2019-10-28, 11:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förmodligen var deras relation som många andra destruktiva relationer; väldigt mycket fram och tillbaks med en hel del blandade känslor för den andre, som kunde skifta väldigt snabbt. Inget nytt under solen.
Jag undrar om inte det här med en destruktiv relation kan ha sitt ursprung i en intervju som gjordes med Leif GW Persson i TV4:s Nyhetsmorgon i juni 2018, där han talade om en sårig historia:
– De har kommit ihop sig om det där vanliga, som sådant som folk som har en sårig historia kommer ihop sig om. Sedan har han klappat till henne och hon börjar skrika. Då har han tagit tag om halsen på henne för att få tyst på henne, sedan har hon dött.
https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Leif GW Perssons teori verkar bygga på statistik: "– Det är nämligen så i sju till åtta fall av tio", i kombination med de omdiskuterade anmälningarna vid årsskiftet 2016/2017. Lite klent underlag kan jag tycka i så fall för att gissa att de skall ha haft en destruktiv relation, åtminstone om man med det syftar på något som skall passa in i ROKS-mallarna.

Andra här är skeptiska till att SD och LW skall ha haft någon kärleksrelation överhuvudtaget, och några menar att det här skulle kunna vara någonting som SD själv har hittat på bara för att göra sig märkvärdig (eller för att t.ex. bortförklara ev. förekomst av hans DNA på LW:s kropp).
Senast redigerad av Draifos 2019-10-28 kl. 11:46.
Citera
2019-10-28, 11:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag undrar om inte det här med en destruktiv relation kan ha sitt ursprung i en intervju som gjordes med Leif GW Persson i TV4:s Nyhetsmorgon i juni 2018, där han talade om en sårig historia:
– De har kommit ihop sig om det där vanliga, som sådant som folk som har en sårig historia kommer ihop sig om. Sedan har han klappat till henne och hon börjar skrika. Då har han tagit tag om halsen på henne för att få tyst på henne, sedan har hon dött.
https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Leif GW Perssons teori verkar bygga på statistik: "– Det är nämligen så i sju till åtta fall av tio", i kombination med de omdiskuterade anmälningarna vid årsskiftet 2016/2017. Lite klent underlag kan jag tycka i så fall för att gissa att de skall ha haft en destruktiv relation.

Andra här är skeptiska till att SD och LW skall ha haft någon kärleksrelation överhuvudtaget, och några menar att det här skulle kunna vara någonting som SD själv har hittat på bara för att göra sig märkvärdig (eller för att t.ex. bortförklara ev. förekomst av hans DNA på LW:s kropp).

Så du menar att utredningen, vänner, advokaten mm skulle alla luta sig på en intervju med LGW, som inte ens verkar insatt i fallet, utan pratar om det i väldigt allmänna ordalag?
Citera
2019-10-28, 11:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Så du menar att utredningen, vänner, advokaten mm skulle alla luta sig på en intervju med LGW, som inte ens verkar insatt i fallet, utan pratar om det i väldigt allmänna ordalag?
Mitt inlägg var alltså ett svar till 'Netherworld', som menade att SD och LW förmodligen hade något som skulle kunna betecknas som en destruktiv relation. Vad "utredningen, vänner, advokaten mm" har för uppfattning vet jag inte.
Senast redigerad av Draifos 2019-10-28 kl. 12:04.
Citera
2019-10-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idealistjavisst
Jag antar att du är en smula ironisk och det är ok men min poäng är mer att det borde vara rätt ointressant att spekulera i Lenas personlighet som motiv för mordet då både motiv och vad man tycker om personer inte är objektiva för dem som känner denne. Oavsett om Lena ex skulle vara helt prickfri så har den som är personligt engagerad i någon/henne i detta fallet en relation till vederbörande och man dömer efter egen person oftast. Och själviska motiv.
Om vi utgår ifrån att rätt mgm i plural är misstänkta så tror jag inte att det är Lenas personlighet som är det avgörande motivet, det är många parametrar där bara det faktum att hon fanns, existerade och var den hon var i den miljön, sammanhang som var samt vad jag misstänker, det hon också visste.
Märk väl att jag säger att det inte är Lenas personlighet som är det a v g ö r a n d e motivet - naturligtvis är man tvungen att notera vissa egenskaper som kan spela in men man måste mäta dem i förhållande till de personer och deras egenskaper och värderingar, som har haft "problem" med dessa.

Det är ju inte så att alla personliga vendettor, konflikter eller olikheter slutar i mord.
Alla som spekulerar kring personligheter i första hand, glömmer bort känslornas kraft, inflytande och vanmakt kanske.

Personligheten som sådan är väl mindre relevant i förhållande till brottets karaktär, det intressanta är väl snarare vandel, karaktär och moral, som leder till riskbeteende alternativt inte. Modus operandi är hat av personlig karaktär, motivet bakom detta hat är därför relevant. Här finns alla möjligheter till svartsjuka, hämnd, konkurrens, från tre inblandade parter. Sedan var Lena den fysiskt svagaste och därför rök hon. Men någon fick nog av henne. Interna affärer är ett klassiskt riskbeteende.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-10-28 kl. 11:55.
Citera
2019-10-28, 12:05
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Lite klent underlag kan jag tycka i så fall för att gissa att de skall ha haft en destruktiv relation, åtminstone om man med det syftar på något som skall passa in i ROKS-mallarna.
Vad menar du med "en destruktiv relation" [...] som "ska passa in i ROKS-mallarna"?
Vad är skillnaden mot en destruktiv relation som inte passar in i ROKS-mallarna?
Du har svårt att ta in given information vilket gör det svårt att förstå vilken information du egentligen utgår från och vad du menar.
Hur fick du in ROKS i bilden?
Citat:
Mitt inlägg var alltså ett svar till 'Netherworld', som menade att SD och LW förmodligen hade något som skulle kunna betecknas som en destruktiv relation.
Citera
2019-10-28, 12:27
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jodå, jag fattar. Jag fattade redan de första hundra gångerna. Jag menade väl mest att när det vanemässigt upprepas tillräckligt många gånger så tillför det till sist kanske inte så fantastiskt mycket till samtalet.

Visst händer det att jag blir irriterad, men kanske mer då på nivån på samtalet än på innehållet i de negativa beskrivningarna.

Det händer säkert att jag tar saker personligt också, men det gäller knappast den krystat plumpa typen av uttalanden från postare med penisen mitt i pannan och liknande. Det gäller i så fall mer uppriktiga påståenden från seriösa postare och i fall då det verkligen finns substans i det som sägs.

Jag tror förresten att det kan vara bra att ta saker personligt ibland. Äkta engagemang kan leda till mer intressanta samtal. Pajkastning och stereotypa attityder däremot leder sällan till något spännande.

Att inte du förstår att ditt vanemässiga ignorerade av dom svårigheter LW hade som gav mördaren motivet till mordet är orsaken till att det måste tjatas om det. Det visar om och om igen på att du lider av samma brist på konsekvenstänk som gjorde att LW hamnade i svårigheter.

Om du slentrianmässigt fjärmar dig från LW,s aktiva roll i händelseförloppet så ska du inte gnälla att andra är envisas med att ständigt rätta dig. Oavsett det är omedvetet (dum) eller medvetet är det likväl en lögnaktig bild då du utelämnar vitala delar.

Det gör du (och flera medsystrar) beroende på en stereotyp kvinnosyn om femininum som godhjärtad och underlägsen den hjärtlösa mannen. Har många ggr ställt frågan om ni är medvetna vilket tråd ni befinner er i.

Citat:
Ja, hon hade en viss förkärlek för manliga vänner, det stämmer, men hon hade även många kvinnliga vänner. Hon hade ett stort kontaktnät. Vart vill du komma egentligen?

Vad har du fått det ifrån att LW hade citat: "många kvinnliga vänner"?
Förstår du inte att lögnen provocerar till det som du upprörs över?

Citat:
Jag kan i och för sig inte bestämma mig för om jag tror att SD ibland kan ha menat vad han sa när han bedyrade L*na att det skulle bli de två eller om han bara sa det han behövde för att kunna både ha kakan och äta den. Med tiden har jag nog allt mer börjat luta över åt det senare, dvs att han helt enkelt var manipulativ.

Vad har du det ifrån att "han bedyrade Lena att det skulle bli de två?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Så anledningen för LW att bjuda på fika
och berätta för HD var alltså inte för att
få hjälp att hålla honom borta från henne?

Så varför berättade hon?

Citat:
Jag vet inte, men jag har fått för mig att hon ville få slut på alla lögner och allt spel. Jag tror att hon ville ha fram allt i ljuset för att omöjliggöra att det fortsatte som tidigare. Tror också att hon ville syna SD. Men nu spekulerar jag.

LW,s rena hjärta igen.

Citat:
Jag tror att LW tröttnade på alla lögner och alla roller som skulle besättas. Hon fann sig länge i det, men någonstans fick hon nog. Hon ville syna SD. Tvinga fram honom i ljuset. Ett bra knep för att nå dit är att helt enkelt lyfta fram allt i ljuset. Det är ett effektivt sätt, eller kan vara det, för att få stopp på det som SD höll på med. Han var beroende av att alla spelade sina roller väl och att han kunde dirigera från sin position. Genom att berätta för HD fick hon stopp på hela karusellen, eller trodde hon i alla fall att hon skulle få.

Nu gick det som bekant inte så bra som LW hade hoppats, mästermanipulatören (dock inte i klass med dr Lecter) gjorde vad såna som han gör, han hittade ett sätt att utnyttja det nya läget och att göra det bästa av det nya läget (det bästa för honom). Hur det fortsatta spelet såg ut vet jag inte, men det fortsatte i alla fall.

Den godhjärtade ängeln LW försökte få ondskefulla mästermanipulatören att avslöjas och brännas i ljuset av sanningen. Ojojo. Här är tant Blessedfruit riktigt upp i det blå och far.

Det var LW,s ofelbara bild av sig själv som hon inte förstod blev avslöjat iom anmälningarna. Försöket att ta tillbaka anmälningarna för att "det kunde bli värre" var när hon insåg att det blev "mycket värre" då hon i sin iver att klämma åt SD i oförstånd avslöjat sitt dubbelspel inför bådas familjer. Dvs hela bygden, vilket var katastrof för den präktiga ofelbara pastor Lena.

Att hon i total brist på konsekvenstänk försökte "prata ut" med HD visar på vilka bristande sociala insikter LW hade och vad som ligger till grund för mordet.

Ni som är gifta kan föreställa er att med blodiga öppna sår prata "ut" med den sk, vän som med din man/fru smygit bakom din rygg och fulknullat i några år. Läs en gång till, sakta.

Citat:
Att L*na slutade som pastor berodde på att det var en del konflikter och slitiga arbetsvillkor kring tjänsterna hon hade. Hon körde fast, kände sig sliten och hittade ingen tjänst som passade. Hon fortsatte med lite fria uppdrag, som t ex vigslar, men blev väldigt förtjust över att jobba med ensamkommande ungdomar.

Tror många med mig villveta vad konflikterna som gjorde att Lena slutade som pastor handlade om?

Citat:
Vi berörde inte HD särskilt mycket, men när L*na nämnde henne var det med ganska starkt ogillande.

De hade ju en väldigt speciell relation, kan man lugnt säga HD och LW. Jag begriper inte riktigt hur de kan förekomma tillsammans på bilder efter att allt uppdagas där det bara ser ut som lättsamt umgänge dem emellan. Spänningarna i det där triangeldramat måste ha varit ganska starka. Otroheten fortsatte ju dessutom efter uppdagandet. Ännu obegripligare är det, för mig, hur SD kan ånga på som vanligt och bete sig som om inget hade hänt i lättsamt umgänge. .

Har tanken slagit dig att HD och SD nu pratat ut om saken och behöver tid att läka och att det är LW som "ångar på som inget hänt"?

Bild på vem som stod för ångandet:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be_l.jpg

Kan ha fel i delar av mina teser men du och dina lika galna (bla, knäppnöten) genus-systrar har inåt H-E fel i beskrivningen av relationerna.

Edit: Vissa av Blessedfruits citerade poster är kortade. Det står envar fritt att klicka tillbaka vid misstanke om att det påverkat innebörden av Blessedfruits bild av LW.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-28 kl. 13:18.
Citera
2019-10-28, 13:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Att inte du förstår att ditt vanemässiga ignorerade av dom svårigheter LW hade som gav mördaren motivet till mordet är orsaken till att det måste tjatas om det. Det visar om och om igen på att du lider av samma brist på konsekvenstänk som gjorde att LW hamnade i svårigheter.

Om du slentrianmässigt fjärmar dig från LW,s aktiva roll i händelseförloppet så ska du inte gnälla att andra är envisas med att ständigt rätta dig. Oavsett det är omedvetet (dum) eller medvetet är det likväl en lögnaktig bild då du utelämnar vitala delar.

Det gör du (och flera medsystrar) beroende på en stereotyp kvinnosyn om femininum som godhjärtad och underlägsen den hjärtlösa mannen. Har många ggr ställt frågan om ni är medvetna vilket tråd ni befinner er i.

Vad har du fått det ifrån att LW hade citat: "många kvinnliga vänner"?
Förstår du inte att lögnen provocerar till det som du upprörs över?

Vad har du det ifrån att "han bedyrade Lena att det skulle bli de två?

LW,s rena hjärta igen.

Den godhjärtade ängeln LW försökte få ondskefulla mästermanipulatören att avslöjas och brännas i ljuset av sanningen. Ojojo. Här är tant Blessedfruit riktigt upp i det blå och far.

Det var LW,s ofelbara bild av sig själv som hon inte förstod blev avslöjat iom anmälningarna. Försöket att ta tillbaka anmälningarna för att "det kunde bli värre" var när hon insåg att det blev "mycket värre" då hon i sin iver att klämma åt SD i oförstånd avslöjat sitt dubbelspel inför bådas familjer. Dvs hela bygden, vilket var katastrof för den präktiga ofelbara pastor Lena.

Att hon i total brist på konsekvenstänk försökte "prata ut" med HD visar på vilka bristande sociala insikter LW hade och vad som ligger till grund för mordet.

Ni som är gifta kan föreställa er att med blodiga öppna sår prata "ut" med den sk, vän som med din man/fru smygit bakom din rygg och fulknullat i några år. Läs en gång till, sakta.

Tror många med mig villveta vad konflikterna som gjorde att Lena slutade som pastor handlade om?

Har tanken slagit dig att HD och SD nu pratat ut om saken och behöver tid att läka och att det är LW som "ångar på som inget hänt"?

Bild på vem som stod för ångandet:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/7be71c67-01f9-4373-9fa3-d97486abd0be_l.jpg

Kan ha fel i delar av mina teser men du och dina lika galna (bla, knäppnöten) genus-systrar har inåt H-E fel i beskrivningen av relationerna.

Edit: Vissa av Blessedfruits citerade poster är kortade. Det står envar fritt att klicka tillbaka vid misstanke om att det påverkat innebörden av Blessedfruits bild av LW.

SD behöver tid att läka?

Vänner till L*ena är galna?
Vännerna har inåt H-E fel?

Jag vet inte vad jag ska tro.

Jag tycker det det nästan är osannolikt att det finns en person som tycker som du.

Jag kan ju säga att L*ena aldrig kommer att läka.
Inte hennes barn heller.

Du har ingen distans.
Citera
2019-10-28, 13:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
/../
En hel radda andra skamfria händelser har du själv och även Honan tagit upp. Han lagar sonen cach precis på sonens födelsedag och dödsdagen och verkar även besöka minnesplatsen (brottsplatsen) den dagen.
Om han är den skyldige till mordet, verkar han inte bara sakna skam utan skuldkänslor. Inte bara för mordet, men också för att att han faktiskt är misstänkt för mordet.
/ .. /
Och om du tänker dig tanken att han är oskyldig (jag tror det är svårt för dig men ändå), hur skulle du då se på det jag fetat?
Citera
2019-10-28, 13:34
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad menar du med "en destruktiv relation" [...] som "ska passa in i ROKS-mallarna"?
Vad är skillnaden mot en destruktiv relation som inte passar in i ROKS-mallarna?
Du har svårt att ta in given information vilket gör det svårt att förstå vilken information du egentligen utgår från och vad du menar.
Hur fick du in ROKS i bilden?

Inte är du ovetande att ni är några batik-tanter som grov-filar (rasp) dom pusselbitar som inte passar i puzzlet Lena Wesström

Då du är få-radigt kortfattad och reflexmässigt opportun mot mycket av det som inte framförs av kvinnor vore det intressant att höra hoppsans egna idéer om hur mordet på Wesström gått till?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-10-28 kl. 13:42.
Citera
2019-10-28, 13:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Och om du tänker dig tanken att han är oskyldig (jag tror det är svårt för dig men ändå), hur skulle du då se på det jag fetat?

Jo, jag kan tänka mig att han är oskyldig, men jag tror inte att det är så sannolikt.
Jag har faktiskt tvärtom, ofta svårt att se att han är mördaren, trots att han visar drag som att har tar dålig hänsyn, inte verkar påtalat påverkade av att L*ena är mördad eller att han själv faktiskt är misstänkt.
Det kanske den där rätt trevliga, sportiga och skämtsamma sidan som gör det svårt att få ihop bilden.

Men även om han skulle vara oskyldig, så är han misstänkt för mordet och i mångas ögon säkert den skyldige.

Jag kan inte i min vildaste fantasi se mig själv i hans situation (oskyldig eller inte) att varken laga sonens cache på den dag då han förlorade sin mamma på det värsta sättet man kan tänka sig eller att besöka vare sig hennes grav eller hennes minnesplats på dödsdagen och sedan skriva ut det i en logg.

Det kallar jag hänsynslöst, omdömeslöst och helt distanslöst.

Om han (oskyldig) ville att cachen skulle lagas för att hans grannes son skulle få cacha den, då skulle jag föreslå annan cache.
Om han ville besöka hennes grav/minnesplats, då gör man det i sin ensamhet och flaggar inte med det till allmänheten.

Och det är väl sådan hänsynslöshet som gör att jag blir misstänksam.

Till och med att jag kan känna misstanke att han gör det för att förnedra L*ena ytterligare.
Jag vet att det är provocerande att jag tänker så, men jag får sådana känslor runt det hela.

För min del kan jag inte förstå hans handlande annars.
och är han skyldig blir det ännu vidrigare. Alltihop.
Citera
2019-10-28, 13:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo, jag kan tänka mig att han är oskyldig, men jag tror inte att det är så sannolikt.
Jag har faktiskt tvärtom, ofta svårt att se att han är mördaren, trots att han visar drag som att har tar dålig hänsyn, inte verkar påtalat påverkade av att L*ena är mördad eller att han själv faktiskt är misstänkt.
Det kanske den där rätt trevliga, sportiga och skämtsamma sidan som gör det svårt att få ihop bilden.

Men även om han skulle vara oskyldig, så är han misstänkt för mordet och i mångas ögon säkert den skyldige.

Jag kan inte i min vildaste fantasi se mig själv i hans situation (oskyldig eller inte) att varken laga sonens cache på den dag då han förlorade sin mamma på det värsta sättet man kan tänka sig eller att besöka vare sig hennes grav eller hennes minnesplats på dödsdagen och sedan skriva ut det i en logg.

Det kallar jag hänsynslöst, omdömeslöst och helt distanslöst.

Om han (oskyldig) ville att cachen skulle lagas för att hans grannes son skulle få cacha den, då skulle jag föreslå annan cache.
Om han ville besöka hennes grav/minnesplats, då gör man det i sin ensamhet och flaggar inte med det till allmänheten.

Och det är väl sådan hänsynslöshet som gör att jag blir misstänksam.

Till och med att jag kan känna misstanke att han gör det för att förnedra L*ena ytterligare.
Jag vet att det är provocerande att jag tänker så, men jag får sådana känslor runt det hela.

För min del kan jag inte förstå hans handlande annars.
och är han skyldig blir det ännu vidrigare. Alltihop.
Det du skrev om beteendet utifrån att han är skyldig , det kan jag hålla med om.

Däremot inte det du skrev i händelse av att han oskyldig, där tycker vi olika och det är inte så mycket att orda om.
Citera
2019-10-28, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan

Kan ha fel i delar av mina teser men du (och dina lika snurriga genus-systrar, knäppa nöten bla, ) har inåt H-E fel i beskrivningen av relationerna.

Att DU som de facto inte känner NÅGON inblandad är den som har inåt H-E fel! Det kan du aldrig tänka dig?

Har du möjligt egna negativa erfarenheter av kvinnor (mamma, syster, flickvän, fru) som bidrar till ditt kvinnohat som du helt oförblommerat och massivt kanaliseras ut på Lena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in