2019-11-01, 17:49
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Jag med.
haha, den var bra.. nä jag tror knappast det, "inkompetenta anställer inkompetenta" det är allt du sagt i ämnet och beskriver ungefär hur mycket du verkar känna. nöjjer mig där, du verkar mest bara ute efter att trolla.

Till TS och huvudämnet:
Vi känner inte av lågkonjunktur inom AI / IT, tvärtom växande orderingång.
Däremot har statlig/kommunal verksamhet extremt tufft just nu, det är bråttom igång med ekonomi sparande projekt, vi är hamrade av desperata tjäntemän och upphandlingar är knappt på tal om man har befogenheter att göra allt för att klippa leden.
Tjänstesektorn annars verka skär ner på anställda också, många landar hos oss för att ersätta arbetsuppgifter som inte fylls ut så där verkar man förberedda
Saknar insikt i processindustrin men vet den är rätt optimerad redan, så där kan det bli svårare göra nått radikalt, kommer nog påverkas hårdare.
Citera
2019-11-01, 17:59
Medlem
Samtidigt är det extremt hård orderåtgång gällande uppförande av fastighet - byggbranschen exploderar---extremt tuffa och höga priser på allt (eftersom det finns ett behov).
Citera
2019-11-01, 18:15
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Samtidigt är det extremt hård orderåtgång gällande uppförande av fastighet - byggbranschen exploderar---extremt tuffa och höga priser på allt (eftersom det finns ett behov).

Nah de som är först i ledet vad gäller bygg är arkitekter, de har betydligt mindre att göra nu mot för ett år sedan, till o med i heta städer.
Citera
2019-11-01, 18:34
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I själva verket har jag god insikt i detta.

Men för att svara.

Vården är skattefinansierad. Vården får sämre förutsättningar hela tiden. Vården har stora problem. Absolut. Men ändå anställs det fler än som sägs upp. Sannolikheten att bli av med jobbet pga lågkonjunktur är mycket liten.

Det kan ske lokalt om nån vårdinrättning stängs ner. Dessa kan dock mycket lätt få jobb på annan plats om de är beredda att pendla eller flytta. Arbetar man på en större ort behöver man inte bekymra sig.

Ni som påstår något annat får gärna backa upp det med några källor på att detta skett tidigare. Att kalla mig okunnig och sen dra till med nåt från höften håller inte riktigt.

Som jag skrev är vården inte könslig för konjunkturer. Det innebär att trots försämrad ekonomi (lågkonjunktur) så fortsätter vården i princip som vanligt. De besparingar som skett senaste åren har skett under en högkonjunktur men det innebär inte att det då blir mindre pengar framöver även om det blir lågkonjunktur.

Lite som skolan. Man kommer inte lägga ner skolor pga lågkonjunktur (annat än enskilda byskolor lokalt).
Aha så vården behöver inga pengar då för att drivas, jag minns fegisen steffe som inte tordes möta de som tappat jobbet i Sollefteå, arbetstagarrepresentanten nr 1 steffe backade från det.
Att vården skall klara sig med den ekonomiska modell vi har nu, går inte, Du kanske tänker längre tillbaka i tiden, där staten i lågkonjuktur skulle stötta upp a la Keyne. Men vi använder inte Keyne, vi använder en annan känd ekonom.
Enligt nuvarande modell styrs Sverige med mängden pengar i samhället, för mkt pengar ger inflation, öka räntan för att kyla ned, mindre pengar i omlopp.
Så Sverige drivs med inflationsmål

Så kollar vi på styrräntan så har den inte vart uppe i 2% sedan jag tror 2008 början 2009. Så från o med då har Sverige gått dåligt.
Det som nu också sker är att många migranter som skickar "hem" låt säga 5000 per månad a 1 000 000 migranter, så blir det en oerhörd summa som inte roterar i Sveriges system, bara momsen 1 gång på dessa 60 miljarder är 10-15 miljarder.
Men dessa pengar finns inte mer i Sverige. Så Sverige kommer nog aldrig mer upp i 2% inflation

Så vården med dessa kostnadsdrivande styrning "landstinget" kommer snart försvinna och privata alternativ kommer. Hoppas var och en inom vården blir f-skattare.
Citera
2019-11-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Nah de som är först i ledet vad gäller bygg är arkitekter, de har betydligt mindre att göra nu mot för ett år sedan, till o med i heta städer.

Utmärkt då går ju byggpriserna ju ned - alla glada.
Citera
2019-11-01, 18:40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Utmärkt då går ju byggpriserna ju ned - alla glada.
Ja men har du kvar jobbet vid en längre lågkonjuktur
Citera
2019-11-01, 18:40
Medlem
Hur väljer ni att förvalta ert kapital utifrån ett scenario där vi går in i en lågkonjunktur?
Citera
2019-11-01, 19:31
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
I själva verket har jag god insikt i detta.

Men för att svara.

Vården är skattefinansierad. Vården får sämre förutsättningar hela tiden. Vården har stora problem. Absolut. Men ändå anställs det fler än som sägs upp. Sannolikheten att bli av med jobbet pga lågkonjunktur är mycket liten.

Det kan ske lokalt om nån vårdinrättning stängs ner. Dessa kan dock mycket lätt få jobb på annan plats om de är beredda att pendla eller flytta. Arbetar man på en större ort behöver man inte bekymra sig.

Ni som påstår något annat får gärna backa upp det med några källor på att detta skett tidigare. Att kalla mig okunnig och sen dra till med nåt från höften håller inte riktigt.

Som jag skrev är vården inte könslig för konjunkturer. Det innebär att trots försämrad ekonomi (lågkonjunktur) så fortsätter vården i princip som vanligt. De besparingar som skett senaste åren har skett under en högkonjunktur men det innebär inte att det då blir mindre pengar framöver även om det blir lågkonjunktur.

Lite som skolan. Man kommer inte lägga ner skolor pga lågkonjunktur (annat än enskilda byskolor lokalt).

Säg det till alla vårdanställda i Grekland som fick lämna sina jobb under deras kris. Klart att vården är säkrare än industrin men att tro att en kraftig lågkonjuktur inte skulle påverka är negativt är naivt.

Trots att vi befinner oss i slutstadiet av en högkonjuktur är 100 000-tals människor totalt oanställbara. Inte ens om företagen får betalt för att ha dom på jobbet är de välkomna. Tänk då vad som händer om 100 000 tals svenskar som betalar skatt blir arbetslösa gör med kommunernas ekonomi.😬
Citera
2019-11-01, 19:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Säg det till alla vårdanställda i Grekland som fick lämna sina jobb under deras kris. Klart att vården är säkrare än industrin men att tro att en kraftig lågkonjuktur inte skulle påverka är negativt är naivt.

Trots att vi befinner oss i slutstadiet av en högkonjuktur är 100 000-tals människor totalt oanställbara. Inte ens om företagen får betalt för att ha dom på jobbet är de välkomna. Tänk då vad som händer om 100 000 tals svenskar som betalar skatt blir arbetslösa gör med kommunernas ekonomi.😬

Tja, vad fler arbetslösa gör med ekonmin är ju tämligen uppenbart.

Greklands situation är extrem. Visst, allt kan hända. Dock har vi andra lagar i sverige som tex LAS som skyddar anställda. Det innebär egentligen att för att man ska bli av med jobbet så krävs att det ska avskedas fler än naturliga avgångar. Därför är de flesta jobben väldigt trygga.
Citera
2019-11-01, 19:49
Medlem
0ldMans avatar
Blir det lågkonjuktur så ryker folk. Den stora frågan är hur kommunerna ska få ihop sin ekonomi när de redan nu har kraftiga underskott. Staten måste skjuta till många miljarder.
Citera
2019-11-01, 19:59
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekadentasven
Hur väljer ni att förvalta ert kapital utifrån ett scenario där vi går in i en lågkonjunktur?

Vågar du vara kvar på börsen sikta på snabbt växande områden, där behovet är växande motverkas av krisen. Personligen sitter jag ute ett tag, risk-vs-reward är låg. Hade man varit riktigt orolig hade jag nog bytt till guld, men känner mig inte där än. Hög/lågkonjunkturer har kommit och gått.. bara förbereda sig och rida ut, gå igenom alla riskfaktorer, lån, jobb, hur stegar man ner i sin privata ekonomin (1steg, 2steg, 3steg) om det verkligen behövs..
Citera
2019-11-01, 22:16
Medlem
Jobbigt när det inte finns jobb. Vad ska vi göra då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in