatesemiotikk.”41
Den ekstreme overfladiskheten og materialismen i jappekulturen har ledet blant annet
Knutsvik til den konklusjonen at Patrick kutter opp ofrene sine på jakt på noe ekte eller
autentisk under den glansede, tomme overflaten til konsumsamfunnet.
Antagelsen om at Patrick imiterer jappekulturens fragmenterende blikk er Blazers
artikkel et godt eksempel på:
Ripped apart himself, he tears apart other human beings who are reduced, in
his image-conscious mind, to mere objects of desire, to be manipulated and
played with until they satiate his need. 42
I følge denne teorien speiler Patricks vold massesamfunnets effekt på subjektet. Jappekulturen
som skildres i American Psycho fragmenterer eller reduserer mennesket til en samling ting: en
moderne bukse, en ny bluse, en dyr veske. På samme måte reduserer Patrick mennesker til
kroppsdeler: innvoller, kjøtt, blod og bein. Fragmentering blir til partering. Som en omvendt
allegori representerer Patrick det abstrakte gjort konkret: en drapsmaskin.
Senast redigerad av Havhest 2019-10-31 kl. 18:51.
Men bröllopsdagen var 25. oktober, och du kan ju få en gåva som du inte använder förrän 5 dagar efteråt.
Jag har en känsla av att musicalen; "The Book of Mormon", säger något om GM - även att GM vill att vi ska förstå ...
Vissa nämner också "American Psycho", den har ju också samma referenser.
Jag känner inte till någon av dessa, varken musikalen, romanen/filmen, men jag har läst lite om dem nu, och jag tror att det kan ha en koppling.
Tenkte mer på at 49 år ikke er en stor dag. Bryllupsdag er ikke noe man feirer stort med venner, hvis det ikke er et rundt tall.
Snart får vi svaret på hva politiet tenker tror jeg. Veldig snart. Så blir spørsmålet om de har rett mann/rette menn. Det blir nok ikke lett selv etter en eventuell siktelse.
Tenkte mer på at 49 år ikke er en stor dag. Bryllupsdag er ikke noe man feirer stort med venner, hvis det ikke er et rundt tall.
Snart får vi svaret på hva politiet tenker tror jeg. Veldig snart. Så blir spørsmålet om de har rett mann/rette menn. Det blir nok ikke lett selv etter en eventuell siktelse.
Du kanske har rätt!
Min poäng är att det är intressant vem som valde den föreställningen den 30: e.
23. oktober:
-"Denne formiddagen skriver Anne-Elisabeth meldinger med venninnen Esther. Anne-Elisabeth forteller at hun gleder seg til hyttetur, ber om tips til matretter hun kan stelle i stand for familien,"
25. oktober:
- "Denne dagen har Anne-Elisabeth og Tom Hagen 49 års bryllupsdag". "Den 49. bryllupsdagen blir feiret med familiemiddag, har Tom Hagen fortalt bekjente."
-Samme dag reiser nærmeste nabo (L****k) til fjellet. Han fortalte at den siste gangen han så AE var denne dagen.
-Samme dag er arbeidet på huset ferdigstilt.
"Et renholds- og vedlikeholdsselskap jobbet på taket og i oppkjørselen til huset i Lørenskog i dagene før Anne-Elisabeth Hagen forsvant, helt frem til 25. oktober" https://www.vg.no/spesial/2019/direkte-anne-elisabeth-hagen-savnet/siste/id/5c38efa45152f7be7fa7e340
29. oktober:
-"Glenn Hartmann-Hansen har tidligere jobbet for Tom Hagen. Denne mandagskvelden møtes de hjemme hos Hagen for å snakke om et selskap de har felles eierskap i."
30. oktober:
-Besøk fra alarmselger.
-"Anne-Elisabeth og Tom Hagen er i Oslo sammen med et annet par. De skal se den populære og kritikerroste satiremusikalen «The Book of Mormon» på Det Norske Teateret."
Nettopp, og TH dro sent på arbeid denne dagen for han ville ha oversikt over naboenes bevegelser så han skulle ha kontroll på hvem som var hjemme og ikke.
Du mener bortføringen skjedde etter 09.14 eller misforstår jeg deg?
Jeg tenker med informasjonen vi nå har at ugjerningen skjedde kvelden før og at morgenen frem til 9 ble brukt til å iscenesette det falske åstedet.
09.14 samtalen kan ha blitt utført på utallige måter:
- Medhjelper(tvilsomt pga risiko)
- Oppringingsapp(sporbart)
- Noe mekanisk som klikker en gang på telefonen etter 15 minutter(bare å slå av skjermlås).
Du mener bortføringen skjedde etter 09.14 eller misforstår jeg deg?
Jeg tenker med informasjonen vi nå har at ugjerningen skjedde kvelden før og at morgenen frem til 9 ble brukt til å iscenesette det falske åstedet.
09.14 samtalen kan ha blitt utført på utallige måter:
- Medhjelper(tvilsomt pga risiko)
- Oppringingsapp(sporbart)
- Noe mekanisk som klikker en gang på telefonen etter 15 minutter(bare å slå av skjermlås).
ELLER, at samtalen faktisk var til et familiemedlem, som ikke er TH............
Hvis etterforskerne ikke har funnet ut hvem sitt DNA de har funnet spor av på åstedet, kan det tenkes at etterforskerne prøver å finne match på DNA-et gjennom My Heritage og lignende sider der folk har lagt inn slikt (etter som jeg har forstått) for å finne slektninger? Og at etterforskerne da kan være heldige og finne en som er slektning med den som la igjen DNA på åstedet?
Kan et DNA-spor også gi informasjon om opprinnelsen til personen? (Jeg har lest at flere har sendt inn prøver til div nettsteder og fått vite hvor mange % europeisk osv de "er").
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-31 kl. 19:07.