2019-10-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Sånt förbannat gnäll, USA har bästa ekonomin på 20 år och folk på internet och Flashback har tjatat om detta så länge jag kommer ihåg

men ja NU går allt ner förstås
Förstår du varför de har så bra ekonomi just nu?
Citera
2019-10-30, 20:36
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Sånt förbannat gnäll, USA har bästa ekonomin på 20 år och folk på internet och Flashback har tjatat om detta så länge jag kommer ihåg

men ja NU går allt ner förstås

Det är oftast när de går som bäst när lågkonjuktur/recession kommer, jag vill inte vara någon domedagsprofet men om ni kollar på nyheterna eller läser det jag citera ser ni att industriledare säger samma sak, är det också domedagsprofeter menar du?

Sen är det skillnad på USA och Europa, USA går som tåget men både Sverige, Tyskland och andra EU-länder börjar se tecken på sämre tider.
Senast redigerad av Haddock93 2019-10-30 kl. 20:39.
Citera
2019-10-30, 20:39
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.

Enligt mig är vi inte på väg in i en klassisk lågkonjunktur ur ett arbetsperspektiv. Tvärtom så skriker marknaden efter kompetenta och motiverade resurser. Däremot kommer lågpresterande personer och skattefinansierade roller att påverkas, klyftorna kommer helt enkelt att bli större. Men BNP och efterfrågan på kompetent personal kommer att öka.

Detta är min förutsägelse, vi får se vad som händer. Jag är inte orolig personligen.

Profil på vinnarna de kommande åren;
- Erfarna
- Motiverade
- Äldre
- Anställda inom privat sektor
Senast redigerad av calmsolution 2019-10-30 kl. 20:47.
Citera
2019-10-30, 20:58
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det finns en domedagsfetish på det här forumet som är ganska fascinerande. Blir ofta så när man själv är missnöjd med sitt liv så vill man se allt brinna.

Precis så, se mitt tidigare inlägg.
Citera
2019-10-30, 21:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.fplus.se/lagkonjunkturen-ar-har-mycket-varre-an-vantat/a/EWXpno

Vad tror ni arbetslösheten kommer hamna på? Hur tror ni regeringen styr upp en lågkonjunktur när 1/3 av våra kommuner är i kris? Hur ska man få in skattepengar till våra äldre/skola/rättssäkerhet/sjukvård när arbetslösheten ökar? Hur ska de arbetslösa betala sina ofattbart höga lån till bankerna? Det drar upp sig till en perfekt storm, vi ser samma sak över hela Europa. Hoppas ni klarar er från varsel, men förbered er för det värsta dvs en ny kris.

https://samnytt.se/en-ny-90-talskris-del-1/

Det är ju lite av en tradition att diskutera hur mycket kaos vi snart får i Sverige så tycker vi håller oss till den traditionen och gör ännu en tråd där vi spekulerar hur illa det är för Sverige för att tappa hoppet lite ytterligare

Att vi förr eller senare kommer gå in i en lågkonjunktur är knappast överraskande, ej heller att vissa lågkonjunkturer är djupare och längre än andra.

Det som dock är nytt och väldigt oroväckande är att Sverige förr var ett litet exportberoende land med en förhållandevis stor tillverkningssektor som i en lågkonjunktur kunde producera varor till utlandet billigare, givet kronan försvagades, vilket i sin tur, sakta men säkert, stärkte ekonomin.

Förutom det uppenbara problemet med ett stilla idisslande kompetensregn, har ett annat sannolikt större problem. Sverige sedan den senaste djupa lågkonjunkturen gått från en industrination som levde på export från tillverkningsindustrin till ett land med betydligt mindre tillverkningsindustri och med betydligt större tyngd på tjänstesektorn.
Tjänstesektor kommer i betydligt mindre grad hjälpa oss ur en lågkonjunktur än vad en motsvarande tillverkningsindustri skulle kunna ha gjort.

Detta tillsammans med att Sverige idag har ett gigantiskt importerat köttberg som kostar groteska summor, gör att det är svårt att se hur Sverige för egen maskin skall kunna ta sig ut ur en lågkonjunktur inom rimlig tid.

Häri ligger enligt min mening det orosmoln som vi borde koncentrera oss på medan tid är.
Frågan är väl snarast om vi inte redan är för sent ute, då jag gissar på att vi redan har passerat point-of-no-return…
Citera
2019-10-30, 21:35
Medlem
Fris avatar
Oj vilka grundlurade önskedrömmande idioter som svarar i denna tråd! Inte en enda av dem har den minsta kännedom om vad en ekonomi är för någonting. Alla ljuger de för sig själv att "-Ekonomin är vädret, det kommer och går av sig självt så det spelar ingen roll vad vi gör!" Alla som pratar om"cykler" som om det vore en naturlag avslöjar sig själva som kompletta idioter när det handlar om ekonomi.

Min prognos är att Sverige ALDRIG mer kommer att ha ekonomisk tillväxt!

Det är en mycket tydlig prognos som vore lätt att falsifiera, fast den kommer aldrig att falsifieras. Sverige kommer aldrig någonsin igen att ha ekonomisk tillväxt. Det existerar inte någon mekanism i det svenska samhället som skulle kunna få en sådan till stånd. Och en ekonomi är inte ett slumpmässigt cykliskt väder som "händer" utan koppling till vad människorna vars handling en ekonomi består av gör. Och i Sverige gör alla människor så att vi aldrig mer kommer att få en ekonomisk tillväxt. Det är så uppenbart självklart att jag är mäkta förvånad att inte alla begriper detta enkla.
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down
Sverige har låg stadsskuld, så det går att låna för att parera en lågkonjunktur om det behövs. Däremot så behöver man i så fall sätta in riktiga åtgärder så att räntan sedan kan höjas till en rimlig nivå. Vilket givetvis inte kommer att göras.
Som Irland för 10 år sedan som hade 5% av BNP i statsskuld. Sen gick plötsligt alla irländska banker i konkurs samtidigt, och efter att ha "räddat" dem så hade Irlands stat 150% av BNP i statsskuld. Låt se nu, svenska centralstaten har ungefär 30% av BNP i skuld, kommuner och landsting ungefär 30% av BNP till i skuld. Och svenska hushåll är världens allra högst skuldsatta. Och Riksbanken har negativ ränta. Om offentlig sektor nästa år lånar 100% av BNP för att "rädda" konkursbankerna, och BNP nästa år rasar med 30%, vad är statsskulden plötsligt då? Nån som har en miniräknare?

Förutom EUs kollaps och Kinas nedgång i bubbelkollaps och depression och handelskriget mot USA och att Riksbankens planekonomiska presskonferensfantiserande om att sänka -0.5% till -500% bara leder till hyperinflation, så har vi problemet med att världens alla organiserade brottslingar nu etablerar sig här i stor skala. Poliskåren krymper av alla självuppsägningar och avhopp från polisskolorna av självbevarelsedrift, alla domstolar styrs av blödiga batikhäxor, alla fängelser är fullsatta och fängelser läggs ned. Förra året ökade bedrägerierna med 25%, stölder eskalerar ohämmat liksom skadegörelse, alla yrkesgrupper som tvingas möta allmänheten inklusive alla brottslingar och psyksjuka som går lösa lämnar sina jobb. Det är svårt att bedriva näringsverksamhet i världens mest kriminella land. Det förekommer aldrig någon debatt om någonting i regimmediemonopolet, ingen politiker beskriver samhällsproblemen, ingen föreslår någon lösning. Politikerna ser uteslutande till att roffa åt sig det sista som finns att roffa åt sig genom att lura till sig gratis boende och skänka skattepengar till kompisar och kompisars låtsasföreningar.

Det är hur lätt som helst att förutspå hur det kommer att gå för svensk ekonomi hädanefter!
Citera
2019-10-30, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Faller förtroendet för kronan o den devalveras så kommer dina sparpengar du tänkt investera eroderas bort för alltid.

Tappar de stora bolagen 50% i värde i morgon så lär de återfå sitt värde inom 5-10 år o samtidigt ge avkastning.

Alla vet att man snart kommer förlora pengar men ingen vet hur, på vad o när.
Varför tror du att jag äger SEK?
Ligg gärna kvar över 10 år nu när lågkonjunkturen blir avgrundsdjup ändå in på 2030talet.
Citera
2019-10-30, 21:52
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Herregud vad du dravlar skit.

Nej, det var förr man stimulerade ekonomin. Nuförtiden har man inte råd med det längre. Ladorna är tomma och räntan är redan så låg den kan vara. Hur ska man stimulera?

Eh, negativa räntor är radikal jävla keynesianism. Det som definierar vår tid sedan 2008 är just en övertro på ekonomisk stimuli.

Frågan är hur mycket det hjälpt.

Edit: jag håller förvisso med dig om att det inte finns mycket man kan göra för att parera denna lågkonjunktur.
Senast redigerad av Utopia. 2019-10-30 kl. 21:59.
Citera
2019-10-30, 21:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Börskursen har sina förklaringar.
1. Aktier ses ha högre substans o kreditvärdighet än staten o SEK.
Högre risk än staten. Det är enkelt uppmätt. Staten behöver inte betala så hög ränta på sina obligationer. Företagen betalar desto mer.

Citat:
2. Aktier ger utdelning/avkastning vilket inte pengar på banken ger.
Det är riktigt. Men om vi nu talar om en förestående lågkonjunktur och fallande marginaler så är avkastningen liten i relation till kursfallen. (Jfr Nokia som nyligen sänkte prognosen för marginaler och kursen dök 20%).

Om nu ett antagande om fallande marginaler finns så borde kurserna justerats ned redan.

(I fallet Nokia handlade det inte om fallande försäljning utan mer utvecklingskostnader. En satsning alltså).
Citera
2019-10-30, 22:04
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Sveriges kommuner och landsting, SKL spår att lågkonjunkturen blir avgrundsdjup och långvarig in på 2030talet. Samtidigt kommer alla redan existerande problem idag fortsätta eskalera eftersom man inte kan enas kring en gemensam problembeskrivning.

Det kommer att bli väldigt tufft. Du borde använt de 3 åren till att säkra dig själv och dina närmaste. Nu sitter du i klistret.

Länk till SKLs prognos?
Citera
2019-10-30, 22:04
Medlem
undercover-racists avatar
Börja ta ut pengar från banken medan det fortfarande är möjligt. Helst i euro eller dollar.
Citera
2019-10-30, 22:14
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Högre risk än staten. Det är enkelt uppmätt. Staten behöver inte betala så hög ränta på sina obligationer. Företagen betalar desto mer.

Det är riktigt. Men om vi nu talar om en förestående lågkonjunktur och fallande marginaler så är avkastningen liten i relation till kursfallen. (Jfr Nokia som nyligen sänkte prognosen för marginaler och kursen dök 20%).

Om nu ett antagande om fallande marginaler finns så borde kurserna justerats ned redan.

(I fallet Nokia handlade det inte om fallande försäljning utan mer utvecklingskostnader. En satsning alltså).

Det finns många strategier o placerare.

Men jag tror vi kommer få se allt fler dra sig ur börsen. Först bort borde de som lånat större summor o följt uppgången de senaste 10 åren. Antar att den stora paniken o svart xxxxxxdag inträffar när alla inser att festen är över, o med samma briljanta ide tänker att säljer jag nu kan jag köpa tillbaka det dubbla om en vecka....

Sedan har vi de som är skuldfria o sitter med avbetalda hus, pengar på banken, obligationer, räntefonder, valutafonder, kapitalförsäkring o vanlig aktieportfölj. Samt lite silver o guld i bankfacket. Helgarderade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in