"
31.10.19. Ett år har gått siden Tommy Brøske fikk telefonen om at Anne-Elisabeth Hagen var borte. Beskjeden fra personen i den andre enden var den gang kort. Kvinnen var kidnappet."
"Politiinspektør Brøske forteller nå at han allerede fra første stund var klar over at politiet sto overfor to muligheter. Den minst ønskelige har vist seg å være realiteten.
- Allerede den 31. oktober var jeg rask med å konkludere med to mulige utganger - enten at det kommer en rask oppklaring, eller at man må stå i det over lang tid. Det er da det siste som har vist seg gjeldende i vår sak, sier Brøske, som i likhet med familien har fått merke tålmodighetsprøven på kroppen."
" Allerede tidlig i etterforskningen ble utenlandsk politi koblet inn.
Underveis har tips om skjulesteder blitt undersøkt, blant annet i Danmark. Faktum er likevel at 365 dager etter at hun forsvant,
vet politiet fremdeles ikke om 69-åringen noen gang har forlatt Norge.
Etterforskningsskrittene i utlandet har vært et av kortene som har blitt holdt tett til brystet underveis i saken. Fremdeles vil ikke Brøske avsløre status rundt dette, eller hvem som er involvert.
- Men jeg kan si at vi fremdeles samarbeider med flere land i etterforskningen, uten at jeg vil si antall eller hvilke land, da det fremdeles er pågående, sier politiinspektøren."
"Da hovedhypotesen i Hagen-saken ble endret, var det gått to måneder siden en dom i Tromsø hadde skapt store overskrifter. En mann var dømt for drapet på Marie-Louise Bendiktsen (59) - 20 år etter at kvinnen ble funnet drept.
Selv om det nå har gått ett år siden Anne-Elisabeth Hagen forsvant, understreker Brøske at det ikke er uvanlig at politisaker pågår så lenge - og ofte lenger. DNA-funn og -treff var det som til slutt kunne oppklare Sjøvegan-drapet. Kan det samme skje i Hagen-saken?
- Det er gjort en rekke DNA-funn og fingeravtrykk på åstedet. Så er spørsmålet hvilken betydning det har for etterforskningen, sier Brøske uten å ville utdype hvor mange personer de på åstedet fant DNA eller fingeravtrykk fra."
https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-hadde-to-mulige-utganger/71756105