2019-10-28, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Absolut. Ofta när man läser letar man ledtrådar, kritiska ögonblick, kärnmeningar. Vissa saker sticker ut. Att le när man tittar på extrema vålds/mordfilmer är i min värld ett observandum.
Liksom några andra märkliga detaljer i denna sorgliga historia.
Jag har skrivit tidigare kort vad jag tänker.
För mig ringer många klockor, flera saker har varit konstiga längs vägen.
Med det sagt - SJÄLVKLART är det ingen i hans omgivning som kunnat förutse eller ana utgången.

Klart att ingen kunde förutse detta groteska mord, det hade kunnat bli självmord, psykos, schitzofreni, ännu mer inåtvänd m.m Och det är bättre att hjälpen kommer så tidigt som möjligt.
Citera
2019-10-28, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Kan ju precis lika gärna vara Peter som nummer 1 , eller hur? Han kan ju ha börjar med A för att han blir ju mer nervös av att människor ska finna motiv för P.

Fast ingen vet någonting , men vi alla får ha olika åsikter.

Först: Varför verkar många här (inte menad till pita55) tro på vad Jack sagt i senare förhör, där han mest verkar vilja undvika svar och söker "rätt" svar (för honom)?

Jack verkar ha ändrat inställningen från att erkänna och svara tydlig på frågor under första dygnet - och under 112 samtalet - till att behöva mycket tid för att försöka hitta ett svar. Han vrider hela tiden.

Jag tror att förklaringen är enkelt så att Jack nu börjar inser att hans svar kan ha betydelse för hans framtid, och därför inte längre ger enkla "sanningen", men det han tycker skadar honom minst.

On topic:
Peter nummer 1? Jack hade endast 2 "vänner" Adam och Peter. Han hade endast 3 personer som kontakt i hans telefon. Jag vet (tror mig eller ej) att person #3 skulle aldrig följa med Jack ensam på cykeltur överhuvudtaget, definitivt inte till denna ödsla grusplan (besökte platsen i helgen, ingen skulle vilja vara där för att "hänga", det finns ingen utsikt över vatten, varken Rösjön eller Edsviken. Det är bara väldigt trist och ödslig där).
Jack har från början förklarat att det fanns ingen som helst anledning att han dödade Peter, förutom 2 praktiska grunder:
a) En främling skulle aldrig följa med honom till brottsplatsen
b) Han kunde bara fråga 2 vänner (max 3), och den första Adam ville inte heller följa med.

Endast Peter var beredd att följa med Jack och endast Peter hade så pass mycket empati att till och med gå med upp branta backe till denna hemska otrevliga grusplanen och vara med på Jacks psykologi-"experiment".

Han valde inte Peter av någon annan anledning än att det inte fanns en annan person kvar att välja, och han struntade i vem som skulle bli offret. Adam är också starkare, 2 år äldre (han är 18), och - tror jag - kanske inte skulle ha lika mycket förtroende för Jack att gå med på hans "experiment".

Att Jack nu eventuell försöker anpassa/ändra sin version, hitta på någon "förklaring" varför han mördade just Peter istället för hans sjuka lust att mörda någon, tolkar jag som att han därmed hoppas bli fri snabbare.
Citera
2019-10-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addella
Absolut. Ofta när man läser letar man ledtrådar, kritiska ögonblick, kärnmeningar. Vissa saker sticker ut. Att le när man tittar på extrema vålds/mordfilmer är i min värld ett observandum.
Liksom några andra märkliga detaljer i denna sorgliga historia.
Jag har skrivit tidigare kort vad jag tänker.
För mig ringer många klockor, flera saker har varit konstiga längs vägen.
Med det sagt - SJÄLVKLART är det ingen i hans omgivning som kunnat förutse eller ana utgången.
Att sitta och le och finna nöje i att människor plågas är ett big no no. Hade föräldrarna sett det så är jag säker på att de hade känt en stor larmsignal. De visste inte. Sen kan jag tänka att en kille som presterar så bra i skolan, liksom hans äldre bröder, har fått dom att känna sig trygga. Nu verkar det som om det enda som fanns var att han var lite "nördig" och en "plugghäst" med höga betyg. Fy fan vilken sits.
Citera
2019-10-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta
Först: Varför verkar många här (inte menad till pita55) tro på vad Jack sagt i senare förhör, där han mest verkar vilja undvika svar och söker "rätt" svar (för honom)?

Jack verkar ha ändrat inställningen från att erkänna och svara tydlig på frågor under första dygnet - och under 112 samtalet - till att behöva mycket tid för att försöka hitta ett svar. Han vrider hela tiden.

Jag tror att förklaringen är enkelt så att Jack nu börjar inser att hans svar kan ha betydelse för hans framtid, och därför inte längre ger enkla "sanningen", men det han tycker skadar honom minst.

On topic:
Peter nummer 1? Jack hade endast 2 "vänner" Adam och Peter. Han hade endast 3 personer som kontakt i hans telefon. Jag vet (tror mig eller ej) att person #3 skulle aldrig följa med Jack ensam på cykeltur överhuvudtaget, definitivt inte till denna ödsla grusplan (besökte platsen i helgen, ingen skulle vilja vara där för att "hänga", det finns ingen utsikt över vatten, varken Rösjön eller Edsviken. Det är bara väldigt trist och ödslig där).
Jack har från början förklarat att det fanns ingen som helst anledning att han dödade Peter, förutom 2 praktiska grunder:
b) Han kunde bara fråga 2 vänner (max 3), och den första Adam ville inte heller följa med.

Endast Peter var beredd att följa med Jack och endast Peter hade så pass mycket empati att till och med gå med upp branta backe till denna hemska otrevliga grusplanen och vara med på Jacks psykologi-"experiment".

Han valde inte Peter av någon annan anledning än att det inte fanns en annan person kvar att välja, och han struntade i vem som skulle bli offret. Adam är också starkare, 2 år äldre (han är 18), och - tror jag - kanske inte skulle ha lika mycket förtroende för Jack att gå med på hans "experiment".

Att Jack nu eventuell försöker anpassa/ändra sin version, hitta på någon "förklaring" varför han mördade just Peter istället för hans sjuka lust att mörda någon, tolkar jag som att han därmed hoppas bli fri snabbare.

Ja nog vrider han och vänder på allting , men jag blir ju så nyfiken varför han inte
kan säga vilket motiv han haft.
Jag har så svårt att tänka mig ett så hemskt mord...bara för att Jack ville testa hur det kändes att mörda någon !?

Sant är ju att han hade inte så många alternativ.
Jag vill veta ... ...sanningen, men det kommer nog inte fram nåt mer i detta tragiska fall.
Citera
2019-10-28, 18:14
Medlem
Det fanns väl mer tänker jag.
Inte ge sonen mobil eller dator..han var inte intresserad?.. nä det köper jag inte.

Tror tyvärr verkligen tyvärr, att tecknena funnits men att vissa eller liknande personlighetsdrag som J har även återfinns hos minst en förälder. Autismspektrat oklart vad mer.
Citera
2019-10-28, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
JHag tror helt klart att familjen är lite miffo, och därav att ingen märkte att någon var konstig. Det är visserligen helt grundat på att farsan har kvar sin FB å älskar att cykla, inga hårda bevis men... resultatet talar iaf för sig själv.

EDIT*
Jag är kanske sjuk själv, har visst citerat mig själv istället för vem fan de va ja skulle citera. Inga yxor hemma än iaf....

Miffo är lite svårdefinierat. Tror familjen har en del autistiska drag.
Citera
2019-10-28, 18:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ja nog vrider han och vänder på allting , men jag blir ju så nyfiken varför han inte
kan säga vilket motiv han haft.
Jag har så svårt att tänka mig ett så hemskt mord...bara för att Jack ville testa hur det kändes att mörda någon !?

Sant är ju att han hade inte så många alternativ.
Jag vill veta ... ...sanningen, men det kommer nog inte fram nåt mer i detta tragiska fall.

Jag upplever att han efter att han kommer till rättspsyk ändrar attityd. Han säger i förhör något liknande att vissa saker har han redan sagt till dem på Helix rättspsyk så det behöver inte upprepas/avhandlas i polisens förhör.
Citera
2019-10-28, 19:01
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Kan ju precis lika gärna vara Peter som nummer 1 , eller hur? Han kan ju ha börjar med A för att han blir ju mer nervös av att människor ska finna motiv för P.

Fast ingen vet någonting , men vi alla får ha olika åsikter.

Ja, sorry om jag lät dryg, var lite irriterad på saker orelaterat till det här och ångrar faktiskt flera inlägg.
Jag vill säga att jag inte har någon som helst koll på familjerna och har ingen koll på hur dom är och borde inte ha uttalat mig som jag gjort i tråden. Ibland glömmer jag att det är en riktig händelse och att det är en tragedi för så många människor.
Citera
2019-10-28, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Fakta

On topic:

Att man försöker tro på vad han säger är nog för att vi inte har något annat. Och du har rätt - det fanns bara Peter. Jag undrar lite då också: om inte Peter hängt med, hur desperat hade Jack blivit? Knuffat ut nån framför Roslagsbanans tåg?

Första riktiga förhöret, vid 13.43 den 3 aug svamlar han inte lika mycket. När de förhör honom den 19 aug går det knappt att läsa vad han faktiskt uttalar. Den 1 okt - på rättspsyk verkar han vara medicinerad för där går det utför rejält.

Det kan vara så att han inser att han sitter i rävsaxen. Det kan också vara så att han har blivit sämre i psyket överlag. Jag vet inte vad jag ska tro.

Det som oroar mig lite är att han säger till poliserna att man på rättspsyk sagt att han kommer troligen få vård istället för fängelse/ungdomsvård, "men att det är osäkert". Vad som är osäkert vet jag inte riktigt - om det är diagnosen eller domen han hänvisar till. Killen är farlig. Jag hoppas att man i domen verkligen skriver exakt vad som fattas i huvudet och hur det blev så.
Citera
2019-10-28, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att sitta och le och finna nöje i att människor plågas är ett big no no. Hade föräldrarna sett det så är jag säker på att de hade känt en stor larmsignal. De visste inte. Sen kan jag tänka att en kille som presterar så bra i skolan, liksom hans äldre bröder, har fått dom att känna sig trygga. Nu verkar det som om det enda som fanns var att han var lite "nördig" och en "plugghäst" med höga betyg. Fy fan vilken sits.

Håller med. Vill bara tillägga att om det bara skett någon enstaka gång att man observerar att han ler till hemska saker så är det lätt bortförklarat med att man blev obekväm. Är ju ändå en vanlig reaktion på saker man inte vet hur man ska hantera att man ofrivilligt ler eller tom fnissar. OCH Då man som förälder inte vill erkänna stora brister/fel hos sin son så är man nog ganska benägen att köpa den förklaringen.(gäller nog även vänner/andra anhöriga).
Citera
2019-10-28, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Jo, men varför hade han planer på att filma och hålla på om han inte skulle kunna titta på det efteråt? Men visst, jag tror inte han tänkte på att komma undan heller.
För att andra ska kunna se? Det är inte ovanligt att självmordsbombare filmar sina dåd.

I vilket fall verkar Jack inte ha varit riktigt solitt grundad i den materiella verkligheten.
Citera
2019-10-28, 19:31
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vond
För att andra ska kunna se? Det är inte ovanligt att självmordsbombare filmar sina dåd.

I vilket fall verkar Jack inte ha varit riktigt solitt grundad i den materiella verkligheten.

Ja, men någon självmordsbombartyp slår han mig inte som. Självmordsbombare tror jag sällan filmar sina egna dåd, det blir svårt. Däremot filmas deras dåd ofta av dom som skickar in dom.

Annars håller jag med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in