Citat:
Ursprungligen postat av
Sook
I själva verket har jag god insikt i detta.
Men för att svara.
Vården är skattefinansierad. Vården får sämre förutsättningar hela tiden. Vården har stora problem. Absolut. Men ändå anställs det fler än som sägs upp. Sannolikheten att bli av med jobbet pga lågkonjunktur är mycket liten.
Det kan ske lokalt om nån vårdinrättning stängs ner. Dessa kan dock mycket lätt få jobb på annan plats om de är beredda att pendla eller flytta. Arbetar man på en större ort behöver man inte bekymra sig.
Ni som påstår något annat får gärna backa upp det med några källor på att detta skett tidigare. Att kalla mig okunnig och sen dra till med nåt från höften håller inte riktigt.
Som jag skrev är vården inte könslig för konjunkturer. Det innebär att trots försämrad ekonomi (lågkonjunktur) så fortsätter vården i princip som vanligt. De besparingar som skett senaste åren har skett under en högkonjunktur men det innebär inte att det då blir mindre pengar framöver även om det blir lågkonjunktur.
Lite som skolan. Man kommer inte lägga ner skolor pga lågkonjunktur (annat än enskilda byskolor lokalt).
Aha så vården behöver inga pengar då för att drivas, jag minns fegisen steffe som inte tordes möta de som tappat jobbet i Sollefteå, arbetstagarrepresentanten nr 1 steffe backade från det.
Att vården skall klara sig med den ekonomiska modell vi har nu, går inte, Du kanske tänker längre tillbaka i tiden, där staten i lågkonjuktur skulle stötta upp a la Keyne. Men vi använder inte Keyne, vi använder en annan känd ekonom.
Enligt nuvarande modell styrs Sverige med mängden pengar i samhället, för mkt pengar ger inflation, öka räntan för att kyla ned, mindre pengar i omlopp.
Så Sverige drivs med inflationsmål
Så kollar vi på styrräntan så har den inte vart uppe i 2% sedan jag tror 2008 början 2009. Så från o med då har Sverige gått dåligt.
Det som nu också sker är att många migranter som skickar "hem" låt säga 5000 per månad a 1 000 000 migranter, så blir det en oerhörd summa som inte roterar i Sveriges system, bara momsen 1 gång på dessa 60 miljarder är 10-15 miljarder.
Men dessa pengar finns inte mer i Sverige. Så Sverige kommer nog aldrig mer upp i 2% inflation
Så vården med dessa kostnadsdrivande styrning "landstinget" kommer snart försvinna och privata alternativ kommer. Hoppas var och en inom vården blir f-skattare.