2019-10-29, 11:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Var det två helt olika typer i tillfälligt kompanjonskap under en vild partynatt, möjligen? Ett rötägg och en mer oskuldsfull yngling. "Fan!", låter det när den mer oskuldsfulle inser vilket sällskap han hamnat i och konsekvenserna av det. I det ögonblicket är det redan för sent. Omständigheterna tvingar dem att snacka ihop sig, ytterligare omständigheter ger dem gott om tid till det. Åtminstone den snällare av dem lämnar så småningom staden.

De känner varandra ytligt sedan länge, men har p.g.a. olika läggningar aldrig varit direkt vänner. Men under alkoholens inflytande förbrödras de den här natten.

Detta är alltså rena spekulationer, men psykologiskt inte omöjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
PU och BW slulle passa in i din beskrivning.

Citat:
Jag tänkte mig dem som ett alternativ, ett annat jag tänkte på, i det begränsade persongalleri som tråden bjuder på, är PK och BW. De två senare vore min kandidatduo nummer ett. PK:s sambo ser jag som redan diskvalificerad som alibi, om hon någonsin räknats som sådant.

PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.

Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.

Visst skulle PU och BW kunna passa in på beskrivningen. Som stöd för detta kan man använda PU:s ihärdiga och tillika skrattretande försök att förneka kännedom om BW (även om PU nu det allra senaste har antytt att han kan ha stött på BW på någon fest … ). PU och BW kände till varandra bra under tiden före Helenas försvinnande, men i vilken utsträckning de aktivt umgicks vet jag inte. Men nåväl, deras "bekantskap" kan mycket väl ha varit tillräcklig för att de skulle hamna i skiten den där natten - möjligen med en tredje person närvarande. PU inne på Stadt, BW utanför och enligt uppgifter berusad i någon grad samt arg efter strul med en tjej på festen i Radbyn. PK är lite lurig i sammanhanget, då jag misstänker att han kan försöka gömma sig bakom historien om umgänget i stadsparken och polisskjuts hem. I vart fall är det tiden fram till det att han lämnar uppgifter till polisen 1997 som väcker intresse. Fem år = preskriberat brott mot griftefriden. (En högst möjlig variant.)

Att familjen Andersson inte verkar vara intresserad av GW Perssons teori väcker också huvudbry. Kan det vara så att GW Persson har BW som en av sina gubbar - något som familjen Andersson helt enkelt inte kan eller vill ta in? (Och kanske inte Skövde-polisen heller, för den delen.)
Citera
2019-10-29, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
PK är lite lurig i sammanhanget, då jag misstänker att han kan försöka gömma sig bakom historien om umgänget i stadsparken och polisskjuts hem. I vart fall är det tiden fram till det att han lämnar uppgifter till polisen 1997 som väcker intresse. Fem år = preskriberat brott mot griftefriden. (En högst möjlig variant.)

Tänker du att PK skulle ställt upp som ”städare”?! Teoretiskt möjligt i gengäld medför det motprestation, självklart.

Är det någon som skulle kunna komma på hur/var man gömmer en död människa utan att den upptäcks så var det han! Han var milt sagt påhittig den pojken.
Citera
2019-10-29, 16:49
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Tänker du att PK skulle ställt upp som ”städare”?! Teoretiskt möjligt i gengäld medför det motprestation, självklart.

Är det någon som skulle kunna komma på hur/var man gömmer en död människa utan att den upptäcks så var det han! Han var milt sagt påhittig den pojken.

PK skrev själv att han väntade med att snacka med polisen fem år just för att brottet mot griftefriden preskriberats då (är hundra på att han skrev så i tråden), jag försökte få honom att berätta mer om det men fick inget ur han.

Nu efter Kvasta-Saras påstående har det ju ballat ur totalt! Nu är det förtal av värsta sorten mot PU såvida det inte är sant.

Nu måste PK berätta mer, har man sagt A får man säga B.

Nå PK? Snackar Kvasta-Sara skit? Ljög du om allt om PU?
Senast redigerad av Greensky 2019-10-29 kl. 16:50. Anledning: ett ord föll bort
Citera
2019-10-29, 17:03
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Visst skulle PU och BW kunna passa in på beskrivningen. Som stöd för detta kan man använda PU:s ihärdiga och tillika skrattretande försök att förneka kännedom om BW (även om PU nu det allra senaste har antytt att han kan ha stött på BW på någon fest … ). PU och BW kände till varandra bra under tiden före Helenas försvinnande, men i vilken utsträckning de aktivt umgicks vet jag inte. Men nåväl, deras "bekantskap" kan mycket väl ha varit tillräcklig för att de skulle hamna i skiten den där natten - möjligen med en tredje person närvarande. )

Bw känner PK (växt upp på samma gård enligt PK), PK kompis med PU.
1: BW bör känna PU genom PK.
BW och KM känner Helena genom olika sätt utan att gå in på detaljer.
2: BW bör därför känna KM genom Helena.

Men mellan KM och PU finns inget (i tråden) som tyder på att dom känner varandra men då skulle i teorin BW vara spindeln i nätet som knyter trion ihop då BW känner bägge två. Av just den anledningen kan man nog utesluta PU och KM som två ensamma gm.

Att jag tror KM är insyltad är fortfarande finns många obesvarade frågor runt denna man.
Citera
2019-10-29, 18:21
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Jag tänkte mig dem som ett alternativ, ett annat jag tänkte på, i det begränsade persongalleri som tråden bjuder på, är PK och BW. De två senare vore min kandidatduo nummer ett. PK:s sambo ser jag som redan diskvalificerad som alibi, om hon någonsin räknats som sådant.

PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.

Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.

Chefen på Stockholms mordkommission, G.W. Larsson, sa att det är den enklaste och naturligaste tankegången i ett tillsynes invecklat kriminalfall som oftast är den riktiga. Man ska inte fantisera ut i det blå för det gör inte brottslingarna.

Och GW Persson har sagt, man ska inte krångla till det.

Det kan vara värt att tänka på...
Senast redigerad av Pajosv 2019-10-29 kl. 18:24.
Citera
2019-10-29, 22:19
Bannlyst
Citat:
Kan du försöka att lämna en exakt beskrivning om platsen? Du kan till exempel beskriva platsen utifrån parametrar som "om du åker Snapen-vägen och sedan …". (Eller vad som passar in.) Ett kompletterande sätt är att ange koordinaterna med hjälp av Google Earth. Koordinaterna visas upptill i programmet när man rör muspekaren.

Enligt uppgiftslämnaren så ska det ha varit i en snårskog nära 2,5 km-spåret ungefär här:
https://kartor.eniro.se/?c=58.734940,13.860562&z=16&g=58.734829,13.864725& q=%22mariestad%20snapen%22;geo plus minus max 100 meter.
Citera
2019-10-29, 22:33
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag landade i samma uppfattning i slutet av 2017. Jag kan inte tala för någons skuld eller oskuld, är bara mer uppmärksam på var nya uppgifter tycks komma ifrån. Finns det tom en gemensam nämnare?
Jag har inte pejl på gemensamma nämnare. Det påstås ju att vissa personer har dykt upp under varierande nick i tråden och i PM. Sådant kan anas men inte bevisas i allmänhet. Gemensam nämnare i tendens, då må man koppla verklig person till visst intresse, som kan vara att skydda sig själv, eller att bara djävlas. Det blir snårigt. Jag är inte tillräckligt insatt.
Citera
2019-10-29, 22:37
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Enligt uppgiftslämnaren så ska det ha varit i en snårskog nära 2,5 km-spåret ungefär här:
https://kartor.eniro.se/?c=58.734940,13.860562&z=16&g=58.734829,13.864725& q=%22mariestad%20snapen%22;geo plus minus max 100 meter.

Finns det några i tråden nämnda, som har koppling till detta område? (Förutom PU då, som väl inte bodde allt för långt ifrån, innan han flyttade hemifrån?)
Citera
2019-10-29, 23:02
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Visst skulle PU och BW kunna passa in på beskrivningen. Som stöd för detta kan man använda PU:s ihärdiga och tillika skrattretande försök att förneka kännedom om BW (även om PU nu det allra senaste har antytt att han kan ha stött på BW på någon fest … ). PU och BW kände till varandra bra under tiden före Helenas försvinnande, men i vilken utsträckning de aktivt umgicks vet jag inte. Men nåväl, deras "bekantskap" kan mycket väl ha varit tillräcklig för att de skulle hamna i skiten den där natten - möjligen med en tredje person närvarande. PU inne på Stadt, BW utanför och enligt uppgifter berusad i någon grad samt arg efter strul med en tjej på festen i Radbyn. PK är lite lurig i sammanhanget, då jag misstänker att han kan försöka gömma sig bakom historien om umgänget i stadsparken och polisskjuts hem. I vart fall är det tiden fram till det att han lämnar uppgifter till polisen 1997 som väcker intresse. Fem år = preskriberat brott mot griftefriden. (En högst möjlig variant.)

Att familjen Andersson inte verkar vara intresserad av GW Perssons teori väcker också huvudbry. Kan det vara så att GW Persson har BW som en av sina gubbar - något som familjen Andersson helt enkelt inte kan eller vill ta in? (Och kanske inte Skövde-polisen heller, för den delen.)
Jag har sett PU:s skriverier och håller mig faktiskt öppen för att det kan röra sig om en person som är 1. ganska fri i förhållande till sanning i största allmänhet 2. och van att kunna skutta från smålögn till smålögn (vilket inte gör så mycket när det rör bagateller), är 3. ovan att kommunicera i skrift. 4. Nervositet uppstår när han blir ställd mot väggen och de motsägelser som vardagligt förekommer i talet (utan värre konsekvenser - visst, en del kanske retar sig) ställs mot varandra på ett stringent sätt, ord mot ord i skrift.

I figuren ovan alltså en person som hävdar sig rätt illa i debatt av olika skäl, men oskyldig (all skuld och oskuld är hypotetisk). Detta är ett slags försvar av PU (ursäkta att du omtalas i tredje person, PU ), som jag drar, dels för att det är tankar jag haft (man undrar ju alltid varför saker är som de är), dels för att kunna gå vidare till PK.

Nu måste jag erkänna möjlig glömska, alternativt dålig pålästhet: Är det fastställt att PK varit i kontakt med polisen för samarbete? Kvasta-Saras inlägg i saken väljer jag att lämna utan avseende/betrakta som falskt (sedan må det kanske vara sant men det skjuter vi åt sidan nu).

Går det att, med rimliga medel, baxa in PK i skurkrollen och undersöka honom i den?
Citera
2019-10-29, 23:04
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Chefen på Stockholms mordkommission, G.W. Larsson, sa att det är den enklaste och naturligaste tankegången i ett tillsynes invecklat kriminalfall som oftast är den riktiga. Man ska inte fantisera ut i det blå för det gör inte brottslingarna.

Och GW Persson har sagt, man ska inte krångla till det.

Det kan vara värt att tänka på...
Just det. På ett ögonblick har det hänt, det icke överlagda brottet. Det är inga konstigheter.
Citera
2019-10-30, 00:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara

Det som jag noterar är att markeringen på kartan ligger på ett ur gärningsmannasynpunkt lämpligt avstånd från en (grus)väg, Rörviksvägen. Det bör väl också ha gått fram en liten väg till torpet? Platsen känns ju inte "fel" i sammanhanget, så att säga: Man kan ta sig dit med bil utan större risk för att bli sedd och man kan högst sannolikt "jobba" ifred. Platsen har onekligen potential.
Citera
2019-10-30, 04:07
Medlem
Jag bläddrade tillbaka lite i tråden till de första inläggen från PK och PU eftersom de nu åter är på tapeten. Jag reagerade på att PK ville framställa det som att han aldrig skulle skada en kvinna men jag har hört från flera källor att han varit våldsam mot flera av sina flickvänner som han haft under åren. Det är inget jag sett med egna ögon men många inklusive ex till honom har sagt att så är fallet och även att han har haft svårt att släppa vissa tjejer och följt efter dem och spionerat på dem och sådana saker. Jag har ändå svårt att tro att PK skulle vara gärningsman i det här fallet eftersom hans lögner brukar vara lätta att genomskåda och jag är tveksam till att han skulle kunna komma undan med en sådan här sak under så många år. Det känns inte rimligt.
Hur som helst så kom jag att tänka på ett tillfälle, troligtvis sommaren 2014, när vi satt några st, bland annat PK, och diskuterade Helena fallet och den här tråden. PK sa då att han satt inne med info om PU som han ännu inte hade gått ut med i tråden men som verkligen skulle undanröja alla tvivel om att PU var skyldig. Han sa inte vad det var men han väntade bara på rätt tillfälle att gå ut med det men det har han ju ännu inte gjort efter vad jag har kunnat se. Han berättade inte heller varför han inte gått ut med det tidigare i samband med sina andra inlägg eller vad det var han väntade på för tillfälle. Jag tog inte det han sa på alltför stort allvar för mycket av det han säger brukar ändå så visa sig vara påhittat. Men tänkte att det kanske kunde vara värt att nämnas i vilket fall. Han verkade uppenbart besvärad när Helena fallet kom på tal kan tilläggas men det kan ju bero på många saker och behöver ju inte betyda att han skulle vara inblandad på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in