Citat:
Ursprungligen postat av
EnGodForlorare
Trots det anser du att de frågor jag ställer uppvisar hur lite jag kan om ämnet och därför inte kan besvaras?
Varför anser du att jag bör jämföra mig med de sämsta?
Din oförmåga att inse att det årliga snittvärdet för hur mycket vindkraften tillför det Svenska kraftnätet inte är detsamma som att vindkraften är en garant för tillförlitlighet visar på att du helt enkelt inte kan sätta dig in i frågan.
Du har fått se massor med siffror som entydigt visar att vindkraften producerar mest el när behovet är som minst, likväl påstår du att elen på något märkvärdigt sätt finns lagrad i stamnätet för användning när hög efterfrågan på el råder samtidigt som vindkraften inte förmår leverera.
Citat:
Även om du inte är någon auktoritet inom området tycker jag det är fel av dig att inte besvara frågor. Jag besvarar ju dina.
Tittar du tillbaka i tråden så tror jag att det framgår vem av oss som presenterat mest relevant information för att möjliggöra en sansad diskussion som ändå har någon slags nivå.
Citat:
Oavsett om jag motsäger mig själv eller inte bör direkta frågor kunna besvaras. Här är de igen:
Påståendet att vindkraftsel är billigare än kärnkraftsdito blir inte sannare ju fler gånger du går i repeatläge.
Priset presenteras på ett bra sätt i MadameQ:s länk som du av någon outgrundlig anledning inte fann någon anledning att bemöta.
Citat:
Den som kan variera produktionen gör inte bara samhället en tjänst genom att hålla elnätet stabilt utan tjänar även pengar. Om vi tittar på vad en genomsnittlig MWh gav i ersättning för de olika kraftslagen så är det rätt avslöjande.
vattenkraft : 466 SEK/MWh
kärnkraft : 456 SEK/MWh
vindkraft : 440 SEK/MWh
http://www.klimatupplysningen.se/2019/10/20/blast-pa-konfekten/
Du kan dessutom passa på att läsa hela bloggtexten då den framför i stort sett de argument jag framfört i tråden.
Citat:
Jag förstår inte frågan. Jag är villig att betala marknadspris för el.
Så vad innebär egentligen marknadspris?
Mängden timmar med negativt pris ökar årligen i Tyskland.
Utfallet t,om den 30:e juni i år blev 162 timmar.
Rekordet för i år inträffade den 8:e juni och gav ett minuspris som blev tre ggr det vanliga priset.
Tyska staten går faktiskt in och betalar vindkraftbolag för att koppla ifrån sina anläggningar.
Det är bara en tidsfråga innan vi får se vindkraftbolag gå i konkurs en masse.
https://klimatsans.com/2019/07/03/tysk-el-juni-med-negativa-elpriser-aren-2010-2019/
Under tider när vindförhållanden inte är optimala kommer priset istället att skjuta i höjden, vilket kommer att gynna länder som inte lagt ner sin kärnkraftsproduktion så Tyskland säkerligen måste stänga sin kolkraft om Merkel ska behålla ett uns av sin trovärdighet bland miljömedvetna väljare.
Exemplet Tyskland ger en försmak på hur vår egen elmarknad kommer att se ut om du får igenom din framtidsvision.
Citat:
Jo, det har jag faktiskt gjort. De studier jag refererat till har undersökt vindkraftverk över längre perioder och hittat genomsnittliga produktionspris i storleksordningen 20 till 40 öre.
Dina siffror verkar inte stämma.
Citat:
Vindkraften har subventionerats, ja. Men subventionerna som vindkraften har fått har inte varit i närheten av lika stora som kärnkraftsindustrin fått.
Hur stora är subventionerna jämfört med kärnkraftens subventioner?
Citat:
Det kan du googla på själv. Uppskattningsvis hundratals eller till och med tusentals miljarder. Mycket lite pengar i jämförelse med kostnaden för att bygga nya kärnkraftverk.
Nu hade ju inte tyskarna behövt stänga ner alla sina reaktorer...
Citat:
I 10-15 år till sedan blir de för gamla och måste rivas oavsett vad ni kärnkraftsivrare tycker om den saken. Om kärnkraften nu är lönsam vore det ett gyllene tillfälle för investerare att sätta igång nya kärnkraftsprojekt.
Jag skulle tippa att vi inom 2-3 år kommer att få ett uppvaknande som heter duga när konkurserna bland vindkraftföretagen står som spön i backen och det faller på staten att riva olönsamma vindkraftparker. DÅ kommer en ny guldålder för Svensk kärnkraft, tyvärr har Finnarna (Fransoserna) ett försprång som heter duga.
Citat:
Så sa ni kärnkraftsivrare 1999 och 2004 också när Barsebäcks reaktorer stängdes. Riktigt så illa som ni förutspådde blev det inte.
Självklart inte, andelen intermittenta kraftslag i stamnätet var så pass liten då att driftsäkerheten inte påverkades.
Citat:
Enligt källan producerade svensk vindkraft 16,6 TWh el. Någon källa till påståendet "218 [sic] var ett mediokert år för vindkraften" har jag inte fått.
Rent lönsamhetsmässigt är , låt oss säga alla år efter 2014 mediokra år.
MadameQ igen:
Citat:
Den som har hjärtproblem kan sluta läsa nu, vi skall nämligen räkna på hur mycket vindkraften kostar oss och ta reda på vem som är blåst. Om vi summerar, timme för timme, vad vindkraften producera minus det som vi exporterar (om vi exporterar något den timmen) så får vi vad vindkraften verkligen levererar till det Svenska nätet. Den siffran visar sig vara 4.2 TWh vilket skall jämföras med den totala vindkraftsproduktionen på 16.7 TWh under 2018. Vi subventionerar, via elcertifikaten, vindkraften med 122:- per MWh vilket betyder 2 miljarder. Om vi slår ut detta på de 4.2 TWh som vi verkligen använder i Sverige slutar det på 485:- per MWh …… och dessa MWh betalar vi sedan drygt fyrahundra kronor för!
Citat:
Jag är alldeles utmärkt insatt i sakfrågan. Vilka program jag läst och inte läst angår inte dig. Försök att fokusera på ämnet istället.
Visst finns det det, då följande två översättningar inte är liktydiga:
1. De faktiska produktionstalen visar att den tillförlitligt tillgängliga kapaciteten av vindkraft ligger lägre än en procent av märkeffekten.
2. Att det i varje givet ögonblick endast finns en procent av installerad effekt tillgänglig för slutkunderna.
Ovanstående visar med all tydlighet att du INTE är insatt i sakfrågan och heller inte förstår konceptet tillförlitlighet eftersom du envisas att dra in ett märkligt årligt snittvärde som bevis för att det i varje givet ögonblick finns vindkraftsel överstigande 1% av totalen tillgängligt.
Förklara gärna hur du tänker när du anger värden för tillförlitligt tillgänglig vindkraftskapacitet på upp emot 20% (eller vad du nu kom fram till) under
perioder då stiltje råder.
Citat:
Jodå. Men eftersom jag inte är din mamma vill jag inte.
Nu tänker jag gå till sängs och jag är helt säker på att min mamma skulle tycka att det var en bra idé jämfört med att försöka få dig att inse att du är ute och cyklar (osagt om det är en MP-subventionerad elcykel du begagnar dig av).