Helt förjävligt. Känns dom lika gärna kan förbjuda bilar snart och gå tillbaka till häst och vagn. Det är ju liksom dit dom strävar, om man säger så - även fast det inte är realiserbart i praktiken. Sett från Trafikverket och Transportstyrelsens perspektiv är det ju bara ett spel som går ut på att kunna sänka hastighetsbegränsningarna, så mycket det går - utan att "den stora massan" börjar skita i dom.
Mig personligen drabbar det ju dock inte så hårt i normala fall - för jag har alltid skitit i dom. Men om man torskar, så har det ju betydelse.
Jag skiter oftast i skyltarna och väljer farten på känsla bara (efter vägens geometri, hur snabb bil man har, trafiken etc. Eller bara hur mycket man känner man vill dra på för stunden) - ligger man då i t ex 150 km/h och torskar, så blir ju spärrtiden på körkortet längre ifall gräsen är 80 än om den är 90.
Det blir också aningens jobbigare att hålla sig inom "körkortsgräsen" vid dom tillfällen man vill vara försiktig (tillfällen när man vet risken för snutar är relativt hög).
Citat:
Ursprungligen postat av
KarlKaviar
Det är EU-anpassning av hastigheterna.
50-, 70-, 90- och 110-gränserna kommer att försvinna på sikt.
Detta är ju också en strategi. Att dom införde 10-steg var ju för att kunna smygsänka (istället för att sänka 20 km/h som är ett relativt stort steg kan dom sänka 10 och inte lika många protesterar)
Att ta bort 50, 70, 90, 110 (om dom nu gör det), är ju ett sätt att "tvinga fram" en sänkning på 10 km/h på alla vägar som hart dessa gränser.
Skulle inte förvåna mig om dom inför 10-steg igen längre fram i tiden igen, för att kunna sänka 60 till 50 (på vägar som från början var 70) och 80 till 70 (från ursprungliga 90), 100 till 90 (från ursprungliga 110) osv. EU-reglerna ändras ju även dom titt som tätt och kan mycket väl tillåta detta i framtiden också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Men i USA har man alltid haft en mycket omfattande hastighetsövervakning. I Sverige har man inte råd med det eftersom Muhammed ska försörjas. Det blir några fartkameror och jojo-körning.
Ja det är väl en jävla tur att vi slipper ha det som dom. Jag har varit där och åkt bil i Seattle (har en brorsa som bor där) och Chicago - FY FAN, säger jag bara (absoluta helvetet, när det gäller bilkörning). 97 km/h hastighetsgräs på raka breda motorvägar med 5 + 5 filer (60 mph) och typ 95% av trafiken höll skiten också (inom 10 km/h). Sen det värsta, dessa jävla poliser - överallt. I princip varje gång man åkte ut och körde en sträcka på mer än 10 km, så såg man minst 1 fartkontroll. Brorsan tyckte det var skoj att komma hit på besök och gasa iaf
Tänk då att dom trots detta har många fler dödsolyckor på sina motorvägar än autobahn i Tyskland (både räknat i förhållande till invånare och totalt antal körda km). Andra faktorer har mer betydelse än hastigheten.