2019-10-30, 10:31
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.fplus.se/lagkonjunkturen-ar-har-mycket-varre-an-vantat/a/EWXpno

Citat:
Smällen kom plötsligt och brutalt. Och det är precis nu det händer. ”Jag är självfallet orolig”, säger en av de företagsledare som Arbetsmarknadsnytt har pratat med.

Citat:
Oktober blev ödesmånaden – nu är lågkonjunkturen här med full kraft, menar flera företagare som Arbetsmarknadsnytt har pratat med. Bransch efter bransch rapporterar nu om kraftiga nedgångar. Sveriges Arkitekter, vars bransch utgör en tidig konjunkturindikator, rapporterar om en bruten uppgång och papperstillverkaren Stora Enso rapporterade i dag (den 29 oktober) om ett oväntat stort vinstfall för tredje kvartalet.
För industrin kom lågkonjunkturen hårdare än väntat. Leax AB i Falun varslade för en vecka sedan (onsdagen den 23 oktober) 25 av sina anställda. Företaget tillverkar axlar och är underleverantör till den tyngre fordonsindustrin, en bransch som historiskt har varit en viktig barometer för kommande lågkonjunkturer.
– Jag är självfallet orolig. Vi hade indikationer på en nedgång runt 10–15 procent efter semestern. Men det blev mycket värre än väntat, hela 30 procent, och det kom plötsligt, säger Hans Jansson, vd på Leax i Falun.

Vad tror ni arbetslösheten kommer hamna på? Hur tror ni regeringen styr upp en lågkonjunktur när 1/3 av våra kommuner är i kris? Hur ska man få in skattepengar till våra äldre/skola/rättssäkerhet/sjukvård när arbetslösheten ökar? Hur ska de arbetslösa betala sina ofattbart höga lån till bankerna? Det drar upp sig till en perfekt storm, vi ser samma sak över hela Europa. Hoppas ni klarar er från varsel, men förbered er för det värsta dvs en ny kris.

https://samnytt.se/en-ny-90-talskris-del-1/

Citat:
Sveriges väg in i en ny lågkonjunktur börjar bli otäckt lik vägen in i den depressionsliknande krisen för snart 30 år sedan. Det finns väsentliga skillnader, men likheterna är så pass stora att det är värt att titta närmare på hur en sådan kris skulle te sig idag.

Det är ju lite av en tradition att diskutera hur mycket kaos vi snart får i Sverige så tycker vi håller oss till den traditionen och gör ännu en tråd där vi spekulerar hur illa det är för Sverige för att tappa hoppet lite ytterligare
Citera
2019-10-30, 10:38
Medlem
Tror mer att det handlar om naturliga svackor, ofta är dessa även självuppfyllande. Nuförtiden så stimulerar man också ekonomin mycket mera vid svackor så har svårt att tro att det skulle bli någon värre. Men som sagt det handlar mer om vad politikerna, riksbanken och olika ekonomiska intressen vill.
Citera
2019-10-30, 10:59
Medlem
Sooks avatar
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.
Citera
2019-10-30, 10:59
Medlem
Samtliga etablissemang (politiker, finans, media, militär etc) gör väl det de kan för att reda ut situationen, klarar dom inte uppdraget så blir det något slags omvälvning. Krisen kommer ju inte direkt som en blixt från klarblå himmel, förmodligen jobbar redan såväl formella som informella nätverk på alternativa lösningar.
Citera
2019-10-30, 11:04
Medlem
grey.eagles avatar
Känns som att mycket dåligt har accumulerats övertid.

Vet att vattenprisena kommer öka 4 ggr mot nuvarande. Vi vet oxå att el-nätet är underdiemensonerat, troligt med prisökning min 5 ggr nuvarande för uppgraderingar.

På det, så går våra exportbolag mindre bra, ja vissa rentav dåligt.
Ovanpå det har vi fantastikt många som inte vill jobba utan leva på bidrag, livet ut.

steffe har ingen som helst aning hur man stimulerar marknaden.

Sverige har relativt låga statliga lån, frågan vid upphandling av utökande av lån vad kan steffe med co upphandla för räntor, troligtvis med kepsen i handen, inga bra lån för landet Sverige.
Vi har rekordsvag regering, rekord.

Kan inte sluta bra för Sverige.
Citera
2019-10-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att nåt företag varslar 25 personer kan ju lika gärna bero på vad som helst än en lågkonjunktur. Nu menar jag inte att det inte är lågkonjunktur. Men många företag går i konkurs av helt andra orsaker.

Jag jobbar i en bransch som inte är speciellt konjunkturkänslig (sjukvården, folk blir ju sjuka ändå) så jag oroar mig inte alls för mitt jobb.

Men visst vore det olämpligt med lågkonjunktur. Hoppas samnytt har lika fel som de brukar ha.

Att vi är inne i en lågkonjunktur nu är det nog ingen tvekan om och varslen beror nog absolut på det. Men lågkonjunktur betyder inte att det blir kris, skrik och panik. Det behöver inte vara särskilt allvarligt alls. Det betyder bara att det inte är högkonjunktur.
Citera
2019-10-30, 11:29
Medlem
bombaccis avatar
Det blir väl som vanligt att eliten sparkar på de som ligger ned. Förra gången skulle ju de med sämst lön få sänkta löner och hyror medan eliten höjde sina löner, så det blir väl som vanligt.

Kommunerna gör ju allt för att neka folk försörjningsstöd så kan nog bli fler hemlösa som får samsas med att tigga pengar i t-banan.
Citera
2019-10-30, 11:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Tror mer att det handlar om naturliga svackor, ofta är dessa även självuppfyllande. Nuförtiden så stimulerar man också ekonomin mycket mera vid svackor så har svårt att tro att det skulle bli någon värre. Men som sagt det handlar mer om vad politikerna, riksbanken och olika ekonomiska intressen vill.

Herregud vad du dravlar skit.

Nej, det var förr man stimulerade ekonomin. Nuförtiden har man inte råd med det längre. Ladorna är tomma och räntan är redan så låg den kan vara. Hur ska man stimulera?

Och vad menar du med "naturliga svackor"? Självklart så är världskonjunkturens upp- och nedgångar naturliga svängningar. Himlen är blå, vatten är vått. Fler självklarheter du ska påpeka?

Problemet för Sverige nu är att det inte finns möjligheter att parera en lågkonjunktur på samma sätt som förr. Det tycker jag är jävligt oroande.
Citera
2019-10-30, 12:10
Medlem
Gabriel Knights avatar
Man har redan varnat för detta under en tid nu och troligen kommer varslen att dugga tätt inom alla branscher under den närmaste tiden. I prognosen har man ju redan sagt att denna lågkonjunktur kommer att bli den värsta, jämförbar med 1930-talets depression så jag begriper inte varför de säger att de är tagna på sängen.

På mitt jobb har det också talats om nedskärningar av personal och verksamhet för att stävja underskott och möta marknades behov.
Klimat-Greta kommer att bli stolt över att allt färre datorer kommer att användas och att energibehovet i Sverige och Europa kommer att minska till följd av alla uppsägningar ute på företagen i lågkonjunkturens spår. Man kommer att kunna stänga massor av kolkraftverk inom den närmaste framtiden i takt med att fabrikerna stänger ner. Lev klimatsmart hälsar hon på sociala medier.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-10-30 kl. 12:17.
Citera
2019-10-30, 12:22
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Man har redan varnat för detta under en tid nu och troligen kommer varslen att dugga tätt inom alla branscher under den närmaste tiden. I prognosen har man ju redan sagt att denna lågkonjunktur kommer att bli den värsta, jämförbar med 1930-talets depression så jag begriper inte varför de säger att de är tagna på sängen.

På mitt jobb har det också talats om nedskärningar av personal och verksamhet för att stävja underskott och möta marknades behov.
Klimat-Greta kommer att bli stolt över att allt färre datorer kommer att användas och att energibehovet i Sverige och Europa kommer att minska till följd av alla uppsägningar ute på företagen i lågkonjunkturens spår. Man kommer att kunna stänga massor av kolkraftverk inom den närmaste framtiden i takt med att fabrikerna stänger ner. Lev klimatsmart hälsar hon på sociala medier.

Faktiskt väldigt sant och förmodligen sunt för planeten.
En lågkonjunktur som slår brett får folk att köpa färre saker, köra mindre bil och äta mindre mat ute/fika.
Detta är super för miljön samtidigt som lågkonjunkturer ofta gynnar innovation.
Så en period med många varsel och arbetslösa ger samtidigt framtidens tekniska och miljövänliga innovationer möjligheter att komma ikapp dagens fossila.

Jag tror att det kommer bli tufft, men vi kommer komma ut mer miljövänliga och starkare om något år när konjunkturen vänder till det bättre.
Citera
2019-10-30, 12:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Faktiskt väldigt sant och förmodligen sunt för planeten.
En lågkonjunktur som slår brett får folk att köpa färre saker, köra mindre bil och äta mindre mat ute/fika.
Detta är super för miljön samtidigt som lågkonjunkturer ofta gynnar innovation.
Så en period med många varsel och arbetslösa ger samtidigt framtidens tekniska och miljövänliga innovationer möjligheter att komma ikapp dagens fossila.

Jag tror att det kommer bli tufft, men vi kommer komma ut mer miljövänliga och starkare om något år när konjunkturen vänder till det bättre.

Svensson kommer att tvingas lämna villan till förmån för Hassan, hans hemmafru och åtta barn. Politikerna jublar över att bostadssegregationen äntligen är bruten.
Citera
2019-10-30, 13:10
Medlem
LizDahl88s avatar
Jag tror regeringen fortsätter på sin inslagna linje och "strutsar" vidare och stoppar huvudet i sanden och hoppas på att det går bort om man inte inte ger det någon uppmärksamhet.

Det är vad jag tror...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in