Citat:
Ursprungligen postat av
pita55
Kan ju precis lika gärna vara Peter som nummer 1 , eller hur? Han kan ju ha börjar med A för att han blir ju mer nervös av att människor ska finna motiv för P.
Fast ingen vet någonting , men vi alla får ha olika åsikter.
Först: Varför verkar många här (inte menad till pita55) tro på vad Jack sagt i senare förhör, där han mest verkar vilja undvika svar och söker "rätt" svar (för honom)?
Jack verkar ha ändrat inställningen från att erkänna och svara tydlig på frågor under första dygnet - och under 112 samtalet - till att behöva mycket tid för att försöka hitta ett svar. Han vrider hela tiden.
Jag tror att förklaringen är enkelt så att Jack nu börjar inser att hans svar kan ha betydelse för hans framtid, och därför inte längre ger enkla "sanningen", men det han tycker skadar honom minst.
On topic:
Peter nummer 1? Jack hade endast 2 "vänner" Adam och Peter. Han hade endast 3 personer som kontakt i hans telefon. Jag vet (tror mig eller ej) att person #3 skulle
aldrig följa med Jack ensam på cykeltur överhuvudtaget, definitivt inte till denna ödsla grusplan (besökte platsen i helgen, ingen skulle vilja vara där för att "hänga", det finns ingen utsikt över vatten, varken Rösjön eller Edsviken. Det är bara väldigt trist och ödslig där).
Jack har från början förklarat att det fanns ingen som helst anledning att han dödade Peter, förutom 2 praktiska grunder:
a) En främling skulle aldrig följa med honom till brottsplatsen
b) Han kunde bara fråga 2 vänner (max 3), och den första Adam ville inte heller följa med.
Endast Peter var beredd att följa med Jack och endast Peter hade så pass mycket empati att till och med gå med upp branta backe till denna hemska otrevliga grusplanen och vara med på Jacks psykologi-"experiment".
Han valde inte Peter av någon annan anledning än att det inte fanns en annan person kvar att välja, och han struntade i vem som skulle bli offret. Adam är också starkare, 2 år äldre (han är 18), och - tror jag - kanske inte skulle ha lika mycket förtroende för Jack att gå med på hans "experiment".
Att Jack nu eventuell försöker anpassa/ändra sin version, hitta på någon "förklaring" varför han mördade just Peter istället för hans sjuka lust att mörda någon, tolkar jag som att han därmed hoppas bli fri snabbare.