2019-10-31, 10:51
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruCarlsberg
Hvis forbrytelsen var så godt planlagt, må vel GM ha skaffet seg greie på AE's avtaler den dagen?
Og hvis det stemmer at det var avtalt at elektrikeren skulle komme ca kl 9:48 (men han valgte å ringe og ikke kom), greier jeg ikke å forstå GM's valg av tidspunkt (hvis forbrytelsen skjedde i løpet av et kort tidsrom etter 9:14-samtalen).

Det var ikke avtalt at han skulle komme tidlig på formiddagen. Avtalen var at han skulle ringe henne.
Citera
2019-10-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Det var ikke avtalt at han skulle komme tidlig på formiddagen. Avtalen var at han skulle ringe henne.

Når skulle han komme?
Du har rett i at de hadde en telefonavtale. Det har jeg også lest i en artikkel:

"Elektriker Tommy Skansen har fortalt til VG at han ringte Anne-Elisabeth Hagen, 34 minutter etter det siste sikre livsbeviset. Han fikk ikke svar, på tross av at de hadde en telefonavtale."
https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-avhengig-av-et-gjennombrudd/71722052

De hadde avtalt at lampene skulle byttes den dagen. Men det står ikke tidspunkt for når på dagen lampene skulle byttes. (Men angående det Milli sa ("For hva hadde skjedd om Skansen hadde kjørt innom uten å ringe på forhånd?"), så vet jeg ikke om det betyr at Milli vet noe som det ikke det er skrevet om i artikler tidligere eller ikke).

"– Jeg ringte Anne-Elisabeth klokken 09.48, men jeg fikk ikke svar. Jeg stusset over det, fordi vi hadde en avtale om at jeg skulle bytte lampene på kjøkkenet hennes, sier elektriker Tommy Skansen"
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0n0Ln0/ringte-til-anne-elisabeth-hagen-klokken-0948-stusset-over-at-han-ikke-fikk-svar

"19.09.19. – Jeg ringte Anne-Elisabeth klokken 09.48, men jeg fikk ikke svar. Jeg stusset over det, fordi vi hadde en avtale om at jeg skulle bytte lampene på kjøkkenet hennes, sier Elektriker Tommy Skansen til VG.

Han bor i Sloraveien i Lørenskog, like ved Hagen-ekteparet, og skulle utføre et arbeid hos dem 31. oktober."
https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/elektriker-ringte-anne-elisabeth-hagen-34-minutter-etter-siste-livstegn-fikk-ikke-svar/s/5-43-1144342
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-31 kl. 11:24.
Citera
2019-10-31, 11:12
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du är listig du. Det är detta som kommer att vändas om till som motsats: det kan ikke ha skjedd så og därför skedde det dagen för. Vilket betyr at telefoneringen är folsk.

Ja, vi får se. Jeg tror telefonsamtalen var ekte.
Jeg synes det vil være veldig spesielt om politiet går ut og direkte lyver om sentrale deler av tidslinjen. Det tror jeg ikke har skjedd i noen sak i Norge før. Det vil være å spille kortene rett i hånden på en evnt forsvarsadvokat hvis saken kommer i rettsapparatet senere. Det vil være en dårlig taktikk. Da vil det være bedre å uttrykke tvil om tidslinjen i media, eller unngå å kommentere den. For eksempel undergraver de politiets troverdighet hvis de å går ut i media og sier at de tror AEH ble fraktet bort fra Sloraveien i bil på formiddagen hvis de har en hypotese om at hun ble drept på vei hjem fra teatret kvelden før.
Citera
2019-10-31, 11:16
Medlem
Citat:
Hørte vi det samme innslaget? Jeg hørte han sa at en kriminell handling har skjedd i tidsrommet ETTER 9:14. At det kan ha vært tilfeldig hun ikke svarte på elektrikerens anrop men at det uansett har skjedd innen en time eller to etter siste livsbevis.
Det at noen har klart å utføre det hele uten å bli sett brukte han som et argument for hvorfor han mener det er PLANLAGT ned til minste detalj.

La oss si dette ble planlagt ned til minste detalj. GM sitt ønske er å drepe AEH uten å bli oppdaget og uten å bli dømt. Mye kan planlegges men en elektriker kan komme kl 08 og kl 14 for alt GM veit. Siden elektriker bor i nabobygget med godt innsyn til inngangsdør kan det også tenkes han denne morgenen sjekket ifra stuevinduet om han så noen hjemme før/etter han ringte. Dette er usikkerhetsmomenter en GM ikke kan planlegge. I tillegg er det et meget populært turområde med sti rett forbi Hagens hus som betyr mange potensielle vitner som også ikke kan planlegges. Synes hele denne kriminelle handlingen oser av planlegging som ikke skal basere seg på noen tilfeldigheter og flaks men heller minimere risiko(så langt det er mulig).
Citera
2019-10-31, 11:17
Medlem
I VG-intervjuet, da Milli snakker om 09:14 samtalen og ubesvart oppringing 09:48, svarer Brøske at 09:14 kan være en aktuell begrensning av tidsrommet AEH forsvant. I setningen etterpå sier Brøske at 09:14-avgrensningen kan være et av flere aktuelle tidsrom i tidslinjen politiet trekker opp.

Det finnes helt sikkert overvåkningsbilder av ekteparet fra kvelden før, sikkert lykkelige og smilende og går tett sammen, berører hverandre kanskje, muligens fra teaterbesøket.

Men Lisbeth kom aldri hjem igjen. Åstedet i Sloraveien er rigget. Men også et falsk åsted vil ha tekniske og biologiske spor etter den som gjorde forfalskningen. Og her har politiet lagt ned mye arbeid i å sikre spor og indisier. De kan greie å knytte de falske sporene til gjerningspersonen. Det er ikke umulig. Men helt sikkert veldig krevende, når vi vet at gjerningsmannen er bosatt i huset.

Når saken blir endelig oppklart vil vi få detaljer fra tidslinjen kvelden før. Jeg antar at politiet har lagt ned mye arbeid i å forsøke å finne Lisbeth. Hvor er hun skjult. Ett eller annet sted langs veien fra teateret til Sloraveien.

Skjulestedet er planlagt og forberedt. Det er sikkert utallige muligheter. En gåte politiet har jobbet hardt og lenge med. Kanskje han har svippet nedom Hurumlandet og begravet henne omtrent der de upålitelige meteorologiske målestasjonene var utplasserte i sin tid.

Vi har jo ingen anelse om hvor lang tid hjemturen har tatt. Hvor lange avstikkere det har vært tid til. Men hun er skjult på et trygt sted. Et sted GM antar at politiet aldri vil finne. Og som heller ikke tilfeldige turgåere og hundeluftere vil snuble over.

En tilsynelatende perfekt forbrytelse.

Edit:
Perfekt forbrytelse uten spor. Men alle forstår hvem GM er. Det er bare umulig å bevise. Foreløpig.
Senast redigerad av kornblomst 2019-10-31 kl. 11:31. Anledning: Edit + skrivefeil
Citera
2019-10-31, 11:17
Medlem
"19.09.19. – Jeg ringte Anne-Elisabeth klokken 09.48, men jeg fikk ikke svar. Jeg stusset over det, fordi vi hadde en avtale om at jeg skulle bytte lampene på kjøkkenet hennes, sier Elektriker Tommy Skansen til VG.

Han bor i Sloraveien i Lørenskog, like ved Hagen-ekteparet, og skulle utføre et arbeid hos dem 31. oktober."
https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/elektriker-ringte-anne-elisabeth-hagen-34-minutter-etter-siste-livstegn-fikk-ikke-svar/s/5-43-1144342
Citera
2019-10-31, 11:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg synes det vil være veldig spesielt om politiet går ut og direkte lyver om sentrale deler av tidslinjen. Det tror jeg ikke har skjedd i noen sak i Norge før. Det vil være å spille kortene rett i hånden på en evnt forsvarsadvokat hvis saken kommer i rettsapparatet senere. Det vil være en dårlig taktikk. Da vil det være bedre å uttrykke tvil om tidslinjen i media, eller unngå å kommentere den. For eksempel undergraver de politiets troverdighet hvis de å går ut i media og sier at de tror AEH ble fraktet bort fra Sloraveien i bil på formiddagen hvis de har en hypotese om at hun ble drept på vei hjem fra teatret kvelden før.

Tids nog.
Det är därför de låter milli tala om välplanerade mord och att tidslinjen inte är realistisk. Det är ”folkets röst” som kräver svar och en kommentar direkt till den som vidhåller det scenariot. Polisen har sagt att de arbetar brett etc. och håller alla dörrar öppna. Men ”målsäganden” har också sin linje och sina önskemål.

Det komemr lösa sig.
Citera
2019-10-31, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tids nog.
Det är därför de låter milli tala om välplanerade mord och att tidslinjen inte är realistisk. Det är ”folkets röst” som kräver svar och en kommentar direkt till den som vidhåller det scenariot. Polisen har sagt att de arbetar brett etc. och håller alla dörrar öppna. Men ”målsäganden” har också sin linje och sina önskemål.

Det komemr lösa sig.

Fikk virkelig en følelse av at dette går mot en løsning. Det er godt.
Citera
2019-10-31, 11:36
Medlem
En annen ting.
Teaterbesøket gir en forklaring på hvorfor ektemannen kommer senere på jobb 31.10 om kollegaer spør.

Siden naboer hadde lagt merke til lys i boligen om natten måtte sporene på badet og resten av den falske kidnappingen bli rigget i dagslys evt tidlig på morgenen når det var vanlig at de hadde stått opp (fra kl 06.00 etc).

På denne måten fikk GM tid til å stelle i stand åstedet og samtidig ha en unnskyldning for å komme inn litt senere på kontoret samt kanskje noe trøttere enn vanlig.

I tillegg er det ingen risiko for at forbipasserende skulle ha oppdaget noe unormalt.

Den perfekte plan.
Citera
2019-10-31, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
En annen ting.
Teaterbesøket gir en forklaring på hvorfor ektemannen kommer senere på jobb 31.10 om kollegaer spør.

Siden naboer hadde lagt merke til lys i boligen om natten
måtte sporene på badet og resten av den falske kidnappingen bli rigget i dagslys evt tidlig på morgenen når det var vanlig at de hadde stått opp (fra kl 06.00 etc).

På denne måten fikk GM tid til å stelle i stand åstedet og samtidig ha en unnskyldning for å komme inn litt senere på kontoret samt kanskje noe trøttere enn vanlig.

I tillegg er det ingen risiko for at forbipasserende skulle ha oppdaget noe unormalt.

Den perfekte plan.

Det med lys i boligen, var ikke det noe som naboer hadde observert etter at etterforskerne hadde begynt sine undersøkelser på åstedet?

Beklager! Jeg innså nettopp at jeg misforsto det du skrev. Du mente at naboer ville ha lagt merke til lys om natten, selvfølgelig?
Senast redigerad av FruCarlsberg 2019-10-31 kl. 11:41.
Citera
2019-10-31, 11:41
Medlem
Citat:

Du kan ikke si at politiet lyver. Politiet må ta utgangspunkt i og etterforske dekkhistorien. Ta hovedvitnets opplysninger på alvor. Ikke bare etterforske men helst også til slutt kunne bevise at dekkhistorien ikke kan være sann.

Politiet har gjennomført en svært grundig etterforskning av det riggede åstedet. De var nødt til det. Fordi de ikke visste hvor AEH ble drept. Det vet de vel ikke ennå.

Det er ikke politiets feil at saken er blitt feil fremstilt i media. Det er bakmannen som har villet det slik.
Citera
2019-10-31, 11:47
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Fikk virkelig en følelse av at dette går mot en løsning. Det er godt.

Ja det är godt.
De skulle inte gå på så offensivt som de gör om det inte skulle gå att lösa, skulle jag säga. De påtalar ”utfodringar” och underskott på avgörande bevis hittills, men de lattjar inte och skulle inte cirkla inåt så om de inte trodde på det. Sen exakt var det landar är ju svårt att säga. En liten enskildhet till deras fördel kan bli det som fäller avgörandet. Möjligen håller de redan på ovh planerar rättegångsdagar och raggar folk o planlägger stegen fram till åtal och fup och dyl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in