2019-10-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinkyminky
Många vill hitta en naturlig förklaring, ett motiv. Avundsjuka, kärlek, osv. I detta fallet tror jag inte att det är så. Han ville mörda någon och det gjorde han. Jag tror faktiskt inte att det är mer än så.

Precis detsamma tänker jag, efter att läst Fup. Tror inte några emotionella känslor var förekommande alls, faktiskt inte ens onda känslor eller tankar. Han verkar ha varit sakligt fixerad vid att mörda nån, att just döda nån för dödandets skull.

Känns som han har haft ett tunnelseende, fixerad inför/på ett mord o däri just bara planerat rent praktiskt.
Nu blev scenariot precis som i hans planering inför mordet tänker jag. Men vad hade hänt om PP hade satt sig lite till motvärn, dvs. inte hade lagt sig ner som JL ville, på mage o blundat.
Om PP sagt - "nej jag orkar/vill inte göra nåt experiment just nu, jag sitter bra så här, vi fortsätter prata istället".
Undrar om JL verkligen klarat av att ändra scenario efter ändrat förhållande?
Citera
2019-10-29, 14:32
Medlem
Vad man mest av allt hoppas är att det gick väldigt fort och att PP tappade medvetandet direkt och inte hann uppleva någon stor chock eller smärta.
Kan det ha gått så snabbt att han inte upplevde någonting tror ni?
Citera
2019-10-29, 14:41
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Vad man mest av allt hoppas är att det gick väldigt fort och att PP tappade medvetandet direkt och inte hann uppleva någon stor chock eller smärta.
Kan det ha gått så snabbt att han inte upplevde någonting tror ni?

Vad P har känt när han satt sig upp efter att fått det första slaget, ingen aning. Men därefter borde det gått fort.

Ingen puls när polisen var på plats och vid denna typ av våld borde han förlorat medvetandet snabbt. Hoppas att kroppen gick in i något slags ”försvarsläge” så att han inte led efter första slaget.
Citera
2019-10-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovsmor-bredbart
Precis detsamma tänker jag, efter att läst Fup. Tror inte några emotionella känslor var förekommande alls, faktiskt inte ens onda känslor eller tankar. Han verkar ha varit sakligt fixerad vid att mörda nån, att just döda nån för dödandets skull.

Känns som han har haft ett tunnelseende, fixerad inför/på ett mord o däri just bara planerat rent praktiskt.
Nu blev scenariot precis som i hans planering inför mordet tänker jag. Men vad hade hänt om PP hade satt sig lite till motvärn, dvs. inte hade lagt sig ner som JL ville, på mage o blundat.
Om PP sagt - "nej jag orkar/vill inte göra nåt experiment just nu, jag sitter bra så här, vi fortsätter prata istället".

Undrar om JL verkligen klarat av att ändra scenario efter ändrat förhållande?

Jag har tänkt i samma banor. I FUP framgår att han tänkt att han skulle fortsätta döda några vid badet direkt efter Peter. Det kan ju självklart vara det han fantiserat om men hur det skulle gå till rent praktiskt om hans tilltänkta offer springer iväg eller gör motstånd. Han har ju också sagt att han vill komma nära de han vill lura in i sin fälla. Som han iscensatt. Bara det att Peter rörde på sig verkar ha fått honom ur balans. Han ville inte fortsätta med det han tänkt ut. Det kanske inte blev som han tänkt sig i sina fantasier och då försvan lusten att fortsätta.
Citera
2019-10-29, 16:07
Medlem
1. Tror ni Dimitri och Olga kan förlåta Jack eller att de redan har gjort det?
2. Tror ni de inblandades föräldrar, Dimitri, Olga och Johan och hans fru kommer närvara vid rrättegången och där stöta på varandra? Eller kommer Johan och hans fru skämmas för mycket över sin son?
3. Tror ni Peters bröder också är inom autismspektrum apropå förhören?
4. Finns det någon förlåtelse för den här typen av brott, och vem kan ge den?
Citera
2019-10-29, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Men Asperger debuterar inte som 16- åring, det brukar synas redan vid fyra års ålder och ibland en aning senare Aspergare är nördiga, och udda, vilket syns och märks om du har ett IQ över 80, vilket garanterat någon av Jacks föräldrar har. Dessa barn är utmärkande och avvikande. Ofta har de tics och även andra tilläggsdiagnoser som exp. Adhd.

De tänker annorlunda och uttalar sig märkligt, De drar konstiga slutsatser och har vanligtvis en avvikande motorik och kroppsspråk. De har sina egna idéer, de är originella och i någon mening kan de uppfattas som excentriska. Lillgamla, som hellre umgås med vuxna, alternativt yngre barn, alternativt helst isolerar sig från sociala sammanhang då de känner sig socialt osäkra och i underläge. Ögonkontakt är ofta svårt.

Många är högpresterande då de trivs i skolans strukturerade verksamhet där de vet vad de kan förvänta sig. De är bra på fakta och detaljer, men kan inte läsa mellan raderna och utläsa sociala koder, om inte vuxna hjälper och förklarar varför människor gör si eller så. Varför man bör göra, eller undvika att handla si eller så och hur detta uppfattas. De behöver alltså vuxna tolkar, som översätter världen och hjälper dem avkoda socialt språk, beteende och förstå språkets relevans som ett socialt verktyg.

Om vuxna inte hjälper till med detta kommer barnet växa upp och få en felaktig uppfattning om sig själv i förhållande till sin omvärld, då de inte heller kommer ha verktyg att utveckla empati med andra människor. Aspergers får aldrig utlämnas åt sig själva, polariseras och bli avskilda från sin omvärld genom att bli isolerade med sina egna tankar.

Aspergers är inga mördare pga av sin diagnos men när de fastnar i funderingar, eller felaktiga tankebanor eller osunda fixeringar lär du upptäcka detta om du kommunicerar med dem. De är som små barn som avslöjar sig, då de själva inte förstår att vad de tänker och säger låter weird. Jacks vänner reagerar just också på detta att han säger underliga saker. Det är sex... attraktiv farmor, och en nioårig kusin...och en ngr år äldre tjej.

Vill först och främst säga TACK för dina inlägg !

Det här med att man hjälper barnen som har asperger att förstå olika beteenden , lära sig mer om empati, avkoda socialt språk, m.m. Jag har uppfostrat alla mina barn på samma sätt och därför kunde jag se skillnad på min yngste som inte följde med på samma sätt som mina andra barn hade gjort. Det började märkas av mer vid 6- års åldern. Språkligt var det inga problem, däremot om man sa nåt med ironi, då såg jag att hen inte förstod det ironiska . Men det har vi övat upp , så nu är hen nog nr 1 i vår familj som är ironisk.
Jag tror att man kan lära barn med asperger det allra mesta. Man får försöka förklara varför man tex, borde le när man möter en person eller om man går på en arbetsintervju m.m . Visst kräver det lite mer av en förälder än om barnen inte har en diagnos, för då kanske det räcker med en eller 2 ggr, men till en med asperger många fler gånger
Som att vara empatisk människa är bland det viktigaste att lära ut. Det börjar man med tidigt trx i sandlådan om man slår någon med en pinne, så får man förklara att det kan göra ont på det andra barnet eller han kan få pinnen i ögat och då kan ögat bli skadat m.m . Att man inte ska såra någon, för då kan den andra bli ledsen. m.m

Tror att det är viktigt att man förklarar känslor, vad det är som dyker upp tex ilska , vad är man arg på? Så man vet vilken känsla man visar, så det inte handlar om rädsla . Detta är för både aspergare och alla utan diagnos.

Sista jag vill säga är att jag är förvånad att 15-18 årsbarnen uttrycker sig och kan förmedla bättre vem Jack är som person än vad brodern och föräldrarna kunde.
Citera
2019-10-29, 16:27
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
2. Tror ni de inblandades föräldrar, Dimitri, Olga och Johan och hans fru kommer närvara vid rrättegången och där stöta på varandra? Eller kommer Johan och hans fru skämmas för mycket över sin son?

Peters föräldrar kan inte förlåta tror jag! Möjligen får de förståelsen under rättegången.

Bådas föräldrar kommer delta om de får för rätten. J föräldrar behöver inte skämmas för det J gjort. De kommer däremot få stå till svars till viss del. De blir naturligtvis vittnesföhörda.

Inget har kommit fram att J är aspberger eller autist. Det troliga är psykos om man lyssnar på rättspsykiatrikern som uttalar sig i Aftonbladet vad gäller hur RPU går till vad RPU konstaterar.
Senast redigerad av Sleipner08 2019-10-29 kl. 16:35. Anledning: Stavfel
Citera
2019-10-29, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Vill först och främst säga TACK för dina inlägg !

Det här med att man hjälper barnen som har asperger att förstå olika beteenden , lära sig mer om empati, avkoda socialt språk, m.m. Jag har uppfostrat alla mina barn på samma sätt och därför kunde jag se skillnad på min yngste som inte följde med på samma sätt som mina andra barn hade gjort. Det började märkas av mer vid 6- års åldern. Språkligt var det inga problem, däremot om man sa nåt med ironi, då såg jag att hen inte förstod det ironiska . Men det har vi övat upp , så nu är hen nog nr 1 i vår familj som är ironisk.
Jag tror att man kan lära barn med asperger det allra mesta. Man får försöka förklara varför man tex, borde le när man möter en person eller om man går på en arbetsintervju m.m . Visst kräver det lite mer av en förälder än om barnen inte har en diagnos, för då kanske det räcker med en eller 2 ggr, men till en med asperger många fler gånger
Som att vara empatisk människa är bland det viktigaste att lära ut. Det börjar man med tidigt trx i sandlådan om man slår någon med en pinne, så får man förklara att det kan göra ont på det andra barnet eller han kan få pinnen i ögat och då kan ögat bli skadat m.m . Att man inte ska såra någon, för då kan den andra bli ledsen. m.m

Tror att det är viktigt att man förklarar känslor, vad det är som dyker upp tex ilska , vad är man arg på? Så man vet vilken känsla man visar, så det inte handlar om rädsla . Detta är för både aspergare och alla utan diagnos.

Sista jag vill säga är att jag är förvånad att 15-18 årsbarnen uttrycker sig och kan förmedla bättre vem Jack är som person än vad brodern och föräldrarna kunde.

Tack själv för ditt inlägg. Du ser en skillnad på dina barn, dvs en av dem utmärker sig, det är alltid en bra start. Håller med om allt du skriver, det visar på erfarenhet. Ironi brukar vara en utmaning, men allt går att träna upp.

Precis min inställning på alla områden generellt men också inom autismspektrum. Vi kompenserar, och kompletterar med de luckor som saknas och de sprickor som uppstått. Ingen människa är färdig när vi föds, vi behöver alla avancera och förbättras på olika områden, både i karaktär och personlighet. Däri finns hoppet, man kan inte bara ge upp människor som hopplösa fall, då blir livet meningslöst att leva. Den typen av inställning vägrar jag acceptera och det strider mot mina värderingar och allt arbete jag lagt ner i saken.

Att hantera problem och utmaningar är A och O, att vara lösningsfokuserad är centralt.

Observant av dig angående kommentaren om att bröderna inte kan beskriva Jack, medan vännerna förmår detta. Det är en stark indikator på att fler i familjen har en möjlig autismdiagnos.

Djupast sett känner jag mest en sorg över att Jack inte fått hjälp i tid. Jag kan omöjligt hata honom, han har mina sympatier även om han för närvarande är en livsfarlig person. Jag skulle gärna arbeta med honom och hans känsloliv samt hans föräldrar och deras insikt i situationen.
Citera
2019-10-29, 17:00
Medlem
Citat:
Tack själv för ditt inlägg. Du ser en skillnad på dina barn, dvs en av dem utmärker sig, det är alltid en bra start. Håller med om allt du skriver, det visar på erfarenhet. Ironi brukar vara en utmaning, men allt går att träna upp.

Precis min inställning på alla områden generellt men också inom autismspektrum. Vi kompenserar, och kompletterar med de luckor som saknas och de sprickor som uppstått. Ingen människa är färdig när vi föds, vi behöver alla avancera och förbättras på olika områden, både i karaktär och personlighet. Däri finns hoppet, man kan inte bara ge upp människor som hopplösa fall, då blir livet meningslöst att leva. Den typen av inställning vägrar jag acceptera och det strider mot mina värderingar och allt arbete jag lagt ner i saken.

Att hantera problem och utmaningar är A och O, att vara lösningsfokuserad är centralt.

Observant av dig angående kommentaren om att bröderna inte kan beskriva Jack, medan vännerna förmår detta. Det är en stark indikator på att fler i familjen har en möjlig autismdiagnos.

Djupast sett känner jag mest en sorg över att Jack inte fått hjälp i tid. Jag kan omöjligt hata honom, han har mina sympatier även om han för närvarande är en livsfarlig person. Jag skulle gärna arbeta med honom och hans känsloliv samt hans föräldrar och deras insikt i situationen.

Ja visst är det så att ingen människa är färdig när vi föds ochutan vi lär oss nåt nytt varje dag. Varje dag är väl att ta i men , men

Jag tycker också synd om jag, men skulle inte vilja ha honom nära mig eller min familj. Tror jag såg dina frågor om Peters föräldrar skulle förlåta Jack .
Jag tror att de skulle göra det om inte nu, så senare iallafall. Jag hoppas de får veta om vilka störningar han har och om han även hade psykos med asperger m.m
Att förlåta föräldrarna skulle jag nog aldrig klara av att göra ...men det bästa är ju att förlåta för att till slut gå vidare. Usch vilket trauma dessa går igenom.
Citera
2019-10-29, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Ja, sorry om jag lät dryg, var lite irriterad på saker orelaterat till det här och ångrar faktiskt flera inlägg.
Jag vill säga att jag inte har någon som helst koll på familjerna och har ingen koll på hur dom är och borde inte ha uttalat mig som jag gjort i tråden. Ibland glömmer jag att det är en riktig händelse och att det är en tragedi för så många människor.

Det är lugnt
Ja ibland är man irriterad på nåt utanför FB eller blir man irriterad här på FB
Citera
2019-10-29, 17:06
Medlem
Citat:

1. Kommer nog inte hända.
2. Nej på det första paret men ja vad gäller Jacks föräldrar.
3. Mig veterligt har Peter endast en halvbror.
4. Förlåtelse finns möjligen, men inte glömska. Och det lär ta mycket lång tid med det förstnämnda.

I övrigt, inga kommentarer.
Citera
2019-10-29, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Peters föräldrar kan inte förlåta tror jag! Möjligen får de förståelsen under rättegången.

Bådas föräldrar kommer delta om de får för rätten. J föräldrar behöver inte skämmas för det J gjort. De kommer däremot få stå till svars till viss del. De blir naturligtvis vittnesföhörda.

Inget har kommit fram att J är aspberger eller autist. Det troliga är psykos om man lyssnar på rättspsykiatrikern som uttalar sig i Aftonbladet vad gäller hur RPU går till vad RPU konstaterar.

Ok, tack för svar. Jag antar att jag för egen del som förälder skulle skämmas ihjäl för att jag inte varseblivet några tecken på psykoser av alla de slag. Personer inom psykos är vanligtvis helt osammanhängande i sitt sätt att resonera. Det är bara lösa trådar, som spretar åt alla håll. Är det inte CIA, eller utomjordingar, så är man förföljd av FBi, eller UFos från andra planeter som försöker förgifta ens boende, så man tvingats ta till åtgärder som att börja sova i källaren och liknande. .
Senast redigerad av Mimmirider 2019-10-29 kl. 17:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in