Citat:
Var det två helt olika typer i tillfälligt kompanjonskap under en vild partynatt, möjligen? Ett rötägg och en mer oskuldsfull yngling. "Fan!", låter det när den mer oskuldsfulle inser vilket sällskap han hamnat i och konsekvenserna av det. I det ögonblicket är det redan för sent. Omständigheterna tvingar dem att snacka ihop sig, ytterligare omständigheter ger dem gott om tid till det. Åtminstone den snällare av dem lämnar så småningom staden.
De känner varandra ytligt sedan länge, men har p.g.a. olika läggningar aldrig varit direkt vänner. Men under alkoholens inflytande förbrödras de den här natten.
Detta är alltså rena spekulationer, men psykologiskt inte omöjligt.
De känner varandra ytligt sedan länge, men har p.g.a. olika läggningar aldrig varit direkt vänner. Men under alkoholens inflytande förbrödras de den här natten.
Detta är alltså rena spekulationer, men psykologiskt inte omöjligt.
Citat:
Jag tänkte mig dem som ett alternativ, ett annat jag tänkte på, i det begränsade persongalleri som tråden bjuder på, är PK och BW. De två senare vore min kandidatduo nummer ett. PK:s sambo ser jag som redan diskvalificerad som alibi, om hon någonsin räknats som sådant.
PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.
Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.
PK har, i den tänkta modellen, aldrig anförtrott sig åt PU, naturligtvis. Då skulle han aldrig våga skylla på eller antyda att denne är inblandad. Vem är värst av PK och PU? PK, lutar jag åt. Man ska inte gå över ån efter vatten, man bör förenkla, hitta genvägar till sanningen, som säkert är nog så banal, men förmodligen oväntad ändå. En fördel med hypotesen, oavsett vilka de inblandade är, är att de bara är varandra närstående i brottet, i övrigt slipper de umgås och får det därför också lättare att distansera sig från mardrömsnatten och knalla vidare var för sig.
Fortfarande bara fritt spekulerande och jag har aldrig träffat någon av alla de personer som förekommit i tråden.
Visst skulle PU och BW kunna passa in på beskrivningen. Som stöd för detta kan man använda PU:s ihärdiga och tillika skrattretande försök att förneka kännedom om BW (även om PU nu det allra senaste har antytt att han kan ha stött på BW på någon fest …
). PU och BW kände till varandra bra under tiden före Helenas försvinnande, men i vilken utsträckning de aktivt umgicks vet jag inte. Men nåväl, deras "bekantskap" kan mycket väl ha varit tillräcklig för att de skulle hamna i skiten den där natten - möjligen med en tredje person närvarande. PU inne på Stadt, BW utanför och enligt uppgifter berusad i någon grad samt arg efter strul med en tjej på festen i Radbyn. PK är lite lurig i sammanhanget, då jag misstänker att han kan försöka gömma sig bakom historien om umgänget i stadsparken och polisskjuts hem. I vart fall är det tiden fram till det att han lämnar uppgifter till polisen 1997 som väcker intresse. Fem år = preskriberat brott mot griftefriden. (En högst möjlig variant.)Att familjen Andersson inte verkar vara intresserad av GW Perssons teori väcker också huvudbry. Kan det vara så att GW Persson har BW som en av sina gubbar - något som familjen Andersson helt enkelt inte kan eller vill ta in? (Och kanske inte Skövde-polisen heller, för den delen.)
), som jag drar, dels för att det är tankar jag haft (man undrar ju alltid varför saker är som de är), dels för att kunna gå vidare till PK.