2019-03-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
LVM är att föredra före behandlingshem. Tiden går fortare och man kan fokusera på styrketräning och läsa böcker istället för sitta i grupper och prata om de tolv stegen vilket är bara trams och hittepå.
Det finns många behandlingshem som inte är inriktade på 12-steg.

TS har du några diagnoser på papper så kan det vara en idé att framföra att du vill åka på ett behandlingshem där dom både har kunskap om der likväl som problem med narkotika.
Citera
2019-03-18, 07:42
Medlem
Du kan ju alltid kräva att få åka på en avgiftning innan du åker till behandlingshem, jag åkte alltid till lindalen/selfhelp innan jag åkte på behandling.
Citera
2019-03-18, 08:10
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankananki

TS har du några diagnoser på papper så kan det vara en idé att framföra att du vill åka på ett behandlingshem där dom både har kunskap om der likväl som problem med narkotika.
Faktum kvarstår vill man inte sitta i grupper och vara på egen hand är LVM bättre, mer frihet göra saker. Mer tid för träning, musik, konst och sport.
Citera
2019-03-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankananki

Jag kommer inte åt mina journaler från psykiatrin men jag har fått medicin mot psykotiska symtom som paranoia. Tror i grunden att jag har nån form av autism/borderline så om det finns ett hem för såna som mig så skulle det underlätta. Det kändes som folk såg ner på en när jag prövade på 12-steg + att dom alla endast var alkoholister. Det är skillnad på olika sorters beroende då jag vet folk som har olika droger som huvuddrog. Från cannabis till tjack och opiater, deras personligheter är helt olika.
Citera
2019-03-26, 13:34
Medlem
Hairlokks avatar
Jobbat på ett LVM ett antal år, och han har rätt. Personalen, om det inte är någon helt ny, kommer ha sett i princip allt du kan tänka dig. Vet inte hur det är längre, men brukade vara någon sorts samtal när någon ny kom och där fanns bland annat frågan hur man ville bli bemött om man blev aggressiv, så man visste om någon ville bli tillsagd att gå in på sitt rum för att lugna ner sig, eller om man föredrar att bli undanplockad under en tid.

Saken är ju den att det finns inte 2 personer som är helt lika så var ärlig från början. Vet du att du kommer bli förbannad under avtändning, säg det. Inte så att de tycker det är konstigt. Vill du ligga på rummet och kolla på tv hela dagarna, gör det.

Svårt att säga hur det kommer bli, det mesta beror på de andra som bor på avdelningen. Om det är äldre folk, eller såna som suttit längre fängelsestraff så brukar de föredra att det är lugnt och avslappnat. Om det är många yngre som fortfarande tycker det är "coolt" så kan det vara en del drogsnack och lite högre volym.

Sen finns det ju så många olika LVM ställen och de är ju alla olika. Brukade alltid fråga de som varit med ett tag vilket de tyckte var bäst, men verkar vara väldigt upp till var och en.

Du kan ju inte neka ett LVM när det väl gått så långt. Men om du har bra kontakt med din soc så kanske det finns alternativ att ta till innan det går så långt. Ett LVM är inte billigt, vet inte exakt vad det kostar men 800-850k för 6 månader eller runt där, så om du inte är i en riktigt rik kommun, så kommer de inte sätta ett på dig om de inte tycker att du ligger riktigt risigt till, eller om de tror att de kan bryta en ond cirkel genom att ge det.
Citera
2019-10-03, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deadvein
Tjena!

Nu är det såhär att jag har börjat gå till beroendemottagningen där jag bor pga av att soc fått reda på att jag skaffat benso på olaglig väg. Jag fick träffa en sjuksköterska först och vi snacka i nån timme.
Vi pratade om olika behandlingsformer eftersom jag provat 12-steg men det gick inte för mig sist eftersom jag inte kan sitta i grupp, särskilt inte när jag har den långdragna abstinens man får av benso.

Jag gick cold turkey efter 2 år på xanor som jag fick utskrivet av psyk 2015 efter att dom drog in receptet. Det här var för 3 år sedan och nu har jag käkat diazepam sen dess, mellan 10-30 mg om dagen. Jag var ren från xanor i ca 6 månader men kunde knappt gå utanför dörren utan panikattacker och overklighetskänslor/paranoia.

Jag kommer nu till veckan träffa en läkare som kommer bestämma min framtid som jag förstått det.
Jag är extremt nervös för att åka in på avgiftning/behandlingshem och undrar om det krävs ett LVM för att jag ska åka in eller är det frivilligt? Enligt sjuksköterskan så kunde jag inte få någon nedtrappning på beroendemottagningen. Avgiftningen är ca 2 veckor som jag förstått det men abstinensen kommer ju sitta i över 6 månader som sist. Förlåt om jag förklarar dåligt men känner mig sjukt stressad.

MVH
Avgiftning är inte så himla skoj men du kommer tacka dig själv när avgiftningen är över. Du kommer få Benz som nedtrappning och nitrazepam att sova på. Utöver det så är det promenader fram och tillbaka och prata med andra intagna.
Citera
2019-10-28, 22:19
Medlem
LVM blir aktuellt först om du nekar frivillig behandling och har ett väldigt destruktivt missbruk. Socialtjänsten vill alltid att en person i första hand ska få frivillig vård. Det krävs ganska mycket innan tvångsvård blir aktuellt (Dock beroende på hur ung du är?)
Är det så att du inte vill ha någon insats från socialtjänsten och din socialsekreterare bedömer att du inte uppfyller kriterierna för LVM så avslutas ditt ärende.

Hur ser din planering ut tillsammans med din socialsekreterare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in