2019-10-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
"Där du har haft insyn i fallen". Men om vederbörande har varit oskyldig och åklagaren inte har kunnat motbevisa detta, då har rätten friat, eller? Jag kan säga att jag begär grovt tjänstefel om jag åtalar någon där bevisning inte håller och där det inte finns tillräckliga skäl för åtal, och det uppdagas ganska snabbt vid en domstolsprövning.

Man ska inte motbevisa att någon är oskyldig, man ska bevisa att någon är skyldig. Men vad åklagaren gör är att de säger till sin klient att överdriva och hitta på om olika saker, de rubricerar åtalet så högt som möjligt och yrkar nästan alltid på max straff, även för folk under 21 som fortfarande går i gymnasiet.
Citera
2019-10-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är något allvarligt fel på en om man överhuvudtaget är åklagare.

Nåja, det finns faktiskt en och annan bra och professionell åklagare, på samma sätt som det finns några bra snutar, och med "bra snutar" menar jag sådana som inte är sadistiska eller njuter av att förnedra/misshandla, men de dras ju även med i statiskjaget och sätta dit unga människor för en spliff.

Dock är det en väldigt stor del av empatilösa svin.
Citera
2019-10-29, 17:47
Medlem
Mydans avatar
Jag förstår dig givetvis, för det är ju som du säger:

Citat:
vi har lagar om vad man får säga och inte säga

Sverige är inte ett fritt land land och makten utgår inte längre från folket. Inget folk som med lag tystas kan sägas vara maktbärare. Enbart de som tystar besitter makten.

Det jag motsäger är inte att det är så, utan enbart att varje understödjande eller förnekande av det är ondska och ett omoraliskt handlande. Sen förstår jag om man måste mätta sina barn och ta hand om
sina kära, som enskild är det helt försvarligt att göra sådana prioriteringar, men om man inte ens erkänner det för sig själv.... Ja, någonstans där finns ett problem. Då kan man inte sägas vilja väl.
Citera
2019-10-29, 21:05
Medlem
Ördögs avatar
Tagg: Kammaråklagare Lisa dos Santos

Intervju i DN:

Åklagare riktar skarp kritik mot gängkriminellas advokater
https://www.dn.se/sthlm/aklagare-rik...las-advokater/
När DN når Lisa dos Santos på telefon är hon tagen av det stöd hon har fått av både åklagare och advokater. Flera av de reaktioner som nått henne är att man upplever det viktigt att hon i debattartikeln sätter ner foten mot det som fler än hon uppfattar som en förödande kultur som riskerar allmänhetens förtroende för rättsväsendet i allmänhet – och för advokatyrket i synnerhet.

Den marknadsföring som flera av advokaterna ägnar sig åt via sociala medier har enligt henne tydliga mottagare: den är direkt riktad till gängkriminella. Hon menar att den också ofta speglar en livsstil som antas tilltala just dem; det är solglasögon, drinkar och konkreta tips om att hålla tyst när polisen ställer frågor.
/---/
Det räcker med att scrolla olika advokaters konton i sociala medier för att hitta exempel på det Lisa dos Santos lyfter:

• En advokat marknadsför sig till ljudet av skottlossning och sirener.

• En annan lägger upp poster där klienter friats från misstankar om grova brott och ger det tummen upp och lägger till hashtaggen ”framgång”. I ett fall, där en person friats från grovt vapenbrott, skriver advokaten: Ett tips: om du ska sätta dig i en bil – se till vad som finns i bilen.

• En friande dom i en mordrättegång beskrivs som ”en bra dag i rätten”.

• I ett annat fall ger två advokater i en liten film tips på hur man bör förhålla sig om polisen vill prata med en: ”Håll tyst” och ”lämna aldrig ut koden till din telefon, inte ens till din flickvän”.

– Det är inga olagligheter – och alla har en självklar rätt till ett försvar. Men gränserna för vad som är etiskt och moraliskt lämpligt är passerade, menar Lisa dos Santos.
DN har talat med flera advokater som alla ger Lisa dos Santos sitt fulla stöd. Men bara två av dem vill citeras med namn!
– Utvecklingen är väldigt problematisk. Jag välkomnar verkligen den här debatten. Förtroendet för hela advokatkåren står på spel, säger Carla Pantzar, advokat med mångårig erfarenhet.

Även hon har reagerat starkt på såväl marknadsföringen som på hur advokaterna agerar i rättsalarna, något som Lisa dos Santos också tar upp.

– Det har utvecklats en stil under förhandlingarna som går ut på att visa en attityd och jargong som tilltalar de kriminella – i stället för att man har en professionell inställning som bygger på juridiska sakfrågor och skicklighet, säger Lisa dos Santos.

Brottsmålsadvokat Carla Pantzar håller med:

– Det vi ser är en oerhört tråkig utveckling. Det är bedrövligt att Advokatsamfundet inte reagerar starkare och att vi inte har tydligare etiska regler för hur advokater bör marknadsföra sig. När det gäller hur vissa advokater beter sig i rättssalen anser jag att domarna måste sätta ner foten och se till att advokaterna uppträder korrekt, säger hon.

Frågan är känslig inom advokatskrået, erfar DN. Att anmäla en kollega eller öppet ha åsikter om vad advokater lägger ut för bilder på sina öppna konton i sociala medier är ”tabu”. Vill man dricka drinkar, posera med dyra klockor och bilar – är man i sin fulla rätt.
Men den ökände Anne Ramberg, tidigare generalsekreterare i Advokatsamfundet, kallar enligt DN dos Santos' artikel ”onyanserad och insinuant”.
Senast redigerad av Ördög 2019-10-29 kl. 21:15.
Citera
2019-10-29, 23:52
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Att hon inte skäms att grina över hur advokatbyråerna väljer att marknadsföra sig. Alla som inte är kälkborgerliga fån vet att samhället är ruttet i grunden. Riksdagsmän, poliser, åklagare och domare är moraliskt sett 10000 ggr mer skurkar än den värsta "kaozblatte".
Citera
2019-10-30, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Man ska inte motbevisa att någon är oskyldig, man ska bevisa att någon är skyldig. Men vad åklagaren gör är att de säger till sin klient att överdriva och hitta på om olika saker, de rubricerar åtalet så högt som möjligt och yrkar nästan alltid på max straff, även för folk under 21 som fortfarande går i gymnasiet.

Självklart är det så att en åklagare som ska bevisa att någon är skyldig och har bevisbördan för detta, men man kan ju omvänt säga att om någon påstår sig oskyldig ska jag bevisa varför vederbörande inte är det.

Vad menar du med klient? Åklagaren företräder staten.

Åklagare ska vara offensiva, men du saknar helt belägg för påståenden som "de rubricerar åtalet så högt som möjligt och yrkar nästan alltid på max straff, även för folk under 21 som fortfarande går i gymnasiet.", vilket verkligen inte stämmer.
Citera
2019-10-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
precis så är det i ett korrupt samhälle så kan man hitta på 10000 miljoner anledningar .

Men ge dig, det är verkligen inte så i Sverige.
Citera
2019-10-30, 10:29
Medlem
Citat:
Det är betydligt vanligare att de sätter dit oskyldiga eller håller folk häktade utan att egentligen ha någon anledning till det. När de är på den misstänktes/tilltalades sida är det vanligen för att han är polis. Poliser skjuter ihjäl en utvecklingsstörd kille med 25 skott - frias. En vettskrämd gubbe skjuter ihjäl två inbrottstjuvar i sitt eget hem - får fängelse.

Nej, det är det verkligen inte, jag är skyldig att förhålla mig till objektivitetsprincipen och kan inte hålla folk inlåsta på lösa boliner för att jag känner för det.

Båda de fallen du tar upp har prövats av domstol som kommit fram till de domsluten. Du kan inte jämföra fallen; det ena är ett olyckligt sammanträffande av pågående insats och att Eric rymt med vapenreplika, och det andra är att den dömde skjuter med hagelgevär rakt genom dörren och den ene i ryggen.
Citera
2019-10-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Jag förstår dig givetvis, för det är ju som du säger:

Sverige är inte ett fritt land land och makten utgår inte längre från folket. Inget folk som med lag tystas kan sägas vara maktbärare. Enbart de som tystar besitter makten.

Det jag motsäger är inte att det är så, utan enbart att varje understödjande eller förnekande av det är ondska och ett omoraliskt handlande. Sen förstår jag om man måste mätta sina barn och ta hand om
sina kära, som enskild är det helt försvarligt att göra sådana prioriteringar, men om man inte ens erkänner det för sig själv.... Ja, någonstans där finns ett problem. Då kan man inte sägas vilja väl.

Man kan absolut diskutera ur ett meta- och rättsfilosofiskt perspektiv, jag vill endast föra fram att Sverige inte är någon bananrepublik i sammanhanget.
Citera
2019-10-30, 10:32
Medlem
Citat:
Att hon inte skäms att grina över hur advokatbyråerna väljer att marknadsföra sig. Alla som inte är kälkborgerliga fån vet att samhället är ruttet i grunden. Riksdagsmän, poliser, åklagare och domare är moraliskt sett 10000 ggr mer skurkar än den värsta "kaozblatte".

Sluta trolla, det vet du att det inte är sant.
Citera
2019-10-30, 10:45
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Sluta trolla, det vet du att det inte är sant.

Det vet jag inte alls, fast jag tvivlar på att du är åklagare, eller också underskattar jag inte åklagare tillräckligt. Det kanske är så här inskränkt man måste vara för att vara åklagare.
Citera
2019-10-30, 10:59
Medlem
Citat:
Det vet jag inte alls, fast jag tvivlar på att du är åklagare, eller också underskattar jag inte åklagare tillräckligt. Det kanske är så här inskränkt man måste vara för att vara åklagare.

Om du tittar i min tråd "jag arbetar som åklagare - ställ era frågor" så har jag styrkt min tjänst där. Du kan inte i rimlighetens namn påstå att rättsväsendet - som är ramarna som håller uppe samhället, med tusentals män och kvinnor som gör sitt yttersta för att hjälpa och skydda sina medborgare som du själv - är mycket värre än gängkriminella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in