2019-10-27, 23:15
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Jag föreslår att du läser bitcoins whitepaper och sätter dig in i tekniken lite mer innan du fortsätter.
Energin är det som ger bitcoin ett bakomliggande värde. Utan energiåtgången kan vem som helst skapa nya bitcoins. Ungefär som tulpanlökarna.
Dessutom kommer miningen att avta inom något år.

I alla tider har energiåtgången det krävts för att ta fram en produkt definierat dess (minimi)pris.

Nej din dumma fan, tillgång och efterfrågan har alltid satt priset. Lika självklart som amen i kyrkan
Citera
2019-10-27, 23:37
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Nej din dumma fan, tillgång och efterfrågan har alltid satt priset. Lika självklart som amen i kyrkan
Produktionskostnaden (i slutändan energiåtgången) sätter dock minimipriset som han säger.
Ingen som säljer något för mindre än det kostar att producera (mer än tillfälligt, för att man inte insett att man går minus eller att man vill slå ut konkurrenter till exempel).
Citera
2019-10-27, 23:41
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:

Och där kommer lite personangrepp igen.
Du kan väl börja nämna några produkter som kräver mycket energi att producera men som ändå är billigare att köpa än en produkt som kräver lite energi.
Citera
2019-10-27, 23:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Och där kommer lite personangrepp igen.
Du kan väl börja nämna några produkter som kräver mycket energi att producera men som ändå är billigare att köpa än en produkt som kräver lite energi.

Nej det behöver jag inte nämna men ta fisk exempelvis, om det finns en jävla massa torsk så sjunker priset. Fattar du det resonemanget eller vill du ha dieseloris kontra fiskekvot i exakt fiskezon också?
Citera
2019-10-28, 00:23
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser bitcoins whitepaper och sätter dig in i tekniken lite mer innan du fortsätter.
Energin är det som ger bitcoin ett bakomliggande värde. Utan energiåtgången kan vem som helst skapa nya bitcoins. Ungefär som tulpanlökarna.
Dessutom kommer miningen att avta inom något år.

I alla tider har energiåtgången det krävts för att ta fram en produkt definierat dess (minimi)pris.
Struntprat! Är många olika faktorer som sätter minimipriset på varor, profit är ofta mer viktigt än energiåtgången och nej miningen kommer inte avta om något år I alla fall inte om ALLA Bitcoin ska minas.
Citera
2019-10-28, 05:57
Medlem
WhiskeyTangos avatar
Citat:

Det stämmer att tillgång och efterfrågan är det som definierar priset, men om vem som helst kunde skapa nya bitcoins skulle antingen tillgången bli enorm i förhållande till efterfrågan (om inte begränsningen på 21 miljoner bitcoin totalt fanns), alternativt skulle alla 21 miljoner bitcoins tillfallit de fåtal personer som var med den dagen Bitcoin startade.

För att lösa detta distributionsproblem så används Proof Of Work, dvs för att få rätten att mina ett block måste man bevisa att man har offrat energi. Alltså är energi-åtgången intimt förknippad med tillgång och efterfrågan.
Citera
2019-10-28, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Produktionskostnaden (i slutändan energiåtgången) sätter dock minimipriset som han säger.
Ingen som säljer något för mindre än det kostar att producera (mer än tillfälligt, för att man inte insett att man går minus eller att man vill slå ut konkurrenter till exempel).

Fel, det som händer om priset blir för lågt är bara att folk slutar mina tills det är profitabelt igen. Några slutar så det blir ett nytt equilibrium.
Citera
2019-10-28, 07:56
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Finns väl egentligen inga mer luftskapade valutor än Bitcoin och andra kryptovalutor?

Dåligt formulerat av mig. Det jag menade var att du ej kan skapa bitcoin on demand.
Citera
2019-10-28, 08:00
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRRaul
https://news.crypterium.com/bitcoin-whale-transfer-worth-1-billion-paid-4-in-transaction-fees/

För lite information för att få ut något om det. Hur lång tid tog det exempelvis?
Citera
2019-10-28, 09:10
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:

Vad otrevlig du är. Det är inte endast efterfrågan som sätter priset. Det är inga frimärken som byts och säljs.
Citera
2019-10-28, 09:14
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Struntprat! Är många olika faktorer som sätter minimipriset på varor, profit är ofta mer viktigt än energiåtgången och nej miningen kommer inte avta om något år I alla fall inte om ALLA Bitcoin ska minas.

Det kommer att bli dyrare att tävla om att mina Bitcoin. i maj 2020 kommmer halveringen, många kanske ger upp och slutar mina. Se det som att en oljekälla börjar bli tom och man måste pumpa hårda, inget naturligt övertryck, och mindre kommer upp.
Citera
2019-10-28, 09:29
Medlem
Utopia.s avatar
Faller fritt? Bitcoin har ju haft en trevlig uppgång de senaste dagarna, förvisso efter en period av viss nedgång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in