2019-03-18, 03:25
Medlem
Tjena!

Nu är det såhär att jag har börjat gå till beroendemottagningen där jag bor pga av att soc fått reda på att jag skaffat benso på olaglig väg. Jag fick träffa en sjuksköterska först och vi snacka i nån timme.
Vi pratade om olika behandlingsformer eftersom jag provat 12-steg men det gick inte för mig sist eftersom jag inte kan sitta i grupp, särskilt inte när jag har den långdragna abstinens man får av benso.

Jag gick cold turkey efter 2 år på xanor som jag fick utskrivet av psyk 2015 efter att dom drog in receptet. Det här var för 3 år sedan och nu har jag käkat diazepam sen dess, mellan 10-30 mg om dagen. Jag var ren från xanor i ca 6 månader men kunde knappt gå utanför dörren utan panikattacker och overklighetskänslor/paranoia.

Jag kommer nu till veckan träffa en läkare som kommer bestämma min framtid som jag förstått det.
Jag är extremt nervös för att åka in på avgiftning/behandlingshem och undrar om det krävs ett LVM för att jag ska åka in eller är det frivilligt? Enligt sjuksköterskan så kunde jag inte få någon nedtrappning på beroendemottagningen. Avgiftningen är ca 2 veckor som jag förstått det men abstinensen kommer ju sitta i över 6 månader som sist. Förlåt om jag förklarar dåligt men känner mig sjukt stressad.

MVH
Citera
2019-03-18, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deadvein
Undrar om det krävs ett LVM för att jag ska åka in eller är det frivilligt?

Du svarade på din egna fråga där.

Ja det krävs LVM om du inte gör det frivilligt frågan är mer om du kommer få LVM för det jag har förstått så måste man vara i stor fara för att få det.

Tex cannabis rökare kan aldrig få LVM.
Citera
2019-03-18, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Du svarade på din egna fråga där.

Ja det krävs LVM om du inte gör det frivilligt frågan är mer om du kommer få LVM för det jag har förstått så måste man vara i stor fara för att få det.

Tex cannabis rökare kan aldrig få LVM.

Tack för svar! Som jag förstått det så måste man vara en fara för sig själv eller omgivningen för LVM och det är knappast något jag är. Har inga självmordsplaner eller att skada någon annan. Min fråga är mer vad som skulle kunna hända om jag nekar till avgiftning/behandling? Låter dom mig bara köra på som vanligt eller blir det andra påföljder?
Citera
2019-03-18, 03:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Min fråga är mer vad som skulle kunna hända om jag nekar till avgiftning/behandling?

Soc kan terminera sitt stöd till dig.
Citera
2019-03-18, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Soc kan terminera sitt stöd till dig.

Ok, så då är det antingen behandling eller leva på gatan som gäller då.
Citera
2019-03-18, 03:55
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ok, så då är det antingen behandling eller leva på gatan som gäller då.

Om det är de enda val du gjort tillgängliga för dig hittills, så ja.
Citera
2019-03-18, 04:00
Bannlyst
Citat:
Tack för svar! Som jag förstått det så måste man vara en fara för sig själv eller omgivningen för LVM och det är knappast något jag är. Har inga självmordsplaner eller att skada någon annan. Min fråga är mer vad som skulle kunna hända om jag nekar till avgiftning/behandling? Låter dom mig bara köra på som vanligt eller blir det andra påföljder?

Läste lite mera här https://lagen.nu/1988:870

Verkar ändå att man "kan" få tvångsvård trotts att man inte är i fara men missbrukar mycket. Allt beror på soc du har och läkaren du har. Läkaren kanske kontaktar soc och det blir en utredning man vet aldrig.

Vad som händer om du nekar? Det får du se hur ska vi veta? Antagligen ingenting eller en utredning av soc och lvm om du inte börjar pissa rent om du nu pissar.

Får försörjningsstöd reda på att du knarkar för deras pengar får du inga pengar om du inte visar att du vill sluta eller börjar någon behandling. Frågan är om de får reda på det läkaren brukar inte ringa försörjningsstöd däremot kan de ringa soc.

Soc och försörjningsstöd är två olika myndigheter.
Citera
2019-03-18, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Läste lite mera här https://lagen.nu/1988:870

Verkar ändå att man "kan" få tvångsvård trotts att man inte är i fara men missbrukar mycket. Allt beror på soc du har och läkaren du har. Läkaren kanske kontaktar soc och det blir en utredning man vet aldrig.

Vad som händer om du nekar? Det får du se hur ska vi veta? Antagligen ingenting eller en utredning av soc och lvm om du inte börjar pissa rent om du nu pissar.

Får försörjningsstöd reda på att du knarkar för deras pengar får du inga pengar om du inte visar att du vill sluta eller börjar någon behandling. Frågan är om de får reda på det läkaren brukar inte ringa försörjningsstöd däremot kan de ringa soc.

Soc och försörjningsstöd är två olika myndigheter.

Tack ska du ha, får se hur mötet går. Blir nog att bita i det sura äpplet och köra avgiftning/behandling. Vill bara att det ska vara så humant som möjligt. Har hört en massa skräckhistorier så det är därför jag känner mig rätt stressad.
Citera
2019-03-18, 04:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Tack ska du ha, får se hur mötet går. Blir nog att bita i det sura äpplet och köra avgiftning/behandling. Vill bara att det ska vara så humant som möjligt. Har hört en massa skräckhistorier så det är därför jag känner mig rätt stressad.

Så länge du inte är rädd för att lämna ditt hem och bo nån annanstans under en tid, så blir vistelsen inget annat än en semester, fast där personalens bemötande inte beror av hur mycket dricks du ger dem, utan snarare beror av hur Trevlig du är emot dem.

Hota dem inte, var inte otrevlig emot dem. Fokusera på att du förstår att de bara gör sitt jobb, och att din intoleranta attityd bara är ett resultat av din avtändningsprocess, och du kommer snart se att de skräckhistorier du hört, består av skräck enbart på grund av att berättaren själv har varit skräckinjagande under vistelseperioden.
Citera
2019-03-18, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Så länge du inte är rädd för att lämna ditt hem och bo nån annanstans under en tid, så blir vistelsen inget annat än en semester, fast där personalens bemötande inte beror av hur mycket dricks du ger dem, utan snarare beror av hur Trevlig du är emot dem.

Hota dem inte, var inte otrevlig emot dem. Fokusera på att du förstår att de bara gör sitt jobb, och att din intoleranta attityd bara är ett resultat av din avtändningsprocess, och du kommer snart se att de skräckhistorier du hört, består av skräck enbart på grund av att berättaren själv har varit skräckinjagande under vistelseperioden.

Tack ,det där var precis vad jag behövde höra. Jag har aldrig någonsin varit våldsam eller otrevlig på det sättet och om jag är otrevlig så är det som du säger pga abstinensen. Det jobbigaste blir nog att behöva bo någon annanstans eftersom jag alltid haft "separationsångest" och det gäller även mitt hem där jag känner mig som säkrast.
Citera
2019-03-18, 04:42
Medlem
Trolltestets avatar
11
Citat:
Tack ,det där var precis vad jag behövde höra. Jag har aldrig någonsin varit våldsam eller otrevlig på det sättet och om jag är otrevlig så är det som du säger pga abstinensen.

Narkovårdare är professionella och har hört och sett allt mellan himmel ooch jord, men om du har kontroll och medvetenhet nog under din avtändning, så bör du kunna svälja dina aggressioner och ändå uppträda civiliserat och respektfullt gentemot dina vårdare.

It WILL pay off.

Citat:
Det jobbigaste blir nog att behöva bo någon annanstans eftersom jag alltid haft "separationsångest" och det gäller även mitt hem där jag känner mig som säkrast.

Du är av Autistisk börd, och sällar dig ofta till det som känns mest tryggt.
Din anpassningsförmåga är dock så stor att du till och med ibland även överträffar dina egna förväntningar av dig själv.
Citera
2019-03-18, 07:17
Medlem
Appelskrutten123s avatar
LVM är att föredra före behandlingshem. Tiden går fortare och man kan fokusera på styrketräning och läsa böcker istället för sitta i grupper och prata om de tolv stegen vilket är bara trams och hittepå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in